Sida 1 av 2
Neos start problem
Postat: 9 februari 2008, 15:23
av aronholm
Har som sagt problem med min Neos.
Har nyligen bytt till en Dellorto 17, mm föge. Den är sten död
fram tills den få lite start gas, då startar den i ca en halv sekund,
sen dör den igen. Finns det någon som har en idé vad detta kan bero på?
Tacksam för svar.
Postat: 9 februari 2008, 15:24
av KoNG
gå upp/ner munstycke?
Postat: 9 februari 2008, 15:28
av aronholm
Började med de som satt i fögen vilket var 90.
Då blev tändstiften helt blött. Bytte sedan till 80.
Mindra kladdigt. Det ska väl ändå inte var mindre än 80?
Postat: 9 februari 2008, 15:28
av yamaharidermana
mm som kong säger.så känner du när du chockar om den ska ha mer eller mindre bensin.om du har en.
Postat: 9 februari 2008, 15:29
av KoNG
Där har du felet den får för mkt bensin så den dör av överdosen, men när du håller på så, så mååste du väänta lite emellan start testen eftersom tändstiftet blir för vått så då kommer du inte kunna starta på ett tag, kör du med sportluftfilter eller något liknande?
Postat: 9 februari 2008, 15:30
av aronholm
Ja precis, jag har alltså ingen chok inkopplad.
Något annat det kan bero på?

Postat: 9 februari 2008, 15:31
av KoNG
som jag sa kör du med sportluftfilter eller något liknande?
Postat: 9 februari 2008, 15:35
av aronholm
Okej, ska prova. För tillfället har jag inget luftfiler eller något.
Postat: 9 februari 2008, 15:35
av KoNG
aha du kan du gå mot 60 minst
Postat: 9 februari 2008, 15:37
av aronholm
Oj så pass. Du menar alltså att det beror på för stort munstycke.
Och om jag sätter på sportluftfilter, är det lagom med 80 dårå?
Postat: 9 februari 2008, 15:37
av KoNG
beror på vad har du för övrigt setup?
Postat: 9 februari 2008, 15:38
av aronholm
Okej, Stage 6 50 cc, Yazuni Z, Hebo variator samt Dellorto, 17, 5 föge.
Postat: 9 februari 2008, 15:39
av KoNG
sportluftfilter så skulle jag kunna tro att du behöver strl 80-90 och utna så runt 60-80. Detta kommer du märka =)
Postat: 9 februari 2008, 15:41
av aronholm
Och tack så mycket för svaren. Ska ut och prova lite.

Postat: 9 februari 2008, 15:42
av KoNG
gör så

men när den startar och funkar så kanske det fortfarande inte är rätt strl, det du ska göra när du tycker den går bra och startar bra är att köra under en viss period kanske en vecka, och sen ska du ta en titt på tändstiftet, är det kol svart och sånt, så har du för stort, annars om det ser rent ut och sånt så är det perfa

Postat: 9 februari 2008, 16:29
av aronholm
Moppen startar nu, tack KoNG:D
Dock har det uppstått ett nytt poblem, när jag väl startar moppen så varvar den upp av sig själv. Samt när jag gasar och sen släpper sågår den fortfarande på gas, alltså tar väldigt långtid för dne att gå ner till tom gången igen. :s
Postat: 9 februari 2008, 16:30
av KoNG
Testa skruva på tomgångskruven på förgasren ^^
Postat: 9 februari 2008, 16:35
av aronholm
Har jag provat. dock är jag inte 100 på vilken det är :$ Haha,
Men det är den som sitter närmast "lufftfiltret" va?
Postat: 9 februari 2008, 16:36
av KoNG
Det borde du tjäna, om du har eller mindre tomgång. när du har skruvat, kände du ingen skillnad?

