Sida 23 av 60
Postat: 12 november 2009, 16:56
av Riejumrx
kallepalle skrev:jodå, bättre acc. för den nuvarande drevningen är på tok för lätt och den varvar ur för fort. tro mig, jag har provat båda drevingarna på en gianelli Senda.
han har Hebo rör.
han axxar ju snabbare men får växla som en tok ?
Postat: 12 november 2009, 17:00
av kallepalle
nej, den hinner inte dra nå mycket innan han måste växla. det är lite bättre ork på dom högre växlarna däremot, men från 0 så vinner man med 13-52.
Postat: 15 november 2009, 12:43
av johannesboorg
tack för svaren topp farten blev bättre men så himla segt acc det e, kanske hade funkat bättre med 12

?
Postat: 15 november 2009, 12:47
av -TeddaN-
johannesboorg skrev:tack för svaren topp farten blev bättre men så himla segt acc det e, kanske hade funkat bättre med 12

?
Eftersom röret är högvarvigt hade du nog kunnat köra 12-53.
Postat: 15 november 2009, 13:03
av kallepalle
johannesboorg skrev:tack för svaren topp farten blev bättre men så himla segt acc det e, kanske hade funkat bättre med 12

?
då ska du nog ta och ställa in förgasaren gosse
teddy, vad får du det ifrån? du har högre effekt med ett högvarvigt rör. alltså kan man lira på tyngre drevning med högvarvigt.
Postat: 29 november 2009, 20:31
av Riiikard
Hejhej!!
Hur fort tror ni min Derbi Senda R X´Treme 2004 kommer gå om jag har Original och drevar ner den till 12/53 istället för 12/70 ? Kommer den va skit seg?
Den går i 52km/h med 12/70 och varvar ur fort, sen om man bara står och gasar pyttelite och släpper kopplinges så drar den upp på bakhjul och sen ner direkt

Stark asså ^^ Fast jag väger 85kg.
Postat: 29 november 2009, 21:57
av derbi_senda93
Riiikard skrev:Hejhej!!
Hur fort tror ni min Derbi Senda R X´Treme 2004 kommer gå om jag har Original och drevar ner den till 12/53 istället för 12/70 ? Kommer den va skit seg?
Den går i 52km/h med 12/70 och varvar ur fort, sen om man bara står och gasar pyttelite och släpper kopplinges så drar den upp på bakhjul och sen ner direkt

Stark asså ^^ Fast jag väger 85kg.
Jag kör original med 12-52 och den är skitseg om det är lite uppförsbacke. Då saktar den in farten snabbt. Men när det går utför kommer jag upp i ca 60 på mätaren. Rekommenderar inte att du byter till ett mindre bakdrev, jag gjorde det misstaget. Byt istället till 13 fram och ha kvar 70 bak.
Eller så kan du ta ett 65 bak och 12/13 fram.

Postat: 29 november 2009, 22:07
av Builder
Rieju Drac -05
Tk High Quality
Sportluftfilter
Vilken drevning? 14/52?
Postat: 29 november 2009, 22:11
av derbi_senda93
Builder skrev:Rieju Drac -05
Tk High Quality
Sportluftfilter
Vilken drevning? 14/52?
13-52.
Postat: 2 december 2009, 20:00
av Riiikard
13/53 på Original Derbi = ??
12/70 är Original Drevningen, stakr som ett as.
Vaaaaaaad ... Kommer den bli seg som sirap eller? Kan man komma upp i 55 km/h med Original + 13/53 Drev ?
Postat: 2 december 2009, 20:03
av -TeddaN-
Riiikard skrev:13/53 på Original Derbi = ??
12/70 är Original Drevningen, stakr som ett as.
Vaaaaaaad ... Kommer den bli seg som sirap eller? Kan man komma upp i 55 km/h med Original + 13/53 Drev ?
Ja det kan du, men kör 11-53 så kommer den ha bra topp och ett fint axx, sen om du köper ett efektrör så bytar du till 13-53

Postat: 3 december 2009, 18:53
av Riiikard
13/53 på Original Derbi = ??
12/70 är Original Drevningen, stakr som ett as.
Vaaaaaaad ... Kommer den bli seg som sirap eller? hur fort kommer den gå ? Väger 80kg...
//MVH
(Frågan omformulerad sen senaste gången..)
Postat: 3 december 2009, 19:06
av DEA!!
Riiikard skrev:13/53 på Original Derbi = ??
12/70 är Original Drevningen, stakr som ett as.
Vaaaaaaad ... Kommer den bli seg som sirap eller? hur fort kommer den gå ? Väger 80kg...
//MVH
(Frågan omformulerad sen senaste gången..)
Som TeddaN säger sätter du på 13/53 så kommer du att få en bra blandning mellan topp o axx
Visst du har väl bättre topp nu med 12/70 som du säger, men du kommer få ett betydligt bättre axx med 13/53

