Sida 1 av 2
Moppen För varm !
Postat: 25 april 2009, 21:27
av Strömvall
Hej ! satte dit min 80cc barikit idag , men när jag är ute o åker (kör in den ) så blir den mkt för varm , jag har bytt munstycke till 100 , jag hälde i den gammla kylavätskan för hade ingen glykol , oo allt är ikopplat rätt , vad kan de vara , !!!!!!

Postat: 25 april 2009, 21:29
av derbi_senda93
kollat hur tändstiftet ser ut? bra blandning?
Edit: eller den ska ju gå väldigt fett under inkörning så tändstiftets färg ska vara nästintill svart ^^
Postat: 25 april 2009, 21:30
av Strömvall
Derbi_senda93 skrev:kollat hur tändstiftet ser ut? bra blandning?
aa
Postat: 25 april 2009, 21:34
av derbi_senda93
Tändstiftet ska ha nästintill svart färg under inkörning, har den det?
För mager blandning resulterar i högre värme
Postat: 25 april 2009, 21:44
av luddemuregard
vad har du för förgasare?
Postat: 25 april 2009, 22:14
av Strömvall
Derbi_senda93 skrev:Tändstiftet ska ha nästintill svart färg under inkörning, har den det?
För mager blandning resulterar i högre värme
mjo , jag tästade att byta tänd stiift o deå var de väldigt ner oljat
Postat: 25 april 2009, 22:15
av Strömvall
luddemuregard skrev:vad har du för förgasare?
orginal 14mm
Postat: 25 april 2009, 22:20
av forsan92
Strömvall skrev:luddemuregard skrev:vad har du för förgasare?
orginal 14mm
wow

till en 80cc?

bäst o byta då isåfall

Postat: 25 april 2009, 22:30
av derbi_senda93
Strömvall skrev:mjo , jag tästade att byta tänd stiift o deå var de väldigt ner oljat
Okej..
Men det kanske är dags att byta förgasare till typ en 19mm om du inte vill riskera att den skär!

Postat: 25 april 2009, 22:33
av forsan92
Men det kanske är dags att byta förgasare till typ en 19mm om du inte vill riskera att den skär!

[/quote]
MINST 19mm, fast de beror ju också på övrig setup och vilken moped du har

Postat: 25 april 2009, 22:51
av Siikarn
men omg, fixa 21mm förgasare innan du pajjar hela skiten
Postat: 25 april 2009, 22:53
av Strömvall
Derbi_senda93 skrev:Strömvall skrev:mjo , jag tästade att byta tänd stiift o deå var de väldigt ner oljat
Okej..
Men det kanske är dags att byta förgasare till typ en 19mm om du inte vill riskera att den skär!

men den ska vel ändå gå elr ?O.o
Postat: 25 april 2009, 22:57
av mtpower
Det är väl någon luftbubbla i systemet kanske.
Postat: 25 april 2009, 23:02
av Strömvall
forsan92 skrev:Men det kanske är dags att byta förgasare till typ en 19mm om du inte vill riskera att den skär!

MINST 19mm, fast de beror ju också på övrig setup och vilken moped du har

[/quote]
får göra de m har Hebo manston vev i o mk lammeler kommer

Postat: 25 april 2009, 23:04
av derbi_senda93
forsan92 skrev:MINST 19mm, fast de beror ju också på övrig setup och vilken moped du har

