Sida 29 av 49

Postat: 1 maj 2010, 18:51
av Riiikard
>n0 oNe< skrev:hejhej! nu är det så att jag sattepå en 19mm dellorto förgasare på min moppe! MEN den får ingen bensin alls! de är snustort i förgasaren, alla slangar och allt sitter där de ska. så va fan kan de vara? :?: :?: :?:
Det är en Derbi Senda 05
har du bensinkranen på alternativt Vakuumkranen?

Postat: 1 maj 2010, 18:51
av Riiikard
>n0 oNe< skrev:hejhej! nu är det så att jag sattepå en 19mm dellorto förgasare på min moppe! MEN den får ingen bensin alls! de är snustort i förgasaren, alla slangar och allt sitter där de ska. så va fan kan de vara? :?: :?: :?:
Det är en Derbi Senda 05
har du bensinkranen på alternativt Vakuumkranen?

Postat: 1 maj 2010, 22:53
av >n0 oNe<
jaa, allt är som de ska vara, men den får ingen bensin! :S men de är precis som om att de inte kommer någon bensin får bensinslangen eller något..

haaalllåååå

Postat: 2 maj 2010, 21:31
av phcarlsson
Tjenare Tjenare, Ska köpa en derbixtreme 06a nu i veckan, (Har BARA gått 200 mil! (y)). Undrar om någon har kört med ett helt avstrypt orginalrör och vad de gav för effekt? :roll:

sen ska jag bara uttrycka min ilska över att TSR Tröjjan bara finns upp till storlek medium ! :evil: :x Sry för OT:

Re: haaalllåååå

Postat: 2 maj 2010, 21:46
av bensinskalle
phcarlsson skrev:Tjenare Tjenare, Ska köpa en derbixtreme 06a nu i veckan, (Har BARA gått 200 mil! (y)). Undrar om någon har kört med ett helt avstrypt orginalrör och vad de gav för effekt? :roll:

sen ska jag bara uttrycka min ilska över att TSR Tröjjan bara finns upp till storlek medium ! :evil: :x Sry för OT:
Helt avstrypt org-rör ger en bra knuff. Som ett giannelli fast effekten kommer tidigare ;)

Postat: 3 maj 2010, 20:46
av hampz95
tja, jag undrar vad det är för förgasare på Derbi Senda sm extrem -03 orginal. Och vart man kan få tag i flottörhus packning. Tror det är 14mm men mer fakta om det är phbg, phbn eller phva eller vad det nu kan va... Tack på förhand :P sen undrar jag om det sitter någon soppakran på derbin (köpte den ganska nyligen och hittar inte någon)

Postat: 3 maj 2010, 20:47
av MinikeV
hampz95 skrev:tja, jag undrar vad det är för förgasare på Derbi Senda sm extrem -03 orginal. Och vart man kan få tag i flottörhus packning. Tror det är 14mm men mer fakta om det är phbg, phbn eller phva eller vad det nu kan va... Tack på förhand :P sen undrar jag om det sitter någon soppakran på derbin (köpte den ganska nyligen och hittar inte någon)
Det är väl en 14mm PHVA och du har väl troligtvis vaakumkran ;) :P

Re: haaalllåååå

Postat: 3 maj 2010, 21:21
av phcarlsson
bensinskalle skrev:
phcarlsson skrev:Tjenare Tjenare, Ska köpa en derbixtreme 06a nu i veckan, (Har BARA gått 200 mil! (y)). Undrar om någon har kört med ett helt avstrypt orginalrör och vad de gav för effekt? :roll:

sen ska jag bara uttrycka min ilska över att TSR Tröjjan bara finns upp till storlek medium ! :evil: :x Sry för OT:
Helt avstrypt org-rör ger en bra knuff. Som ett giannelli fast effekten kommer tidigare ;)

Fan va gött, låter ju fint :) Längtar tills min kommer hem så jag kan börja skruva ! :twisted:

Postat: 9 maj 2010, 19:03
av antonjansson_
Tjeeeena. Nån som har efarenhet av att byta packningar i paioli gaffel på Derbi ?? Är det svårt ? Vilken olja å vilka packboxar skall jag har i min smt 2006?

