Sida 1 av 1
Kylnings problem
Postat: 15 maj 2009, 23:56
av TK_DRAC
Har en del problem med kylningen på min aerox 08a det sitter en mk sp 70cc med rör och 21mm förgasare på.. men när jag har kört ett tag (5-10 min) så börjar den gå sämre å när jag stannar å känner på cylindern så e den as varm:O vad kan det vara som är fel? Har en ssp vattenpump på med som ska öka kylningen. har vatten i kylaren blandat med gykol med.
Postat: 16 maj 2009, 09:58
av Bremler141
skräpp eller något i slangarna?
Eller kan de ligga klämmda så de allt vatten inte kan rinna förbi`?

Postat: 16 maj 2009, 10:57
av kallepalle
luft i systemet?
Postat: 16 maj 2009, 11:09
av TK_DRAC
jag vet inte det funkade innan sen började den bli skit varm. men ska byta vatten i den å se om de blir bättre...
Postat: 16 maj 2009, 11:10
av HeeellmuT
Blir kylaren varm då? så du vet att vattnet går runt.
Postat: 16 maj 2009, 19:06
av TK_DRAC
Det är ingen luft i systemet och vattenpumpen funkar... vet ifan vad de kan vara?
Postat: 16 maj 2009, 19:58
av bensinskalle
kokar den eller?
Kokar den inte så är den inte för varm...
Cylidern är nånting runt 80 grader normalt så de ä naturligt att den känns varm
Att den går sämre efter 5-10 min beror förmodligen på för stort munstycke... Ju varmare motorn blir, desto mindre bensin behöver den

Postat: 17 maj 2009, 00:22
av TK_DRAC
nej den kokar ju inte men det bränner om man håller handen på cylindern å den går sämre när den blir så varm...
Postat: 17 maj 2009, 08:45
av bensinskalle
TK_DRAC skrev:nej den kokar ju inte men det bränner om man håller handen på cylindern å den går sämre när den blir så varm...
Mät tempen på vattnet när den blir så då
Kör den så den blir maximalt varm, öppna FÖRSIKTIGT locket på vätskebehållaren ( de kan spruta ut om de ä tryck ). Stoppa ner en termometer i vattnet o se va den visar
Sno typ en sånhär skinktermometer som morsan din använder när hon gör julskinka

Eller en vanlig termometer etc...
Ligger tempen liksom och nöter på strax under 100 så är de ju inte direkt bra, men somsagt cylindern ska vara väldigt varm, man bränner sig på 75-80 grader

Postat: 17 maj 2009, 10:53
av TK_DRAC
okej ska testa det:) men om den ligger närmare 100 grader vad kan man göra åt saken isf?
Postat: 17 maj 2009, 11:07
av LinuSuniL
Polarns drac kokade hela tiden förut sen bytte han växellåds olja sen ha den inte kokat nå mer
Postat: 17 maj 2009, 11:17
av TK_DRAC
LinuSuniL skrev:Polarns drac kokade hela tiden förut sen bytte han växellåds olja sen ha den inte kokat nå mer
Jaha?
Postat: 17 maj 2009, 17:44
av chifen
TK_DRAC skrev:okej ska testa det:) men om den ligger närmare 100 grader vad kan man göra åt saken isf?
Se över så det inte är någon luft i systemet och så att vattenpumpen funkar som den ska igen, för sakens skull bara. Kolla så förgasaren inte är för snålt ställd. Kylaren blir varm och alla slangar också? Kolla så termostaten öppnar riktigt.
Postat: 19 maj 2009, 09:50
av TK_DRAC
chifen skrev:TK_DRAC skrev:okej ska testa det:) men om den ligger närmare 100 grader vad kan man göra åt saken isf?
Se över så det inte är någon luft i systemet och så att vattenpumpen funkar som den ska igen, för sakens skull bara. Kolla så förgasaren inte är för snålt ställd. Kylaren blir varm och alla slangar också? Kolla så termostaten öppnar riktigt.
Termostaten öppnar? va? förklara
