Sida 26 av 64

Postat: 8 februari 2011, 15:50
av ekenARK
Jetforce_Dahlin skrev:
ekenARK skrev:
Jetforce_Dahlin skrev: Du ska inte byta tryckfjädern förns du känt att remmen slirar. Annars kommer du bara slita mer på remmen.
men jag ska byta kopplingfjäder? vad ska man ha för någon da? finns vel olika hårda ? kan inget om sånt
Om du byter till hårdare kopplingsfjädrar behöver moppen varva lite mer innan kopplingen greppar remmen och börjar driva. När den börjar driva är den redan på ett högre varv, och därav får du ett bättre acc. Jag köpte det här set:et http://twostroke.se/product.asp?product=18239
Jag satte i de mellanhårda, men märkte inte någon jätteskillnad, så ska sätta i de hårdaste till sommaren.
du snackar om att varva mera så man måste ställa in varvet om man byter kopplingsfjäder?

Postat: 8 februari 2011, 16:02
av DiNozzan
Hej! jag köpte min första moped nyss:) (en billig sådan) Sen när jag skulle slipa ner den så såg jag att det var en bit som hade blivit bortskuret, men dom har satt över något skit över det(Y) och det är inte ända in, men om man ska laga det vad ska man använda då?:)

Postat: 8 februari 2011, 16:09
av Jetforce_Dahlin
ekenARK skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:
ekenARK skrev: men jag ska byta kopplingfjäder? vad ska man ha för någon da? finns vel olika hårda ? kan inget om sånt
Om du byter till hårdare kopplingsfjädrar behöver moppen varva lite mer innan kopplingen greppar remmen och börjar driva. När den börjar driva är den redan på ett högre varv, och därav får du ett bättre acc. Jag köpte det här set:et http://twostroke.se/product.asp?product=18239
Jag satte i de mellanhårda, men märkte inte någon jätteskillnad, så ska sätta i de hårdaste till sommaren.
du snackar om att varva mera så man måste ställa in varvet om man byter kopplingsfjäder?
Nej det behöver du inte.
Men om du tycker att moppen varvar för mkt (när du kör) så byt till tyngre vikter, varvar den för lite, byt till lättare vikter, om du vill. Men är inte ett måste, men det är inte svårt, finns flera guider ;)

Postat: 9 februari 2011, 15:04
av ekenARK
Jetforce_Dahlin skrev:
ekenARK skrev:
Jetforce_Dahlin skrev: Om du byter till hårdare kopplingsfjädrar behöver moppen varva lite mer innan kopplingen greppar remmen och börjar driva. När den börjar driva är den redan på ett högre varv, och därav får du ett bättre acc. Jag köpte det här set:et http://twostroke.se/product.asp?product=18239
Jag satte i de mellanhårda, men märkte inte någon jätteskillnad, så ska sätta i de hårdaste till sommaren.
du snackar om att varva mera så man måste ställa in varvet om man byter kopplingsfjäder?
Nej det behöver du inte.
Men om du tycker att moppen varvar för mkt (när du kör) så byt till tyngre vikter, varvar den för lite, byt till lättare vikter, om du vill. Men är inte ett måste, men det är inte svårt, finns flera guider ;)
okej.. känner mig fett trög :shock: men tyngre vikter = högre toppfart?
lättre vikter = bättre axx?

aja får vel köpa mig en sats och prova mig fram.

Postat: 9 februari 2011, 15:23
av Nutbreaker
Det är inte så att bara för att man har lättade vikter så på man bäta axx osv utan variator vikter byten man för att få moppen att gå jämt.
köp dig en sats och testa! :D

Postat: 9 februari 2011, 15:32
av rod_rrx
ekenARK skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:
ekenARK skrev: du snackar om att varva mera så man måste ställa in varvet om man byter kopplingsfjäder?
Nej det behöver du inte.
Men om du tycker att moppen varvar för mkt (när du kör) så byt till tyngre vikter, varvar den för lite, byt till lättare vikter, om du vill. Men är inte ett måste, men det är inte svårt, finns flera guider ;)
okej.. känner mig fett trög :shock: men tyngre vikter = högre toppfart?
lättre vikter = bättre axx?

