Sida 1 av 1

Rieju rrx- rena skiten ?

Postat: 17 maj 2009, 17:41
av meanzick
Hejsan. Tänkte nu dela med mig av mina tankar och fundering kring rrxen för att se om jag är ensam med dem.
Haft min rrx sedan förra våren ungefär och jag blir bara tröttare och tröttare på den. Man kan inte ta av tändstiftet smidigt och smärtfritt utan att behöva plocka av alla kåpor, tanken, sadeln och sånt enligt mig. Bara kablar, kylarvagnar och en ram i vägen. Känner inte heller att jag litar på den då jag åker iväg en längre sträcka.
Alltså otroligt svårmeckad, dålig kvalitet (lack på kåpor osv) passformen på kåporna stämmer inte överens med dom gjorda hålen och en hel del till saker. Nu hände det något med min igår så den startar inte och bara för att kolla gnistan måste jag lägga ner en ganska bra stund känns det som. Har man rätt verktyg går det att ta av en kåpa bara med det är jätteliten yta och allmänt krångligt.

Funderar starkt på att fixa i ordning min och sälja den snart, verkligen inte nöjd med den.
Hur är det för er andra med rrx, vad tycker ni om den ?

Postat: 20 maj 2009, 22:09
av Riejumrx
oj vilka problem !! :shock:

jag har i och för sig en Rieju mrx 04, men eftersom det är samma motor, ram etc förutom kåpor så kan jag dela med mig.

min är lättmeckad och jag behöver inte ens ta av kåporna (bubbelkåpor) för att ta loss tändstifet, når bra men ska de gå snabbare skruvar jag av en av kylarvinganra. ^^

kåpornas passform är perfekt och jag har inga större problwem med min.

du kanske fått ett söndags-ex ? som min polares mrx är.. den är mycket krångel med och har varit inne på verkstad en antal gånger =/

lycka till nu med den <3

Postat: 20 maj 2009, 22:17
av Notn4
är inte nästan alla nyare cross moppar svårmekade?

men kan säga att en rrx är inget gämfört med mekning på en DT50 :D måste ha ramen i 2 delar och alla kåpor bortta + tanken bara för att tvätta luftboxen :D har bytit cylinder på både min DRD och DT, på derbin tog det kanske 1h när det gick utan att ta bort nått annat än cylindern, DTn tog det 3h+ med allt skit ivägen

Postat: 20 maj 2009, 22:50
av kallepalle
då ska jag rätta dig lite här mean:


det enda man behöver ta loss för att få bort tändstiftet är tändhatten. visst det är lite trångt men absolut inga problem^^

varför du tycker kåporna är fel utformade gäntemot ramfästena är nog pga att du drar 1 skruv i botten och sen in med nästa osv. sätt i alla löst först så ere inga probs.

min är iaf pålitlig. enda problemet jag har haft är att den va riktigt svårstartad pga för litet mkunstycke orginal. och astt den har flödat en gång men de va pga nån cp unge som stoppa ner skit i tanken.


kåpornas färgkvalitet har jag inte heller några problem med, kanske du som har tagit något konstigt medel på dom?

i övrigt en riktigt fin moppe enligt mig!

Postat: 20 maj 2009, 23:05
av falken
Notn4 skrev:är inte nästan alla nyare cross moppar svårmekade?

men kan säga att en rrx är inget gämfört med mekning på en DT50 :D måste ha ramen i 2 delar och alla kåpor bortta + tanken bara för att tvätta luftboxen :D har bytit cylinder på både min DRD och DT, på derbin tog det kanske 1h när det gick utan att ta bort nått annat än cylindern, DTn tog det 3h+ med allt skit ivägen
OJOJOJ

på min drac byter man cylinder på ca 20min :wink:

Postat: 20 maj 2009, 23:22
av bensinskalle
falken skrev:
Notn4 skrev:är inte nästan alla nyare cross moppar svårmekade?

men kan säga att en rrx är inget gämfört med mekning på en DT50 :D måste ha ramen i 2 delar och alla kåpor bortta + tanken bara för att tvätta luftboxen :D har bytit cylinder på både min DRD och DT, på derbin tog det kanske 1h när det gick utan att ta bort nått annat än cylindern, DTn tog det 3h+ med allt skit ivägen
OJOJOJ

på min drac byter man cylinder på ca 20min :wink:
ja, men drac är ju mer luft än ram ;) De ä verkligen gott om utrymme på dom :)

Postat: 21 maj 2009, 08:21
av luddemuregard
Jag behöver inte plocka bort något för att få av tändstiftet på min rrx :O?

Postat: 21 maj 2009, 08:43
av Gyllenbjork
Tjenare.- Jag är nöjd med min rrx. Jag tycker den är bra modell. Men jag gillar att mecka så ta av tändstiftet är inga problem för mej. Det beror nog på varje modell med kåporna men min kåper sitter perfekt.
Ha det gött :D

Postat: 21 maj 2009, 08:47
av TobbaN
Jag behöver inte plocka av ett skit på min för att få av tändstiftet. Bara tändhatten isåfall, annars tar jag bara en 13 nyckel (eller vilken storlek det nu är) och skruva av den.

Angående lacken, så håller min jättebra, kan dock behövas poleras lite då o då, då jag kört i lera/smutsat ner kåporna en hel del.

Hålen stämmer bra på min, och det enda jag behvöer för att få loss kåporna är en vanligt platt-mejsel.

Visst, det kan vara lite trångt och så. Men vafan, det hör ju till moppe-meckandet :) Det kan inte alltid gå som en dans.
Vet hur du känner, då jag också blivit jävligt trött på min moppe ibland.
Kan T ex berätta om en sak som hänt min nu.

Skruven har gått av uppe i sadeln, så nu kan jag inte ta av sadeln :D
bara skruvar & skruvar, men ingenting händer.
Och den skruven måste kapas :)

I övrigt tycker jag RRX/MRX/SMX mopparna är dom snyggaste!
Gillar kåporna sjukt mycket, och dem går väldigt bra med. (Iallafall min)
Kan ärligt säga med, att om jag fått valt en annan moppe, så hade jag inte gjort det :) Tycker RRX mopparna är så snygga orginal & går så bra. Så jag hade behållt min ^^

Hoppas moppen slutar jävlas med dig ;)

Mvh

Postat: 29 september 2009, 15:57
av puttrish
att det är trångt vid tändhatten är det på min dt50r också.

Jävligt jobbigt då någon äcklig snorunge har dragit ur tändhatten på skoltid och man inte kan sätta tillbaka den :(

Postat: 29 september 2009, 17:11
av Rabxorzz
Så svårt är de ju inte att få av tändhatten :O
Det är inte de lättaste, men de är inte svårt :S

Postat: 29 september 2009, 17:19
av kallepalle
Rabxorzz skrev:Så svårt är de ju inte att få av tändhatten :O
Det är inte de lättaste, men de är inte svårt :S
wöörd. tar 5 sek max