hej asså är det nån som kan hjälpa mig?? frågat felra gånger.
det är så här att min moped är konstig.man måste chåka jätte mycket för att den ska gå i gång och själv klart blir den sur då och sprutar rök ur avgas röret i kanske 100 meter så går den bara 30-40...
sen går den bra så länge man inte trycker max gas för då händer samma sak i gen (kallas det bluddrar?) för då får den för mycket bensin och då går den 40 igen.... det här problemet började helt plötslit när jag körde. sen dess har det blivit värre och värre. har skruvat på luft skruven ioch bytt ner mig i mun stycke så jag bara har 2 storlekar större och jag har effetk rör. inte ens då funkar den bra. har ren gjort filtret också ,kollat tjuv luft membranet och så vidare.
den har alstå helt plötslit börjat få för mycket benin eler nåt?
så SNÄLLA NÅN HJÄLP MIG JAG ÄR VERKLIGEN DESPERAT!!!
tacl på för hand!
DerbiSM skrev:Den går bättre när du chokar, right ? Isf, större munstycke direkt.
Som jag förstod det så har du bara byt till 2 strl större och du kör med effektrör ? Då får den för lite bensin.
okej det är det här jag menar,ingen fattar.
den får för myyycket förgasaren är full med bensin och när jag trycker max så sprutar det rök ur röret ( för mycket besin) absolut inte för lite har slösar upp en halv tank på att bara starta den och köra på gatan typ 10 gånger...
kallepalle skrev:byt ner i munstycke då. svårare än så är det inte
Jaha så mun stycket har blivit större av sej självt? har ju funkat länge sen blev den helt konsti :S och jag har bytt ner ,har ju bara två stor lekar större och har effekt rör osv.. endå likadan
det är icke felet.. flottören kanse hänger sig?? hur et man det för när jag tar loss den där koppen ramlar den ofast lös eller nå,den är rörlig i alla fall..
runners skrev:Det låter som ett typiskt flottörproblem. Vad jag misstänker är att din flottör har hakat sig så att nålventilen inte riktigt tätar som den ska.
tänkt på det med vad ska jag glöra för att fixa det*?
Den största boven i att flottören hakar sig är att de har kommit smuts i flottörhuset, det är möjligt att det hamnat smuts just vid nålventilen så att denna inte sluter hålet vid munstycket.
Tag av flottörlocket och kolla så att flottörens leder fungerar som de ska och samt att nålventilen tätar. Kontrollera att flottören är tät och inte tar in bensin. Flottör och nålventil är mycket känsligt att pilla på så tänk på att inte vara hårdhänt när du gör det.
Om flottören visar sig vara okej så kan de va wiren till oljepumpen som hakat sig...
Om den är slapp så kan den glida ur sitt säta och hamna i ett läge som är mer spänt, alltså blir de extra olja vilket inte är så jäkla bra i för stora mängder...
Bäst är att du kikar tändstiftet först för att bekräfta detta... Dra fullgas så den hackar och lever rövare för fullt och stäng av motorn fort som fan direkt efter att du gasat... Kolla sedan färgen på tändstiftet, är de svart så kan min teori stämma
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bensinskalle skrev:Om den RYKER så är de ju inte för lite bensin iaf
Om flottören visar sig vara okej så kan de va wiren till oljepumpen som hakat sig...
Om den är slapp så kan den glida ur sitt säta och hamna i ett läge som är mer spänt, alltså blir de extra olja vilket inte är så jäkla bra i för stora mängder...
Bäst är att du kikar tändstiftet först för att bekräfta detta... Dra fullgas så den hackar och lever rövare för fullt och stäng av motorn fort som fan direkt efter att du gasat... Kolla sedan färgen på tändstiftet, är de svart så kan min teori stämma
hur kollar jag det emd olje pumpen? har en aerox så ni vet. vars brukar den sitta? är den kopplad till för gasaren nått? och hur kan den blivit spänd? och i fall stiftet är svart så får den för mycket bensin och det vet jag redan att den gör ju
runners skrev:Den största boven i att flottören hakar sig är att de har kommit smuts i flottörhuset, det är möjligt att det hamnat smuts just vid nålventilen så att denna inte sluter hålet vid munstycket.
Tag av flottörlocket och kolla så att flottörens leder fungerar som de ska och samt att nålventilen tätar. Kontrollera att flottören är tät och inte tar in bensin. Flottör och nålventil är mycket känsligt att pilla på så tänk på att inte vara hårdhänt när du gör det.
okej hur kan jag kolla att nål ventilen tätar då??
Det kan vara svårt att göra på annat sätt än du trycker upp flottören och ser att nålventilen helt täcker mynningen när flottören är helt upptryckt. Men ofta är det smuts där som fastnat och blockerar nålventilen att täta.
runners skrev:Det kan vara svårt att göra på annat sätt än du trycker upp flottören och ser att nålventilen helt täcker mynningen när flottören är helt upptryckt. Men ofta är det smuts där som fastnat och blockerar nålventilen att täta.
ska nål ventilen sitta i mun styckes hålet eller? och är det den där pinnen med röd topp??