Postat: 10 maj 2010, 16:02
av olsson_95
Tjena nån som vet ungefär hur ett prorace överliggande fungerar till en orginal cylinder till en Derbi Senda xtream -08 tacksamför snabba svar

Postat: 10 maj 2010, 16:41
av bluerider94
olsson_95 skrev:Tjena nån som vet ungefär hur ett prorace överliggande föngerar till en orginal cylinder till en Derbi Senda xtream -08 tacksamför snabba svar
går bra.... högvarvigt så du måste byta cdi till en ostrypt

Postat: 10 maj 2010, 17:05
av hampz95
tjena, det går en kabel till min förgasare på derbin, det är 14mm phva förgasare. en av sladdarna är av till denna. sladdarna (två st) går in i en bult som sitter fast skruvad i förgasaren. vad är detta för kabel och vad används den för, måste jag fixa min eller gör det inget att den inte funkar? tacksamm för svar.

Postat: 10 maj 2010, 17:36
av Vivven
[quote="olsson_95"]Tjena nån som vet ungefär hur ett prorace överliggande föngerar till en orginal cylinder till en Derbi Senda xtream -08 tacksamför snabba svar[/quote

prorace-effektkurvan är way to high för originalcylindern. Giannelli, Mhr supermoto reblica, thrower, sp, + ostrypt cdi skulle jag rekomendera. Och såklart större munstycke...

Postat: 10 maj 2010, 18:34
av bensinskalle
hampz95 skrev:tjena, det går en kabel till min förgasare på derbin, det är 14mm phva förgasare. en av sladdarna är av till denna. sladdarna (två st) går in i en bult som sitter fast skruvad i förgasaren. vad är detta för kabel och vad används den för, måste jag fixa min eller gör det inget att den inte funkar? tacksamm för svar.
Har för mig de är till förvärmning, men har aldrig listat ut riktigt hur det fungerar.

Men de gör inget att sladden är av, se bara till så sladden inte ligger emot och kortsluter eller så. Har du lite sladd från båda hållen kan du ju löda ihop bitarna om inte annat..

Postat: 10 maj 2010, 18:39
av kallepalle
bensinskalle skrev:
hampz95 skrev:tjena, det går en kabel till min förgasare på derbin, det är 14mm phva förgasare. en av sladdarna är av till denna. sladdarna (två st) går in i en bult som sitter fast skruvad i förgasaren. vad är detta för kabel och vad används den för, måste jag fixa min eller gör det inget att den inte funkar? tacksamm för svar.
Har för mig de är till förvärmning, men har aldrig listat ut riktigt hur det fungerar.

Men de gör inget att sladden är av, se bara till så sladden inte ligger emot och kortsluter eller så. Har du lite sladd från båda hållen kan du ju löda ihop bitarna om inte annat..
förvärmningen är ju kylarvätskan, är det elkablar eller slangar du menar, hampz?

Postat: 10 maj 2010, 19:04
av olsson_95
Vivven skrev:
olsson_95 skrev:Tjena nån som vet ungefär hur ett prorace överliggande föngerar till en orginal cylinder till en Derbi Senda xtream -08 tacksamför snabba svar[/quote

prorace-effektkurvan är way to high för originalcylindern. Giannelli, Mhr supermoto reblica, thrower, sp, + ostrypt cdi skulle jag rekomendera. Och såklart större munstycke...
ja jo jag vet men jag ska köpa cylinder men inte just nu för jag har inte råd så jag tänkte köpa det men då undrar jag om hur det typ varavar med orginal cylindern

Postat: 10 maj 2010, 19:09
av olsson_95
kallepalle skrev:
bensinskalle skrev:
hampz95 skrev:tjena, det går en kabel till min förgasare på derbin, det är 14mm phva förgasare. en av sladdarna är av till denna. sladdarna (två st) går in i en bult som sitter fast skruvad i förgasaren. vad är detta för kabel och vad används den för, måste jag fixa min eller gör det inget att den inte funkar? tacksamm för svar.
Har för mig de är till förvärmning, men har aldrig listat ut riktigt hur det fungerar.

Men de gör inget att sladden är av, se bara till så sladden inte ligger emot och kortsluter eller så. Har du lite sladd från båda hållen kan du ju löda ihop bitarna om inte annat..
förvärmningen är ju kylarvätskan, är det elkablar eller slangar du menar, hampz?
hmm tror ja vet vad du menar min kabel smalt sönder men de sa att de inte gjorde något de var nån elektrisk chock satt man slipper chocka när det är kalt ute

Postat: 10 maj 2010, 19:09
av Tompa1122
Hej , har fått problem med min Derbi xtreme 07.