aja får vel köpa mig en sats och prova mig fram.
aah men för i helvete........... sälj moppen och köp en cykel

Postat: 9 februari 2011, 19:07
av Jetforce_Dahlin
ekenARK skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:
ekenARK skrev: du snackar om att varva mera så man måste ställa in varvet om man byter kopplingsfjäder?
Nej det behöver du inte.
Men om du tycker att moppen varvar för mkt (när du kör) så byt till tyngre vikter, varvar den för lite, byt till lättare vikter, om du vill. Men är inte ett måste, men det är inte svårt, finns flera guider ;)
okej.. känner mig fett trög :shock: men tyngre vikter = högre toppfart?
lättre vikter = bättre axx?

aja får vel köpa mig en sats och prova mig fram.
Sådär tror alla i början :P
Lättare vikter = Moppen varvar mer
Tyngre vikter = moppen varvar mindre

Postat: 10 februari 2011, 11:54
av ekenARK
Jetforce_Dahlin skrev:
ekenARK skrev:
Jetforce_Dahlin skrev: Nej det behöver du inte.
Men om du tycker att moppen varvar för mkt (när du kör) så byt till tyngre vikter, varvar den för lite, byt till lättare vikter, om du vill. Men är inte ett måste, men det är inte svårt, finns flera guider ;)
okej.. känner mig fett trög :shock: men tyngre vikter = högre toppfart?
lättre vikter = bättre axx?

aja får vel köpa mig en sats och prova mig fram.
Sådär tror alla i början :P
Lättare vikter = Moppen varvar mer
Tyngre vikter = moppen varvar mindre
och när moppen varvar mer axxar den bättre eller? Fattar inte nåt...

Postat: 10 februari 2011, 12:06
av aerox-sami
ekenARK skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:
ekenARK skrev: okej.. känner mig fett trög :shock: men tyngre vikter = högre toppfart?
lättre vikter = bättre axx?

aja får vel köpa mig en sats och prova mig fram.
Sådär tror alla i början :P
Lättare vikter = Moppen varvar mer
Tyngre vikter = moppen varvar mindre
och när moppen varvar mer axxar den bättre eller? Fattar inte nåt...
Ja! :)

Postat: 13 februari 2011, 22:46
av Erikols
har en aerox 07 och undrar vad jag ska ha för vikter och kopplingsfjädrar till denna setup?

Zx rör
dragen v-ring
urpluggad luftburk?

Postat: 13 februari 2011, 23:05
av zhindraz
vad bör jag ha för vikter/kopplingsfjädrar till en vivacity 06

Setup

yasuni z
malossi fly clutch
avstrypt

Edit: kör mest i "stads trafik" :)

Tacksam för svar :)

Postat: 15 februari 2011, 20:13
av sendakalle
Tjena vad ska jag ha för tryck fäder till min sätt upp ?

jag har steg 6 street 70 cc
17.5 moforrs
polni rem
Mlassi MHR med sport fäder
malossi multivaator med 5.5 grams vikter
polnin mebran
oginal vev :P

har nu en 15 % i men den kännas som om den slirar :P

Postat: 16 februari 2011, 16:01
av Nutbreaker
Tjena, jag har en fråga, Vilket variatorset är bäst för axx(Stunt). jag har en yamaha slider 00. jag tycker själv polini speedcontrol verkar bäst men den kostar också 90 kr mer så vill fråga er innan jag köper någon :) tacksam för svar priset ska hälst vara runt 500-750!

har en till fråga :) Vad ska man byta när man köper en ny variator?Vikter,Fjädrar,rem osv :)

Postat: 16 februari 2011, 16:52
av Jetforce_Dahlin
Nutbreaker skrev:Tjena, jag har en fråga, Vilket variatorset är bäst för axx(Stunt). jag har en yamaha slider 00. jag tycker själv polini speedcontrol verkar bäst men den kostar också 90 kr mer så vill fråga er innan jag köper någon :) tacksam för svar priset ska hälst vara runt 500-750!

har en till fråga :) Vad ska man byta när man köper en ny variator?Vikter,Fjädrar,rem osv :)
Det är en bra variator, kör på den. Vet dock inte hur den beter vid stunting, men fungerar nog galant. 90kr är inte en hel förmögenhet ;)
Du bör ju ställa in allt med nya vikter och kopplingsfjädrar. En ny rem sitter ju aldrig fel heller. Men det är inte ett måste :P

Postat: 16 februari 2011, 17:50
av Erikols
någon som vet om dessa kopplingsfjädrar http://twostroke.se/product.asp?product=1785 passar aerox 07 original koppling?

