Sida 1 av 1

Original vev

Postat: 17 maj 2009, 13:36
av Nappen
Tjenare nu är de så att jag fick med
Hebo manston replica 70cc
21mm förgasare
metrakit sp rör.

när jag köpte min Rieju drac 03a, vill nu slänga på detta o köra med. Tröttnat på urpluggat

Tror ni att veven håller för detta ? :roll:

Postat: 17 maj 2009, 13:45
av wertyuiopq
ett tag håller den. Men inte i längden

Postat: 17 maj 2009, 13:50
av Nappen
wertyuiopq skrev:ett tag håller den. Men inte i längden
Okey, :)

Postat: 17 maj 2009, 13:51
av Okänd
borde bytt vev säger nån till mig om man ska trimma.

Postat: 17 maj 2009, 13:52
av Tomaz
Jag tycker du ska byta vev för att mopeden ska gå att köra ett bra tag. :)

Sen beror det ju mycket på hur du kör också, varvar du lagom och inte kör allt för vilt så kommer ju orginal veven också hålla ett tag men om du vill kunna köra lite vildare vilket man brukar göra när man kör trimmat så byt vev. :wink:

Postat: 17 maj 2009, 13:54
av Robiin937
den kommer hålla med bara sp:et men med den cylindern så tror ja inte de kommer hålla speciellt länge

Postat: 17 maj 2009, 14:38
av kallepalle
byt vev om du inte vill lägga ännu mera pengar senare då veven går av

Postat: 17 maj 2009, 14:59
av victoor
kallepalle skrev:byt vev om du inte vill lägga ännu mera pengar senare då veven går av
veven går inte av vev staken vrider sig.
men du kan lungt kör ett tag utan problem kör själv med mhr replica och sp på org veven 8)

Postat: 17 maj 2009, 15:03
av kallepalle
för det första. veven kan visst gå av. och för det andra. stor skillnad på manston replica och mhr replica.

Postat: 17 maj 2009, 15:08
av wertyuiopq
kallepalle skrev:för det första. veven kan visst gå av. och för det andra. stor skillnad på manston replica och mhr replica.
Jag tror inte veven går av först, det är lagrena som ger sig först. och det är inte så stor skillnad mellan manston replica och mhr replica.

Postat: 17 maj 2009, 15:09
av kallepalle
mhr replica= relativt lågvarvig upper sport cylinder.
manston replica= högvarvig midrace


och ja i vissa fall går veven av före lagrena

Postat: 17 maj 2009, 15:12
av wertyuiopq
kallepalle skrev:mhr replica= relativt lågvarvig upper sport cylinder.
manston replica= högvarvig midrace


och ja i vissa fall går veven av före lagrena
manston replica är INTE högvarvig den jobbar på 8500-9000 varv

Postat: 17 maj 2009, 15:14
av kallepalle
fortfarande mer högvarvig än mhr replican och du får ut mer kräm ur manston cylindern.

btw här e ett exempel på när veven har gått av :

Bild

Postat: 17 maj 2009, 16:00
av maximannen
[quote="kallepalle"]fortfarande mer högvarvig än mhr replican och du får ut mer kräm ur manston cylindern.

btw här e ett exempel på när veven har gått av :

*BILD*

så kan det bli men det är inte direkt stor chans på den cylindern, hade han kört hyper cylinder på en original vev som har gått 1500 mil så hade de varit en annan sak men...



Du kan alltså köra på originalvev till den cylindern :D men det är bra att byta veven men absolut inte ett måste, har du inte pengarna till det så byt bara lagren.

Postat: 17 maj 2009, 16:03
av volvo_adde
varvar du inte så mkt funkar de ju men bästa e ju å byta somsagt

Postat: 17 maj 2009, 16:08
av chifen
wertyuiopq skrev:
kallepalle skrev:mhr replica= relativt lågvarvig upper sport cylinder.
manston replica= högvarvig midrace


och ja i vissa fall går veven av före lagrena
manston replica är INTE högvarvig den jobbar på 8500-9000 varv
Manston replican är en midrace medans mhr replica är sport. vid 8500-9000 börjar den ge optimal effekt, den varvar vidare kan jag lova dig ;)

Ang vev som går av så är det mycket sällsynt och inget som händer i första taget. Staken kröker sig innan veven bryts av i nästan alla fall och främst lager som kollapsar vid höga varv.

Byt vev!

Postat: 17 maj 2009, 19:14
av bombmannen
Ta inte chansen iaf !

Kör med Sp rör och org cylindern innan du har bytt vev :D ! :o

Postat: 17 maj 2009, 19:37
av wertyuiopq
chifen skrev:
wertyuiopq skrev:
kallepalle skrev:mhr replica= relativt lågvarvig upper sport cylinder.
manston replica= högvarvig midrace


och ja i vissa fall går veven av före lagrena
manston replica är INTE högvarvig den jobbar på 8500-9000 varv
Manston replican är en midrace medans mhr replica är sport. vid 8500-9000 börjar den ge optimal effekt, den varvar vidare kan jag lova dig ;)

quote]haha altså den varvar inte mycket mer, den suger den cylindern har själv haft en sån. Den går typ som original cylindern bara lite starkare :P

Postat: 17 maj 2009, 20:58
av Henry
Veven kommer gå av och du kommer med 99% chans fastna med foten i vevhuset.
Inte kul, får du amputera osv =/

Postat: 17 maj 2009, 21:23
av hyper-RRX
hur mkt pallar en org vev i typ en AM6 motor?

Postat: 17 maj 2009, 21:56
av chifen
Henry skrev:Veven kommer gå av och du kommer med 99% chans fastna med foten i vevhuset.
Inte kul, får du amputera osv =/
aa, brukar ju hända.. riktigt jobbigt. förlorat 3 fötter på så sätt :O

Men hur som hellst, byt veven så är du säker. De som säger att cylindern varvar 8500rpm har ju inte något hum om att ställa in iaf eller har väl provat med ett originalrör då.. Kommer att gå finfint med sp röret.