Sida 1 av 1
Derbi DRD PRO vs. Derbi DRD Racing | Vilken?
Postat: 10 maj 2009, 15:24
av g-ounze
Tänkte ta upp denna frågan här på TSR's forum.
Vi har 2 pionjärer från samma företag.
Båda har samma motor. Samma förgasare. Nästan allt är samma.
Men de finns detaljer som skiljer dom åt.
Meningen är att jämföra för att komma fram till vilken som är de ultimata valet för dom som är intresserade av både.
I och med att jag inte har sett en likadan tråd hittills så funderar jag kring era åsikter. Vad tycker ni själva?
Postat: 10 maj 2009, 15:31
av TobbaN
Vad är meningen?

Fattar inte ^^
Postat: 10 maj 2009, 15:31
av g-ounze
TobbaN skrev:Vad är meningen?

Fattar inte ^^
Meningen är att gämföra för att komma fram till vilken som är de ultimata valet för dom som är intresserade..
Postat: 10 maj 2009, 17:01
av Henry
DRD Pro utan tvekan!
Har en nyutvecklad ram, sving, gaffel osv till skillnad mot Racing's som snart är 10år gamla.
Pron går egentligen inte ens att jämföra med en Racing....
Postat: 10 maj 2009, 17:41
av g-ounze
Henry skrev:DRD Pro utan tvekan!
Har en nyutvecklad ram, sving, gaffel osv till skillnad mot Racing's som snart är 10år gamla.
Pron går egentligen inte ens att jämföra med en Racing....
Kanske inte.. men endå.. Man kan alltid jämföra olika punkter och var dom har förbättrats och försämrats.
Postat: 10 maj 2009, 17:59
av bensinskalle
Ska man vara petig så borde frågan ligga i Derbi-tråden men den verkar såpass självständig så det är nog okej ändå
Somsagt drd Pro äger ju utan tvekan
Pro:
vs Racing:
-Boxram i aluminium - delad -
vs Gamla stålboxramen
-marzzochi USD 250 mm fjädringsväg tror ja
vs Marzzochi teleskopgaffel runt 200 i fjädringsväg...
-Ny, längre alusving med en modern ställbar gasdämpare, och 250 mm fjädringsväg
vs Standardalusving med den gamla gasdämparen 180 mm fjädring ungefär...
-Elstart + kick
vs Kick
-Snabbgas
vs Tror inte racing har de

300 mm skiva + fyrkolvsok
vs 300 mm skiva + tvåkolvsok
Sen kommer ja inte på så mycke mer

Postat: 10 maj 2009, 18:02
av g-ounze
Men i och med att mopederna kostar nästan lika mycket.
Och de finns folk som väljer Racing modellen endå.
Då borde de finnas anledningar till de.
Postat: 10 maj 2009, 18:03
av bensinskalle
g-ounze skrev:Men i och med att mopederna kostar nästan lika mycket.
Och de finns folk som väljer Racing modellen endå.
Då borde de finnas anledningar till de.
Pro kostar 2000 extra
Vissa vill ha den lite mer klassiska sendan ( racing ), istället för pron som har ett helt nytt utseende

Postat: 10 maj 2009, 18:17
av g-ounze
bensinskalle skrev:g-ounze skrev:Men i och med att mopederna kostar nästan lika mycket.
Och de finns folk som väljer Racing modellen endå.
Då borde de finnas anledningar till de.
Pro kostar 2000 extra
Vissa vill ha den lite mer klassiska sendan ( racing ), istället för pron som har ett helt nytt utseende

Jadu.. Man kan alltid byta kåpor ju.. =) Utseendet så tycker jag om båda 2 lika mycket... Men summa sumarum så tycker jag endå Derbi DRD PRO.
Finns de ingen som har en Derbi DRD PRO/Racing som kan skriva för o nackdelar?
Postat: 10 maj 2009, 18:22
av bensinskalle
g-ounze skrev:bensinskalle skrev:g-ounze skrev:Men i och med att mopederna kostar nästan lika mycket.
Och de finns folk som väljer Racing modellen endå.
Då borde de finnas anledningar till de.
Pro kostar 2000 extra
Vissa vill ha den lite mer klassiska sendan ( racing ), istället för pron som har ett helt nytt utseende