Jag har leovince v6 rör , 80 munstycke.
Jag skulle byta till stylepro Cdi men den funkade inte så jag satt tillbaka orginalet.

Nu när jag startar den och gasar upp till t.ex 6 k varv så stannar den där och går inte ner i varv!

Vad kan felet vara!?
Fel på cdin ? :S.

Postat: 10 maj 2010, 19:13
av olsson_95
Tompa1122 skrev:Hej , har fått problem med min Derbi xtreme 07.

Jag har leovince v6 rör , 80 munstycke.
Jag skulle byta till stylepro Cdi men den funkade inte så jag satt tillbaka orginalet.

Nu när jag startar den och gasar upp till t.ex 6 k varv så stannar den där och går inte ner i varv!

Vad kan felet vara!?
Fel på cdin ? :S.
om inte jag är ute och cykla så satt du tillbax orginal cdi boxen?
den är troligen stryp och de fungerar bara inte när man har trim

Postat: 10 maj 2010, 19:16
av Vivven
olsson_95 skrev:
Tompa1122 skrev:Hej , har fått problem med min Derbi xtreme 07.

Jag har leovince v6 rör , 80 munstycke.
Jag skulle byta till stylepro Cdi men den funkade inte så jag satt tillbaka orginalet.

Nu när jag startar den och gasar upp till t.ex 6 k varv så stannar den där och går inte ner i varv!

Vad kan felet vara!?
Fel på cdin ? :S.
om inte jag är ute och cykla så satt du tillbax orginal cdi boxen?
den är troligen stryp och de fungerar bara inte när man har trim


en Derbi med strypt cdi ska klara att varva 8000varv? och inte hänga sig på 6000 varv.

Postat: 10 maj 2010, 19:24
av olsson_95
Vivven skrev:
olsson_95 skrev:
Tompa1122 skrev:Hej , har fått problem med min Derbi xtreme 07.

Jag har leovince v6 rör , 80 munstycke.
Jag skulle byta till stylepro Cdi men den funkade inte så jag satt tillbaka orginalet.

Nu när jag startar den och gasar upp till t.ex 6 k varv så stannar den där och går inte ner i varv!

Vad kan felet vara!?
Fel på cdin ? :S.
om inte jag är ute och cykla så satt du tillbax orginal cdi boxen?
den är troligen stryp och de fungerar bara inte när man har trim


en Derbi med strypt cdi ska klara att varva 8000varv? och inte hänga sig på 6000 varv.
joo jag vet den klara att vara enda till 10000vara. skyll inte på mig jag är inge proffs i de här.

Postat: 10 maj 2010, 20:24
av bensinskalle
kallepalle skrev:
bensinskalle skrev:
hampz95 skrev:tjena, det går en kabel till min förgasare på derbin, det är 14mm phva förgasare. en av sladdarna är av till denna. sladdarna (två st) går in i en bult som sitter fast skruvad i förgasaren. vad är detta för kabel och vad används den för, måste jag fixa min eller gör det inget att den inte funkar? tacksamm för svar.
Har för mig de är till förvärmning, men har aldrig listat ut riktigt hur det fungerar.

Men de gör inget att sladden är av, se bara till så sladden inte ligger emot och kortsluter eller så. Har du lite sladd från båda hållen kan du ju löda ihop bitarna om inte annat..
förvärmningen är ju kylarvätskan, är det elkablar eller slangar du menar, hampz?
På tidiga sendor sitter de en givare i förgasaren som ska styra förvärmningen eller hur de är, på senare sendor sitter det bara kylvätskeslangar till förgasaren som cirkulerar hela tiden.
Hej , har fått problem med min xtreme 07.

Jag har leovince v6 rör , 80 munstycke.
Jag skulle byta till stylepro Cdi men den funkade inte så jag satt tillbaka orginalet.

Nu när jag startar den och gasar upp till t.ex 6 k varv så stannar den där och går inte ner i varv!

Vad kan felet vara!?
Fel på cdin ? :S.
fick du motorn att gå ordentligt innan du bytte cdi:n första gången? Om den gick dåligt innan så är det förgasarens inställning som är felet.

Annars har du helt enkelt kopplat fel. Du fick inte med någon manual eller något? Inga tecken på cdi:n?

Postat: 10 maj 2010, 20:32
av Tompa1122
Nje det fick jag inte . Den gick bara rulla igång och när den väl ko igång orkade den igenting.

