Sida 1 av 1
Problem med Sherco HRD
Postat: 1 maj 2009, 11:36
av dirt
Tjenare grabbar!
nu dom senaste veckorna har jag haft mycke problem med min sherco HRD (AM6 motor) den vill dö så fort den får upp lite temp. den får då väldigt hög tommgång, det låter precis som om den skulle dra tjyvluft, men det gör den inte. Den bölar vid minsta lilla gaspådrag. vi har testat med ett antal olika metoder och den drar inte tjyvluft. Förgasaren är är rengjord likaså tanken och luftfiltret. tändstiftet är också bytt utan resultat. vad kan det vara? tändspolen? cdi boxen?
snälla hjälp mig nu...
Postat: 1 maj 2009, 11:38
av DEA!!
Om den blöddrar när du´gasar så kan det ju vara för stort munstycke

Postat: 1 maj 2009, 11:39
av kallepalle
amntingen tjuvluft eller så hänger inte tändningen med. dvs den har fått sig en törn
Postat: 1 maj 2009, 11:40
av DEA!!
När den inte går som den ska kola för säkerhets skull cylindern!

Postat: 1 maj 2009, 11:40
av dirt
den har rätt munstycke, obojbrunt stift
Postat: 1 maj 2009, 11:48
av dirt
mer svar nu grabbar, ja behöver hjälp!!
Postat: 1 maj 2009, 11:54
av kallepalle
kan vara skuren så den har dålig komp. då gör den också så
Postat: 1 maj 2009, 13:58
av dirt
nej den är inte skuren, den har bra komp
var ute nyss och testade. de blav samma sak, den dör när den blir varm, den dör oftast när man har 75-100% gas sedan så dör den bara när man knappt rör gasen. den är i stort sett orginal, pluggen är lite borrad och det är ett 70 munstycke. men när den dog så provade jag att he på choken och då gick den att köra hem med. Som sagt förgasaren är så ren som den kan bli samma sak med filtret och tanken.
Postat: 1 maj 2009, 14:06
av kallepalle
100% på tjuvluft då.
Postat: 1 maj 2009, 14:12
av dirt
de vad jag trodde också, men vars isf? ja har tätat mellan reedkorgen och motorblocket och mella insuget, reeden och förgasaren, cylinderfotspackningen är hel. dock har jag inte tagit av och kollat, men det borde väll märkas dirr om cylinderfotspackningen var trasig? dåligt komp mm. eller
Postat: 1 maj 2009, 14:13
av kallepalle
kan ju vara vars som hälst. ställ den på tomgång och spruta startgas överallt där du kommer åt. går den ner i varv så vet du vad de är.
Postat: 1 maj 2009, 14:16
av dirt
jo he bli väll o gör de
ja återkommer senare...
tackar för all hjälp!
Postat: 1 maj 2009, 16:47
av stunt_pojken^^
tror kallepalle menar att den går UPP i varv när du testar startgas
Postat: 1 maj 2009, 17:37
av bensinskalle
Dt_pojken^^ skrev:tror kallepalle menar att den går UPP i varv när du testar startgas
de beror på... Om den drar tjuvluft så kan motorn rusa
eller gå ner i varv.... Om den rusar så bör startgasen ersätta en del av extraluften och varvet sjunker...
Om motorn får lägre varv av extra luft, så bör varvet höjas när startgasen tar bort den .....
Men iaf... Är du verkligen tvärsäker på att de ä rätt munstycke, för de låter som ett typiskt bensinproblem om de nu inte är nån annan skada på motorn....
Har du blåst ur bensinkanalen? För sätter de sig skit där så blir bränsleflödet sämre och då blir de som om motorn få för lite soppa.....
Postat: 1 maj 2009, 19:23
av dirt
jag och fadern har nyss haft en stor genomgång av förgasaren dvs hela förgasaren, varenda kanal,munstycke osv..
men problemet kvarstår. vi har uteslutit tjyvluft då den varken går upp eller ner i varv när vi sprajar med startgas. Problemet blir alltid när den är varm, den får inge bensin och dör ganska snabbt efter böölandet. om man sedan startar den med choken så går den att köra men den böölar ändå mycket. kan det vara kolvringarna som är körda? så att den "läker" för mkt vid förbränning??