Sida 23 av 93

Postat: 17 mars 2009, 17:47
av kallepalle
sätt i 85 och gå neråt. den borde gå bäst med ca. 75.

Postat: 17 mars 2009, 18:38
av PoRRa16
kallepalle skrev:sätt i 85 och gå neråt. den borde gå bäst med ca. 75.
Okej, tack! :)

Men hur märker jag ifall jag har för stort?
För om jag har för litet så dör den, om jag fattat det rätt?

Postat: 17 mars 2009, 18:50
av kallepalle
japp. och med för stort så blöddrar den. kom bara ihåg att varmköra den i mindst 5 minuter innan du ställer inn.

Postat: 17 mars 2009, 19:06
av bensinskalle
PoRRa16 skrev:
kallepalle skrev:sätt i 85 och gå neråt. den borde gå bäst med ca. 75.
Okej, tack! :)

Men hur märker jag ifall jag har för stort?
För om jag har för litet så dör den, om jag fattat det rätt?
75 är kan vara lagom om man kör med org förgasare på 14 mm och med original luftburken ;) Har du ostrypt cdi så kan de vara bra att ha en aning högre...

Du märker om du har fel munstycke om mopeden går dåligt och/eller hackar ;) Låter den bööö bööö, så har du för litet munstycke ;) Låter den dirrdirr ( mest på lågvarv ) så har du för stort munstycke ;)

För stort munstycke märker man mest på lågvarven, man kan ha ganska duktigt för stort munstycke i och ändå så går den ganska bra på högvarv ;)

Sen så kan du kolla tändstiftet ;) skruva ur de och är de svart på elektroderna får motorn för mycke bensin, är de vitt får den för lite bensin ;) Oboybrunt så är de perfekt ;) Men du måste köra mopeden ordentligt innan du ser nån färg på stiftet :P Ibland blir de ingen färg alls, var ute och körde ett par mil med hojen idag men de blev inte minsta antydan till färg och ändå så tror ja jag har för stort munstycke i ;)

SKa du köpa några munstycken så kan de va bra att börja med: 75, 80, 85, 90 ungefär ;)

Tätare steg är onödigt såhär i början, och har du en snäll fösäljare du öper av så kan du kanske byta in de munstycken du inte behöver mot andra ;)

Postat: 18 mars 2009, 07:22
av PoRRa16
bensinskalle skrev:
PoRRa16 skrev:
kallepalle skrev:sätt i 85 och gå neråt. den borde gå bäst med ca. 75.
Okej, tack! :)

Men hur märker jag ifall jag har för stort?
För om jag har för litet så dör den, om jag fattat det rätt?
75 är kan vara lagom om man kör med org förgasare på 14 mm och med original luftburken ;) Har du ostrypt cdi så kan de vara bra att ha en aning högre...

Du märker om du har fel munstycke om mopeden går dåligt och/eller hackar ;) Låter den bööö bööö, så har du för litet munstycke ;) Låter den dirrdirr ( mest på lågvarv ) så har du för stort munstycke ;)

För stort munstycke märker man mest på lågvarven, man kan ha ganska duktigt för stort munstycke i och ändå så går den ganska bra på högvarv ;)

Sen så kan du kolla tändstiftet ;) skruva ur de och är de svart på elektroderna får motorn för mycke bensin, är de vitt får den för lite bensin ;) Oboybrunt så är de perfekt ;) Men du måste köra mopeden ordentligt innan du ser nån färg på stiftet :P Ibland blir de ingen färg alls, var ute och körde ett par mil med hojen idag men de blev inte minsta antydan till färg och ändå så tror ja jag har för stort munstycke i ;)

SKa du köpa några munstycken så kan de va bra att börja med: 75, 80, 85, 90 ungefär ;)

Tätare steg är onödigt såhär i början, och har du en snäll fösäljare du öper av så kan du kanske byta in de munstycken du inte behöver mot andra ;)
Det var ett långt och bra svar, tack!

munstycke

Postat: 19 mars 2009, 16:06
av nilsner_rieju
Hej! ska dra pluggen vid delningen av avgasröret på Rieju Drac rr och undrar vilket munstycke jag ska använda (är helt original). :D

Postat: 19 mars 2009, 16:38
av Moddad
85-95 brukar passa

Postat: 19 mars 2009, 18:22
av kallepalle
~85

Postat: 19 mars 2009, 20:12
av Riejumrx
orginalmunstycke på cpi sx ?

