klyva motorn!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

klyva motorn!

Inlägg av fuck_rooster »

räcker det med att jag skruvar av sexkantsskruvarna som är på den här sidanBildeller måste man ta bort lamellerna och kronan ocksåBildtack på förhand 8)jag skall klyva motorn
Senast redigerad av fuck_rooster den 26 januari 2009, 17:48, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
DraceN^
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 675
Blev medlem: 16 november 2008, 18:14
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DraceN^ »

kopplings korgen måste du ta bort eftersom den e lite ivägen :wink:
Rieju DRAC TILL SALU! PM MIG OR MSN JOHAN.25@LIVE.SE


kolla in mina projekt :) och skriv en kommentar
Rieju Drac
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=9296
Kawasaki kx125
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=11544
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 30 mars 2008, 21:46
Ort: De du ;)

Inlägg av Extreme16 »

kopplings korgen måste bort (kronan och lameller samt allt som sitter på en axeln). Sedan mpåste du ta bort muttern på vev axeln och skruva upp alla skruvar runt om + dom 5 bakom svänghjulet.
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip!
Peter.liindgren
Svårstartad skrothög
Inlägg: 182
Blev medlem: 25 juni 2008, 03:35
Ort: borås

Inlägg av Peter.liindgren »

Primär dreven ska bort, Kopplingskorgen måste inte bort men underlättar sen alla skruvar på motorn ..
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

Inlägg av fuck_rooster »

okej men nu är det så när man skall ta bort kronan/korgen så går ju hjulet runt så hur gör man då för att få bort muttern?man kan väl säkert kila in nån mejsel men är rädd att nått går sönder då! :P Bild
Användarens profilbild
RiejuForce
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 540
Blev medlem: 22 oktober 2008, 21:57
Ort: Stockholm

Inlägg av RiejuForce »

fuck_rooster skrev:okej men nu är det så när man skall ta bort kronan/korgen så går ju hjulet runt så hur gör man då för att få bort muttern?man kan väl säkert kila in nån mejsel men är rädd att nått går sönder då! :P Bild
De funkar bra att låsa med en mejsel men de e lite jobbigt bara :wink:
De bästa att använda är en mutterdragare som går på tryckluft. alla verkstäder har en mutterdragare så gå och fråga närmaste verkstad om dem kan hjälpa dig :twisted: :wink:
Frullen_91
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 674
Blev medlem: 1 april 2008, 22:37

Inlägg av Frullen_91 »

Akta dig med kilandet bara för när jag gjorde det så gick mejseln av i änden. Men dom småbotarna hittade vi igen när hela växellådan låg löst utanför :)
Team High-End Racing

Kiesler racing Ts2 http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 317#269317

Utför renoveringar av mopeder.

Bygger även motorer efter kundens önskemål
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

Inlägg av fuck_rooster »

okej tack för svaren hittils har ännu en fråga när jag skall ta bort muttern från vevstaken så sitter den sat*ns hårt några tips hur jag får loss den?Och jag har hört att man skall ha ett don eller liknande i hålet där kolvtappen är på vevstaken.Men då förstör man ju bara bultarna :?




Bild
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

Inlägg av fuck_rooster »

ballaballaballa
Frullen_91
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 674
Blev medlem: 1 april 2008, 22:37

Inlägg av Frullen_91 »

fuck_rooster skrev:ballaballaballa
HAHAHAHAHA xD

OT: Nä men spärra veven genom att köra in något i lilländen på vevstaken.. Då lär den ju inte snurra iaf :)
Ta sedan en spärrnyckel, rätt hyllsa och använd som real manpower och dra loss den :D så gjorde jag :)
Team High-End Racing

Kiesler racing Ts2 http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 317#269317

Utför renoveringar av mopeder.

