Sida 1 av 1

Åka bakhjul original?

Postat: 5 maj 2009, 20:03
av köttpaj
Hoj!
Jag har då en Yamaha dt50r sm som jag skulle vilja åka bakhjul med. Mopeden är original förutom att pluggen i kröken är borta. Är det möjligt att stegra (bra) utan trim som effektrör och grejer.?

Jag har testat att åka långsamt och dra in kopplingen och gasa typ fullgas och sedan släppa den, och samtidigt försöka rycka upp fanskapet. Dock händer det inte så mycket utan ser mest ut som ett epilepsianfall. Hjälp tack!:D

Postat: 5 maj 2009, 20:14
av Debianbil
så klart de går men som nybörjare kan jag nog inte rekommendera de:P men om du övar övar övar så ska de nog sitta någon dag :D

Postat: 5 maj 2009, 20:14
av bensinskalle
de ska gå ;)

Men de brukar vara lättast om man har lite tyngre drevning...

Men se till att gasa, åka sakta, sitta normalt och släppa upp kopplingen ordentligt så kommer du upp ;)

Postat: 5 maj 2009, 20:19
av Gl3nn
Jepp det går. De flesta säger att man skall börja på det sättet av dom som stuntar med cross.

Börja med att sitta långt bake på moppen så gjorde jag iafall o de funkka prima och efter hand går du lite frammåt bara :)

Övning ger färdighet ;)

Postat: 5 maj 2009, 20:35
av köttpaj
bensinskalle skrev:de ska gå ;)

Men de brukar vara lättast om man har lite tyngre drevning...

Men se till att gasa, åka sakta, sitta normalt och släppa upp kopplingen ordentligt så kommer du upp ;)
Ok, min drevning nu är 11-48. Ska det fungera?

Postat: 5 maj 2009, 20:39
av DEA!!
Det kan ju va bra att ha axx när man stuntar
drevning= litet fram
Börja sitta långt bak och ha fötterna nere lite kanske, sen pröva dig fram :P

Postat: 5 maj 2009, 20:39
av Riejumrx
bensinskalle skrev:de ska gå ;)

Men de brukar vara lättast om man har lite tyngre drevning...

Men se till att gasa, åka sakta, sitta normalt och släppa upp kopplingen ordentligt så kommer du upp ;)
tyngre drevning? :roll:

ska man inte ha lätt drevning för axx?

Postat: 5 maj 2009, 20:42
av chifen
ReijuMrx skrev:
bensinskalle skrev:de ska gå ;)

Men de brukar vara lättast om man har lite tyngre drevning...

Men se till att gasa, åka sakta, sitta normalt och släppa upp kopplingen ordentligt så kommer du upp ;)
tyngre drevning? :roll:

ska man inte ha lätt drevning för axx?
Njae. Du vill gärna kunna dra lite längre på växlarna, de första växlarna kommer de finnas rätt bra med kraft på ändå för att komma upp ;) Det är ju på de högre växlarna man "förlorar" mest kraft på en tyngre drevning. Eftersom det brukar vara så pass svårt att växla på bakhjulet så vill man gärna ha en lite tyngre drevning som gör att man kan dra längre

Postat: 5 maj 2009, 20:42
av Kire
tyngre drevning? :roll:

ska man inte ha lätt drevning för axx?
Japp det är ju enklare o komma upp med bättre axx.
Men man kommer längre med tyngre drevning utan att växla.
:)

Postat: 5 maj 2009, 20:45
av Riejumrx
chifen skrev:
ReijuMrx skrev:
bensinskalle skrev:de ska gå ;)

Men de brukar vara lättast om man har lite tyngre drevning...

Men se till att gasa, åka sakta, sitta normalt och släppa upp kopplingen ordentligt så kommer du upp ;)
tyngre drevning? :roll:

ska man inte ha lätt drevning för axx?
Njae. Du vill gärna kunna dra lite längre på växlarna, de första växlarna kommer de finnas rätt bra med kraft på ändå för att komma upp ;) Det är ju på de högre växlarna man "förlorar" mest kraft på en tyngre drevning. Eftersom det brukar vara så pass svårt att växla på bakhjulet så vill man gärna ha en lite tyngre drevning som gör att man kan dra längre
ja, jo det är sant :wink:
annars får man fucko-varva tills den dunsar ner ^^

Postat: 8 maj 2009, 18:46
av kallepalle
om du inte har nån erfarenhet alls, så börja med en cykle tills du får inn rutinen och balansen.


