Måste man byta munstycke om man har sport luftfilter?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
antis
Varnad

Måste man byta munstycke om man har sport luftfilter?

Inlägg av antis »

Jag har en vivacity, och när jag tvättade den så tog jag bort luftfiltret och sen testade jag att starta den, och varva den lite, men då bluddra den lite ibland, så jag undrar vad måste man göra för ändringar när man sätter på sport luftfilter ? Just den här gången körde jag inget då jag inte hade något luftfilter på överhuvudtaget, men det sitter ju en strypningen i original luftfiltret också. Så måste jag ändra något på förgasaren eller byta munstycke när jag sätter på sport luftfilter ?

Har en till fråga, köpte min vivacity i lördags så inte haft den så länge, bara haft 2 ägare, det är en -03 men uttagen -04, 450 mil. Men iaf, jag tycker den axxar något sjukt ! Har inte kört många scootrar och det var länge sen. Men fy drar jag till 50 på mätaren på typ 4-5 sec ! Och då är det max fart. Min syster har en baotian, och den är ju hur seg som hällst, visst det är väl en viss skillnad mellan kina och märkes moppe och 4-takt och 2-takt, men sån stor skillnad, är ju nästan gasres xD nej vars men det axxar bra som fan, undrar bara tror ni det sitter något trim på eller dragen plugg ? Hur bra axx är det i era original moppar ?
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Första frågan: Fatta inte vad du menade riktigt men tvättade du den utan något filter så kan det ju kommit in vatten i förgasaren så de kanske va därför den bluddra.

Och JA du ska byta till ett större munstycke om du har sportluftfilter, för sportluftfiltret ger mycket mer luft och det betyder att motorn måste ha mer bränsle, annars värmenyper den.

Andra frågan: Den ska ju inte direkt ha hyper axx men någolunda bra axx har ju orginal 2-takts moppar.
Går den bara i 50 så tror jag inte den är trimmad på något sätt för det är väldigt svårt att endast trimma axxet. (Den kanske har sportluftfilter, de ger ju lite axx men inte mycket, så kolla de.) :)
antis
Varnad

Inlägg av antis »

DerbiSM skrev:Första frågan: Fatta inte vad du menade riktigt men tvättade du den utan något filter så kan det ju kommit in vatten i förgasaren så de kanske va därför den bluddra.

Och JA du ska byta till ett större munstycke om du har sportluftfilter, för sportluftfiltret ger mycket mer luft och det betyder att motorn måste ha mer bränsle, annars värmenyper den.

Andra frågan: Den ska ju inte direkt ha hyper axx men någolunda bra axx har ju orginal 2-takts moppar.
Går den bara i 50 så tror jag inte den är trimmad på något sätt för det är väldigt svårt att endast trimma axxet. (Den kanske har sportluftfilter, de ger ju lite axx men inte mycket, så kolla de.) :)
hehe, jag tog en plastpåse och en stripe över insuget så det kom nog inte in vatten där inte :P

Någon som vet vad det är för original munstycke i en vivacity -03 EU ? Och vad är det för munstycke som passar ? Gärna länk. (:

Det är inget sport luftfilter på, det är därför jag funderar på att sätta dit det :P aya får väl vara glad över att den har bra axx då :P
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Aa du ska definitivt byta munstycke när du kör med luftfilter 8)
Men det kan va så original på en del scootrar, ett jävla axx.
En aprilla härifrån där jag är har riktigt nice axx 8) :wink:
Årets Styrelsemedlem 2013
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

antis skrev:
DerbiSM skrev:Första frågan: Fatta inte vad du menade riktigt men tvättade du den utan något filter så kan det ju kommit in vatten i förgasaren så de kanske va därför den bluddra.

hehe, jag tog en plastpåse och en stripe över insuget så det kom nog inte in vatten där inte :P

Någon som vet vad det är för original munstycke i en vivacity -03 EU ? Och vad är det för munstycke som passar ? Gärna länk. (:

Det är inget sport luftfilter på, det är därför jag funderar på att sätta dit det :P aya får väl vara glad över att den har bra axx då :P
Okej, tur det för vatten ska inte in i förgasaren. :wink:
Tkr du jag hjälp dej så släng gärna en röst på mig, länk har jag som signatur. :P
antis
Varnad

Inlägg av antis »

DerbiSM skrev:
antis skrev:

Okej, tur det för vatten ska inte in i förgasaren. :wink:
Tkr du jag hjälp dej så släng gärna en röst på mig, länk har jag som signatur. :P
Röst lagd :D Men någon som vet vad original munstycke är på vivacity -03 EU ? Eller kan man mäta munstycket på något sätt ? :P
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Jag tror det ska stå på...
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Japp, plocka bort flottörsskålen och sen ska du se munstycket och på det står det en storlek. :wink:
Tack för din röst föresten. :)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

om man sätter på luftfilter, ska man gå upp 10 storlekar då typ eller?? :roll:
antis
Varnad

Inlägg av antis »

DEA!! skrev:Jag tror det ska stå på...
Okej tack :D
antis
Varnad

Inlägg av antis »

DEA!! skrev:om man sätter på luftfilter, ska man gå upp 10 storlekar då typ eller?? :roll:
Undrar jag med :P Men Hur räknar ni storlekarna ? Om vi säger att original är 50 och sen går vi upp 10 storlekar, blir det 60 då eller ? Eller räknar men text 55 som en storlek och och 60 som en annan ? Allså att om original är 50 och sen går vi upp till 55 är det en storlek då eller ? :P Kanske dum fråga, men helt ny på det här (:
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Jag vet inte riktigt heller, för jag har lixom inte hört talas om storlek 62 :roll:
Användarens profilbild
Fredde9000
Elmoped

Inlägg av Fredde9000 »

jaa det måste man typ 6-10 storlekar , ställ in förgasaren me,
---------------------------------
Har jag hjälpt dig?
Kan du hjälpa mig !
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Från tex. 62 till 72 är det 10 strl, så räknar man om det var de du undra. :)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Tack då vet jag det DerbiSm
Men om det gäller två storlekar kan man ställa in det på förgasaren juu 8)
antis
Varnad

Inlägg av antis »

Tack för all hjälp grabbar :D Undrar bara, sport luftfilter räknas ju som trim, men om den inte går över 52 km/h brukar polisen bry sig ?
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

visst det gör ju ingen större skillnad, troligvis bryr dom sig inte.
Men man vet ju aldrig 8)
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

antis skrev:Tack för all hjälp grabbar :D Undrar bara, sport luftfilter räknas ju som trim, men om den inte går över 52 km/h brukar polisen bry sig ?
Oftast inte men dem har iaf rätt att ge dig böter om dem vill, men ofta bryr dem sig inte. :wink:

Dea, ja du kan justera lite på luftskruven om det gälleer två storlekar bara. :)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Japp, men sen om man köper ett nytt munsycke ska man minska på förgasaren igen va??
Asgarvad
Elmoped

Inlägg av Asgarvad »

Det var lättare förr i tiden när man körde Puch eller Sachs med Bingförgasare. Till dem finns det ställbara huvudmunstycken med en skruv som man kan justera mens man kör för att få en optimal bränsle- luftblandning. Problem kan uppstå med dem också om man har för lite oljeinblandning i soppan då det lätt kan leda till att kolven nyper.
Xer92
Elmoped

Inlägg av Xer92 »

ja köpte munstycke te min igår 03 viva med :P orginal är 56:P

ja ökade te 62 då aj drg pluggen låter de braelr borde ja inte gjort ngt?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Xer92 skrev:ja köpte munstycke te min igår 03 viva med :P orginal är 56:P

ja ökade te 62 då aj drg pluggen låter de braelr borde ja inte gjort ngt?
låter bra.

men detta ska vara i muinstycketråden. lås här
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Håller med kallepelle jag :) så jag gör som han säger!
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Låst