Bygger även motorer efter kundens önskemål
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 30 mars 2008, 21:46
Ort: De du ;)

Inlägg av Extreme16 »

eller ta en mutter knackare :P, fast finns kanske risk att vevstaken slår i kanterna när de rycks med
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip!
Frullen_91
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 674
Blev medlem: 1 april 2008, 22:37

Inlägg av Frullen_91 »

Extreme16 skrev:eller ta en mutter knackare :P, fast finns kanske risk att vevstaken slår i kanterna när de rycks med
Inte att rekomendera
Team High-End Racing

Kiesler racing Ts2 http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 317#269317

Utför renoveringar av mopeder.

Bygger även motorer efter kundens önskemål
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

Inlägg av fuck_rooster »

provade det men fan tänkte ju spräcka hela vevstaken fortfarande inte fått bort den :cry: andra förslag?
Peter.liindgren
Svårstartad skrothög
Inlägg: 182
Blev medlem: 25 juni 2008, 03:35
Ort: borås

Inlägg av Peter.liindgren »

Mutterdragare ofc:S Om man nu inte vill förstöra något.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

allså, ja kan inte påstå att ja skulle använda en jäkla mutterkackare.. För fan vet vad som händer om muttern inte släpper? Då blir de ordentlig fart på vevaxeln och då kommer man slå sönder vevstaken och kolven om cylindern är borttagen :O...


De borde finnas nåt ställe där du kan hålla emot..

Nu vet inte jag hur pass stadigt gods de e i korgen, men om ja tittar på bilden så ser jag en möjlighet att ta ett spänband runt en av flänsarna på kopplingskorgen, och dra det till den bakersta axeln som sticker ut ;) spänn bandet så de ligger längst upp eller längst ner på kopplingskorgen beroende på åt vilket håll du ska skruva ;)

Värt o testa iaf... Men är de klent gods i korgen så ska du kanske undvika de för då kan de å av men tror inte de är så...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

Inlägg av fuck_rooster »

tack för alla som hjälpt mig :D !Jag har åter en fråga.Så här ser motorn ut just nu:Bildmen frågan är vad allt måste taas bort ännu innan det är dags att klyva motorhalvorna??Och hur får man bort denhär från kickaxeln??Bild
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

Inlägg av fuck_rooster »

mouse mode :off
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

asså bumpa inte efter 1h. om någon som vet ser tråden så spelar det ju ingen roll om du har gjort 1 eller 2 inlägg. läs regler om bumb innan du bumpar!
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

Inlägg av fuck_rooster »

okej.
Frullen_91
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 674
Blev medlem: 1 april 2008, 22:37

Inlägg av Frullen_91 »

Vet inte riktigt men funderar på ifall den dära trekantiga grejen som går runt vevaxeln , ifall den ska bort? Har aldrig jobbat riktigt med Derbi motorer innan ( skit motorer ) :P för visst är det Derbi va? :? men den ser faktiskt inte ut att sitta i vägen för när veven ska bort .
Team High-End Racing

Kiesler racing Ts2 http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 317#269317

Utför renoveringar av mopeder.

Bygger även motorer efter kundens önskemål
NuffNuff^^
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 februari 2008, 14:13
Ort: Uppsala
Kontakt:

d

Inlägg av NuffNuff^^ »

Jag säger bara en sak om du inte vet hur du tar bort alla grejer runt om kring så lär du inte klyva motorn det sitter 100 små brickor o små grejer i växellådan du kommer aldrig att få ihop den igen ett tips
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Re: d

Inlägg av Daanne »

NuffNuff^^ skrev:Jag säger bara en sak om du inte vet hur du tar bort alla grejer runt om kring så lär du inte klyva motorn det sitter 100 små brickor o små grejer i växellådan du kommer aldrig att få ihop den igen ett tips
Nån gång måste ju vara den första , Eller hur?
Frullen_91
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 674
Blev medlem: 1 april 2008, 22:37

Inlägg av Frullen_91 »

Ja men det bästa är ju om någon med erfarenhet är med och kan hjälpa om det skulle gå fel .

För det vill vi inte ska hända? :O
Team High-End Racing

Kiesler racing Ts2 http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 317#269317

Utför renoveringar av mopeder.

