Mattyyy skrev:
+1
Finns mycket nackdelar med 2T som är mer skruva (Visst DT behövs inte skruvas så jävla mycket men dom är inte snygga alls) , måste ha med 2T olja när man ska tanka , det varvar mer och drar ofta mer soppa , endast dom vassa 2T hojarna låter najs (Typ Husqvarna WR125 , Exc 125 och Gasgas ec125 även RS osv) för klenare låter som moppe och så luktar ju alla kläder 2T också.
Men det har en stor fördel som jag faller för :
Körglädje! Varje gång man sätter sig på hojen så påminns man om varför man köpte 2T. Så jävla kul!
Finns ju en annan fördel också och det är att den är lättmeckad men det skiter jag fullständigt i iom att jag utbildar mig till mekaniker.
Bränsleförbrukningen är ju inte allt för kul heller för att fiskör man så KAN man hamna under litern men jag ligger i snitt på 1,1/1,2L milen när jag kör och buskör jag så drar det iväg jävligt men fan så värt det om man har råd! Dessutom så betalar jag bara typ 1100kr om året i HELförsäkring.
Ska man börja jämföra så kanske man borde tänka lite och jämföra något som är likvärdigt med en fyrtakt och inte en hoj som har 40 hästar eller mer och inte har en motor som är anpassad för väg.
Att man måste skruva mer på tvåtakt är skit snack, jämfört med något likvärdigt såsom DT eller CRM så får vi se vilken man behöver skruva mest på eller drar mest.
Och det med att DT inte är snygga alls, kan hålla med dig till en viss del, byt framstänka, blinkers, bögläppen och framlykta så är den genast bra mycket snyggare, och det kostar max 2500.
De flesta hojar har en separat tank för tvåtaktsoljan, men återigen, jämför med något som är anpassad för väg.
Låter vassare? Har du sett hur ljuddämparen ser ut invändigt? Oftast är den princip ren i sig.