Sida 1 av 1
Kopplingsklocka!!!!!
Postat: 11 mars 2009, 19:51
av Bremler141
Tjena! är uppe i garaget och ska kolla vikterna nu...
Men jag får ej bort kopplingsklockan
När ja skruvar så åker bara hjulet med och jag klarar inte att hålla imot för det sitter för hårt..
Hur ska jag göra?

Postat: 11 mars 2009, 19:52
av jogat
sätt en skruvmejsel någon stans så den håller imot

Postat: 11 mars 2009, 19:58
av Bremler141
Kan inte nått gå sönder då?:D typ dreven eller så?..
Postat: 11 mars 2009, 19:59
av O-W
testa med mutterdragare om du har någon, funkar bäst

Postat: 11 mars 2009, 20:01
av Tuta
kolvstopp ska funka med

Postat: 11 mars 2009, 20:04
av DraceN^
Enligt riejus instruktionsbok så kan man sätta skruvmejsel och sen ta en ring nyckel och dra ist för att dra som en idiot och ha sönder grejerna

men de gälelrr nog samma sak för den oxå
Postat: 11 mars 2009, 20:05
av luddemuregard
använt fank itne fast nyckel och skruv metjel va du gör du kommer paja klockan då ! Kör mutterdragare !
Postat: 11 mars 2009, 20:07
av moppe galen
DraceN^ skrev:Enligt riejus instruktionsbok så kan man sätta skruvmejsel och sen ta en ring nyckel och dra ist för att dra som en idiot och ha sönder grejerna

men de gälelrr nog samma sak för den oxå
ja men nu så tror jag inte att han har en Rieju direkt utan en aerox så det är nog lite skillnad

Postat: 11 mars 2009, 20:20
av Bremler141
Men vad är mutter dragare?...

äre en sån man har för o ta bort hjulen på formel 1 bilar?
Postat: 11 mars 2009, 20:20
av jogat
Bremler141 skrev:Men vad är mutter dragare?...

äre en sån man har för o ta bort hjulen på formel 1 bilar?
japp
luddemuregard: alla kanske inte har en mutterdragare

Postat: 11 mars 2009, 20:28
av Bremler141
Finns det absolute inget annat sätt o ta bort med?.....
Postat: 11 mars 2009, 20:31
av O-W
Bremler141 skrev:Finns det absolute inget annat sätt o ta bort med?.....
Det går ju säkert men risken är ju att om du tar en mejsel att klockan går sönder.. men du kan ju alltid testa

Postat: 11 mars 2009, 20:37
av Bremler141
ja får inget grepp somsagt.... -,-
Postat: 11 mars 2009, 21:00
av RiejuForce
moppe galen skrev:DraceN^ skrev:Enligt riejus instruktionsbok så kan man sätta skruvmejsel och sen ta en ring nyckel och dra ist för att dra som en idiot och ha sönder grejerna

men de gälelrr nog samma sak för den oxå
ja men nu så tror jag inte att han har en Rieju direkt utan en aerox så det är nog lite skillnad

Tror jag med.

Postat: 11 mars 2009, 21:34
av Bremler141
Testade med bakbromsen fast gjorde ingen nytta

, var nära iaf men gick tyvärr inte! det knackade nästan så ja vågade inte trycka mer, men bakljulet rullade iaf lite.....
Får vell ta och leta reda på nån som har mutterdragare?

Postat: 11 mars 2009, 21:51
av tulken
om du kollar nästan längst in så ska det vara som små "jack", på min var det iaf det. Jag satte ner en sånn där nyckel (kommer inte på vad dom kallas men dom ser ut som ett L). och sen sätter du andra änden så den sitter fast, och sen är det bara att snurra

Postat: 11 mars 2009, 21:52
av johans93
Postat: 11 mars 2009, 22:03
av jogat
den går säkert sönder efter han har skruvat bort klockan. om du ska köpa en så köp en riktig,
men låter dyrt för att ta bort koplingsklockan
Postat: 11 mars 2009, 22:06
av johans93
jogat skrev:
den går säkert sönder efter han har skruvat bort klockan. om du ska köpa en så köp en riktig,
men låter dyrt för att ta bort koplingsklockan
ja men då lämnar man tillbax den serru

Postat: 11 mars 2009, 22:12
av Bremler141
tulken skrev:om du kollar nästan längst in så ska det vara som små "jack", på min var det iaf det. Jag satte ner en sånn där nyckel (kommer inte på vad dom kallas men dom ser ut som ett L). och sen sätter du andra änden så den sitter fast, och sen är det bara att snurra

hmm... förklara bättre!!

Postat: 11 mars 2009, 22:14
av DEA!!
Aa som dom säger, en skruvmejsel

Postat: 11 mars 2009, 22:23
av neme3
jag brukar andvända mutterdragare men det är lätt att förstöra gängor

det går att hålla emot med en rörtång med

men båda kan ge fula märken eller att något går sönderr.
Postat: 11 mars 2009, 22:36
av kallepalle
spruta lite 5-56 eller rostlösande på muttern först.
ta sedan ett långt spärrskaft/nycekel. har du inga långa, så förläng dom med ett gärnrör eller liknande. snurra muttern först åt fel håll så att däcket börjar rulla och sedan tvärt byter du håll med all din kraft. det ska fungera och annars så måste du hålla emot så att inte hjulet snurrar med något.
detta förståss om du inte har mutterdragare.
Postat: 11 mars 2009, 22:41
av alexanderkarlsson
1. vrf ska du ha bort kopplingsklockan om du ska byta vikter?
2. kopplingklockan går att spänna fast med ett rep i "hålen" och runt dämparn.
3 går o köpa verktyg så du kan hålla fast variator och klocka och ta bort muttern med vanlig hylsa
mvh//aLEx
Postat: 12 mars 2009, 11:15
av Bremler141
ja ska inte byta vikter.. ja ska kolla om dom har lossnat

Postat: 13 mars 2009, 03:44
av Folke33
Men vad ska du in i kopplingsklockan o göra ? Hittar du vikterna där , så har de garanterat lossnat !

Antingen pratar du om variatorn eller pratar du om kopplingsklockan. Variatorn sitter fram o där har du vikterna. Kopplingsklockan sitter bak vid hjulet o där har du kopplingsfjädrar och kopplingsbackar. Vad är det du ska ha loss ?