Sida 1 av 1
Ventiler
Postat: 18 mars 2009, 16:24
av gorant
Var sitter dessa ventiler? Svårt att komma åt? Måste man justera det ofta?
(Om jag har förstått det rätt så har en tvåtaktsmotor inga ventiler).
Re: Ventiler
Postat: 18 mars 2009, 16:29
av mtpower
gorant skrev:Var sitter dessa ventiler? Svårt att komma åt? Måste man justera det ofta?
(Om jag har förstått det rätt så har en tvåtaktsmotor inga ventiler).
Sitter oftast på ovansidan av cylindern, vid toppen.
Ska inte behövas justeras för ofta.
Tvåtakt har oftast inga ventiler, men finns vissa med avgasventil. (Har jag hört.)
Postat: 18 mars 2009, 16:48
av kallepalle
finns sidventiler eller topventiler. behöver bara skjuteras om den börjar misstända. sitter på 4:taktare
Postat: 18 mars 2009, 17:19
av mtpower
kallepalle skrev:finns sidventiler eller topventiler. behöver bara skjuteras om den börjar misstända. sitter på 4:taktare
Finns på en del tvåtaktare med.
Postat: 18 mars 2009, 17:25
av kallepalle
alldrig hört att det sitter på 2:taktare. vilka sitter de på då? isf dom som har turbo eller?
Postat: 18 mars 2009, 18:07
av bensinskalle
finns på VISSA tvåtakt ja
Som t.ex. tvåtaktsdieslar
Men har du en tvåtaktmotor som sitter i ett tvåhjuligt fordon så kommer du garanterat inte att stöta på nån ventil
Den enda ventil som förekommer i tvåtakt är reedventilen/membranet... Den hindrar bränsleblandningen från att tryckas tillbaka mot förgasaren när kolven pressar upp blandningen i cylindern.
Reedet är en helt automatisk liten sak som gör sin uppgift av naturen, den kan behöva bytas men de ä väldigt sällan.. I övrigt behöver man inte bry sig om den...
På fyrtaktare sitter de däremot alltid ventiler om de inte ä nå überspecial... Ventilerna sitter i toppen och justeras där...
Postat: 18 mars 2009, 18:12
av mtpower
kallepalle skrev:alldrig hört att det sitter på 2:taktare. vilka sitter de på då? isf dom som har turbo eller?
Möjligt att en del turboladdade har det, men sitter bland annat på stora fartygsdieslar som kör tvåtakt.
Postat: 18 mars 2009, 18:34
av KUL PÅ HJUL
Jag har läst något om att vissa 2takts lätt mc som dt125r (tror ja) har nån ventil i avgasröret för att den ska vara effektivare på låga varv eller nått sånt. Är inte säker på de för jag kan ha missuppfattat de jag läst.
Postat: 18 mars 2009, 18:57
av mtpower
KUL PÅ HJUL skrev:Jag har läst något om att vissa 2takts lätt mc som dt125r (tror ja) har nån ventil i avgasröret för att den ska vara effektivare på låga varv eller nått sånt. Är inte säker på de för jag kan ha missuppfattat de jag läst.
Du kanske tänker på variabel avgasport?
Postat: 18 mars 2009, 19:05
av bensinskalle
mtpower skrev:KUL PÅ HJUL skrev:Jag har läst något om att vissa 2takts lätt mc som dt125r (tror ja) har nån ventil i avgasröret för att den ska vara effektivare på låga varv eller nått sånt. Är inte säker på de för jag kan ha missuppfattat de jag läst.
Du kanske tänker på variabel avgasport?
precis... De är ingen ventil, utan är som sagt till för att förbättra effektkurvan och jämna ut den på lågvarv. De flesta nyare större tvåtaktarna har de...
Postat: 18 mars 2009, 19:20
av DraceN^
KUL PÅ HJUL skrev:Jag har läst något om att vissa 2takts lätt mc som dt125r (tror ja) har nån ventil i avgasröret för att den ska vara effektivare på låga varv eller nått sånt. Är inte säker på de för jag kan ha missuppfattat de jag läst.
Honda hade så på sina hojar 80-tal :S det var ventiler i rören spm öppnades samtidigt som du gasa.. Och idag har ferrrari så

Postat: 18 mars 2009, 20:03
av mtpower
DraceN^ skrev:KUL PÅ HJUL skrev:Jag har läst något om att vissa 2takts lätt mc som dt125r (tror ja) har nån ventil i avgasröret för att den ska vara effektivare på låga varv eller nått sånt. Är inte säker på de för jag kan ha missuppfattat de jag läst.
Honda hade så på sina hojar 80-tal :S det var ventiler i rören spm öppnades samtidigt som du gasa.. Och idag har ferrrari så