Nålventilen brukar vara en liten skruvliknande sak som med spetsig (konad) topp som förs upp när flottören lyfter. Nålventilens uppgift är ett strypa bränsletillförslen så att inte förgasaren flödar över. Nålventilen kan se olika ut på olika förgasare. Men det är bara att hämta skruvmejslen och kolla, du kommer att se den.
Hade ett liknande problem med förgasaren som satt på min moppe, det var en original. Men jag orkade inte pilla så jag köpte en större. Då blev det helt annat liv i moppen än någonsin tidigare.
prova med att ändra knastert på bränslenålen som går genom trotteln. Ställ den en nivå högre så att förgasaren får mindre bränsle och kolla hur den går då.
runners skrev:prova med att ändra knastert på bränslenålen som går genom trotteln. Ställ den en nivå högre så att förgasaren får mindre bränsle och kolla hur den går då.
jag gissar på bensinskalles teori dra slangen från oljepumpen tillbaks till 2t tanken och sen blanda själv, för det funkade för min polare när hans pump hade hakat sig för att fjädern som ska returnera wiren hade hoppat av på något sätt, så att pumppen var helt öppen hela tiden, och det rökte som fan och gick inte mer än 45kmh i värsta fall =/
Om en motor får för mycket bränsle så får den för lite luft. Prova att öka luftförhållandena,lämpligen genom att ta bort allt vad filter och luftburk hetter och kör utan. Då får den maximalt med luft. Prova sedan ställa luftblandningsskruven, går den bättre då så är du på väg åt rätt håll i alla fall.
runners skrev:Om en motor får för mycket bränsle så får den för lite luft. Prova att öka luftförhållandena,lämpligen genom att ta bort allt vad filter och luftburk hetter och kör utan. Då får den maximalt med luft. Prova sedan ställa luftblandningsskruven, går den bättre då så är du på väg åt rätt håll i alla fall.
alltså nu får jag damp!!!!!! skiten funkar juf an aldrig inge jag provat fungerar ju!! vad fan ska jag göra? orka lämna in den kostar 700 per på börjat timme!!!! trycker man full gas låter det
brrrrrr och den går typ 30 !! allt såför mycke bensin men har fan kollat allt får damp! SNÄLLA SNÄLLA INGEN SOM VET?DEN SOM KOMMER PÅ LÖSNINGEN SKICKAR JAG 100 KRONOR!
När den inte gick bättre när du tog av luftburken så kommer steg två. Du måste byta ner i munstycke, börja med fem storlekar mindre, forstsätt sedan med ytterligare fem storlekar mindre och bara fortsätt. Någonstanns då måste blandningsförhållandena bli rätt, annars får du kalla på ett medium för då har det gått spöke i din moppe . Men luftburken ska forfarande då vara av förståss när du provar. Det kan vara lite pillande att byta munstycken, men det kan vara värt det.
När den inte gick bättre när du tog av luftburken så kommer steg två. Du måste byta ner i munstycke, börja med fem storlekar mindre, forstsätt sedan med ytterligare fem storlekar mindre och bara fortsätt. Någonstanns då måste blandningsförhållandena bli rätt, annars får du kalla på ett medium för då har det gått spöke i din moppe . Men luftburken ska forfarande då vara av förståss när du provar. Det kan vara lite pillande att byta munstycken, men det kan vara värt det.
utan burken dör den och har 7 stor lekar större nu och har gått ner till bara två stor lekar men endå samma problem . har skruvat ut luft skruben mycket nu men endå samma problem. kollade på den där nålen i flottören men den såg fin ut men det g´år ju inte att se i fall den glappar
Nålventilen kan vara en extremt känslig sak som hänger samman med flottörens funktion. Vad jag från första början misstänker så är problemet med din moppe att den inte stoppar bränsleflödet, då får din motor i överdrift av bensin.
runners skrev:Nålventilen kan vara en extremt känslig sak som hänger samman med flottörens funktion. Vad jag från första början misstänker så är problemet med din moppe att den inte stoppar bränsleflödet, då får din motor i överdrift av bensin.
jaa kanske de men de går ju inte att kolla bara så där då måste man köpa en ny ju...
Jag hade en förgasare på min PGO som jag just fick problem med nålventilen. Jag var alldeles förhårdhänt när jag skulle pilla dit ett annat huvudmunstycke och jag böjde till lederna på flottören, det blev kris. Moppen startade och gick som fan ( bättre än vanligt) men snart stannade den bara. liksom bara klökte sig när jag gasade. När jag sedan plockade av luftburken var filtert dränkt av bensin som sprutat ur förgasarinsuget.
Jag pillade och pillade och det enda jag kom fram till var att köpa ny flottör och nålventil, hela kittet. Men jag beställde en annan förgasare här på Two stroke rider, en större 17,5 mm...sen blev det Magic. Den startade medesamma och blev mycket rapparare i accet och topfart, särskilt efter jag bytat H-munstycket.