Sida 1 av 1

Hjälp med kinarackel! *upptaterat*

Postat: 9 april 2009, 15:44
av Antmeister
Hallå!

Behöver lite snabb hjälp.

Kör en Motogino race sen 3 somrar tillbaka (likadan motor som baotian sprint) och den har aldrig gått riktigt bra.
Den går bra upp till ungefär 20 och sen segar den till ungefär 35-40. När den kommer upp i där i kring 40 så börjar den knacka och får ett ganska bra axx upp till 60 nånting. Vill ha ett bra axx rakt igenom.

Tror att det är något fel med bränsleblandning eller nåt sånt. Har prövat byta till lättare vikter men den gick då ungefär 30 km/h med uselt axx.

Läste nånstans också att den kan ha ett förgasarfel eftersom att när man lutar åt vänster så dör den. Den dör även ifall jag pumpgasar fullgas till ingen gas, full gas, ingen gas och håller på så...

Vi har tagit bort en strypning i insuget för nåt år sen. Som en spiral typ...

Nån som kan hjälpa mig! Vi har prövat sportluftfilter och testat ge mer soppa. Gick upp från orginalmunstycke (86) till 92 men gick bara sämre. Stiftet var sotigt igår. Kolsvart typ :S

Hjälp :) Inga svar som "sälj skiten och köp kvalité" tack...


Mvh Anton



****UPPDATE****

Köpte ett 82as munstycke idag, den gick bättre och då tänkte jag att jag testar med 4grams vikter. Den gick 25 men varvade massor >.<

Nu kommer några frågor:

1. Är det någon skillnad på vad man ska ha för tyngd på vikterna på en moped med 12-tums däck eller 10? :)

2. När den varvade så mkt med 4grammare, vad är det för fel då?

3. Finns det något i det jag skrivit som tyder på att det är nåt småfel eller är det större ingrepp som ska till?

4. Moppen börjar ju knacka när man kommer upp i 30 ungefär, då drar den ordentligt. Vad är knackningarna?

5. När man lutar mopeden åt vänster dör den ju, varför gör den det?

6. På ovansidan av insugsröret är det som 2 hål. det går en slang mellan dom 2 hålen, något som jag inte sett på någon annan kinapuff, vad är det för något?

Postat: 9 april 2009, 19:16
av HjälmeN
tjena.

Vilka vikter bytte du till ?

Postat: 9 april 2009, 19:18
av Antmeister
HjälmeN skrev:tjena.

Vilka vikter bytte du till ?
4 grams :) En kompis kör helt original förutom 4grammare, han har likadan motor och den spetar på! :)

Postat: 9 april 2009, 19:20
av HjälmeN
Det som är så jobbigt med alla dom dära kinaraketerna är ju att ingen går lika dant även fast motorn är exakt samma.

Pröva med 3,8gramsvikter, lite större munstycke än orgianl eller så sätter du tx pluggen och kör med orgianl munstycke. Men fortfarande så ska du köra med 3,8gvikter , sen vet jag ju inte om du har mera strypningar. :wink:

Postat: 9 april 2009, 19:22
av Antmeister
HjälmeN skrev:Det som är så jobbigt med alla dom dära kinaraketerna är ju att ingen går lika dant även fast motorn är exakt samma.

Pröva med 3,8gramsvikter, lite större munstycke än orgianl eller så sätter du tx pluggen och kör med orgianl munstycke. Men fortfarande så ska du köra med 3,8gvikter , sen vet jag ju inte om du har mera strypningar. :wink:
Tror inte att det är så stor skillnad mellan 3,8 och 4 grammare... Har prövat bytt upp munstycke men det blev bara sämre... Strypningen har jag inte kvar tyvärr. Har inte heller hittat så man kan köpa :(

Postat: 9 april 2009, 19:23
av HjälmeN
ajj då .. :(

kolla efter flera strypingar :wink:

