Sida 1 av 1

aeroxen dog i en nedförsbacke! :(

Postat: 1 maj 2009, 17:32
av retur
tjenare!
igår när ja o några polare var ute och körde så hände det något skumt som hände..

moppen bara dog när jag körde i en nerförsbacke! :(

jag har ju trimmat o så med 70 cc .. ,

den blev ju väldigt varm eftersom ja drog på rätt bra..
men när jag försökte kicka igen så satt kicken liksom fast.. = /

men så väntade jag i kanske 20 minuter så aeroxen fick svalna och så , och då satt kicken inte fast längre, men den låter helt död när man kickar:(

det kommer fram bensin som det ska och jag har bytt tändstift.. men ändå startar den inte :( , har bytt olja , bensin..

någon som vet vad felet är eller hur man ska göra för att fixa?

tacksam för svar ! (:

kan tillägga att mitt batteri är jäääääääävligt dåligt "/ , men de kanske inte har någon betydelse alls

_____
update:
jag har kollat inne i cylindern och det är ioförsig ett LIIITET jack i cylinder inte alls stort..

pic: Bild

den slår jättebra gnista! , men den tänder ändå inte :(
batteriet är nästan helt dött.. , men är den skuren eller kan det vara något annat?

_____

nu har jag varit på bike och dom har konstaterat att kolven är inget att ha längre alls för det är en repa i den och lite typ fastbrända kolvringar , men dom kollade i cylindern och sa att den inte alls var skuren!

Dom sa att kolven hade bränt av sig så det blivit märken i den (ALLTSÅ inte något på djupet!)

men dom var inte intresserade av att hjälpa mig eftersom dom tydligen är väldigt noga med att inte trimma mopeder-.- :P ,

så nu frågar jag er! , hur ska jag få bort det lilla ''lagret'' i cylindern för det är ju ett väldigt hårt material.. men ska man ta och sandpappra lätt eller ska man ta någon syra som typ löser upp skiten och torka med trasa? :P

väldigt tacksam för hjälp!

dom sa att bara jag fixade det + en ny kolv så skulle den gå fint igen!
men då gäller det att jag inte sabbar detta ! ^^

Postat: 1 maj 2009, 17:33
av wuedde
låter tyvärr som att den har skurit...

Postat: 1 maj 2009, 17:34
av Most Wanted
Den har skurit tror jag. Öppna och kolla i cylindern

Postat: 1 maj 2009, 17:37
av retur
Most Wanted skrev:Den har skurit tror jag. Öppna och kolla i cylindern
jag är faktiskt väldigt tveksam till det för om den hade varit skuren hade den inte låtit så när man kickar och den hade inte gått att kicka över huvud taget:O?

några kompisar säger att den typ blivit värmenypt eller något liknande?

Postat: 1 maj 2009, 17:43
av bensinskalle
retur skrev:
Most Wanted skrev:Den har skurit tror jag. Öppna och kolla i cylindern
jag är faktiskt väldigt tveksam till det för om den hade varit skuren hade den inte låtit så när man kickar och den hade inte gått att kicka över huvud taget:O?

några kompisar säger att den typ blivit värmenypt eller något liknande?
Ja men de ä i princip samma sak.....

Den HAR nypt, de finns knappast nån annan logisk förklaring till ditt scenario...

Om motorn blir tillräckligt varm så sväller kolven och den fastnar i cylindern - pang - och då sitter den fast där... Kicken fastnar osv...

Om skadan inte är så omfattande så lossnar kolven när den svalnar och då går de att kicka igen, men då är kompet på en annan planet då kolvringarna och cylindern brukar vara förstörda ^^ ... De ä alltså ett klassiskt värmenyp :P

Om man däremot kört med för lite eller ingen olja, så blir friktionen så hög så att de blir kras i cylindern... Då skär den ihop p.g.a. friktionen som sagt... Men kolven sväller inte då och man kan oftast kicka direkt efter om de bara ä skador i cylindern... Men utan komp förstås då ^^

Postat: 1 maj 2009, 17:47
av retur
bensinskalle skrev:
retur skrev:
Most Wanted skrev:Den har skurit tror jag. Öppna och kolla i cylindern
jag är faktiskt väldigt tveksam till det för om den hade varit skuren hade den inte låtit så när man kickar och den hade inte gått att kicka över huvud taget:O?

några kompisar säger att den typ blivit värmenypt eller något liknande?
Ja men de ä i princip samma sak.....

Den HAR nypt, de finns knappast nån annan logisk förklaring till ditt scenario...

Om motorn blir tillräckligt varm så sväller kolven och den fastnar i cylindern - pang - och då sitter den fast där... Kicken fastnar osv...

