Sida 1 av 1

130-140 km/H ?

Postat: 23 maj 2009, 22:12
av hyperslider
Vad för trim behövs till min aerox så att den toppar runt 130-140 ? och går det att få upp en aerox i en sån hastighet ?

Postat: 23 maj 2009, 22:15
av Victor
vet du inte det så kommer du inte kunna bygga en hyper.

Postat: 23 maj 2009, 22:19
av stunt_pojken^^
går inte att få upp en aerox i de hastigheterna om man inte har hyffsat mkt kunskap

o eftersom du frågar vad du ska ha så är det nog inte ens lönt att försöka man ska kunna väldigt!!!!! mkt o kan man få upp den i de hastigheterna så vet man exakt vad man ska ha utan att fråga men

iaf som svar på din fråga som blir det juh hyper
typ

80-86 cc cylinder portad
26-28-30 mm förgasare
sportluftfilter
rör avstämt efter cylindern typ agb
ngn bra koppling
ngn bra variator
jävligt bra tändning typ italkit

står högst upp ungefär vad du behöver
_________________
det skrev jag i setuptråden men du kommer inte kunna bygga en hyper utan väldigt mkt kunskaper som victor säger

Postat: 23 maj 2009, 22:33
av aeroxxxx
jag vet vad som krävs för att bygga en hyper ! jag tänkte mer på vad som behövs för att komma upp i den hastigheten ! skrev lite konstigt förut . funderar på att köpa ett komplet polini evolution , men kommer man upp i 130 med det ?

Postat: 23 maj 2009, 23:35
av bensinskalle
för att nå dedär så är de hyper som gäller helt enkelt ;)

De behöver ju inte va 90 cc, men de ska va en riktig hypersetup, typ pr lr liknande ( inte så inne på cylindrar till scootrar ) ;)

Postat: 23 maj 2009, 23:46
av mtpower
aeroxxxx skrev:jag vet vad som krävs för att bygga en hyper ! jag tänkte mer på vad som behövs för att komma upp i den hastigheten ! skrev lite konstigt förut . funderar på att köpa ett komplet polini evolution , men kommer man upp i 130 med det ?
Du får nog porta en smula för den hastigheten.

Postat: 24 maj 2009, 10:01
av runners
Nu är du inne och pratar om verkligt HIGTH END trim, eller rättare sakt vill du slakttrimma din maskin :lol:
Då krävs verkligen de värsta av värstingaprylarna och stora kunskaper i bagaget innan du lyckas. Men varför plåga stackaren till att skrika som en hysterisk kärring när du vrider på rullen. Det är bättre att hålla sig på lite mera realistisk nivå när man trimmar. En moppe som är så överspeedad som den är när den når upp i hastigheterna över 100 km/h har inte särkilt lång livslängd, nja såvida du inte bygger om motorn totalt in i detalj. Men då kan du lika gärna köpa en MC-motor och sätta på din Scooter i stället, billigare och sannerligen mindre jobb också. :wink:

Postat: 24 maj 2009, 10:24
av luddemuregard
Dt_pojken^^ skrev:
går inte att få upp en aerox i de hastigheterna om man inte har hyffsat mkt kunskap

o eftersom du frågar vad du ska ha så är det nog inte ens lönt att försöka man ska kunna väldigt!!!!! mkt o kan man få upp den i de hastigheterna så vet man exakt vad man ska ha utan att fråga men

iaf som svar på din fråga som blir det juh hyper
typ

80-86 cc cylinder portad
26-28-30 mm förgasare
sportluftfilter
rör avstämt efter cylindern typ agb
ngn bra koppling
ngn bra variator
jävligt bra tändning typ italkit

står högst upp ungefär vad du behöver
_________________
det skrev jag i setuptråden men du kommer inte kunna bygga en hyper utan väldigt mkt kunskaper som victor säger
Haha det lätt lite kul faktiskt =).
ngn bra koppling
ngn bra variator
jävligt bra tändning typ italkit
Haha Italkit är ju bland dom sämre du kan köpa ! Man ska lira mhr lr pvl <3

Postat: 24 maj 2009, 12:29
av kallepalle
en bigbore 86 eller 2fast cylinder
strokad vev (längre slaglängd) tex mhr bigbore
avstämt rör
portning
30-34mm förgasare
mhr overangevariator
mhr overange rem
något trimmembran tex malossi vl6
pvl/mhr tändning
förstärkt koppling
sportluft/öppet filter
drevning


och en jävla massa inställningar så är du nog i dom trakterna och har nära 30hk :)


säkert nånting jag har glömt, så fyll i det då :D

Postat: 24 juni 2009, 01:25
av GrodaeN3

Postat: 24 juni 2009, 01:51
av LinuSuniL
Satan va den borde gå

Postat: 24 juni 2009, 02:26
av villeboy
Ett tips är att ta bort allt onödigt skit, som han i annonsen hade.

Postat: 24 juni 2009, 09:54
av Jck92
det är svårt men om man skaffar dragster ram är det inte omöjligt med en komplett manston setup. Ingen av er som skrev tidigare poster som tänkt på att man kan dreva om? en hyper aerox är dock svårt med tanke på luftmotståndet men går gör det ju om man har en enormt hög drevning i slutväxeln och medvind.

