Har jag räknat ut rätt ?
På två liter så skall det vara 400 ML ?
2000x0.2 ? Då det är två liter, och skall vara 2% blandning. ?
hjälp

båda ni har IG isfDukeNukem skrev:Helrätt räknatblackmasai skrev:10 Liter 2dl olja = 2%
5 Liter 1dl olja = 2%
2,5 Liter 0,5dl olja = 2%
Räkna ut självMVG
![]()
//DukeNukem
snälla.... om man har en 10liters dunk , ska man tanka 9,8 liter då istället för 10liter ?kallepalle skrev:båda ni har IG isfDukeNukem skrev:Helrätt räknatblackmasai skrev:10 Liter 2dl olja = 2%
5 Liter 1dl olja = 2%
2,5 Liter 0,5dl olja = 2%
Räkna ut självMVG
![]()
//DukeNukem
9.8l bensin + 2dl olja =2% olja
4,9l bensin + 1dl olja =2% olja
2,45l bensin + o,5dl olja =2% olja
dock räknar man oftast på tex 5l ist för 4,9l eftersom det blir enklare så
vi snackar inte volume, vi snackar 2% AV antal liter detta fall 2kallepalle skrev:om du tankar 10l bensin och med 2dl olja i det så blir det inte 2% pga av att volymen då stioger till 10,2l. hur mycket olja du ska he i exakt med 10l bensin för att få det till exakt 2% orkar jag inte räkna då det inte spelar någon roll. 2dl fungerar utmärkt då det inte blir något stor skillnad.
henric92 då har ni alla IG i eran klass
det ni förmodligen gör fel är att ni räknar hur stor volym av 10l som blir 2%. men om man har 10l bensin och lägger till 2dl olja så ökar volymen till 10,2l alltså är inte 2% 2dl längre. förstår du?
men blanda 2dl på 10l du, det är enklast och är absolut ingen fara då det är sån liten skillnad. vad jag ville säga vara bara att dom här "mattesnillena" räknar fel