Luftfilter

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Tomaz
King of the street

Luftfilter

Inlägg av Tomaz »

Hej !

Detta kanske är en dum fråga men tänkte bara fråga här för att vara säker innan jag köper det nya luftfiltret.

Funderar på att köpa detta http://www.twostroke.se/product.asp?product=16653 (Det stora)

Så nu undrar jag vad dem menar att de passar på dem flesta förgasarna som är 17-21mm? Jag kör med orginal förgasaren på min Derbi, dellorto 12 eller 14mm (inte säker).. Men tror ni detta filtret kommer passa bra till min förgasare ?

Tacksam för svar ! :)
JeEp^
Elmoped

Inlägg av JeEp^ »

Mät diametern i ytterkant på din förgasare...asså där luftfiltret sitter ihop me förgasaren nu... står att den passar förgasare med 37mm omkrets.. :)

//JeEp^ 8)
roxxx__rider
Avstängd

Re: Luftfilter

Inlägg av roxxx__rider »

DerbiSM skrev:Hej !

Detta kanske är en dum fråga men tänkte bara fråga här för att vara säker innan jag köper det nya luftfiltret.

Funderar på att köpa detta http://www.twostroke.se/product.asp?product=16653 (Det stora)

Så nu undrar jag vad dem menar att de passar på dem flesta förgasarna som är 17-21mm? Jag kör med orginal förgasaren på min Derbi, dellorto 12 eller 14mm (inte säker).. Men tror ni detta filtret kommer passa bra till min förgasare ?

tror du ska köpa ett malossi filter..tror dom är "bäst"
Tomaz
King of the street

Re: Luftfilter

Inlägg av Tomaz »

roxxx__rider skrev:
DerbiSM skrev:Hej !

tror du ska köpa ett malossi filter..tror dom är "bäst"
är inte detta bra ?
Blir antingen detta eller Hebo't. :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Är de bara jag eller har de blivit många luftfiltertrådar från dig nu DerbiSM ? ;) den tredje om ja inte räknar fel :roll:

Ja rekommenderar malossifilter, kört me de själv förut ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

bensinskalle skrev:Är de bara jag eller har de blivit många luftfiltertrådar från dig nu DerbiSM ? ;) den tredje om ja inte räknar fel :roll:

Ja rekommenderar malossifilter, kört me de själv förut ;)
:oops: 2 stycken har jag bara gjort.
Jag undrar inte vilket jag ska ha :wink: undrar vad dem menar med att det passar 17-21mm förgasare. Minns jag inte fel så undrade jag vilket jag skulle ha på förra tråden jag gjorde, och jag minns inte att jag gjort tre.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

nej visst fan, de va nån annan som frågade om de va lagligt o massa skit :P

Sorry :roll:

Men står de mått på hemsidan där du ska köpa? Isåfall är de ju bara o gå ut och mäta förgasaren...

Men normalt så passar alla luftfilter på sendas förgasare.... 14mm och 17,5 mm har samma luftanslutningsdiameter så om filtret passar till 17,5 så passar de till din ;) Tror din ska ha 14 mm, är bara fis scootrar som har 12mm ^^

MEN, har du testat att sätta på ett sportluftfilter tidigare? Grejen är den att alla gånger jag satt på sportfilter så har ja blivit tvungen att sätta filtret på luftslangen... Då är de inte lika känsligt med diametern... Har förresten en komplett luftburk med slang ligger om du hellre vill bygga en ostrypt luftburk ;) 400 kr

:P
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

bensinskalle skrev:nej visst fan, de va nån annan som frågade om de va lagligt o massa skit :P

Men står de mått på hemsidan där du ska köpa? Isåfall är de ju bara o gå ut och mäta förgasaren...

Men normalt så passar alla luftfilter på sendas förgasare.... 14mm och 17,5 mm har samma luftanslutningsdiameter så om filtret passar till 17,5 så passar de till din ;) Tror din ska ha 14 mm, är bara fis scootrar som har 12mm ^^

MEN, har du testat att sätta på ett sportluftfilter tidigare? Grejen är den att alla gånger jag satt på sportfilter så har ja blivit tvungen att sätta filtret på luftslangen... Då är de inte lika känsligt med diametern... Har förresten en komplett luftburk med slang ligger om du hellre vill bygga en ostrypt luftburk ;) 400 kr

Jaha okej, lungt :wink:

De är på TS jag ska köpa och ja det står diameter, 37mm. Ska gå ut nu och mätta min förgasare.

