Sida 1 av 2

Oljeproblem Beta RR KTM

Postat: 4 februari 2008, 17:54
av whak
Jag renoverade min KTM motor på min Beta RR.
Men när jag sen hällde i olja så "spottade" han ut det.
Det gick någon timme innan det böjrade droppa.
Jag provade att dra åt skruvarna utan resultat.
Jag plockade av motorn igen och öppnade oljekåpan och la ett lager med "flytande packning" på ena blockhalvan sen dit med packningen och drog åt.
Efter ca 2 veckor började det droppa igen.
Hur löser jag detta? Jag har bytt packningar och packboxar.

Postat: 4 februari 2008, 18:00
av Henry
Spotta/droppa vart då?

Postat: 4 februari 2008, 18:06
av whak
Mellan höger blockalva och oljekåpan.

Postat: 4 februari 2008, 19:24
av haselhoff
Bytt till en olja som flyter trögare när den blitt varm, den oljan du har nu e säkert som vatten när den blitt varm o kanske rentavsakt inte tål höga temp.

O sen när du la packnings matrial på ena blocket o sen packning o inget på andra, hum gör om gör rätt.

Postat: 4 februari 2008, 19:38
av whak
haselhoff skrev:Bytt till en olja som flyter trögare när den blitt varm, den oljan du har nu e säkert som vatten när den blitt varm o kanske rentavsakt inte tål höga temp.

O sen när du la packnings matrial på ena blocket o sen packning o inget på andra, hum gör om gör rätt.
Jag körde med 10W30 olja
Jo jag funderar på att prova igen med flytande packning på båda sidorna om packningen. Men om det skiter sig så vet jag inte alls hur jag ska göra.

Postat: 4 februari 2008, 21:44
av maximannen
JAg hade provat att göra så som haselhoff säger :D

Postat: 5 februari 2008, 15:55
av haselhoff
whak skrev:
haselhoff skrev:Bytt till en olja som flyter trögare när den blitt varm, den oljan du har nu e säkert som vatten när den blitt varm o kanske rentavsakt inte tål höga temp.

O sen när du la packnings matrial på ena blocket o sen packning o inget på andra, hum gör om gör rätt.
Jag körde med 10W30 olja
Jo jag funderar på att prova igen med flytande packning på båda sidorna om packningen. Men om det skiter sig så vet jag inte alls hur jag ska göra.
Har för mig 10W30 e en motorolja o du ska ha växselådsolja ju o ingen motorolja så du vet i en 2-tackt, i en 4-tackt ska du använda motorolja för i en 4-tackt så smörjer oljan växselådan o veven av samma olja men i en 2-tackt så e veven avskiljd o smöjs av 2-tacktsolja medans växselådan smörjs av växselådsolja.

Men du kan ju börja med att dela motorn o torka ytorna kemiskt rena o kleta på båda sidorna o så packningen i mitten o skruva ihop den o fylla på med växselådsolja.

Så klart de fungerar med motorolja där de ska vara växselådsolja, men dina lameller kanske inte tål motorolja o kommer slittas ner fortare om du har otur.

Postat: 5 februari 2008, 17:12
av whak
Hmm okey. :)
Får kika på det då.
Körde alltid med 10W30 på min gammla DTmx och dom lamellerna höll i 5år sen sålde jag den. Så kan hända att dom håller ihop än idag.

Postat: 5 februari 2008, 17:31
av haselhoff
whak skrev:Hmm okey. :)
Får kika på det då.
Körde alltid med 10W30 på min gammla DTmx och dom lamellerna höll i 5år sen sålde jag den. Så kan hända att dom håller ihop än idag.
De e skildnad på en gammal yamaha DTMX & en Beta RR, jag har okså haft DTMX fast de va snart 9år sen, en av mina första moppeder e la i dagsläget 19år gammal om den lever en :)

samma sak med min andra mopped Honda MB50, den körde jag på spilolja till växselådan o en gång körde jag bara 40% spilolja blandat med spolarvätska i tanken, de va skoj, den gick som en potta skitt o rök som bara den men de va de värt, skoj o prova nått nytt :D den körde jag på spiloja i växselådan i över 2år o den höll hur bra som hälst o även de ökade varvet över 12000 så gick den prima när jag hade trimmat den.