Postat: 9 februari 2008, 16:37
av yamaharidermana
Den är störst iallfall.
Postat: 9 februari 2008, 16:39
av aronholm
Nej, kontigt nog förändras nästan inget vad och hur jag än skruvar. xD
Läste på en guide; "om varvet "hänger sig" innan den går ner till tomgång så har du för svag blandning " stämmer detta?
Postat: 9 februari 2008, 16:40
av KoNG
Japp, men är du säker på att du skruvar på rätt skruv? ^^
Postat: 9 februari 2008, 16:42
av aronholm
Haha, jag antar det. om det nu är den "största" och den lägst mot luft ingången så.
Postat: 9 februari 2008, 18:17
av Cheesen
Den med fjäder är tomgångskruven.
//cheesen
Postat: 9 februari 2008, 23:24
av Cheesen
Den som sitter närmast mot luftfiltret är blandnings/luft skruven.
Tomgångsskruven sitter snett under trotteln, du lyfter trotteln o nålen med den om du skruvar in den=högre tomgång skruvar du ut den så sänker du tomgången.
Titta på trotteln när du skruvar så ser du att den rör sig.
Men börja med att ställa blandnings/luft först sen tomgången.
//cheesen
Postat: 10 februari 2008, 14:07
av aronholm
Och tack så mycket. Ska ut och pilla lite sen.
Lär återkomma med fler problem . ^^
Postat: 10 februari 2008, 21:48
av aronholm
Hap då var vi här igen. Moppen startar och så.
Dock dör den vid lite mer gas. För mycket luft.
Gjorde litet hemma bygge, genom att tejpa för
luftfiltret, mycket bättre. Men känns fortfarande väldigt svag på
full gas. Ordnar sig detta genom större munnstycke? Enligt tändstiftet
är nämligen 80 perfekt. :]
Postat: 10 februari 2008, 23:09
av skogen_swe
du borde testa med större munstycke det är ju värt de om man vill ha svar på den frågan

Postat: 11 februari 2008, 01:00
av Cheesen
Du ska köra full gas ett tag å slå av tändningen medans du fortfarande har full gas.
Rulla in till vägkanten och kolla tändstiftet.
Det ska vara chockladfärgat om du har det optimalt inställt, men se upp om du gör det en varm sommardag när du sen kör en regning o fuktig dag så har du en helt annan syremängd i luften då kommer den att gå magert med haveri havera som ett brev på posten.
Ställ in det lite för fett så att du har marginaler med vädret.
Du kommer att märka att den går lite bättre i regnväder om du har ställt in den rätt.
//cheesen
Postat: 11 februari 2008, 10:16
av aronholm
Okey, tack för det, ska prova. Vad menar du med lite för fett?
Postat: 11 februari 2008, 10:42
av Cheesen
Att den får lite lite lite för mycket soppa=fet blandning.
Hittade den här sidan igår med kort på olika tändstift som gått med olikablandningar.
Det är nog jävligt svårt att avgöra vilket bild som stämmer med sitt eget stift.
http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark ... talog.html
Postat: 11 februari 2008, 11:42
av Cheesen
Med en för fet blandnig tappar du lite effekt men du är på den säkra sidan istället, det ger inga motorskador.
Med en för mager blandning (för lite soppa-för mycket syre) det leder till motorskador typ värmenyp, hål i kolven......
Om en 4-taktare går för magert så bränner du ventilerna o den börjar blåröka=ventilerna tättar inte längre o du tappar komp o oljan läcker ut i cylindern som ger den blåa röken.
Postat: 11 februari 2008, 12:32
av aronholm
Okej, tackar. aa och då känns det bättre att ha för fet ju.
Men ska hem och prova 90 mm munstycke sen. Tack för länken btw.
Postat: 11 februari 2008, 15:04
av abbe_beta
aronholm skrev:Moppen startar nu, tack KoNG:D
Dock har det uppstått ett nytt poblem, när jag väl startar moppen så varvar den upp av sig själv. Samt när jag gasar och sen släpper sågår den fortfarande på gas, alltså tar väldigt långtid för dne att gå ner till tom gången igen. :s
är förgasaren ny? isf så e inte trotteln insliten en, den måste slite ner sig lite så den passar perfa i loppet. ha den avstängd och stå å gasa i ett par dar så ska du se att de fixar sig, så vare för mig iaf.
// abbe
Postat: 11 februari 2008, 17:37
av aronholm
Yes, förgasaren är helt ny. Smart. Ska även prova detta, tack.