Det är alltså en Dellorto 14mm det sitter på min orginal? lite nyfiken pga att det är en kompis som sa att det skulle sitta 12 eller 13mm orginal. :roll:

Aaa, jag har haft sportluftfilter på min förut, första dagen jag köpte den så testade jag kompisens filter på den pga att förra ägaren körde helt öppet. :? Men nu vill jag montera filtret direkt på förgasaren, alltså ingen slang eller så emellan, tror du det kommer gå?

Ne, jag är tyvärr inte intresserad av att köpa luftburk och slang :wink:
roxxx__rider
Avstängd

Inlägg av roxxx__rider »

DerbiSM skrev:
bensinskalle skrev:nej visst fan, de va nån annan som frågade om de va lagligt o massa skit :P

nepp, de va inte jag som fråga :P

De är på TS jag ska köpa och ja det står diameter, 37mm. Ska gå ut nu och mätta min förgasare.

Det är alltså en Dellorto 14mm det sitter på min orginal? lite nyfiken pga att det är en kompis som sa att det skulle sitta 12 eller 13mm orginal. :roll:

Aaa, jag har haft sportluftfilter på min förut, första dagen jag köpte den så testade jag kompisens filter på den pga att förra ägaren körde helt öppet. :? Men nu vill jag montera filtret direkt på förgasaren, alltså ingen slang eller så emellan, tror du det kommer gå?

kör utan något filter..en kompis som kör hyper har antingen en moddad luftburk eller öppen förgasare..
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Jag körde så typ i 10min första dagen jag fick den och det kommer ju in hur mkt skit som helst i förgasaren, fast jag har nu rengjort den.
Användarens profilbild
maximannen
Gasres

Inlägg av maximannen »

roxxx__rider skrev:
DerbiSM skrev:

nepp, de va inte jag som fråga :P

kör utan något filter..en kompis som kör hyper har antingen en moddad luftburk eller öppen förgasare..
Kör absolut inte öppet, den kommer skära tillslut på grund av all skit som kommer in i motorn
Bild
Sendarn
Elmoped

Inlägg av Sendarn »

Kan rekommendera Hebo power! tog själva slangen mellan förgasaren och gamla luftburken, använde slangen genom att sätta på som de suttit från början fast sen trädde ja i luftfiltret i andra änden ;) funkade bajabra! ::)
Senda Sm -05 :) - Slider!
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Jag vet att man inte ska köra helt öppet, men jag rengjorde förgasaren efter att jag körde så, så jag tror inte de är nått problem :)
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

tror inte de passar din förgasare... :?

men gå ut och mät och hoppas på de bästa xD
Nyxorzz
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

ReijuMrx skrev:tror inte de passar din förgasare... :?

men gå ut och mät och hoppas på de bästa xD
okej, aa ska dra ut och mätta imorrn. Annars blir det kanske Hebo luftfiltreet istället. :)
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator

Inlägg av beckvall »

jo det passar 12mm som du har standard. den är 35mm så det är bara att dra ihop filtret till 35mm
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

beckvall skrev:jo det passar 12mm som du har standard. den är 35mm så det är bara att dra ihop filtret till 35mm
är det 12mm förgasare på Derbi??
14mm är det väll? :)
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

DerbiSM skrev:
beckvall skrev:jo det passar 12mm som du har standard. den är 35mm så det är bara att dra ihop filtret till 35mm
kolla i manualen om dyu är osäker.. :P
Nyxorzz
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Inlägg av derbi_senda93 »

det är 14mm original på xtreme! :P

det står på förgasaren: Dellorto PHVA 14 ;)
Användarens profilbild
victoor
Svårstartad skrothög

Inlägg av victoor »

ReijuMrx skrev:
DerbiSM skrev:
kolla i manualen om dyu är osäker.. :P
14 på Derbi om jag inte mins fel och 12mm på 30 mopparna
Användarens profilbild
Busungen1221
Svårstartad skrothög

Inlägg av Busungen1221 »

Kör på Hebo.

Det bästa och snyggaste enligt mig förutom stage6:arna som är meningslösa på så liten setup.

Derbi X-race samt X-treme är det 14 mm på under 06 om jag inte minns fel. Dock är det 17.5 på de allra nyaste.

På DRD är det 17.5 mm på alla.
Wir leben Autos.
Låst