Jag skrev 19 för att jag inte visste hans övriga setup

Postat: 25 april 2009, 23:07
av luddemuregard
Strömvall skrev:luddemuregard skrev:vad har du för förgasare?
orginal 14mm
Hahah konstigt att den blir varm ! Jag hade org förgasare och 100 munstycke på bara effekt rör
Postat: 25 april 2009, 23:07
av Strömvall
mtpower skrev:Det är väl någon luftbubbla i systemet kanske.
vadå luftbubbla ia systemet ?:O
Postat: 25 april 2009, 23:12
av Strömvall
luddemuregard skrev:Strömvall skrev:luddemuregard skrev:vad har du för förgasare?
orginal 14mm
Hahah konstigt att den blir varm ! Jag hade org förgasare och 100 munstycke på bara effekt rör
de är olika från moppe till moppe ,när jag bara hade effkt hDE JAG 85 , o höjde mig sen till 100
Postat: 26 april 2009, 00:19
av forsan92
Derbi_senda93 skrev:forsan92 skrev:MINST 19mm, fast de beror ju också på övrig setup och vilken moped du har

Jag skrev 19 för att jag inte visste hans övriga setup

hehe nej men det är lugnt Senda, var inget sagt emot dig.
citera de du sa bara o la dit själv om att de berodde på setupen

Postat: 26 april 2009, 00:21
av derbi_senda93
forsan92 skrev:Derbi_senda93 skrev:forsan92 skrev:MINST 19mm, fast de beror ju också på övrig setup och vilken moped du har

Jag skrev 19 för att jag inte visste hans övriga setup

hehe nej men det är lugnt Senda, var inget sagt emot dig.
citera de du sa bara o la dit själv om att de berodde på setupen

Fattade det men ville skriva ändå ^^
Postat: 26 april 2009, 00:22
av forsan92
Derbi_senda93 skrev:forsan92 skrev:Derbi_senda93 skrev:
Jag skrev 19 för att jag inte visste hans övriga setup

hehe nej men det är lugnt Senda, var inget sagt emot dig.
citera de du sa bara o la dit själv om att de berodde på setupen

Fattade det men ville skriva ändå ^^
hehe bara för att få mer i "inlägg"^^
Postat: 26 april 2009, 07:47
av stunt_pojken^^
du kanske ska komplimera setupen lite mer med typ drev, större förgasare, ställa in den, effektrör om du inte har det sånna småsaker kan hjälpa
Postat: 26 april 2009, 11:29
av blackmasai
hellst 24mm till barikit 80cc annars får den ej rätt kylning!!!! köp 21, 24, 26 nån av dom föggarna

Postat: 26 april 2009, 12:36
av mtpower
Säg borrning, slaglängd och varvtal den jobbar på så kan vi räkna ut en förgasare.
Postat: 26 april 2009, 13:10
av Strömvall
mtpower skrev:Säg borrning, slaglängd och varvtal den jobbar på så kan vi räkna ut en förgasare.
de vet jag inte , jag ahjr bara test kört den med nya cylindern o då vart den så varm att tmppratur snoppen smälte , o nu startar den inte , men den är inte skuren elr ngt
Postat: 26 april 2009, 13:11
av Strömvall
blackmasai skrev:hellst 24mm till barikit 80cc annars får den ej rätt kylning!!!! köp 21, 24, 26 nån av dom föggarna

är du säker ?? borde inte 19 gå o rätt munstycke ?
Postat: 26 april 2009, 13:14
av mtpower
Strömvall skrev:blackmasai skrev:hellst 24mm till barikit 80cc annars får den ej rätt kylning!!!! köp 21, 24, 26 nån av dom föggarna

är du säker ?? borde inte 19 gå o rätt munstycke ?
Gissade på 50mm borr, 39,7mm slag och 8500 rpm och fick ~22mm förgasare som lagom, har bara gissat på måtten dock. Men runt där borde bli ganska bra skulle jag tro.
Postat: 26 april 2009, 13:19
av Strömvall
mtpower skrev:Strömvall skrev:blackmasai skrev:hellst 24mm till barikit 80cc annars får den ej rätt kylning!!!! köp 21, 24, 26 nån av dom föggarna