Postat: 16 februari 2011, 20:33
av Nutbreaker
Jetforce_Dahlin skrev:
Nutbreaker skrev:Tjena, jag har en fråga, Vilket variatorset är bäst för axx(Stunt). jag har en yamaha slider 00. jag tycker själv polini speedcontrol verkar bäst men den kostar också 90 kr mer så vill fråga er innan jag köper någon :) tacksam för svar priset ska hälst vara runt 500-750!

har en till fråga :) Vad ska man byta när man köper en ny variator?Vikter,Fjädrar,rem osv :)
Det är en bra variator, kör på den. Vet dock inte hur den beter vid stunting, men fungerar nog galant. 90kr är inte en hel förmögenhet ;)
Du bör ju ställa in allt med nya vikter och kopplingsfjädrar. En ny rem sitter ju aldrig fel heller. Men det är inte ett måste :P
tack så mycket jo ska kö på polini speedcontrol :D ska man ha Stage 6 (Prodrive) eller? kan den va lagon om man bara har effekt rör,luftfilter och urpluggat? :P

Postat: 16 februari 2011, 20:39
av Jetforce_Dahlin
Nutbreaker skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:
Nutbreaker skrev:Tjena, jag har en fråga, Vilket variatorset är bäst för axx(Stunt). jag har en yamaha slider 00. jag tycker själv polini speedcontrol verkar bäst men den kostar också 90 kr mer så vill fråga er innan jag köper någon :) tacksam för svar priset ska hälst vara runt 500-750!

har en till fråga :) Vad ska man byta när man köper en ny variator?Vikter,Fjädrar,rem osv :)
Det är en bra variator, kör på den. Vet dock inte hur den beter vid stunting, men fungerar nog galant. 90kr är inte en hel förmögenhet ;)
Du bör ju ställa in allt med nya vikter och kopplingsfjädrar. En ny rem sitter ju aldrig fel heller. Men det är inte ett måste :P
tack så mycket jo ska kö på polini speedcontrol :D ska man ha Stage 6 (Prodrive) eller? kan den va lagon om man bara har effekt rör,luftfilter och urpluggat? :P
Det kan du ha, det funkar bra det :P
Men vf inte ta polini speedbelt, så låter det lite proffsiga med både polini rem och variator. Om kompisarna är lite dåliga på mopeder, lr om delarna ska sitta tills du ska sälja moppen ;)

Postat: 16 februari 2011, 21:56
av Nutbreaker
Jetforce_Dahlin skrev:
Nutbreaker skrev:
Jetforce_Dahlin skrev: Det är en bra variator, kör på den. Vet dock inte hur den beter vid stunting, men fungerar nog galant. 90kr är inte en hel förmögenhet ;)
Du bör ju ställa in allt med nya vikter och kopplingsfjädrar. En ny rem sitter ju aldrig fel heller. Men det är inte ett måste :P
tack så mycket jo ska kö på polini speedcontrol :D ska man ha Stage 6 (Prodrive) eller? kan den va lagon om man bara har effekt rör,luftfilter och urpluggat? :P
Det kan du ha, det funkar bra det :P
Men vf inte ta polini speedbelt, så låter det lite proffsiga med både polini rem och variator. Om kompisarna är lite dåliga på mopeder, lr om delarna ska sitta tills du ska sälja moppen ;)
haha joo de e ju sant hehe :P tack så mycke :D

Postat: 16 februari 2011, 21:56
av Jetforce_Dahlin
Nutbreaker skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:
Nutbreaker skrev: tack så mycket jo ska kö på polini speedcontrol :D ska man ha Stage 6 (Prodrive) eller? kan den va lagon om man bara har effekt rör,luftfilter och urpluggat? :P
Det kan du ha, det funkar bra det :P
Men vf inte ta polini speedbelt, så låter det lite proffsiga med både polini rem och variator. Om kompisarna är lite dåliga på mopeder, lr om delarna ska sitta tills du ska sälja moppen ;)
haha joo de e ju sant hehe :P tack så mycke :D
Lugnt det ;)

Postat: 17 februari 2011, 16:47
av ZX
Tja har tänkt köpa en ny kopplingklocka.

