hej det är så när man växlar på min Derbi och kommer till fyran och ska växla till femman så hammanar det i nått slags friläge ibland och rasslar och låter högt i motorn ska det vara så?. nått att ta upp på 100 mils sörvisen??tacksam för svar.
Blir så när man inte riktigt får i växeln ordentligt, så växellådan "fastnar mellan två växlar". Tar du i lite hårdare när du växlar kommer det antagligen inte hända särskilt ofta, och det är inget farligt så länge du inte låter motorn gå i just det läge det rasslar från växellådan länge.
om du inte nått 100mils service så har du väll inte kört så mycket och då är det helt normalt och det beror på föraren =) hade en Derbi förr och den gjorde jyst samma sak men till sist lärde man exact hur och när att växla för att ha minsta risk att hamna i friläge mellan växlarna. sen köpte jag en crossmoppe med AM6 och där är det ju friläge mellan alla växlar och tåg kanske 300mil före jag kunde växla riktigt snabbt utan att hamna i friläge. det är bara att pröva hur mycket kraft behövs för att få i nästa växel osv. försök att växla saktare också, man känner när växeln går på plats fast man har in kopplingen...
Hur mycket växellådsolja har du i moppen just nu? Brukar snarare vara mellan friläge och 1a det krånglar på Derbi då moppen stått kall en stund.
Är dock nog ingen jättefara, du har antagligen garanti och försäkring på den om du inte ens kört den 100 mil!