Om skadan inte är så omfattande så lossnar kolven när den svalnar och då går de att kicka igen, men då är kompet på en annan planet då kolvringarna och cylindern brukar vara förstörda ^^ ... De ä alltså ett klassiskt värmenyp :P

Om man däremot kört med för lite eller ingen olja, så blir friktionen så hög så att de blir kras i cylindern... Då skär den ihop p.g.a. friktionen som sagt... Men kolven sväller inte då och man kan oftast kicka direkt efter om de bara ä skador i cylindern... Men utan komp förstås då ^^
okej =/ , men är det en ny cylinder jag måste skaffa i så fall? "/

Postat: 1 maj 2009, 18:54
av thule_92
Ta isär o kolla har du tur kanske cylindern klarade sig och då behöver du ju inte byta :D

Postat: 1 maj 2009, 18:59
av retur
nu har ja kollat så att den får gnista och de får den! :) , men då kan den väl inte ha skurit?

Postat: 1 maj 2009, 19:21
av thule_92
joo den får allt gnista tändningen går ju inte sönder baraför att den nypt kolla cylindern du :D

Postat: 1 maj 2009, 19:39
av Sendarajder
retur skrev:nu har ja kollat så att den får gnista och de får den! :) , men då kan den väl inte ha skurit?
hmm hur ska man kunna förklara detta på ett logiskt sätt??
jooo jävligt enkelt faktiskt det är såhär om cylindern har skurit så funkar ändå tändingen och det är ju liksom rena logiken eller hur??
ja iaf som bensinskalle skrev så när den värme nyper då så sväller kolven eftersom alla som är riktigt insatta i motor och sånt borde veta att när man värmer upp metall så sväller det och när man kyler metall så krymper det så nu vet du det också.
iaf låna någons moppe ta ut tändstiftet på den moppen och kicka en gång och lyssna på hur det låter kom ihåg ljudet från hur det låter sedan så går du och kickar på din egen moppe om det låter ungefär likadant då har den skurit!

Postat: 1 maj 2009, 21:18
av YzTerge
hyosungsf50 skrev:
retur skrev:nu har ja kollat så att den får gnista och de får den! :) , men då kan den väl inte ha skurit?
hmm hur ska man kunna förklara detta på ett logiskt sätt??
jooo jävligt enkelt faktiskt det är såhär om cylindern har skurit så funkar ändå tändingen och det är ju liksom rena logiken eller hur??
ja iaf som bensinskalle skrev så när den värme nyper då så sväller kolven eftersom alla som är riktigt insatta i motor och sånt borde veta att när man värmer upp metall så sväller det och när man kyler metall så krymper det så nu vet du det också.
iaf låna någons moppe ta ut tändstiftet på den moppen och kicka en gång och lyssna på hur det låter kom ihåg ljudet från hur det låter sedan så går du och kickar på din egen moppe om det låter ungefär likadant då har den skurit!
Har den skurit om det låter likadant som moppen som inte har skurit? Skojar du eller, haha!!:lol: Men iaf, det du behöver göra är att ta bort cylindern och byta iaf kolven och i värsta fall även cylindern. Och som sakt tändning och det funkar även om den är skuren.

Postat: 1 maj 2009, 23:10
av Sendarajder
YzTerge skrev:
hyosungsf50 skrev:
retur skrev:nu har ja kollat så att den får gnista och de får den! :) , men då kan den väl inte ha skurit?
hmm hur ska man kunna förklara detta på ett logiskt sätt??
jooo jävligt enkelt faktiskt det är såhär om cylindern har skurit så funkar ändå tändingen och det är ju liksom rena logiken eller hur??
ja iaf som bensinskalle skrev så när den värme nyper då så sväller kolven eftersom alla som är riktigt insatta i motor och sånt borde veta att när man värmer upp metall så sväller det och när man kyler metall så krymper det så nu vet du det också.
iaf låna någons moppe ta ut tändstiftet på den moppen och kicka en gång och lyssna på hur det låter kom ihåg ljudet från hur det låter sedan så går du och kickar på din egen moppe om det låter ungefär likadant då har den skurit!
Har den skurit om det låter likadant som moppen som inte har skurit? Skojar du eller, haha!!:lol: Men iaf, det du behöver göra är att ta bort cylindern och byta iaf kolven och i värsta fall även cylindern. Och som sakt tändning och det funkar även om den är skuren.
läs igenom hela din jäkla höns hjärna!

"låna någons moppe ta ut tändstiftet på den moppen och kicka en gång och lyssna på hur det låter"

Postat: 1 maj 2009, 23:48
av YzTerge
hyosungsf50 skrev:
YzTerge skrev:
hyosungsf50 skrev: hmm hur ska man kunna förklara detta på ett logiskt sätt??
jooo jävligt enkelt faktiskt det är såhär om cylindern har skurit så funkar ändå tändingen och det är ju liksom rena logiken eller hur??
ja iaf som bensinskalle skrev så när den värme nyper då så sväller kolven eftersom alla som är riktigt insatta i motor och sånt borde veta att när man värmer upp metall så sväller det och när man kyler metall så krymper det så nu vet du det också.
iaf låna någons moppe ta ut tändstiftet på den moppen och kicka en gång och lyssna på hur det låter kom ihåg ljudet från hur det låter sedan så går du och kickar på din egen moppe om det låter ungefär likadant då har den skurit!
Har den skurit om det låter likadant som moppen som inte har skurit? Skojar du eller, haha!!:lol: Men iaf, det du behöver göra är att ta bort cylindern och byta iaf kolven och i värsta fall även cylindern. Och som sakt tändning och det funkar även om den är skuren.
läs igenom hela din jäkla höns hjärna!