Jadu.. Man kan alltid byta kåpor ju.. =) Utseendet så tycker jag om båda 2 lika mycket... Men summa sumarum så tycker jag endå Derbi DRD PRO.
Finns de ingen som har en Derbi DRD PRO/Racing som kan skriva för o nackdelar?
kanske ska skriva att ja haft en pro
De va en jäkligt bra moppe. De bästa var nog chassit, de va riktigt grymt

Postat: 10 maj 2009, 18:24
av g-ounze
bensinskalle skrev:g-ounze skrev:bensinskalle skrev:
Pro kostar 2000 extra
Vissa vill ha den lite mer klassiska sendan ( racing ), istället för pron som har ett helt nytt utseende

Jadu.. Man kan alltid byta kåpor ju.. =) Utseendet så tycker jag om båda 2 lika mycket... Men summa sumarum så tycker jag endå Derbi DRD PRO.
Finns de ingen som har en Derbi DRD PRO/Racing som kan skriva för o nackdelar?
kanske ska skriva att ja haft en pro
De va en jäkligt bra moppe. De bästa var nog chassit, de va riktigt grymt

Körde du original eller tog du bort dom få strypningarna..?
Postat: 10 maj 2009, 21:17
av bensinskalle
g-ounze skrev:bensinskalle skrev:g-ounze skrev:
Jadu.. Man kan alltid byta kåpor ju.. =) Utseendet så tycker jag om båda 2 lika mycket... Men summa sumarum så tycker jag endå Derbi DRD PRO.
Finns de ingen som har en Derbi DRD PRO/Racing som kan skriva för o nackdelar?
kanske ska skriva att ja haft en pro
De va en jäkligt bra moppe. De bästa var nog chassit, de va riktigt grymt

Körde du original eller tog du bort dom få strypningarna..?
Ja körde lite allt möjligt
Original är Pro sjukt sega, dom går inte en km över 50 :S Sen när ja plugga ur den så gick de att pressa typ till 55-60
Sen sitter de ju en bricka i förgasaren som hindrar all luft typ, utan den gick de att mosa till 65
Men sen körde ja me trimmrör och då gick de finfint

Postat: 10 maj 2009, 21:27
av g-ounze
bensinskalle skrev:g-ounze skrev:bensinskalle skrev:
kanske ska skriva att ja haft en pro
De va en jäkligt bra moppe. De bästa var nog chassit, de va riktigt grymt

Körde du original eller tog du bort dom få strypningarna..?
Ja körde lite allt möjligt
Original är Pro sjukt sega, dom går inte en km över 50 :S Sen när ja plugga ur den så gick de att pressa typ till 55-60
Sen sitter de ju en bricka i förgasaren som hindrar all luft typ, utan den gick de att mosa till 65
Men sen körde ja me trimmrör och då gick de finfint

Kom du över 80 me alla strypningar borta o effekt rör
Postat: 10 maj 2009, 21:44
av chifen
bensinskalle skrev:Ska man vara petig så borde frågan ligga i Derbi-tråden men den verkar såpass självständig så det är nog okej ändå
Somsagt drd Pro äger ju utan tvekan
Pro:
vs Racing:
-Boxram i aluminium - delad -
vs Gamla stålboxramen
-marzzochi USD 250 mm fjädringsväg tror ja
vs Marzzochi teleskopgaffel runt 200 i fjädringsväg...
-Ny, längre alusving med en modern ställbar gasdämpare, och 250 mm fjädringsväg
vs Standardalusving med den gamla gasdämparen 180 mm fjädring ungefär...
-Elstart + kick
vs Kick
-Snabbgas
vs Tror inte racing har de

300 mm skiva + fyrkolvsok
vs 300 mm skiva + tvåkolvsok
Sen kommer ja inte på så mycke mer

Nya racing har 250mm fjädringsväg både bak och fram med en bra gasdämpare bak

Sedan är det 4kolvsok på dem också har jag för mig (2 på varje sida skivan)
Har för mig att tanken rymmer ungefär en liter mer i pron också, vilket kan vara en fördel.
Själv tycker jag att racing är mycket snyggare men hade gärna haft prons ram. Det går ju inte att byta kåpor rakt emellan då det är olika fästen för kåporna och olika ram

Postat: 10 maj 2009, 21:45
av Pavek
men pro & limited går väll att jämnföra?

Postat: 10 maj 2009, 21:46
av g-ounze
Ok, nu har ja en fråga som kan vara till nytta av alla DRD ägare..
Som de sägs så går DRD PRO sjukt segt original...
Men kan man ta bort någon strypning så den gör ca 50 utan att göra skada av inkörningen?
Postat: 10 maj 2009, 21:48
av g-ounze
Pavek skrev:men pro & limited går väll att jämnföra?