Postat: 19 mars 2009, 20:16
av jonte1919
Ska ta av v - brickan på min speedfight och skaffa en gianelli reverse rör vilken storlek skulle vara bra till den ;)?

Postat: 19 mars 2009, 20:18
av Riejumrx
jonte1919 skrev:Ska ta av v - brickan på min speedfight och skaffa en gianelli reverse rör vilken storlek skulle vara bra till den ;)?
Scooter delen !!

Postat: 20 mars 2009, 21:46
av Frukt Soda
Tja!

Idag körde jag med min nyligen ihopsatta Rieju...

Jag har bara ett underliggande Hebo tubarro utöver det orginala(har orginal cylinder,luftburk mm)

Jag hade 108:s munstycke i min 16 mm förgasare och på låg.mellan varven så känns det som den får för mycket soppa och på höga för lite? :?

SÅ tror ni 108 munstycke i en dellorto 16mm med Hebo:t är för lite?

Postat: 20 mars 2009, 22:05
av kallepalle
det ska inte vara för litet.

Postat: 21 mars 2009, 14:36
av Riejumrx
ReijuMrx skrev:orginalmunstycke på cpi sx ?

Postat: 21 mars 2009, 20:09
av Frukt Soda
Frukt Soda skrev:Tja!

Idag körde jag med min nyligen ihopsatta Rieju...

Jag har bara ett underliggande Hebo tubarro utöver det orginala(har orginal cylinder,luftburk mm)

Jag hade 108:s munstycke i min 16 mm förgasare och på låg.mellan varven så känns det som den får för mycket soppa och på höga för lite? :?

SÅ tror ni 108 munstycke i en dellorto 16mm med Hebo:t är för lite?

Postat: 21 mars 2009, 20:25
av kallepalle
snarare för stort

hej

Postat: 21 mars 2009, 21:51
av nilsner_rieju
vet nån någon bra sida där de har munstycken? :)

Re: hej

Postat: 21 mars 2009, 22:15
av Debianbil
nilsner_Rieju skrev:vet nån någon bra sida där de har munstycken? :)

ts,cykelkraft :)

Postat: 22 mars 2009, 17:56
av KUL PÅ HJUL
Tja, jag har en Rieju drac med dragen plugg, uppborrad luftburk och 12taggars drev. Jag har stlr 83 på munstycket, räcker de? tacksam för svar för förgasare är inte min grej :wink:

Postat: 22 mars 2009, 18:11
av Riejumrx
tjena :)

har en fråga här gällande munstycke..

har två polare som kört urpluggad en längre tid utan att byta munstycke och en av dom vet jag har kört 200+ mil så och ingenting har hänt.

är detta vanligt eller har han bara haft flyt att inget hänt med den ? :)

Postat: 22 mars 2009, 18:15
av bensinskalle
ReijuMrx skrev:tjena :)

har en fråga här gällande munstycke..

har två polare som kört urpluggad en längre tid utan att byta munstycke och en av dom vet jag har kört 200+ mil så och ingenting har hänt.