Om den inte klarar 13/53 så byt ner till 12/53
Postat: 3 december 2009, 19:07
av -TeddaN-
DEA!! skrev:Riiikard skrev:13/53 på Original Derbi = ??
12/70 är Original Drevningen, stakr som ett as.
Vaaaaaaad ... Kommer den bli seg som sirap eller? hur fort kommer den gå ? Väger 80kg...
//MVH
(Frågan omformulerad sen senaste gången..)
Som TeddaN säger sätter du på 13/53 så kommer du att få en bra blandning mellan topp o axx
Visst du har väl bättre topp nu med 12/70 som du säger, men du kommer få ett betydligt bättre axx med 13/53

Om den inte klarar 13/53 så byt ner till 12/53
Nu är du ute och cyklar, bättre topp med 12-70 änn 13-53? tvärt imot. Men kör 11/12-53, och åker ett efektrör på så bytar du upp en kugg fram!

Postat: 3 december 2009, 19:08
av Riiikard
SÅ den kommer gå bra Original med Drevningen 13/53 ? Kommer jag kunna få upp den i 60km/h ?
Postat: 3 december 2009, 19:09
av -TeddaN-
Riiikard skrev:SÅ den kommer gå bra Original med Drevningen 13/53 ? Kommer jag kunna få upp den i 60km/h ?
nja 13-53 blir nog lite tung men 11-53 får du en hyffsad kombination

Postat: 3 december 2009, 19:10
av Riiikard
-TeddaN- Okej, kanske skall de 12/53, men har ju hela nya drevkittet 13/53 + Kedja (Rätt längd och allt) så ..
Postat: 3 december 2009, 19:11
av -TeddaN-
Riiikard skrev:-TeddaN- Okej, kanske skall de 12/53, men har ju hela nya drevkittet 13/53 + Kedja (Rätt längd och allt) så ..
Ja det kommer ju gå, men det är lite vad som faller i smaken om du vill ha axx eller toppfart. Men testa du det och kugga ner en fram isåfall

Postat: 3 december 2009, 20:03
av derbi_senda93
Riiikard skrev:-TeddaN- Okej, kanske skall de 12/53, men har ju hela nya drevkittet 13/53 + Kedja (Rätt längd och allt) så ..
Jag körde 11-52 på min original Derbi och den hade ett segt axx men den gick snabbare än original men blev mycket slöare.
Ångrar att jag gjorde det för den va inte rolig att köra så slö. Den varvade bara en massa och toppen va 52 km/h på mätaren och så drog den mera bensin eftersom den varvade mer. Så jag råder dig till att istället byta till 13 fram då kommer den gå snabbare men ändå behålla nästan samma axx.

Postat: 4 december 2009, 14:55
av Riiikard
Den varvar ju ur direkt med 12/70 och det drar mykcet bensin. Då kan det väll inte dra mycket/Varvar "sönder" med 13/53 ? :S Måste la dra mindre beränsle, då den blir segare och varvar mindre ..
Postat: 4 december 2009, 14:59
av bluerider94
jag köpte en ny kedja som var allderless för lång.. så jag satte på 16 drev fram och hade 65 bak och förövigt var den orginal.. då gjorde den 65 och det är ärliga(mätt med gps) men då va axxet inte så jätte bra och den orkade inte så mkt.. men varvade ju inget så gick snabbare i nerförsbackar då än nu med effektrör.. den gjorde 75 i en kort nerförsbacke..
men med 13/53 borde den inte varva alls mkt.. men ta 14/65 eller 70 eller vad du har för bakdrev..
Postat: 4 december 2009, 15:01
av Riiikard
Då är dt ju bra att ha typ 13/53 (Med exakt passande kedja..) --> Blir slöare = Mindre bensinåtgång.

Postat: 4 december 2009, 15:19
av -TeddaN-
Riiikard skrev:Då är dt ju bra att ha typ 13/53 (Med exakt passande kedja..) --> Blir slöare = Mindre bensinåtgång.

Ja och ett nytt fram drev är varken svårt att sätta på eller dyrt, så tycker du den axxar dåligt, slänger du på ett mindre sådant

Postat: 4 december 2009, 17:45
av derbi_senda93
Riiikard skrev:Den varvar ju ur direkt med 12/70 och det drar mykcet bensin. Då kan det väll inte dra mycket/Varvar "sönder" med 13/53 ? :S Måste la dra mindre beränsle, då den blir segare och varvar mindre ..
Ja den kommer dra mindre bränsle med 13-53. Men jag råder dig till att byta till ett 13 eller 14 framdrev för att inte göra den alltför slö!

Postat: 4 december 2009, 18:02
av -TeddaN-
Derbi_senda93 skrev:Riiikard skrev:Den varvar ju ur direkt med 12/70 och det drar mykcet bensin. Då kan det väll inte dra mycket/Varvar "sönder" med 13/53 ? :S Måste la dra mindre beränsle, då den blir segare och varvar mindre ..
Ja den kommer dra mindre bränsle med 13-53. Men jag råder dig till att byta till ett 13 eller 14 framdrev för att inte göra den alltför slö!

