Tjenare, jag har en PIAGGIO NRG och om man kör en stund så blir röret riktigt varmt och då menar jag sjukt varmt, jag kunde steka ägg på det. Efter en stund så börjar den gå riktigt dåligt också, men om man slå av tändningen och sen på igen så går den riktigt igen, man får göra det ett par gånger hela tiden. Vet någon vrf den blir så? Hjälp please.
Det är ett problem jag haft ständigt med min pgo. Bara efter ett par månader efter att köpt moppen blev röret så varmt att en packning under en metallplatta brändes sönder och avgasröret började föra ett helsikes liv. Till min stora förvåning såg jag till och med en glödande punkt på avgasröret.
Jag trodde först kanske att motorn gick för varm men det gjorde den inte eftersom att när jag tog av stiftet visade sig att detta var helt svart och då indikerar de i stället på att förgasaren får för mycket bensin i förhållande till luft.
Jag har fortfarande problemet kvar men det blir inte lika hett som innan, men varmt blir det, helt sjukt varmt så att man verkligen känner varmen slår emot mig när man ställer moppen. Men fattar fortfarande inte varför.
Men en teori kan vara att något pajat i avgasröret som stryper igen avgasflödet. När inte avgaserna kommer ut som de ska stannar de kvar i högre utstäckning än det ska och värmer upp avgasröret invändigt. Men ärligt sagt skulle jag gärna vilja veta.
Jag har nu betsällt ett nytt (tecnigas Pro silent) och hoppas att problemet försvinner.
Föressten om din moppe börjar gå dåligt när den blir varm, så ska du absolut inte fortsätta att köra, det kan bli kostsamt. Något visar att motorn blir överhettad och motorn kan skära. Kolla vad som orsakar överhettningen.
runners du har tyvärr fel. att orginalavgasröret blir varmt är helt normalt. det överstiger ofta 600grader om du kör länge. men visst det blir ju inte precis glödande efter 15minuters körning precis.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
Mitt originalrör till min pgo började oxå glöda innuti typ längst bak,man såg det om man kolla in genom slutpipen på ljuddämparen och gick piss med det.
Provade att borra hål där det började glöda(gick att vinkla/räta ut slutpipen å komma in med ett långt borr) då jag trodde det var nån sorts strypning men det enda det gjorde va att den lät mycke mer,gick fortfarade piss,varken bättre eller sämre.
Enda som verkar hjälpa är effektsystem. Kör med stage6 pro replica på bigmaxen nu med 85 munstycke,funkar kanon.
Öberg skrev:Mitt originalrör till min pgo började oxå glöda innuti typ längst bak,man såg det om man kolla in genom slutpipen på ljuddämparen och gick piss med det.
Provade att borra hål där det började glöda(gick att vinkla/räta ut slutpipen å komma in med ett långt borr) då jag trodde det var nån sorts strypning men det enda det gjorde va att den lät mycke mer,gick fortfarade piss,varken bättre eller sämre.
Enda som verkar hjälpa är effektsystem. Kör med stage6 pro replica på bigmaxen nu med 85 munstycke,funkar kanon.
Exakt samma sak har jag uppmärksammat på min PGO, att det glödde i röret och när detta hände så märkte jag att moppen tappade en massa effekt. Sedans finns det en metalllock på ljuddäparen med en slags packning som brändes bort och moppen bara förde ett helsikes liv o gick ännu sämre.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter