Sida 1 av 1

lågfartsmunstycke

Postat: 24 april 2009, 21:46
av c.e.r.s
vad är ett lågfartsmunstycke? och vad har det för uppgift? :roll:

Postat: 24 april 2009, 22:08
av Alsen
Bra fråga det undrar jag också, men förmodligen så används kanske det på låga varv och när man kommer upp högre varv så kanske huvudmunstycket "går in", me det är bara en egen teori. :D :?

Postat: 24 april 2009, 22:21
av black_kissi
Alsen skrev:Bra fråga det undrar jag också, men förmodligen så används kanske det på låga varv och när man kommer upp högre varv så kanske huvudmunstycket "går in", me det är bara en egen teori. :D :?
aa det tror jag är ganska nära sanningen.. från ingen gas till 1/3gas är lågfartsmunstyckets uppgift (inte säker någon får gärna rätta mig)

Postat: 24 april 2009, 22:23
av DEA!!
Används inte lågfartsmunstycket när man axxar?? :roll:

Postat: 24 april 2009, 22:23
av TobbaN
Jag vet.
Vet inte om det behöver bytas på crossmoppar, men..
Min kompis har en NRG power. Den har liksom "ketchup-effekt" tror jag det heter.
Axxet kommer på lite högre varv. Han säger till mig att om han bytar till större lågfart´s. Så kommer axxet direkt, om du förstår vad jag menar :)

Postat: 24 april 2009, 22:28
av Tomaz
Lite kortfattat, lågfartsmunstycket gör skillnad på låga varv. :wink:

Dock är det inte så jätte vanligt att man byter det, oftast räcker det med att byta huvudmunstycket.

Postat: 24 april 2009, 22:30
av bensinskalle
Lågfartsmunstycket används till lågvarv ja ;)

Huvudmunstycket är relativt stort och de kräver ganska mycke sug genom förgasaren för att de ska ge bensin. Så på lågvarven dras de mesta av bensinen genom lågfartaren, de har också stor betydelse vid mellanvarven som sagt, men de gäller mest fyrtakt då tvåtakt inte brukar ha något riktigt bottendrag...

Postat: 24 april 2009, 23:04
av Alsen
TobbaN skrev:Jag vet.
Vet inte om det behöver bytas på crossmoppar, men..
Min kompis har en NRG power. Den har liksom "ketchup-effekt" tror jag det heter.
Axxet kommer på lite högre varv. Han säger till mig att om han bytar till större lågfart´s. Så kommer axxet direkt, om du förstår vad jag menar :)
Va bra! Jag har också den såkallade "Ketchup-effekten" på min NRG, då blir det till att byta lågfarts munstycke då :) Tackar :D

Postat: 25 april 2009, 08:39
av TobbaN
Alsen skrev:
TobbaN skrev:Jag vet.
Vet inte om det behöver bytas på crossmoppar, men..
Min kompis har en NRG power. Den har liksom "ketchup-effekt" tror jag det heter.
Axxet kommer på lite högre varv. Han säger till mig att om han bytar till större lågfart´s. Så kommer axxet direkt, om du förstår vad jag menar :)
Va bra! Jag har också den såkallade "Ketchup-effekten" på min NRG, då blir det till att byta lågfarts munstycke då :) Tackar :D
Inga problem^^
Bara kul att hjälpa till :)

Postat: 25 april 2009, 11:46
av mtpower
Alsen skrev:
TobbaN skrev:Jag vet.
Vet inte om det behöver bytas på crossmoppar, men..
Min kompis har en NRG power. Den har liksom "ketchup-effekt" tror jag det heter.
Axxet kommer på lite högre varv. Han säger till mig att om han bytar till större lågfart´s. Så kommer axxet direkt, om du förstår vad jag menar :)
Va bra! Jag har också den såkallade "Ketchup-effekten" på min NRG, då blir det till att byta lågfarts munstycke då :) Tackar :D
Ursäkta? Det blir inte mindre ketchupeffekt för att du byter lågfartsmunstycke.

Det beror ju helt på vart cylinder och rör arbetar.. Varvtal, givetvis.