4.5 är bara tok för mycket!victoor skrev:det blir fel om man blandar mer änn 4,5 % då byter soppan konsistens som kan leda till att moppen skär för att den styrper sig själv
men står det om trimmning där oxåriejufredde skrev:1 dl på 5l brukar stå på flaskan
själv skulle jag vilja påstå att han ska gå ner i munstycke isf eftersom mer olja ger fetare bensin blandningbensinskalle skrev:ha inte i mer olja än 3,5 i alla fall
Då kommer moppen börja skita tändstift och gå risigt
Om de är första gången moppen ska köras med oljeblandat, glöm inte att du ( i teorin ) kan behöva byta upp dig nån storlek i munstycke eftersom oljan ersätter en snutt bensin och då får motorn mindre bensin
Men de märker du om den går sämre, 2-3% är ganska lite så de borde inte märkas
så mycket olja ska man inte använda, även om smörjegenskaperna på oljan inte är bra så ska man inte använda för mycket. För mycket olja i bensinen leder istället för att kyla till att det blir för hög förbränningstempratur, igensotade portar och tändstift samt sot på topplock och kolv. Kör du vanligt trimmat så kör på ca 2,5-3% av en bra HEL syntetisk olja, alternativt en del ricinolja funkar också bra. Castrol r2 är ritkigt bra olja och klotz har ett fint sortiment av syntet/ricin oljor till bra pris också.x255z3D skrev:själv skulle jag vilja påstå att han ska gå ner i munstycke isf eftersom mer olja ger fetare bensin blandningbensinskalle skrev:ha inte i mer olja än 3,5 i alla fall
Då kommer moppen börja skita tändstift och gå risigt
Om de är första gången moppen ska köras med oljeblandat, glöm inte att du ( i teorin ) kan behöva byta upp dig nån storlek i munstycke eftersom oljan ersätter en snutt bensin och då får motorn mindre bensin
Men de märker du om den går sämre, 2-3% är ganska lite så de borde inte märkas
http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm
se till o köra med en vettig olja med, kör man med en billig skit olja kan man köra med 4% olja utan att det smörjer ordentligt ändå (har snackat med åf om det, och min farsa använde alltid 4.5% olja på sin tid)
edit: skoja bara om de där med munstycke föresten....höhö
Vem har lärt dig det där? Lokala moppe-proffset?victoor skrev:det blir fel om man blandar mer änn 4,5 % då byter soppan konsistens som kan leda till att moppen skär för att den styrper sig själv