är detta vanligt eller har han bara haft flyt att inget hänt med den ? :)
Han har flyt ;) En del moppar visar inge symptom alls när dom går tunt... Men urpluggat gör ingen jättestor skillnad mot original så de lilla som saknas märks oftast inte ;)
Tja, jag har en drac med dragen plugg, uppborrad luftburk och 12taggars drev. Jag har stlr 83 på munstycket, räcker de? tacksam för svar för förgasare är inte min grej
Jag är ingen riejuexpert så vänta på att nån med erfarenhet svarar ;) Men de ja kan säga är att om den går bra och du har fin brun färg på munstycket så är de helt okej ;)

Postat: 22 mars 2009, 18:29
av Riejumrx
så att byta munsrycke seplar ingen roll egentligen? ^^

Postat: 22 mars 2009, 21:01
av Dildotriss
Tjenare.

Jag har en Yamaha dt50 sm -07 orginal.
Funderar på att dra pluggen och dreva om lite.
Behöver jag byta munstycke, och isåfall till vilken storlek?

Postat: 22 mars 2009, 21:31
av Xer92
hej jag har en viva 30 moppe 03:A har dragit v-brickan funderar på dra luftburken, vilket munstycke ska ja ha ?

Postat: 22 mars 2009, 21:32
av Frukt Soda
Xer92 skrev:hej jag har en viva 30 moppe 03:A har dragit v-brickan funderar på dra luftburken, vilket munstycke ska ja ha ?
Om du drar v-brickan så är jag 99% säker att du inte behöver byta munstycke...sen om du drar bort luftpluggen så bör du nog gå upp ca 5-10 strlekar :wink:

Postat: 22 mars 2009, 22:28
av Xer92
okej men testade idag utan att byta munstycke så höll den bara på att dö när ja gasade :S e de så du menar?

Postat: 23 mars 2009, 10:24
av bensinskalle
ReijuMrx skrev:så att byta munsrycke seplar ingen roll egentligen? ^^
Ibland inte nej ;) Men har man otur så kan den nypa när man minst anar ;)

De är allti bättre med för mycke än för lite bensin ;)
xer92 skrev:okej men testade idag utan att byta munstycke så höll den bara på att dö när ja gasade :S e de så du menar?


Dör den när du gasar så har du för litet munstycke ja ;)

Dildotriss skrev:Tjenare.

Jag har en Yamaha dt50 sm -07 orginal.
Funderar på att dra pluggen och dreva om lite.
Behöver jag byta munstycke, och isåfall till vilken storlek?
Gå upp ca 5-10 storlekar ;) Går den bra då så borde de inte va nå problem ;)

Postat: 23 mars 2009, 17:24
av pampirus
Hur stort múnstycke behöver jah till turbokit,17,5 förgasare , sportluftfilter?

Postat: 23 mars 2009, 18:05
av bensinskalle
pampirus skrev:Hur stort múnstycke behöver jah till turbokit,17,5 förgasare , sportluftfilter?
du kör xps med AM6? Skulle tippa på 110 och uppåt, men jag är mer inne på Rieju så vänta tills nån mer insatt svarar ;)

Postat: 23 mars 2009, 19:03
av Moddad
100-115 någonstans.

Postat: 23 mars 2009, 19:20
av pampirus
okej ja, jag kör en xps alltså AM6 men ett 100 munstycke kan bli bra `?

Postat: 23 mars 2009, 21:58
av bensinskalle
pampirus skrev:okej ja, jag kör en xps alltså AM6 men ett 100 munstycke kan bli bra `?
ja du kan nog starta på de ;) Men ja tror att de helst ska vara större då AM6 är ganska törstiga ;)

Om ja minns rätt så brukar ju många åka trimmrör med ca 90-100 munstycke i orgförgasaren på AM6...

Postat: 24 mars 2009, 11:20
av kallepalle
på AM6 med orginalförgasaren (16mm do) så brukar allt mellan 90-105 lira bra med effektrör/urpluggat orginalrör. därför bör du gå lite över det. börja lanske på 110 å gå neråt

Postat: 25 mars 2009, 17:50
av Riejumrx
Rieju mrx 04, 5 mm eller 6 mm munstycke ? :roll:

Postat: 25 mars 2009, 18:05
av kallepalle
6mm.