Postat: 5 februari 2008, 20:12
av whak
Okey, där ser man.
Har du någon växellådsolja att rekomendera då?
Vill få ihop skiten så man kan ta sig smidigt till jobbet sen när snön försvinner.

Postat: 5 februari 2008, 22:52
av haselhoff
Olja säjer du, finns massa märken o modeler o sorter.

Men kan la lägga in en liten lista så har du nått o välja på till din mopped :)

Motorex gear oil 10w/30
Castrol MTX 10w/40
Castrol syntrax växselådsolja 75w/90
Golden spectro 2-takt växselådsolja rak 80w
Golden spectro 2-takt växselådsolja SAE 80
Golden spectro 2-takt växselådsolja 10w30

De va detta jag kom fram till nu men du har ju några o välja på :)

Postat: 6 februari 2008, 16:32
av whak
Tackar, ska prova i helgen och se om det håller tätt.

Postat: 9 februari 2008, 20:37
av whak
Jag drog på en blå "packnings massa" som jag köpte på Ok och köpte en Castrol motorcycle gearoil. Utan reslutat.
Vafan skulle jag gå ifrån Yamaha till Beta?
Mitt största misstag i livet, jag har delat motorer förrut men ALDRIG haft detta problem.

Postat: 9 februari 2008, 23:35
av haselhoff
whak skrev:Jag drog på en blå "packnings massa" som jag köpte på Ok och köpte en Castrol motorcycle gearoil. Utan reslutat.
Vafan skulle jag gå ifrån Yamaha till Beta?
Mitt största misstag i livet, jag har delat motorer förrut men ALDRIG haft detta problem.
Nått fel gör du forfarande värkar de som, ja du från skramla ha till beta, hum, tycker bätre om beta maskiner en yamaha då men de e ju min ensak :)

Dina motorblock o packning kan inte vara heltorr o utan fett för i såna fal skule ju packnings massan fastna ju men de gör de inte.

E du säker så du drar under delen tillräkligt hårt okså ?

Postat: 10 februari 2008, 00:23
av whak
Ingen av mina Yamaha:er läckte någonsin olja.
Jag torkader ren ytorna, plockade bort all gammal packningsmassa.
Jag drog åt alla skruvar ordentlig, jag efterdrog innan jag hällde i oljan för att vara på den säkra sidan. Men likförbannat rinner det ur olja.
Snart lessnar jag totalt och bultar i en AM6 motor eller drar dit kemisk metall.

Postat: 10 februari 2008, 00:37
av haselhoff
whak skrev:Ingen av mina Yamaha:er läckte någonsin olja.
Jag torkader ren ytorna, plockade bort all gammal packningsmassa.
Jag drog åt alla skruvar ordentlig, jag efterdrog innan jag hällde i oljan för att vara på den säkra sidan. Men likförbannat rinner det ur olja.
Snart lessnar jag totalt och bultar i en AM6 motor eller drar dit kemisk metall.
Räker inte o torka rent för då finns de forfarande olja kvar, måste tas bort med sprit eller nåt som löser bort oljan.

Tänkte på din packning okså, om du köpte en ny, har du kollat så båda e samma packnings tjocklek ?

Skildnaden på yamaha e att dom inte använder nån packnig för dom har planat ytorna exsakt rakt :) japaner

Postat: 10 februari 2008, 00:40
av whak
Okey, får försöka göra rent bättre då.
Tror jag har kastat orginal packningen.
Bytte ju i sommras. Sen gjorde jag ett rejält uppehåll eftersom jag blev så less på den här motorn.

Jo Yamaha kändes som mer kvalité.

Postat: 10 februari 2008, 00:47
av haselhoff
whak skrev:Okey, får försöka göra rent bättre då.
Tror jag har kastat orginal packningen.
Bytte ju i sommras. Sen gjorde jag ett rejält uppehåll eftersom jag blev så less på den här motorn.

Jo Yamaha kändes som mer kvalité.
Du kan göra en annan sak okså, gör rent ytorna o ta bort packningen, montera ihop motorn o mätt med bladmått mellan rummet som blir när den e ihop skruvad o sen mäter du packnigen så ser du om packningen e för smal. kanske e så att du behöver 2 packningar för att de ska tätta.

