Sida 1 av 1
2t vs 4t
Postat: 9 mars 2009, 20:45
av gorant
Vad jag har förstått så har man bättre acceleration med en 2t jämfört med en 4t men jag har kanske fel.
Men hur är det med styrkan och toppfarten. Är det mer hästkrafter på en 2t jämfört med en 4t som har samma volym?
Finns det några nackdelar med 2t? Slits de mer?
Postat: 9 mars 2009, 20:46
av XPS-05
En orginal 4t moped har bättre acceleration på låga varv än en orginal 2t moped.
Postat: 9 mars 2009, 20:47
av Tuta
tvåtakt har betydligt mer hästkrafter och vill du åka fort så ska du inte köra fyrtakt
fyrtakt har dock jämnare drag genom hela registret
Postat: 9 mars 2009, 20:53
av bensinskalle
på lägre volymer så har 2t övertag eftersom 2t tänder på varva varv, medan 4t tänder på vartannat varv....
2t har mer ketchupeffekt, de säger pang typ, men effektkurvan är väldigt liten...
4t har mindre ketchupeffekt, men det är drag från tomgång och till toppen...
På större volymer så vinner ändå fytakt tack vare effektiviteten och en massa annat roligt

fyrtakt är betydligt lättare att använda och prestandan är mer lättillgänglig

Postat: 9 mars 2009, 20:54
av beckvall
4t är mkt roligare om man ska skunta för man har masvis med vridmoment^^ men på högre varven så går dom sämre.
Postat: 9 mars 2009, 20:55
av track_666
upp till 250 cc är 2t bättre
Postat: 9 mars 2009, 21:05
av HjälmeN
Det finns många trådar om just detta ämne och denna fråga. Även i TSR Magazinet. Mitt råd till dig är att söka på forum. Jag satt nytt och kollade på filmer på youtube och då visar dom hur 2takts motorer fungerar i genomskärning. Även 4taktare.
Vill du åka fort och trimma mycket, även ha ett skönt axx så ska du satsa på 2takts motorn. Jag är ganska erfaren då jag har haft bådeoch. Jag hade fyrtakt först(50cc) och det hände inte speciellt mycket vid full gas. Nu kör jag 2takt(50cc) och jag kan säga att det är som dag och natt. 2taktarn är mycket rappare och snabbare, och det är som sagt för att den slå dubbelt så snabbare än vad en 4t motor gör. Köper du en 4taktmotor så får du oxå räkna med att det kanske inte är speciell kvalité efter som att dom flest 4taktarna är kina skit :roll:
Och alla ''bra'' märken(kvalitetsmärken) är 2takt. Visst finns det kvalitets märken som gör 4takt oxå, men tror mig. Du kommer vilja ha 2takt :wink:
När det gäller slitage så tror jag inte att 2taktarna slits mera. På 4taktsmotorerna så fungerar smörjningen som på bilar om jag inte misstar mig. Alltså det finns ingen olje pump som smörjer motor som det gör på 2takt. på tvåtakt kan du även välja att blanda i tanken. Har du trimma mycket så kan det vara svårt för oljepumpen att hänge med och då kan det vara säkrare att blanda i tanken så att motorn inte ska skära. På 4taktarna så ligger oljan ''under'' vevaxeln precis som på bilar. Sedan hur den smörjer har jag inte lika stor koll på :roll:
Hoppas du fick lite svar på dina frågor :wink:
undrar du ngt mera så är det bara att säga till :wink:
Förlåt om jag sa ganska ofta att du ska köpa eller välja, men det var lättar att förklara då :roll: :oops: :wink:
Postat: 9 mars 2009, 22:57
av gorant
Tack.
Krävs mer olja om den är trimmad?
Om man nu väljer att strunta i oljepumpen helt och blanda olja själv, hur gör man det? Måste man skaka mycket bensin och olja i en dunk först innan man lägger det i tanken eller?
Postat: 9 mars 2009, 23:01
av kallepalle
man plockar bort oljepumpen och blandar ghelt enkelt i bensinen. har du vacuumstyrd bensinkran så är det bara att tanka, hälla ner olja och skaka moppen typ 40sek sen klart. har du manuell bensinkran så stäng av kranen, tanka, häll i oljan och sen skaka i ca. 40sek sen klart. du kan givetvis skaka om bensin+olja i en dunk före du tankar om du vill det.
Postat: 9 mars 2009, 23:07
av gorant
kallepalle skrev:man plockar bort oljepumpen och blandar ghelt enkelt i bensinen. har du vacuumstyrd bensinkran så är det bara att tanka, hälla ner olja och skaka moppen typ 40sek sen klart. har du manuell bensinkran så stäng av kranen, tanka, häll i oljan och sen skaka i ca. 40sek sen klart. du kan givetvis skaka om bensin+olja i en dunk före du tankar om du vill det.
Varför måste man plocka bort oljepumpen?
Postat: 9 mars 2009, 23:08
av kallepalle
för att den annars kommer skära om du inte har olja i oljetanken.
Postat: 10 mars 2009, 23:01
av Larrzson
Med dagens moderna 4taktare gäller inte moppe men större volymer så får man nästan ut samma effekt, acc, mm på samma cylinder volym men det är baras toppmoderna motorer det gäller knappast mopeder, fiddys mm

Postat: 10 mars 2009, 23:10
av kallepalle
ändå upp till 250cc så behöver man ca. dubbla cylindervolymen på en 4:takt för att den ska kunna konkurera med en 2:takt.
Postat: 11 mars 2009, 18:52
av mxjonte
köper man moped så ska man utan tvekan köpa tvåtakt - mkt lättare att trimma, mycket reservdelar, bättre effekt osv. Köper du däremot en motocrcross som är tillverkad typ 2005 o uppåt så ska du köpa 4takt...utan tvekan!

det har ju inget med mopeder o göra, men iaf :p
Postat: 11 mars 2009, 21:09
av blackmasai
Fyrtaktare har mena årk på låga varv än tvåtakt men tvåtakt är starkare på höga och går fort men fyrtaktarna årkar riktigt fiint genom hela registre
Postat: 11 mars 2009, 21:11
av Mackzzor
blackmasai skrev:Fyrtaktare har mena årk på låga varv än tvåtakt men tvåtakt är starkare på höga och går fort men fyrtaktarna årkar riktigt fiint genom hela registre
Okej men orkar stavas Med o Orkar
Postat: 11 mars 2009, 21:39
av johans93
lånar tråden lite

Funderar på att köpa 125:a,
hur fort går ungefär en 125:a 4-takt vs 2-takt?
Postat: 11 mars 2009, 21:40
av Tuta
finns miljoner trådar om sånna crossjämförelser

Postat: 11 mars 2009, 21:45
av DraceN^
nån har säkert skrivet det men
2-takt e ju såklart roligare

trimma o allt ihop
4-takt är slittåligare och varvar inte lika mycke