"låna någons moppe ta ut tändstiftet på den moppen och kicka en gång och lyssna på hur det låter"
Men det låter väll inte likadant endå för h*vete! Det bästa är att ta dän toppen.

Postat: 2 maj 2009, 02:47
av kallepalle
inget tändstift = ingen komp. tänk lite :)

Postat: 2 maj 2009, 11:24
av YzTerge
kallepalle skrev:inget tändstift = ingen komp. tänk lite :)
Jo, men det är ju ändå inte samma ljud.. Det är ju smartare i sånna fall o kicka kompisens moppe o känna skillnaden på kompet...

Postat: 2 maj 2009, 12:27
av retur

Postat: 2 maj 2009, 13:45
av kallepalle
dålig kvalitet. m,en ja den ser skuren ut

Postat: 2 maj 2009, 14:14
av retur
kallepalle skrev:dålig kvalitet. m,en ja den ser skuren ut
så då är det bara att köpa ny cylinder och kolv eller? = (

Postat: 2 maj 2009, 14:26
av Most Wanted
tyvärr så måste du det :(

Postat: 2 maj 2009, 15:28
av retur
Most Wanted skrev:tyvärr så måste du det :(
inte bara kolven då?
för liksom jag ser ju att det är ett litet märke i cylindern men det är ett bra mkt större i kolven :P

Postat: 2 maj 2009, 15:31
av fax110
retur skrev:
Most Wanted skrev:tyvärr så måste du det :(
inte bara kolven då?
för liksom jag ser ju att det är ett litet märke i cylindern men det är ett bra mkt större i kolven :P
är repan väldigt liten så kan man hona cylindern och bara sätta i en ny kolv elr så om repan är lite större så borrar du upp cylindern och sätter i en över dimensions kolv som passar i med hur mycket du borrat upp den.

Postat: 4 maj 2009, 22:07
av retur
fax110 skrev:
retur skrev:
Most Wanted skrev:tyvärr så måste du det :(
inte bara kolven då?
för liksom jag ser ju att det är ett litet märke i cylindern men det är ett bra mkt större i kolven :P
är repan väldigt liten så kan man hona cylindern och bara sätta i en ny kolv elr så om repan är lite större så borrar du upp cylindern och sätter i en över dimensions kolv som passar i med hur mycket du borrat upp den.
__

nu har jag varit på bike och dom har konstaterat att kolven är inget att ha längre alls för det är en repa i den och lite typ fastbrända kolvringar , men dom kollade i cylindern och sa att den inte alls var skuren!

Dom sa att kolven hade bränt av sig så det blivit märken i den (ALLTSÅ inte något på djupet!)

men dom var inte intresserade av att hjälpa mig eftersom dom tydligen är väldigt noga med att inte trimma mopeder-.- :P ,

så nu frågar jag er! , hur ska jag få bort det lilla ''lagret'' i cylindern för det är ju ett väldigt hårt material.. men ska man ta och sandpappra lätt eller ska man ta någon syra som typ löser upp skiten och torka med trasa? :P

väldigt tacksam för hjälp!

dom sa att bara jag fixade det + en ny kolv så skulle den gå fint igen!
men då gäller det att jag inte sabbar detta ! ^^

Postat: 5 maj 2009, 03:07
av Folke33
Ny kolv o nya ringar. Sen honar du cylindern lite försiktigt , men bara tills du fått en jämn , repig yta. Tänk på att du ska hona så reporna ligger korsvis , som kryss , i loppet.
Smörj loppet med olja , i med ny kolv. Sen ser du till att ha en rätt bestyckad förgasare , så klarar du dig förhoppningsvis bättre......

http://rinab.jetshop.se/default.aspx?ma ... odid=13788

Postat: 5 maj 2009, 07:57
av Riejumrx
som de andra sagt så måste du köpa ny kolv och cylinder :(


men måste bara få ge cred till din beskrivning, riktigt bra och tydlgit, mycket lättare att hjälpa till då! :wink:

Postat: 5 maj 2009, 21:31
av retur
okej jag får väl göra så att jag skaffar en ny :( , någon som har nått tips på en bra 70 cc? , jag har ju haft stage 6 den .. och när jag köpte den så var det den vassaste sport 70 ccn , är det de fortfarande? :)

min nuvarande setup:
multivariator
19 mm fögg
munstycke
orginalrör fast urpluggat
borttagen blindtarm
urpluggad" luftburk
INGEN 70 cc :(

nått sånt .. kommer inte ihåg allt :P

men gärna tips på någon 70 cc som är prisvärd och drag i! :D

Postat: 6 maj 2009, 07:38
av Sendarajder
köp stage 6 street race :wink: det är pro sport fast i gjutjärn vilket förlänger livslängden på den.

Postat: 6 maj 2009, 17:15
av Fiddee
Motorforce 70cc har ja hört ska vara bra =)