Sida 1 av 1
Hur vet CDI;n när det är dags?
Postat: 7 maj 2009, 23:34
av Snusen
Tjena!
Satt och tänkte på lite på allt mellan himmel och jord då jag plötsligt insåg att jag inte har en aning om hur det här med tändningen fungerar.
Hur vet CDI;n när det är dags att skicka ström till tändstiftet?
/Mvh
Postat: 7 maj 2009, 23:44
av sefio
I stort sett (dvs på enkla produkter som moppe) använder man en tyristor som styrd strömbrytare till primären på tändspolen. Info om NÄR detta ska ske hämtas ofta från en pick-up som sitter intill svänghjulet. (Finns en del olika principer om hur man gör det också)
Järnet i primären til tändspolen laddas upp med magnetisk energi från elsystemet (flera principer där också..) och när den elektroniska brytaren bryter så överförs energien till sekundärlindningen i tändspolen. Iom att det är olika varvtal (allt ber på hur systemet är konstruerat) så transformeras likspänningen (egentligen en likspänning med överlagrad växelspänning) upp till en högre spänning, tändspänningen, där den svagaste punkten är tändstiftet (dvs ett gnistgap) och urladdas då.
För att det sedan ska fungera i verkligheten krävs OVP, pulsformning, förstärkare och en del annat elektronikjox.
En del CDI-enheter är medvetet gjorda så att de inte fungerar över en viss frekvens, ett varvtalsstopp alltså. Finns fler principer på hur man gör det.
Detta är en MYCKET enkel beskrivning av principerna.
Creds till LowTech på Bike.se
Postat: 7 maj 2009, 23:49
av TK_DRAC
Då vill jag inte höra den långa versionen då..xD