Sida 1 av 1
Frågor angående trimm
Postat: 9 mars 2009, 02:29
av gorant
Vad är det som slits när man trimmar moppen? Är det vev som slits?
Vilken trimm sliter mest på moppen?
Vi kan ta följande som exempel:
En Gilera Runner: 70cc, avgasrör Yasuni Z, lättare vikter, ny koppling, Hebo membran, bytt munstycke. 110 KM/H.
Kommer den moppen att slitas mer jämfört med en Gilera Runner som inte alls är trimmad? Vad är det som slits i så fall?
Obs. Jag vet nästan inget om mopeder. Vet inte ens vad vev är för något. Jag tror att det är den delen som förmedlar kraft mellan kolven och remen men jag är inte säker på det. Bör detta bytas vid sådana trimm som i exemplet ovan?
Postat: 9 mars 2009, 07:31
av Tomaz
Om du trimmar den så den går i 110km/h då kommer ju även bromsarna att bli slita tidigare än vad dem igentligen skulle om du körde orginal.
För dem är ju inte gjorda för att bromsa i en sån hastighet.
Postat: 9 mars 2009, 12:23
av robin93
det beror på hur hårt du trimmar mopeden en sportsetup så håller veven, men du bör byta vid midrace och hyper.
Postat: 9 mars 2009, 14:29
av DraceN^
DerbiSM skrev:Om du trimmar den så den går i 110km/h då kommer ju även bromsarna att bli slita tidigare än vad dem igentligen skulle om du körde orginal.
För dem är ju inte gjorda för att bromsa i en sån hastighet.
bromsbeläggen och skivan slits mest när man trimmar, och möjligtvis däcken men kolla bara att du har bra luft i däcken

Postat: 9 mars 2009, 14:52
av derbi_senda00
allt som är i rörelse slits mer när det rör sig snabbare , ganska logiskt...
Postat: 9 mars 2009, 14:57
av KUL PÅ HJUL
Vet du inte så mycket om mopeder rekomenderar jag dig att antingen köpa en som redan är trimmad eller bara trimma med effektrör. Sen när du lärt dig lite mer så kan du trimma mer med Cylinder, förgasare osv.
Postat: 9 mars 2009, 17:11
av gorant
Ok. Så om man bortser från däck och bromsar så är det bara vev som är problemet vid trimmning?
Postat: 9 mars 2009, 17:31
av DraceN^
gorant skrev:Ok. Så om man bortser från däck och bromsar så är det bara vev som är problemet vid trimmning?
jepp, men det beror oxå hur mycket du trimmar

Postat: 9 mars 2009, 17:32
av Tomaz
gorant skrev:Ok. Så om man bortser från däck och bromsar så är det bara vev som är problemet vid trimmning?
Som Dracen^ säger, beror på vad du trimmar med.
Trimmar du bara med ett rör så ska dem nog klara sig fint.

Postat: 9 mars 2009, 18:06
av gorant
DraceN^ skrev:gorant skrev:Ok. Så om man bortser från däck och bromsar så är det bara vev som är problemet vid trimmning?
jepp, men det beror oxå hur mycket du trimmar

Ok. Men om man trimmar jättemycket så är det fortfarande bara vev som är problemet eller?
Postat: 9 mars 2009, 21:25
av track_666
trimmar du jätte mycket så är det inte bara veven som du ska tänka på .. då är det typ massa prylar som ska tänkas på som... allt ska vara rätt inställt och allt ska kollas regelbundet och saker slits mycket snabbt vid trimmning över 10 - 15 hk
Postat: 9 mars 2009, 22:50
av gorant
track_666 skrev:trimmar du jätte mycket så är det inte bara veven som du ska tänka på .. då är det typ massa prylar som ska tänkas på som... allt ska vara rätt inställt och allt ska kollas regelbundet och saker slits mycket snabbt vid trimmning över 10 - 15 hk
Jaha. Det är alltså jätteviktigt att göra rätt inställningar när man trimmar annars finns risk för slitage. Men det är inte lätt att veta om man har gjort rätt inställningar eller inte antar jag. Man måste ha väldans erfarenhet eller?
Så det går att uppnå så mycket som 10-15 HK med 50cc och 70cc?
Men om man jämför en 125cc som har 10 HK original och en trimmad moped som har 10 HK är det så att 125cc original har bättre acceleration?
Postat: 9 mars 2009, 23:07
av kallepalle
en trimmad moped slits mer i överlag än en originalmoped. däck, bromsar, vev, vevlager, kolv, cylinder, kolvringar osv osv. detta eftersom du med trim mad moped kör fprtare, alltså högre varvtal=högre påfrestning. ganska logiskt.
som svar på din senast ställda fråga: en 125cc med 10hk är rätt så strypt. alltså beror det helt och hållet på vilken modell man pratar om. eftersom en strypt motor inte går som den ska så kan en 125cc lika gärna gå som skräp. men ja i teorin ska en 125cc med 10hk accelerera bättre än en 50/70cc med 10hk. detta pga den ökade cylindervolymen dvs, högre vridmoment.
och ja du kan få ut betydligt mer än 10hk av en 50/70cc. det finns mopeder med över 30bhp och betydligt fler med 30hp.
Postat: 11 mars 2009, 16:32
av gorant
Men om man har rätt vev och om man lyckas jättebra med inställningar då blir det inte mer slitage än på en otrimmad moped eller (bortsett bromsar)?
Postat: 11 mars 2009, 16:46
av bensinskalle
gorant skrev:Men om man har rätt vev och om man lyckas jättebra med inställningar då blir det inte mer slitage än på en otrimmad moped eller (bortsett bromsar)?
Jopp så fårt du får mer effekt i motorn så ökar slitaget eftersom belastningen ökar

Om du hade 5 hk från början, och sen med trimm ha 10 hk, så är det dubbelt så stor belstning på kolven vid varje förbränningsfas...
Det är först och främst kolven som slits men på dessa små motorer så slits även lagrena i vevpartiet en hel del

. Kolven ( +kolvringarna då ) är ju väldigt viktigt eftersom en dålig komp ( resultatet av en dålig kolv ) försämrar effekten avsevärt och kan vara skadligt för motorn..
När man snackar vevslitage så är det lagrena som är aktuella

Själva veven knäcks inte men det är lagrena i den som gör de... Men eftersom det är väldigt svårt att byta vevlager själv så köper man oftast en ny vev helt enkelt... De sitter ju även ett par lager runt veven som fixerar den i motorblocket och dessa slits förstås lika mycke de med... men de går att byta ganska enkelt

Ett vevparti på en tävlingsmoppe brukar stå sig en säsong typ, så det är ju inte motorrenovera efter en körning precis men det är en del som ska göras...
Sen är det ju hela drivlinan som får ta mer stryk... För som sagt - högre effekt ger högre belastning...
Postat: 11 mars 2009, 17:01
av stunt_pojken^^
För som sagt - högre effekt ger högre belastning...
klart att den slits mer när man trimma det är juh logiskt!!
BENSINSKALLE GER VÄLDIGT BRA SVAr där!!