Bygger även motorer efter kundens önskemål
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Daanne »

Hur ska vi kunna veta om han känner nån polare som är erfaren?
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

Inlägg av fuck_rooster »

Frullen_91 skrev:Vet inte riktigt men funderar på ifall den dära trekantiga grejen som går runt vevaxeln , ifall den ska bort? Har aldrig jobbat riktigt med Derbi motorer innan ( skit motorer ) :P för visst är det Derbi va? :? men den ser faktiskt inte ut att sitta i vägen för när veven ska bort .
Nej det är Suzuki PV kanske rätt sällsynt moped i Sverige men här i Finland finns de i varannat hushåll :)
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Daanne »

Frullen_91 skrev:Vet inte riktigt men funderar på ifall den dära trekantiga grejen som går runt vevaxeln , ifall den ska bort? Har aldrig jobbat riktigt med Derbi motorer innan ( skit motorer ) :P för visst är det Derbi va? :? men den ser faktiskt inte ut att sitta i vägen för när veven ska bort .
Derbi motorerna är fan inte skit om man behandlar dom rätt.
Frullen_91
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 674
Blev medlem: 1 april 2008, 22:37

Inlägg av Frullen_91 »

Daanne skrev:
Frullen_91 skrev:Vet inte riktigt men funderar på ifall den dära trekantiga grejen som går runt vevaxeln , ifall den ska bort? Har aldrig jobbat riktigt med Derbi motorer innan ( skit motorer ) :P för visst är det Derbi va? :? men den ser faktiskt inte ut att sitta i vägen för när veven ska bort .
Derbi motorerna är fan inte skit om man behandlar dom rätt.
Hehe tagga ner .. Varför tar du åt dig? ;)
Jag har mina åsikter om saker och ting och du har dina :mrgreen:

Förlåt för att jag stökar ner i tråden, ska itne ske mer :roll:
Team High-End Racing

Kiesler racing Ts2 http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 317#269317

Utför renoveringar av mopeder.

Bygger även motorer efter kundens önskemål
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Daanne »

Jag tar inte åt mig , Jag har min åsikt som du just sa och i det här fallet så tycker jag inte att Derbi motorerna är skit.
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Piaggio motorerna är nog de bästa som sitter på mopeder nu för tiden ;) Så inget skit om "derbimotorerna" utan att veta något om de.
Användarens profilbild
blackmasai
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 736
Blev medlem: 5 juni 2008, 14:51
Ort: Brändö

Inlägg av blackmasai »

Jävlar vad nice PV for life ahaaha dom är för jävla fiina :D
Bild

Ruset av kraften under dig ska vara bättre än droger ;)

Quote jag har inga problem med alkoholen. jag har problem utan den.
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

Inlägg av fuck_rooster »

hehe jo de är de!men är inte långt ifrån att få klyva motorn nu så men får fortfarande inte bort denhär från kickaxeln!!BildSåhär ser den ut just?vad allt skall tas bort nu innan man kan klyva den??Bildska växelvälaren bort också? :?
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

Inlägg av fuck_rooster »

Moddad skrev:Piaggio motorerna är nog de bästa som sitter på mopeder nu för tiden ;) Så inget skit om "derbimotorerna" utan att veta något om de.
äger själv en piaggio och en Derbi
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Min kära vän, varför klyver du en motor helt själv när du verkligen kan noll om detta..

/ Marcus
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

Inlägg av fuck_rooster »

Det är ett hål där det läcker olja i motorblocket har hört att finns ett s.k kemisk metall på tub.Tror ni det går att lappa hålet med det?
Användarens profilbild
DraceN^
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 675
Blev medlem: 16 november 2008, 18:14
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DraceN^ »

fuck_rooster skrev:Det är ett hål där det läcker olja i motorblocket har hört att finns ett s.k kemisk metall på tub.Tror ni det går att lappa hålet med det?
kan du lägga upp en bild på hålet?

och om du vill köpa block halvor så skulle jag kunna fixa till nästa vecka :wink:
Rieju DRAC TILL SALU! PM MIG OR MSN JOHAN.25@LIVE.SE


kolla in mina projekt :) och skriv en kommentar
Rieju Drac
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=9296
Kawasaki kx125
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=11544
Låst