Postat: 24 juni 2009, 10:41
av kallepalle
LinuSuniL skrev:
Satan va den borde gå
tro inte på allt som står i den annonsen.

Postat: 24 juni 2009, 17:08
av Jck92
kallepalle skrev:
LinuSuniL skrev:
Satan va den borde gå
tro inte på allt som står i den annonsen.
Denna har diskuterats för på något forum och den är fejk kolla bara namnet på växellådan, det finns folk som satt AM6 växel låda men inte ngn bilväxel låda direkt.

Postat: 24 juni 2009, 17:38
av wuedde
kallepalle skrev:en bigbore 86 eller 2fast cylinder
strokad vev (längre slaglängd) tex mhr bigbore
avstämt rör
portning
30-34mm förgasare
mhr overangevariator
mhr overange rem
något trimmembran tex malossi vl6
pvl/mhr tändning
förstärkt koppling
sportluft/öppet filter
drevning


och en jävla massa inställningar så är du nog i dom trakterna och har nära 30hk :)


säkert nånting jag har glömt, så fyll i det då :D
Du får inte glömma snabbgasen:P hahahahahaha :lol:

Postat: 24 juni 2009, 17:58
av Sachs
profsigt skrivet för att vara en företagsannons :roll:

Postat: 24 juni 2009, 18:21
av Moddad
Du kan inte köra den på gatan, kommer steka kolven/kolvringarna direkt.

Postat: 24 juni 2009, 18:43
av stunt_pojken^^
allt onödigt bortplockat så som styret???


men när jag sa italkit så sa jag den enda jag kunde typ vet inget om sånt typ

Postat: 25 juni 2009, 15:05
av chifen
Jck92 skrev:
kallepalle skrev:
LinuSuniL skrev: Satan va den borde gå
tro inte på allt som står i den annonsen.
Denna har diskuterats för på något forum och den är fejk kolla bara namnet på växellådan, det finns folk som satt AM6 växel låda men inte ngn bilväxel låda direkt.
Står inget om en bilväxellåda, det är en typ av semiautomatisk låda som har det namnet, står ju att den är gjord för att sitta på en moped och inte tagen från någon bil ;) Dessutom får du inte ner en mopeds vikt till 60kg med en bil låda på xD

Skulle inte riktigt tro på allt som står där men där ska man ju lätt komma upp i de hastiheterna, frågan är hur livsfarlig den är att köra?! 25000rpm och säkert knappt någon effekt alls under 15000rpm. Dessutom är det ju värt att tänka på att med en riktig växellåda förlorar du mindre kraft på väg till bakhjulet än med variator så bara där har man ju en effekthöjning på någon %.

Det som behövs för den toppfarten är bara en hederlig hypersetup och liten annan stegning i variatorn sedan har du de hastigheterna om du ligger och pressar. Ge dig inte in på något du inte kan slutföra bara, det blir dyyyrt!

Postat: 25 juni 2009, 16:28
av Jck92
chifen skrev:
Jck92 skrev:
kallepalle skrev: tro inte på allt som står i den annonsen.
Denna har diskuterats för på något forum och den är fejk kolla bara namnet på växellådan, det finns folk som satt AM6 växel låda men inte ngn bilväxel låda direkt.
Står inget om en bilväxellåda, det är en typ av semiautomatisk låda som har det namnet, står ju att den är gjord för att sitta på en moped och inte tagen från någon bil ;) Dessutom får du inte ner en mopeds vikt till 60kg med en bil låda på xD

Skulle inte riktigt tro på allt som står där men där ska man ju lätt komma upp i de hastiheterna, frågan är hur livsfarlig den är att köra?! 25000rpm och säkert knappt någon effekt alls under 15000rpm. Dessutom är det ju värt att tänka på att med en riktig växellåda förlorar du mindre kraft på väg till bakhjulet än med variator så bara där har man ju en effekthöjning på någon %.

Det som behövs för den toppfarten är bara en hederlig hypersetup och liten annan stegning i variatorn sedan har du de hastigheterna om du ligger och pressar. Ge dig inte in på något du inte kan slutföra bara, det blir dyyyrt!
allting på den är fejk finns ingen vevaxel som heter Hebo overrange finns ingen cylinder som heter varken manchester eller overrange. Hade det varit växellåda hade det synts på variatorsidan av blocket. 25k rpm är "omöjligt" att mopeden pallar trycket för. Så den är rätt fejk ;) striptronic låter som ett kasst försök att skriva steptronic (en bilväxellåda)

Postat: 25 juni 2009, 16:38
av chifen
Haha aa, låter ju som en dålig ripoff på steptronic men sa bara möjligheterna för att den ska vara sant det som står ;) 25k rpm ska väl inte vara omöjligt heller om grejerna är viktade, och balanserade för det men krävs ju många många timmars jobb för det och skulle inte tro det. Jag skulle vilja se det först ;)

Postat: 25 juni 2009, 16:47
av Jck92
chifen skrev:Haha aa, låter ju som en dålig ripoff på steptronic men sa bara möjligheterna för att den ska vara sant det som står ;) 25k rpm ska väl inte vara omöjligt heller om grejerna är viktade, och balanserade för det men krävs ju många många timmars jobb för det och skulle inte tro det. Jag skulle vilja se det först ;)
jag förstår att det finns en möjlighet men en på mnf hade mailat och skrev att han var intresserad och svaret var "Ok" och inget mer ;)