Annars får du inte ihop blockerna riktigt.

Postat: 10 februari 2008, 00:48
av whak
Okey, ska leta fram ett bladmått och göra det.
Om man upptäcker gropar eller liknande lämmnar man in det på svarvning då?

Postat: 10 februari 2008, 01:27
av haselhoff
whak skrev:Okey, ska leta fram ett bladmått och göra det.
Om man upptäcker gropar eller liknande lämmnar man in det på svarvning då?
Gropar ska inte finnas men har man råkat slå på blocket kan man få skador, men packningen eller tätningsmassan ska kuna bygga upp ojämheter i godset.

Annars om du hittar skador, tänkte på att de läcker på samma ställe, ta fram glasfiberspackel eller kemisk metal o laga blocket där de e skadat o slippa till ytan så den blir plan igen :)

Ja man kan lämna in blocket på planing men problemet kan bli mellan rummet i växselådan, just nu glappar växselådan vist antal 0.10-0.50 mm, men planar du av så kanske de försvinner o du kanske inte får ihop blockerna lägre, säkrare o laga skadan om de finns nån skada o skule de inte räcka med 1 packning använd 2, ska vara 1 org men något gör ju så de läcker mellan blockerna.

Räcker packningen e 0.10mm smalare en org så kan de börja droppa :(

Postat: 10 februari 2008, 12:08
av whak
Okey, ska kolla upp det där ordentligt.
Måste få ett stopp på detta läckande.

Postat: 10 februari 2008, 22:03
av whak
Well. Idag har jag gjort om det igen fast jag har inte hällt i nå olja än.
Hur mycket brukar en sånhär härk behöva?

Postat: 11 februari 2008, 00:23
av haselhoff
whak skrev:Well. Idag har jag gjort om det igen fast jag har inte hällt i nå olja än.
Hur mycket brukar en sånhär härk behöva?
Hur tjock va packnigen o hur tjock va mellan rummet melan blockerna ? hitta du någon skada ?

Mellan 6-9del ska de vara, brukar vara en märkning på kåpan dä rde står hur mycke.

Postat: 11 februari 2008, 15:18
av abbe_beta
om du srpäckte motorns själv så kan du ha gjort jack i halvan, så du får inte tätt mellan halvorna

Postat: 11 februari 2008, 20:23
av whak
Okey, jag brukade hälla i ca 6dl.
Jag hittade inte på skjutmått så jag mätte inte packningen.
Hade inte ens orginalpackningen kvar.
Men jag hittade några små ojämnheter som jag slipade bort med ett fint sandpapper. Jag drog även lite på utsidan under kåpan för att inbilla mig själv att det är till någon hjälp.

Postat: 16 februari 2008, 01:23
av abbe_beta
whak skrev:Okey, jag brukade hälla i ca 6dl.
Jag hittade inte på skjutmått så jag mätte inte packningen.
Hade inte ens orginalpackningen kvar.
Men jag hittade några små ojämnheter som jag slipade bort med ett fint sandpapper. Jag drog även lite på utsidan under kåpan för att inbilla mig själv att det är till någon hjälp.
de måste vara nästan helt slätt för att man ska få de tätt, när ja spräckte min motor så va ja så trött på skiten så ja drog en stor plqtt mejsel mellen blocken för att dom skulle gå isär, de gjorde dom men va ett helvete att få tätt mellan dom. ta någon kraftig typ kemisk metall och fyll igen hål om de finns nårrA, men ta inte för mycket bara

Postat: 16 februari 2008, 09:05
av whak
Okey, jag ska riva isär den igen och göra om det.
Ska se till så det inte är några ojämnheter.
Just nu verkar det vara i framkanten så jag vet vart jag ska kolla extra noga efter märken i blocket.

