Sida 1 av 1

MOPPEN STARTAR INTE HJÄLP!!!!

Postat: 12 maj 2009, 17:54
av mahol001
TJA!!

Moppen startar inte och jag vet fan inte vad problemet är!!!! :evil: :evil: :evil: :evil:
Har kollat igenom förgasaren ren gjort den och lagt ner i "bensin bad" (rent och fint där)
sen har jag kollat om det kommer en gnista och det gör det PERFEKT och tändstiftet ser bra ut och i insuget till förgasaren är det bra.
SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ HJÄLP!!vill ju ut och stunta fort som FAN!! :D :D

SETUP:
Cylinder : Mallosi 70 sport
Avgasrör : Leo vince zx
Membran : Hebo karbon reeds
Förgasare: Delorto 17,5
Luftfilter : Orginal
Variator : Polini variator fläkt skiva,4,3g vikter(ska kanske sätta på 3,5?
Insug : Orginal
Koppling : Malossi Fly clutch,Röda koplingsfjädrar,30% tryckfjäder
Kopplingsklocka : Orginal
Rem : Stage 6
Vev: Motoforce (förstärkt)

Om det är nån som bor nära älvsjö och är bra på att meka och vill kolla igenom moppen så kan du göra det självklart pröjsar jag!!

Postat: 12 maj 2009, 18:17
av Pulliboy
Rengjort membran ? :D

Postat: 12 maj 2009, 18:22
av mahol001
Pulliboy skrev:Rengjort membran ? :D
japp

Postat: 12 maj 2009, 18:25
av DEA!!
Rent luftfilter??
Prova med ett annat munstycke ;)

Postat: 12 maj 2009, 18:44
av mahol001
DEA!! skrev:Rent luftfilter??
Prova med ett annat munstycke ;)
men det funkade förut så? :/

Postat: 12 maj 2009, 18:55
av v2
kolla kolven / cylindern :)

Postat: 12 maj 2009, 19:06
av mahol001
v2 skrev:kolla kolven / cylindern :)
ser prima ut där
as¨å den funkade för 2 veckor sen,sen bara en dag senare när jag var ute och körde den så dog keffet!! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :x :x :x :x :x

Postat: 12 maj 2009, 19:07
av Drac_01
är det bra komp?

Postat: 12 maj 2009, 19:12
av mahol001
Drac_01 skrev:är det bra komp?
japp

Postat: 12 maj 2009, 19:16
av Johanssons
Lät det något när den dog? Då är det cylindern.
Annars kan det vara bensinkranen som gått, då rinner bensinen rätt igenom och gör moppen riktigt sur.

Postat: 12 maj 2009, 19:21
av mahol001
Johanssons skrev:Lät det något när den dog? Då är det cylindern.
Annars kan det vara bensinkranen som gått, då rinner bensinen rätt igenom och gör moppen riktigt sur.
a det lät typ "pang" :S först trodde jag att det var nån jävla pegs ellr nåt ellr röret men inte det sen så typ när jag skulle dra där ifrån så dog den :evil: :evil:

Postat: 12 maj 2009, 19:29
av Johanssons
Då rekomenderar jag att du kollar upp hur din kolv mår, om du har tur är det bara en kolvring som har pajjat.

Postat: 12 maj 2009, 19:34
av mahol001
Johanssons skrev:Då rekomenderar jag att du kollar upp hur din kolv mår, om du har tur är det bara en kolvring som har pajjat.
har inte kollat det :/
men okej så om det är värre då?asså vvärre än att byta en kolvring då?

Postat: 12 maj 2009, 19:44
av Johanssons
I värsta fall så har hela cylinder gått sönder. Men då måste det vart en ganska rejäl pang när den dog.

Postat: 12 maj 2009, 19:49
av mahol001
Johanssons skrev:I värsta fall så har hela cylinder gått sönder. Men då måste det vart en ganska rejäl pang när den dog.
nej fan så jävla pang va det inte det vart ju inte värsta fyverkeriet XD haha
men okej vad ska jag ha i såfall för kolv?

Postat: 12 maj 2009, 20:30
av Drac_01
en kolv som passar din malossi 70cc cylinder :wink:

Postat: 12 maj 2009, 20:36
av mahol001
Drac_01 skrev:en kolv som passar din malossi 70cc cylinder :wink:
okej typ den?
http://www.startuning.se/product/97403- ... rini-ACLC/

Postat: 12 maj 2009, 20:38
av Drac_01
mahol001 skrev:
Drac_01 skrev:en kolv som passar din malossi 70cc cylinder :wink:
okej typ den?
http://www.startuning.se/product/97403- ... rini-ACLC/
Är inte säker men det borde vara den :P

Postat: 12 maj 2009, 20:51
av mahol001
Drac_01 skrev:
mahol001 skrev:
Drac_01 skrev:en kolv som passar din malossi 70cc cylinder :wink:
okej typ den?
http://www.startuning.se/product/97403- ... rini-ACLC/
Är inte säker men det borde vara den :P
okej bra så jag ska alltså köpa den asså aa

Postat: 12 maj 2009, 20:53
av Drac_01
mahol001 skrev:
Drac_01 skrev:
Är inte säker men det borde vara den :P
okej bra så jag ska alltså köpa den asså aa
Ta av topplocket och cylinder och kolla först!