Jag pkte med moppen 100meter igår sen började den fucka sig!
Den låser sig på varven
Och jag har kopplat rätt.

Cdin som är felet :S?
Jag har original på , om du inte förstog :P

Alltså det funkar inte med original och med stylepro orkade den igenting.

Postat: 10 maj 2010, 21:21
av hampz95
det är två elkablar, och den ena är av, kablarna går till en bult som är in skruvad i förgasaren. Jag läste någonstans att det var för värmning av förgasaren och att man kunde ta bort den. Det gjorde jag och den verkar fungera som vanligt. Tack för alla svar!

Postat: 10 maj 2010, 21:39
av bensinskalle
Tompa1122 skrev:Nje det fick jag inte . Den gick bara rulla igång och när den väl ko igång orkade den igenting.

Jag pkte med moppen 100meter igår sen började den fucka sig!
Den låser sig på varven
Och jag har kopplat rätt.

Cdin som är felet :S?
Jag har original på , om du inte förstog :P

Alltså det funkar inte med original och med stylepro orkade den igenting.
Ja då får du lira med förgasaren helt enkelt, du har fel inställningar.

Postat: 10 maj 2010, 21:43
av Tompa1122
Bara undrar hur dte kan vara förgasaren?

Har ju inte skruvat på den eller nå.
Och den låser sig på t.ex 5000 varv om jag varvar till 5k

Postat: 10 maj 2010, 21:44
av bensinskalle
Tompa1122 skrev:Bara undrar hur dte kan vara förgasaren?

Har ju inte skruvat på den eller nå.
Och den låser sig på t.ex 5000 varv om jag varvar till 5k
Du sa ju att du inte fick motorn att gå ordentligt innan du bytte cdi:n första gången, alltså efter att du satt på trimdelar?

Trimdelar = förgasarinställning krävs.

Postat: 11 maj 2010, 14:29
av Tompa1122
Ja men jag satt tillbaka till original och har fortfarande inte skruvat på den.
Så du menar att förgasaren ändrar sig själv?

Postat: 11 maj 2010, 15:16
av antonjansson_
antonjansson_ skrev:Tjeeeena. Nån som har efarenhet av att byta packningar i paioli gaffel på Derbi ?? Är det svårt ? Vilken olja å vilka packboxar skall jag har i min smt 2006?
?

Postat: 11 maj 2010, 15:30
av bensinskalle
Tompa1122 skrev:Ja men jag satt tillbaka till original och har fortfarande inte skruvat på den.
Så du menar att förgasaren ändrar sig själv?
Skit i cdi:n nu, nu pratar jag enbart övriga saker du har ändrat.

OM du nu har satt på tirmmrör och inte fått motorn att gå bra sedan dess så är det självklart det som är felet. När man sätter på trimdelar på motorn så måste man ställa om förgasaren för att anpassa den till de nya förhållandena

Postat: 11 maj 2010, 15:31
av bensinskalle
antonjansson_ skrev:
antonjansson_ skrev:Tjeeeena. Nån som har efarenhet av att byta packningar i paioli gaffel på Derbi ?? Är det svårt ? Vilken olja å vilka packboxar skall jag har i min smt 2006?
?
Vet faktiskt inte tyvärr. De finns en guide i artikelarkivet om hur man byter packbox på teleskopgaffel men jag vet inte om de var paioli eller ej...

Postat: 11 maj 2010, 15:38
av kallepalle
den visar på en showa usd gaffel har jag för mig. men det fungerar på samma sätt!

jag har bytt packboxar på min paioli gaffel. det var inga problem, följ bara guiden i artikelarkivet. oljan ska va gaffelolja sae15 eller sae20.

jag kör dock själv på sae5, för jag tycker det är skönare.

Postat: 11 maj 2010, 16:13
av olsson_95
tja nån som vet vad en Derbi xtream 08 kan ha för delloroto förgasare orginal och huvud munstycke? storlek om de är 5mm eller 6mm

Postat: 11 maj 2010, 16:45
av kallepalle
14mm förgasaren. 6mm munstycken.

Postat: 11 maj 2010, 19:14
av antonjansson_
[quote="kallepalle"]den visar på en showa usd gaffel har jag för mig. men det fungerar på samma sätt!

jag har bytt packboxar på min paioli gaffel. det var inga problem, följ bara guiden i artikelarkivet. oljan ska va gaffelolja sae15 eller sae20.

jag kör dock själv på sae5, för jag tycker det är skönare.[/quote


tack :D