Men Ferrari kör inte tvåtakt va?
Postat: 18 mars 2009, 20:19
av chifen
mtpower skrev:DraceN^ skrev:KUL PÅ HJUL skrev:Jag har läst något om att vissa 2takts lätt mc som dt125r (tror ja) har nån ventil i avgasröret för att den ska vara effektivare på låga varv eller nått sånt. Är inte säker på de för jag kan ha missuppfattat de jag läst.
Honda hade så på sina hojar 80-tal :S det var ventiler i rören spm öppnades samtidigt som du gasa.. Och idag har ferrrari så

Men Ferrari kör inte tvåtakt va?
Det är bilar med högvarviga 4-taktsmotorer
Detdär med variabel avgasbort är en riktigt bra lösning. Det är ingen ventil utan man kan säga att det är som en spärr som flyttar sig nedåt och öppnar porten desto mer man varvar för att få ett jämnare register på tvåtaktare. Liten avgasport = bättre drag på låga varv och stor avgasport = högre effekt på höga varv.
Man kan väl på sitt sätt säga att det påminner om variabla kamtider som det sitter på många bilar nu för tiden, t ex bmw har ju vanos som ställer om kammarnas läge för bättre vridmoment på låga varv.
Postat: 18 mars 2009, 20:43
av fax110
avgas ventiler på tvåtaktare, finns inte på mopeder men på vissa lite större och nya crossar finns det avgasventiler och detta är även väldigt vanligt på tex 2 takt's skotrar
Postat: 18 mars 2009, 21:25
av YzTerge
Min avgasport fastnade på yzan o då varmskar den

Så det är nog inte bara till för bätte effekt

Postat: 18 mars 2009, 21:27
av mtpower
chifen skrev:mtpower skrev:DraceN^ skrev:
Honda hade så på sina hojar 80-tal :S det var ventiler i rören spm öppnades samtidigt som du gasa.. Och idag har ferrrari så

Men Ferrari kör inte tvåtakt va?
Det är bilar med högvarviga 4-taktsmotorer

Var ironisk, men det är svårt på nätet.

Postat: 18 mars 2009, 21:39
av DraceN^
chifen skrev:mtpower skrev:DraceN^ skrev:
Honda hade så på sina hojar 80-tal :S det var ventiler i rören spm öppnades samtidigt som du gasa.. Och idag har ferrrari så

Men Ferrari kör inte tvåtakt va?
Det är bilar med högvarviga 4-taktsmotorer
Detdär med variabel avgasbort är en riktigt bra lösning. Det är ingen ventil utan man kan säga att det är som en spärr som flyttar sig nedåt och öppnar porten desto mer man varvar för att få ett jämnare register på tvåtaktare. Liten avgasport = bättre drag på låga varv och stor avgasport = högre effekt på höga varv.
Man kan väl på sitt sätt säga att det påminner om variabla kamtider som det sitter på många bilar nu för tiden, t ex bmw har ju vanos som ställer om kammarnas läge för bättre vridmoment på låga varv.
HAHA förlåt jag glömde nämna att hojarna var 4takt

Postat: 18 mars 2009, 22:12
av bensinskalle
"Variabel avgasport" ( citerar mtpower för han hade perfekta ordet

) gör även steget mellan lågvarven och början av effektkurvan jämnare
Läste om en kille som åkte en gammal 250 2-takt utan en variabeln

Och han blev nästan avkastad när effektkurvan kom, för då sa de bara pang
YzTerge: Om variabeln fastnade i t.ex. stängt läge så blir det ju som en grov strypning när man gasar på och då kan ja förstå att de blir överhettning

Man ska kunna köra utan den utan större problem ( går ju fint på moppar

)
Postat: 19 mars 2009, 10:27
av YzTerge
bensinskalle skrev:"Variabel avgasport" ( citerar mtpower för han hade perfekta ordet

) gör även steget mellan lågvarven och början av effektkurvan jämnare
Läste om en kille som åkte en gammal 250 2-takt utan en variabeln

Och han blev nästan avkastad när effektkurvan kom, för då sa de bara pang
YzTerge: Om variabeln fastnade i t.ex. stängt läge så blir det ju som en grov strypning när man gasar på och då kan ja förstå att de blir överhettning

Man ska kunna köra utan den utan större problem ( går ju fint på moppar

)
Aa:P