Postat: 20 februari 2008, 22:05
av abbe_beta
de måste va redigt jämt så du får fila lite om de e ojämt, men fila inte för mycket för då kan du förstöra blocken om du har otur

Postat: 22 februari 2008, 17:50
av whak
Jag monterade motorn i ramen och hällde i olja.
På höger sida håller den tätt.
MEN om jag ställer den på stöd eller lutar den åt vänster så läcker det olja.
Det verkar vara den packboxen som jag bytte.
Blir så jädra less. Ny packbox och nya packningar och den läcker fortfarande från packboxen vid drevet.

Postat: 23 februari 2008, 17:03
av haselhoff
whak skrev:Jag monterade motorn i ramen och hällde i olja.
På höger sida håller den tätt.
MEN om jag ställer den på stöd eller lutar den åt vänster så läcker det olja.
Det verkar vara den packboxen som jag bytte.
Blir så jädra less. Ny packbox och nya packningar och den läcker fortfarande från packboxen vid drevet.
Du måste vara gö föriktig när du monterar packboxsar, minsta reva i gummit o den kommer läcka, sen kan du kolla på din axsel om den e sleten eller om de finns någon skada på den

Postat: 23 februari 2008, 19:50
av whak
Jo jag vet, men jag kan inte se något fel på packboxen och jag var försiktig när jag monterade den. Splinesen på axeln ser bra ut.
Är så jävla less på den här, tömmer snart ur den mesta delen av oljan och säljer skiten till något fucko.

Postat: 24 februari 2008, 17:25
av haselhoff
whak skrev:Jo jag vet, men jag kan inte se något fel på packboxen och jag var försiktig när jag monterade den. Splinesen på axeln ser bra ut.
Är så jävla less på den här, tömmer snart ur den mesta delen av oljan och säljer skiten till något fucko.
Pressar gummit mot drevaxseln då?

Postat: 24 februari 2008, 17:40
av whak
haselhoff skrev:
whak skrev:Jo jag vet, men jag kan inte se något fel på packboxen och jag var försiktig när jag monterade den. Splinesen på axeln ser bra ut.
Är så jävla less på den här, tömmer snart ur den mesta delen av oljan och säljer skiten till något fucko.
Pressar gummit mot drevaxseln då?
Jag tycker att den gör det.
Men kan man inte dra packningsmassa där?
För det är typ bara underdrevaxeln det läcker.

Postat: 24 februari 2008, 18:35
av haselhoff
whak skrev:
haselhoff skrev:
whak skrev:Jo jag vet, men jag kan inte se något fel på packboxen och jag var försiktig när jag monterade den. Splinesen på axeln ser bra ut.
Är så jävla less på den här, tömmer snart ur den mesta delen av oljan och säljer skiten till något fucko.
Pressar gummit mot drevaxseln då?
Jag tycker att den gör det.
Men kan man inte dra packningsmassa där?
För det är typ bara underdrevaxeln det läcker.
De e inte så att de läcker lite när oljan blitt varm mellan packbosen o motorblocket, om deg ör de kan du köra med cilicorn o klämma den på plats, se till o få bort all fett bara o sen kan du strycka lite på blocket o packboxsen.

Hade samma problem på min gammel honda cr250, fast på växselaxsel, klämde fast ny packboxs men läckte en då :( fast sakerna va ju 20år gammla så vad kan man förvänta sig så blev så trött o kleta till lite silicorn o sen efter de, inte en droppe :)

Postat: 24 februari 2008, 18:37
av whak
haselhoff skrev:
whak skrev:
haselhoff skrev: Pressar gummit mot drevaxseln då?
Jag tycker att den gör det.
Men kan man inte dra packningsmassa där?
För det är typ bara underdrevaxeln det läcker.
De e inte så att de läcker lite när oljan blitt varm mellan packbosen o motorblocket, om deg ör de kan du köra med cilicorn o klämma den på plats, se till o få bort all fett bara o sen kan du strycka lite på blocket o packboxsen.

Hade samma problem på min gammel honda cr250, fast på växselaxsel, klämde fast ny packboxs men läckte en då :( fast sakerna va ju 20år gammla så vad kan man förvänta sig så blev så trött o kleta till lite silicorn o sen efter de, inte en droppe :)
Jag har inte ens startat upp hojjen.
Håller på och plockar ihop den.
Så du menar att det går bra att dra dit packningsmassa mellan axeln och packboxen?