Har tänkt köpa denna http://www.twostroke.se/product.asp?product=17584

Nu undrar varför det är olika vikter på den. :)
Om man väljer den lättaste axxar den bättre då eller?
Eller vad gör det för skillnad om man väljer den tyngsta eller den
lättaste?


EDIT: passar den original kopplingen?

Postat: 21 februari 2011, 16:31
av PK
Mhr replica 70cc
ZX
17,5
100 munstycke.
osv.

allt i variatorn är original likaså kopplingen -.-

vilka vikter+kopplingsfjädrar+tryckfjäder?

gärna snabba svar för ska beställa idag! :D

aerox. just nu så slår den över på fullgas så gärna några som ger toppfart ;)

just nu greppar den sjukt sent :( gärna några som greppar hyffsat ;)

Postat: 21 februari 2011, 16:33
av Jetforce_Dahlin
PoWeRKinG skrev:Mhr replica 70cc
ZX
17,5
100 munstycke.
osv.

allt i variatorn är original likaså kopplingen -.-

vilka vikter+kopplingsfjädrar+tryckfjäder?

gärna snabba svar för ska beställa idag! :D

aerox. just nu så slår den över på fullgas så gärna några som ger toppfart ;)

just nu greppar den sjukt sent :( gärna några som greppar hyffsat ;)
Om den greppar sent så ska du ha hårdare kopplingsfjädrar. Kopplingsfjädern byter du bara om remmen slirar. Och vikterna kan jag inte säga för vet inte hur du kommer köra med den. Det måste man känna efter :P

Postat: 21 februari 2011, 16:38
av PK
Jetforce_Dahlin skrev:
PoWeRKinG skrev:Mhr replica 70cc
ZX
17,5
100 munstycke.
osv.

allt i variatorn är original likaså kopplingen -.-

vilka vikter+kopplingsfjädrar+tryckfjäder?

gärna snabba svar för ska beställa idag! :D

aerox. just nu så slår den över på fullgas så gärna några som ger toppfart ;)

just nu greppar den sjukt sent :( gärna några som greppar hyffsat ;)
Om den greppar sent så ska du ha hårdare kopplingsfjädrar. Kopplingsfjädern byter du bara om remmen slirar. Och vikterna kan jag inte säga för vet inte hur du kommer köra med den. Det måste man känna efter :P
så hårdare fjädrar? vilken tror du passar bra?
tror inte den slirar för annars skulle det väll inte vara gasres antar jag ;)

men just nu så greppar den nästan bara på fullgas :/ går ju inte att köra iom att det enda alternativet att komma frammåt är fullgas och då är det ju gasres :/


men om man vill ha liiiiite gasres på fullgas och bra acc men ändå hög topp så ska jag alltså ha:

hårdare fjädrar (vilka?)
viktset (mellan vilka?)

sen ställa in förgasaren så borde den gå hyffsat bra utan att slå över på fullgas?

Postat: 21 februari 2011, 16:42
av Jetforce_Dahlin
PoWeRKinG skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:
PoWeRKinG skrev:Mhr replica 70cc
ZX
17,5
100 munstycke.
osv.

allt i variatorn är original likaså kopplingen -.-

vilka vikter+kopplingsfjädrar+tryckfjäder?