sedn kan du börja med moppen. sätt dig långt bak och ha fötterna i backen i början tills du lär dig balanspunkten väl. (använd kopplingen för att komma upp)


när du har lärt dig balanspunkten så kan du börja köra med fötterna på fotpinnarna igen och löra dig använda bakbromsen på rätt sätt istället för att ha fötterna nere.



nu kan du flytta dig längre och längre fram med tiden som du lär dig bättre och bättre. nu ska du även kunna rycka upp moppen utan att använda kopplingen


vips nu kan du köra på bakhjulet, nu kanske du vill lära dig at tköra ringar osv? börja då på samma sätt som när du skulle lära dig att dra normalt. dvs med en fot nere. plocka sedan upp foten när du känner dig däkrare och sedan kan du det också!


lycka till!

Postat: 8 maj 2009, 19:54
av agesund
jag kör orengal Derbi Senda sätt fötterna i marken och röven där sadeln slutar koppla gässa släpp kopplingen och släpp på kopplingen holl fortfarande lite tyngd på fötterna så att den orkar upp ordentligt sen innan överslag släpp markfästet med fötterna och du är iväg
detta funkar på en original puch dacota sä det lär funka för dig med;)
men draeva tyngre för att slippa växla för det är mindre lätt när man stuntar original moppen hinner ner innan växeln är och man när inte sä bra till växelpedalen :wink:
lycka till och slå dig fan inte nu ta det lugnt i början
/Agesund

Postat: 8 maj 2009, 19:58
av agesund
jag kör orengal Derbi Senda sätt fötterna i marken och röven där sadeln slutar koppla gässa och släpp på kopplingen holl fortfarande lite tyngd på fötterna så att den orkar upp ordentligt sen innan överslag släpp markfästet med fötterna och du är iväg
detta funkar på en original puch dacota sä det lär funka för dig med;)
men draeva tyngre för att slippa växla för det är mindre lätt när man stuntar med original moppe då hinner mopeden ner innan växeln är i och man når inte sä bra till växelpedalen när man gör på detta sätt Wink
lycka till och slå dig fan inte nu ta det lugnt i början
/Agesund

Postat: 8 maj 2009, 20:13
av köttpaj
kallepalle skrev:om du inte har nån erfarenhet alls, så börja med en cykle tills du får inn rutinen och balansen.


sedn kan du börja med moppen. sätt dig långt bak och ha fötterna i backen i början tills du lär dig balanspunkten väl. (använd kopplingen för att komma upp)


när du har lärt dig balanspunkten så kan du börja köra med fötterna på fotpinnarna igen och löra dig använda bakbromsen på rätt sätt istället för att ha fötterna nere.



nu kan du flytta dig längre och längre fram med tiden som du lär dig bättre och bättre. nu ska du även kunna rycka upp moppen utan att använda kopplingen


vips nu kan du köra på bakhjulet, nu kanske du vill lära dig at tköra ringar osv? börja då på samma sätt som när du skulle lära dig att dra normalt. dvs med en fot nere. plocka sedan upp foten när du känner dig däkrare och sedan kan du det också!


lycka till!
Tack för tipsen! Jag brukar stegra med cykel så liiiiite erfarenhet har jag:D!

Postat: 8 maj 2009, 20:14
av köttpaj
agesund skrev:jag kör orengal Derbi Senda sätt fötterna i marken och röven där sadeln slutar koppla gässa och släpp på kopplingen holl fortfarande lite tyngd på fötterna så att den orkar upp ordentligt sen innan överslag släpp markfästet med fötterna och du är iväg
detta funkar på en original puch dacota sä det lär funka för dig med;)
men draeva tyngre för att slippa växla för det är mindre lätt när man stuntar med original moppe då hinner mopeden ner innan växeln är i och man når inte sä bra till växelpedalen när man gör på detta sätt Wink
lycka till och slå dig fan inte nu ta det lugnt i början
/Agesund
Tack för tipsen! Ska försöka att inte slå mig x)

Postat: 8 maj 2009, 20:18
av agesund
haha göt gör det :) :D

Postat: 5 juni 2009, 14:30
av Krigsspindeln
Det går inte. Du måste köpa FULLTRYCKARN!

Postat: 5 juni 2009, 14:41
av Riejumrx
Krigsspindeln skrev:Det går inte. Du måste köpa FULLTRYCKARN!
också försöker vi hålla forumet lite seriöst!

Postat: 3 november 2009, 18:17
av meanzick
jag körde bakhjul med min rrx å 13/52 drevning :D original är ju elva fram :)
det var svårt å man fick rycka som fan men riktigt gött när man kom upp :D