Postat: 12 maj 2009, 21:00
av stunt_pojken^^
mahol001 skrev:
Drac_01 skrev:
Är inte säker men det borde vara den :P
okej bra så jag ska alltså köpa den asså aa
kolla hela cylinder paketet kan ha skurit då måste du i värsta fallköpa ny cylinder kolla det innan du köper ny kolv

Postat: 12 maj 2009, 21:19
av bensinskalle
Har du mätt kompet?

De kan vara så att en packbox har gått i vevhuset, och då läcker bränsleångorna ut och de blir betydligt mindre flöde in i cylindern =/ ...

Hände så för en polare med aerox... När han tog bort variatorkåpan så flög den av på grund av övertryck... ( ? ) ( så sa han i alla fall ;) )

Jag tror snarare de ä de än att kolven är pajj... Men komp / cylinder + kolv först, annars kan de va packbox ;)

Postat: 13 maj 2009, 08:29
av mahol001
bensinskalle skrev:Har du mätt kompet?

De kan vara så att en packbox har gått i vevhuset, och då läcker bränsleångorna ut och de blir betydligt mindre flöde in i cylindern =/ ...

Hände så för en polare med aerox... När han tog bort variatorkåpan så flög den av på grund av övertryck... ( ? ) ( så sa han i alla fall ;) )

Jag tror snarare de ä de än att kolven är pajj... Men komp / cylinder + kolv först, annars kan de va packbox ;)
okej tackar, ska kolla det idag direkt när jag kommer hem :P
okej så jag kollar om kolven är bra omden är det då och packningarna är bra hur gör jag då?:?: :?:
haha flög variator kåpan av? :shock: hahaha

Postat: 13 maj 2009, 20:33
av mahol001
Dt_pojken^^ skrev:
mahol001 skrev:
Drac_01 skrev: Är inte säker men det borde vara den :P
okej bra så jag ska alltså köpa den asså aa
kolla hela cylinder paketet kan ha skurit då måste du i värsta fallköpa ny cylinder kolla det innan du köper ny kolv
fan okej

Postat: 21 maj 2009, 20:27
av runners
När en motor inte startar (är helt död) kan orsaken till problemet vara många. Det är är inte ofta att man går rakt på felet och lagar det. Då får man använda sig av uteslutningsmetoden.

Börja med att skruva av tändstiftet och kolla om det slår gnista. Ett annat alternativ är att använda startgas som man sprutar in i luftburken eller rakt i insuget på förgasaren, då ska motorn tända till för att slockna igen. Men om det inte gör det hänger felet någonstans på tändningen. I annat fall vet du att motorn startar när den väl får bränsle och då brukar orsaken till problemet vara någonstanns i förgasaren. Men jag har varit ute för att haft fel på förgasare som jag aldrig hittat orsaken till problemet i, trots att jag bytat munstycken, flottör, nålventil och trottel samt nål. Men när jag skaffat en ny har den startat medesamma.

Men för att utesluta allt för enkla fel så bör man alltid kontrollera saker som bensinledningen, vacumregulatorn. Kontrollera att det inte är vacum i tanken som orsakts av att tankventilationen har blivit egensatt.

Postat: 23 maj 2009, 15:23
av mahol001
runners skrev:När en motor inte startar (är helt död) kan orsaken till problemet vara många. Det är är inte ofta att man går rakt på felet och lagar det. Då får man använda sig av uteslutningsmetoden.

Börja med att skruva av tändstiftet och kolla om det slår gnista. Ett annat alternativ är att använda startgas som man sprutar in i luftburken eller rakt i insuget på förgasaren, då ska motorn tända till för att slockna igen. Men om det inte gör det hänger felet någonstans på tändningen. I annat fall vet du att motorn startar när den väl får bränsle och då brukar orsaken till problemet vara någonstanns i förgasaren. Men jag har varit ute för att haft fel på förgasare som jag aldrig hittat orsaken till problemet i, trots att jag bytat munstycken, flottör, nålventil och trottel samt nål. Men när jag skaffat en ny har den startat medesamma.

Men för att utesluta allt för enkla fel så bör man alltid kontrollera saker som bensinledningen, vacumregulatorn. Kontrollera att det inte är vacum i tanken som orsakts av att tankventilationen har blivit egensatt.
okej men iallafall ska ändå lämna in moppen orkar inte hålla på meka vill få klart den fortare en kvick!!