typhoon går ej bra

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög

typhoon går ej bra

Inlägg av fuck_rooster »

Min Piaggio Typhoon började förra sommaren att vara svårstartad. Det har den fortsatt med, men nu går den dåligt oxå. För att få igång den krävs fullgas och gott om ström i batteriet. När den blivit varm är tomgången helt okej, men den är väldigt okänslig på gasen. Vid måttlig gas höjs inte varvet speciellt mycket, och man ser även hur den spottar (bensin) ur förgasaren. Ger man full gas, med bakhjulet i luften, så varvar den upp en del, men går ojämnt som om den inte fick nog med soppa. Den är väldigt orkeslös.
Förra året bytte jag kolv med ringar, jag har även bytt reedventilen eftersom den spottade så. Luftfiltret är ok, förgasaren har jag haft isär i omgångar och alla munstycken och kanaler är blåsta med tryckluft. Just nu är jag inne på tändningen. Är det någon som har nåt annat tips? Har jag missat något?
Moppen är otrimmad.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

förmodligen har du blåst sönder något i förgasaren när du tog tryckluft. förgasare ska egentligen munblåsas för annars kan packningar, oringar etc åka åt sidan
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
neme3
Elmoped

Inlägg av neme3 »

hmm, men stalker var svårstartad ett tag oc de, kollade på lite allt möjligt med sen bytte jag kolvringar och då startade den mycket mycket lättare än tidigare :)
Gilera stalker 50
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög

Inlägg av fuck_rooster »

ok men finns det förklaringar varför den spottar bensin som den gör :? tror inte det har med munstycket att göra
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

förmodligen igenproppat luftfilter. dvs att den chokar hela tiden och då kommer det bensin
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög

Inlägg av fuck_rooster »

har testat utan hjälper ej :(
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

När den är svårstartad kan det ofta vara nåt skit i förgasaren eller nåt litet sönder ... kolla det noga :roll:
Svårstartad skrothög

Inlägg av fuck_rooster »

tror knappast att det ät nått med förgasaren
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

nåt med tändningen då kasnke ...

Inlägg av Respawn93 »

Har samma problem med min skulle behöva lite hjälp
Sendarajder
Varnad

Re: typhoon går ej bra

Inlägg av Sendarajder »

fuck_rooster skrev:Min Piaggio Typhoon började förra sommaren att vara svårstartad. Det har den fortsatt med, men nu går den dåligt oxå. För att få igång den krävs fullgas och gott om ström i batteriet. När den blivit varm är tomgången helt okej, men den är väldigt okänslig på gasen. Vid måttlig gas höjs inte varvet speciellt mycket, och man ser även hur den spottar (bensin) ur förgasaren. Ger man full gas, med bakhjulet i luften, så varvar den upp en del, men går ojämnt som om den inte fick nog med soppa. Den är väldigt orkeslös.
Förra året bytte jag kolv med ringar, jag har även bytt reedventilen eftersom den spottade så. Luftfiltret är ok, förgasaren har jag haft isär i omgångar och alla munstycken och kanaler är blåsta med tryckluft. Just nu är jag inne på tändningen. Är det någon som har nåt annat tips? Har jag missat något?
Moppen är otrimmad.
svårstartad och att du måste ha full gas i när du startar kan bero på fel bestyckning i förgasaren.
Låst