Sida 1 av 1
MT5 tänder inte?
Postat: 29 maj 2009, 16:18
av Extreme16
Hej!

Nu är de så att jag och min kompis har lite problem med hans mt5.
70cc, 21mm förgasare eller 24mm (testat båda)
Den tänder fan inte, den tänder och går igång på startgas bra. Då trodde vi till slut att de var bensinen som var för gammal eller fel, men inte fan blev de bättre av att byta den heller.
Så vi bytte från hans 24mm förgasare till min gammla 21mm, och då satte vi bensin slangen lite fel, vi satte den på vakuum nippeln på förgasaren. Då jävlar gick den igång och varvade satan, vi fick döda den.
Vi har testat alla möjliga munstycken. På 24mm har vi testat 130, 160,170.
Och på 21mm har vi testat allt mellan 92 och 110. Inget funkar.
Nu vänder jag mig till er i hopp om någon hjälp kanske?

Postat: 29 maj 2009, 16:24
av kallepalle
kolla membranet
Postat: 29 maj 2009, 16:57
av Extreme16
kallepalle skrev:kolla membranet
hmm, men om den går igång på startgas ? och när bensinslangen sitter på vakum nippeln rinner ju bensinen direkt in i cylinderna och membrannet i princip, och då funka de.
Postat: 29 maj 2009, 17:01
av LinuSuniL
Sådär va min jävla 16,5mm förgasare oxå så då tog jag jämmt en medisinspruta i insuget å startade den sen gick den igång och gick
Postat: 29 maj 2009, 17:02
av Extreme16
haha okej, men problemet är att den dör direkt efter startgas.. och nu när vi sättit på 21mm förgasaren så borde den gå då jag hade den på min AM6 prorace innan och de funkade finfint?
Postat: 29 maj 2009, 17:24
av mtpower
Grundinställ förgasaren, luftskruv osv.
Den ska skrivas in helt och sedan ut 1 1/4 varv.
Postat: 29 maj 2009, 17:42
av Extreme16
ska kolla ifall de e membrannet som spökar, luftskriv och inställningar har vi grejat en hel del med.. kan inte vara de. Har testa i princip allt.
Några fler ideér? Jag är inne lite själv på att det är fel på tändningen, fast eftersom den går igång väldigt lätt på startgas och bensin direkt i insuget så tippar jag på nåt annat fel.
Alltså den går igångpå startgasen sen dör den direkt när startagasen tagit "slut".
Mvh
Postat: 29 maj 2009, 21:54
av mtpower
Kolla packningar också.
Gärna vid insug och förgasare, men även topplockspackning och cylinderfotspackningen.
Postat: 29 maj 2009, 22:04
av MarcusAndersson
Jag skulle tippa på reedsen vid membranet.
Postat: 29 maj 2009, 23:22
av mtpower
MarcusAndersson skrev:Jag skulle tippa på reedsen vid membranet.
Reedsen = membranet.
Postat: 30 maj 2009, 00:33
av Matte_smt
kallepalle skrev:kolla membranet
det är inte membranet 100 % säker. När min inte starta va det membranet som va paj o då går inte startgas heller :/ !
men det kanske är en loppa på tändstiftet ?:P fast då skulle den inte starta överhuvudtaget väl? Kolla att allt sitter som det ska. alla kablar och sånt. annars är det bara o börja plocka isär grejjerna. det är lättmekat med såna där maskiner.
Mvh
Postat: 30 maj 2009, 07:33
av Extreme16
okej, det jag tänkte med, ifall den går på startgas men inte annars så borde de ju int evara membranet.
Men detta e konstigt tycker jag xD.. vf skulle den tända på startgas? Enda möjligheten jag ser då är att den har alldeles för mkt förtändning, så att den är otroligt trögstartad men går igång på startgasen. Det finns ju inte direkt så mkt att ställa in på en orginal rotor platta direkt.
Allt är princip helt nytt, cylinder, alla packningar i motor packboxar vev, osvosv.
Mvh
Postat: 30 maj 2009, 08:19
av kallepalle
kom å tänka på en sak... är det verkligen 70cc? alltså förlängd vev? annars är det 65cc. är vevenbytt till en längre vev "strokad" så lär ju förtändningen vara åt helvete för tidig
Postat: 30 maj 2009, 12:25
av mtpower
kallepalle skrev:kom å tänka på en sak... är det verkligen 70cc? alltså förlängd vev? annars är det 65cc. är vevenbytt till en längre vev "strokad" så lär ju förtändningen vara åt helvete för tidig
Tror inte det är strokad vev, kom på det nu när du skrev det.
Det är mycket jobb om man ska ha 44mm slag på mt.