är du säker ?? borde inte 19 gå o rätt munstycke ?
Gissade på 50mm borr, 39,7mm slag och 8500 rpm och fick ~22mm förgasare som lagom, har bara gissat på måtten dock. Men runt där borde bli ganska bra skulle jag tro.
men min kompis har en drac , han har mk sp och 70cc airisal , o han kör på 12 mm nu o de går ju ?
Postat: 26 april 2009, 13:34
av kallepalle
säg till han att han ska byta förgasare då om han inte vill behöva slänga pengar på en ny cylinder. och vad gäller dig så köp en 24mm förgasare.
och du har nog gissat ganska rätt mtpower. kanske lite högre på effektkurvan men annars så
Postat: 26 april 2009, 18:07
av bensinskalle
ganska ordentlig felpost???
Men iaf, blev den så varm så motorn la av så har säkert kolven blivit skadad! Hur vet du att den inte har skurit, har du lyft av cylindern och kollat eller?
Hur vet du att den blir "varm", så länge som vattnet inte kokar så är den inte för varm rent generellt... Den kan bli överhettad internt om du har för litet munstycke och förgasare förstås men blir den varm på grund av de så har du problem... Då har somsagt kolven och kanske cylindern blivit skadade..
14 mm går om man kör lugnt som f*n, men de ä inte så värst bra... helst 21 mm eller större skulle ja säga....
Nu har du fått lite svar, nån moderator kan få vara vänlig och låsa då de somsagt är felpost...
Postat: 26 april 2009, 20:01
av Strömvall
bensinskalle skrev:ganska ordentlig felpost???
Men iaf, blev den så varm så motorn la av så har säkert kolven blivit skadad! Hur vet du att den inte har skurit, har du lyft av cylindern och kollat eller?
Hur vet du att den blir "varm", så länge som vattnet inte kokar så är den inte för varm rent generellt... Den kan bli överhettad internt om du har för litet munstycke och förgasare förstås men blir den varm på grund av de så har du problem... Då har somsagt kolven och kanske cylindern blivit skadade..
14 mm går om man kör lugnt som f*n, men de ä inte så värst bra... helst 21 mm eller större skulle ja säga....
Nu har du fått lite svar, nån moderator kan få vara vänlig och låsa då de somsagt är felpost...
såklartjagharlyftokolaltde,men när jag tog bort röret var de massa kylarvätska i de

Postat: 27 april 2009, 05:31
av Rabxorzz
Flyttad till Cross, Supermotard & Racing
Postat: 27 april 2009, 12:41
av bensinskalle
Strömvall skrev:bensinskalle skrev:ganska ordentlig felpost???
Men iaf, blev den så varm så motorn la av så har säkert kolven blivit skadad! Hur vet du att den inte har skurit, har du lyft av cylindern och kollat eller?
Hur vet du att den blir "varm", så länge som vattnet inte kokar så är den inte för varm rent generellt... Den kan bli överhettad internt om du har för litet munstycke och förgasare förstås men blir den varm på grund av de så har du problem... Då har somsagt kolven och kanske cylindern blivit skadade..
14 mm går om man kör lugnt som f*n, men de ä inte så värst bra... helst 21 mm eller större skulle ja säga....
Nu har du fått lite svar, nån moderator kan få vara vänlig och låsa då de somsagt är felpost...
såklartjagharlyftokolaltde,men när jag tog bort röret var de massa kylarvätska i de

Är de fullt me vatten i avgasröret så har du en rejäl läcka i topplockspackningen eller i cylinderfotspackningen...
Läcker de in i cylindern så tenderar motorn att bli varm

Postat: 27 april 2009, 15:50
av Riejumrx
både du och din polare bör raskit byta upp er till större förgasare.
du 21 mm eller 24 mm och han 19mm eller 21 mm , annars får ni snart köpa nya cylindrar!

Postat: 27 april 2009, 19:11
av Strömvall
ReijuMrx skrev:både du och din polare bör raskit byta upp er till större förgasare.
du 21 mm eller 24 mm och han 19mm eller 21 mm , annars får ni snart köpa nya cylindrar!

Men de är ju en fördel om skiten funkar ,den startar itne nui O.o