Postat: 9 april 2009, 19:24
av Antmeister
HjälmeN skrev:ajj då .. :(

kolla efter flera strypingar :wink:
Haha, har kollat det ;) Jag var ute och körde nyss. Har ju precis varit isär med förgasaren och bytt munstycke. Bytte tillbaka till original. Men det verkar som att när förgasaren är tom så går den bättre. Som att den flödar över :S

Postat: 9 april 2009, 19:27
av HjälmeN
dåligt inställd :?:

Postat: 9 april 2009, 19:28
av Antmeister
HjälmeN skrev:dåligt inställd :?:
Justja, det glömde jag skriva! Det händer ingenting när man skruvar på luftskruven :O:O

Postat: 9 april 2009, 19:29
av HjälmeN
hmm , konstigt. Jag har för mig man ska göra den när den är kall btw. Pillat något på nålen ? :wink:

Postat: 9 april 2009, 19:31
av Antmeister
HjälmeN skrev:hmm , konstigt. Jag har för mig man ska göra den när den är kall btw. Pillat något på nålen ? :wink:

aah. Näe, nålen är inte ställbar... Hehe, den är lite mystisk ;) Men kan det vara det där att den flödar över nu? att den får för mkt bränsle... Och att när jag idag bytte till ett mindre munstycke tog ett för litet?

Postat: 11 april 2009, 13:08
av Antmeister
Ingen som har någon idé? :)

Postat: 11 april 2009, 15:19
av kallepalle
om den går bättre när förgasaren har varit tom så har du förstort munstycke. och fel vikter eftersom den går så ojämt.

Postat: 11 april 2009, 15:23
av Antmeister
Vad skulle du rekomendera för munstycke respektive vikter? Originalvikter = 8 gram, originalmunstycke = 0,86mm :)

Postat: 14 april 2009, 16:00
av Antmeister
Har uppdaterat med lite frågor nu! Hjälp med att svara! börjar bli desperat.. :P

Postat: 14 april 2009, 16:05
av derbi_senda93
Kan inte svara på några frågor men du ska iaf byta upp dig till lite tyngre vikter eftersom den bara varvar. Så kör på typ 5,5-6 gram istället :)

Postat: 14 april 2009, 16:06
av Antmeister
Derbi_senda93 skrev:Kan inte svara på några frågor men du ska iaf byta upp dig till lite tyngre vikter eftersom den bara varvar. Så kör på typ 5,5-6 gram istället :)
Jo, men den borde ju gå iaf 45 :S har just nu 2 kompisar med likadan motor som kör på 4grammare men tänkte ifall det var nån skillnad på däckstorlek. för dom har 10 tums däck och jag har 12... Deras spetar ju på..

Postat: 14 april 2009, 16:29
av Kasto
De e ingen smuts då i motor å så .Förgarsarn kanske e smutsig o luftfiltret å så ? ..

Postat: 14 april 2009, 16:33
av Antmeister
Kasto skrev:De e ingen smuts då i motor å så .Förgarsarn kanske e smutsig o luftfiltret å så ? ..
Näe, har rengjort det mesta. hehe

Postat: 14 april 2009, 16:52
av Siikarn
kör på 74 munstycke och 6g vikter, byt tändstift

Postat: 14 april 2009, 19:19
av Antmeister
Siikarn skrev:kör på 74 munstycke och 6g vikter, byt tändstift

kör nu 82 munstycke, 6 grammare och den går ganska bra :) Fortfarande ett litet glapp där den slutar dra men ska pröva byta till en hårdare tryckfjäder för primären växlar ut lite för fort :)

Postat: 24 april 2009, 23:58
av Antmeister
Tjoo ;D

Nu går mopeden hyfsat. ett fel jag har kvar som jag behöver hjälp med är:

När man lutar åt vänster så dör moppen. När man pumpgasar kanske 10 gånger dör den. Det känns inte som att den orkar nåt.. Vad är felet? :)