Sida 1 av 1

mer toppfart

Postat: 11 maj 2009, 15:58
av robin93
Tja har en derdi Senda limited edition 05a trimmet är 74cc barikit 21 mm förgasare membran trimrör, 14-53 drevning å jag vill att den ska gå lite bättre nån som vet nått lätt sätt man kan göra så den ökar lite i acc eller topp fart ? utan att lägga ut större pengar :?:

Postat: 11 maj 2009, 16:09
av thule_92
Porta cylindern :D

Postat: 11 maj 2009, 16:12
av kakuZZaa
vilket rör?

Postat: 11 maj 2009, 16:12
av robin93
ha om jag endå kunnat funderar på att fila upp avgas porten lite men vill ha lite råd först av en kunnig. :)

Postat: 11 maj 2009, 16:17
av robin93
har tk rör den går ganska bra med det å vill inte köpa nytt rör för flera tusen ska bara ha moppen tills september.

Postat: 11 maj 2009, 16:43
av kallepalle
höj avgasporten lite så varvar den mer.

Postat: 11 maj 2009, 16:45
av robin93
låter intresant läste om det nyss man ska inte slipa på höjden eller neråt bara på sidorna eller förklara gärna mer om du kan :) :?:

Postat: 11 maj 2009, 16:46
av kallepalle
den blir mer varvillig om du slipar på höjden om jag nu inte minns helt galet.

Postat: 11 maj 2009, 16:49
av chifen
robin93 skrev:låter intresant läste om det nyss man ska inte slipa på höjden eller neråt bara på sidorna eller förklara gärna mer om du kan :) :?:
Nja. Slipa på bredden = bredare effektregister, till en viss gräns såklart men dessutom så ökar slitaget väldigt mycket då med då kolvringarna tar mycket stryck med bred avgasport. Filar du på höjden så ökar man varvviljan och du får ett kortare men mer intensivt effektregister, till viss gräns även där och större port innebär mer slitage.
kallepalle skrev:höj avgasporten lite så varvar den mer.
Han har fortfarande ett tk rör som sätter gräns för hur mycket den kommer att varva, bara för att man höjer avgasporten och man ligger redan över gränsen på vad röret är avstämt för så kommer det inte varva så mycket mer utan man kommer mest förlora längden på effektregistret även om det kan bli lite vassare under den korta period du har effekt.

Postat: 11 maj 2009, 16:49
av robin93
okej tror inte jag vågar prova riktigt en :P

Postat: 11 maj 2009, 16:53
av robin93
hur mycket varvar barikit 74cc cylindern då ? å hur mycket varvar ett vanligt tk rör kan säga att den går i 107 på raksträcka kanske omöjligt att få den å gå snabbare med denna setup?

Postat: 11 maj 2009, 18:39
av bensinskalle
robin93 skrev:hur mycket varvar barikit 74cc cylindern då ? å hur mycket varvar ett vanligt tk rör kan säga att den går i 107 på raksträcka kanske omöjligt att få den å gå snabbare med denna setup?
Kan nästan garantera att de kommer gå betydligt bättre med ex ett SP ;)

Polarn med liknande setup fast airsal 75 cc toppa 110 + med sp ;)

På mätaren varva den fan 13-14 000 :D

Postat: 11 maj 2009, 19:44
av robin93
håller verkligen veven då :)?

Postat: 11 maj 2009, 19:46
av DEA!!
det är nog bäst om du köper ny, men du kan ju dreva på ett annat sätt för toppfast eller axx :wink:

Postat: 11 maj 2009, 19:49
av robin93
som sagt tänker inte lägga ut pengar på vev när jag ska bara ha den i 4 månader till , axx har jag tillräkligt tycker jag :P

Postat: 11 maj 2009, 21:15
av bensinskalle
robin93 skrev:som sagt tänker inte lägga ut pengar på vev när jag ska bara ha den i 4 månader till , axx har jag tillräkligt tycker jag :P
accet räcker när hojen reser sig på alla växlar ;)

Veven ska hålla för ett sp till din setup ;)

Polaren piska på ganska bra me sin Senda och den hade gått typ 900 mil när han satte på airsalen och så småningom fick hjälp av mig att ställa in och sätta på SP:t ;)

Så de bör hålla, inga garantier men originalveven pallar bra mycke innan de ska hända nåt ;)