gärna snabba svar för ska beställa idag! :D

aerox. just nu så slår den över på fullgas så gärna några som ger toppfart ;)

just nu greppar den sjukt sent :( gärna några som greppar hyffsat ;)
Om den greppar sent så ska du ha hårdare kopplingsfjädrar. Kopplingsfjädern byter du bara om remmen slirar. Och vikterna kan jag inte säga för vet inte hur du kommer köra med den. Det måste man känna efter :P
så hårdare fjädrar? vilken tror du passar bra?
tror inte den slirar för annars skulle det väll inte vara gasres antar jag ;)

men just nu så greppar den nästan bara på fullgas :/ går ju inte att köra iom att det enda alternativet att komma frammåt är fullgas och då är det ju gasres :/


men om man vill ha liiiiite gasres på fullgas och bra acc men ändå hög topp så ska jag alltså ha:

hårdare fjädrar (vilka?)
viktset (mellan vilka?)

sen ställa in förgasaren så borde den gå hyffsat bra utan att slå över på fullgas?
4-5,5 g vikter lr ngt sånt.
och http://twostroke.se/product.asp?product=18238
De hårdaste i det där setet borde bli bra :P

Postat: 21 februari 2011, 16:44
av PK

Postat: 21 februari 2011, 16:46
av Jetforce_Dahlin
PoWeRKinG skrev:ok :D

så:
http://twostroke.se/product.asp?product=18238
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=1234

bdw vet du vilka vikter som passar aerox original?
Det borde bli bra, men jag är inte 100 på hur det fungerar med 70cc, men det ordnar sig ;)
Jag vet inte, men det står ju minnarelli orginal där nere på viktsetet:s info, så det borde ju vara det :P

Postat: 21 februari 2011, 16:47
av PK
ok ska kolla lite mer på det ;)

inget mer man behöver då? :D

Postat: 21 februari 2011, 16:50
av Jetforce_Dahlin
PoWeRKinG skrev:ok ska kolla lite mer på det ;)

inget mer man behöver då? :D
Nope, men om du har lite extra pengar över kan du ju beställa en ny tryckfjäder, utifall att de nya kopplingsfjädrarna kommer få remmen att slira lite ;)
Men det tror jag inte att de kommer göra :P

Postat: 21 februari 2011, 16:51
av PK
Jetforce_Dahlin skrev:
PoWeRKinG skrev:ok ska kolla lite mer på det ;)

inget mer man behöver då? :D
Nope, men om du har lite extra pengar över kan du ju beställa en ny tryckfjäder, utifall att de nya kopplingsfjädrarna kommer få remmen att slira lite ;)
Men det tror jag inte att de kommer göra :P
hård eller mju isåfall? :D

Postat: 21 februari 2011, 16:52
av Jetforce_Dahlin
PoWeRKinG skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:
PoWeRKinG skrev:ok ska kolla lite mer på det ;)

inget mer man behöver då? :D
Nope, men om du har lite extra pengar över kan du ju beställa en ny tryckfjäder, utifall att de nya kopplingsfjädrarna kommer få remmen att slira lite ;)
Men det tror jag inte att de kommer göra :P
hård eller mju isåfall? :D
Mjuk, för OM den kommer slira, så är det verkligen inte mkt

Postat: 21 februari 2011, 16:53
av PK
aja ;) ska ner i källaren och kolla :D har vikter liggandes ska kolla vilka det är ;)

Postat: 21 februari 2011, 16:55
av Jetforce_Dahlin
PoWeRKinG skrev:aja ;) ska ner i källaren och kolla :D har vikter liggandes ska kolla vilka det är ;)
Bra det ;)

Postat: 21 februari 2011, 17:15
av PK
:D

fjädrar behöver nog inte beställas ;)

gula
Lila (?)
blåa

dom blåa kan nog funka annars är väll dom lila hårdare?

tryckfjäder har jag

original (rostig)
gul (satt på samma som dom lila fjädrarna)
sen sitter det ngra på men antar att dom funkar och har varit kombinerat med dom blåa/ lila fjädrarna ;)

vikter hade jag:

turkos-grön
massa svarta

sla försöka väga det sen ;)

Postat: 21 februari 2011, 17:32
av PK
vad är nackdelarna med för hårda fjädrar? tror ni +120 blir bra?

Postat: 21 februari 2011, 17:38
av Jetforce_Dahlin
PoWeRKinG skrev:vad är nackdelarna med för hårda fjädrar? tror ni +120 blir bra?
Vilka fjädrar?