Jojo.. Klart... De tycker åtminstone jag. Därför tog ja upp ämnet.
Man kan jämföra en Aerox me Baotian.
Syftet är ju att jämföra dom 2 bästa av Derbi för att sedan slutställa vilken som är absolut bäst.
Postat: 10 maj 2009, 22:35
av kallepalle
g-ounze skrev:Ok, nu har ja en fråga som kan vara till nytta av alla DRD ägare..
Som de sägs så går DRD PRO sjukt segt original...
Men kan man ta bort någon strypning så den gör ca 50 utan att göra skada av inkörningen?
dom e ju gjorda för att gå avstrypt så det förstörs inget om dom går avstrypt vid inkörning
Postat: 10 maj 2009, 23:35
av g-ounze
kallepalle skrev:g-ounze skrev:Ok, nu har ja en fråga som kan vara till nytta av alla DRD ägare..
Som de sägs så går DRD PRO sjukt segt original...
Men kan man ta bort någon strypning så den gör ca 50 utan att göra skada av inkörningen?
dom e ju gjorda för att gå avstrypt så det förstörs inget om dom går avstrypt vid inkörning
Nej klart inte.. Men hörde detta...
Tomgång: Någon minut eller så.
På gatan: Kör lugnt tills den blir varm.
På gatan: Gasa på och kör me max gas i ca 30 sek.
På gatan: kör lugnt.
På gatan: Fortsätt att variera på gasen sådär. Räcker me 10-20 min körning. Därefter låt den svalna..
De att man ska fisköra är ju klart dåligt för motorn. Du sotar igen motorn. Du ska häller inte köra som en idiot... Motor bromsa "med måttliga mängder"...
Fiskör inte... Kör inte som en idiot.. Ligg aldrig på samma varvtal under längre period. Kör blandat i ca 30-50 mil... Därefter är du fri.
Postat: 11 maj 2009, 16:41
av kallepalle
motorbromsa alldrig. det resulterar i att den skör om du har otur. man ska alldrig motorbromsa en 2:taktare
Postat: 11 maj 2009, 18:34
av bensinskalle
kallepalle skrev:motorbromsa alldrig. det resulterar i att den skör om du har otur. man ska alldrig motorbromsa en 2:taktare
Exakt!
Ofta nyper ramlagrena först o de ä inte kul ^^
Men plockar man brickan i förgasaren så andas motorn genast bättre och de ger mer skjut
När ja körde me trimmrör pressa ja upp i 90 ( enligt mätare, ca 80-85 verkliga me andra ord ) och då tokvarva de för ja körde på 11/53 drevning ^^
Postat: 11 maj 2009, 18:37
av Riejumrx
ganska uppenbart, PRO = proffs = proffsmodellen = de bästa

Postat: 11 maj 2009, 20:25
av kallepalle
ReijuMrx skrev:ganska uppenbart, PRO = proffs = proffsmodellen = de bästa

haha

fast inte det bästa, Rieju smx e bättre (enligt mig)

Postat: 11 maj 2009, 20:43
av luddemuregard
kallepalle skrev:ReijuMrx skrev:ganska uppenbart, PRO = proffs = proffsmodellen = de bästa

haha

fast inte det bästa, Rieju smx e bättre (enligt mig)

Inte bara du alla ! AM6 <3 forlife =)
Postat: 11 maj 2009, 20:44
av kallepalle
woord

Postat: 11 maj 2009, 20:45
av Riejumrx
värt att tillägga *de bästa efter AM6

Postat: 11 maj 2009, 20:56
av bensinskalle
ReijuMrx skrev:värt att tillägga *de bästa efter AM6

Noooooooooooooooo never

Postat: 11 maj 2009, 21:50
av kallepalle
yes box
Postat: 11 maj 2009, 22:17
av Moddad
Tänker inte gå in på detaljer mellan motorerna, men nog är D50BO vassare med originalcylinder. Sedan är det så gott som lika

Postat: 12 maj 2009, 15:06
av Henry
bensinskalle skrev:kallepalle skrev:motorbromsa alldrig. det resulterar i att den skör om du har otur. man ska alldrig motorbromsa en 2:taktare
Exakt!
Ofta nyper ramlagrena först o de ä inte kul ^^
Helvete, vevlagret är det!