Men han har ju redan drivpaketet hemma! Annars är 11/12-53 lagom!
Postat: 4 december 2009, 18:06
av derbi_senda93
-TeddaN- skrev:Derbi_senda93 skrev:Riiikard skrev:Den varvar ju ur direkt med 12/70 och det drar mykcet bensin. Då kan det väll inte dra mycket/Varvar "sönder" med 13/53 ? :S Måste la dra mindre beränsle, då den blir segare och varvar mindre ..
Ja den kommer dra mindre bränsle med 13-53. Men jag råder dig till att byta till ett 13 eller 14 framdrev för att inte göra den alltför slö!

Men han har ju redan drivpaketet hemma! Annars är 11/12-53 lagom!
Jaha xD
Jag körde på 12-53 innan jag plockade ner moppen och den gick segt, men gör som du vill.

Postat: 16 december 2009, 15:58
av Motard-Man
Derbi original motor
Blindröret pluggat, 75 ans munstycke
14/65
e de bättre setup 12/53 än 14/53 ?
Postat: 16 december 2009, 17:25
av Riejumrx
Motard-Man skrev:Derbi original motor
Blindröret pluggat, 75 ans munstycke
14/65
e de bättre setup 12/53 än 14/53 ?
11/52 skulle ja säga
Postat: 25 december 2009, 14:34
av Riiikard
Derbi Senda 93
Du hade rätt, den är as seg nu, orkar ´knappt 5:an, och 6'an orkar den bara i Nerförsbacke ...
Förövrigt går det bra från 1-4

(~ 30 km/H på 2:an :S ^^ )
Men vad hjälper det om den bara går i 45 km/h i 4:an 5:an & 6:an ..
Postat: 25 december 2009, 16:15
av Riiikard
Motard-Man skrev:Derbi original motor
Blindröret pluggat, 75 ans munstycke
14/65
e de bättre setup 12/53 än 14/53 ?
11/53 eller 12/53
Postat: 25 december 2009, 17:39
av derbi_senda93
Riiikard skrev:Derbi Senda 93
Du hade rätt, den är as seg nu, orkar ´knappt 5:an, och 6'an orkar den bara i Nerförsbacke ...
Förövrigt går det bra från 1-4

(~ 30 km/H på 2:an :S ^^ )
Men vad hjälper det om den bara går i 45 km/h i 4:an 5:an & 6:an ..
Jag sa ju det

Menmen, du kan ju alltid sätta på original-bakdrevet igen och sätta på ett 13/14 framdrev. Då kommer den kunna varva ut sexan iaf.
Motard-Man skrev:original motor
Blindröret pluggat, 75 ans munstycke
14/65
e de bättre setup 12/53 än 14/53 ?
Jag skulle tagit antingen 12-53 eller 13-53.

Postat: 25 december 2009, 17:41
av -TeddaN-
Derbi_senda93 skrev:Riiikard skrev:Derbi Senda 93
Du hade rätt, den är as seg nu, orkar ´knappt 5:an, och 6'an orkar den bara i Nerförsbacke ...
Förövrigt går det bra från 1-4

(~ 30 km/H på 2:an :S ^^ )
Men vad hjälper det om den bara går i 45 km/h i 4:an 5:an & 6:an ..
Jag sa ju det

Menmen, du kan ju alltid sätta på original-bakdrevet igen och sätta på ett 13/14 framdrev. Då kommer den kunna varva ut sexan iaf.

Eller byta ner framdrevet, vad har han för framdrev nu?
Postat: 25 december 2009, 19:58
av derbi_senda93
-TeddaN- skrev:Derbi_senda93 skrev:Riiikard skrev:Derbi Senda 93
Du hade rätt, den är as seg nu, orkar ´knappt 5:an, och 6'an orkar den bara i Nerförsbacke ...
Förövrigt går det bra från 1-4

(~ 30 km/H på 2:an :S ^^ )
Men vad hjälper det om den bara går i 45 km/h i 4:an 5:an & 6:an ..
Jag sa ju det

Menmen, du kan ju alltid sätta på original-bakdrevet igen och sätta på ett 13/14 framdrev. Då kommer den kunna varva ut sexan iaf.

Eller byta ner framdrevet, vad har han för framdrev nu?
Tror han har 13 fram nu, så om han sätter tillbaka org-bakdrevet så kommer det bli kanon!
Har kört 11-52 på min original Derbi och axxet va inget bra, bara varvade ur direkt och toppen va på 50 km/h på mätaren. Satte på 12 fram och den fick bättre axx och högre topphastighet men kunde ändå inte riktigt varva ut eftersom det är en tung drevning för en original moppe, speciellt en med sugrörskrök.
Så jag rekommenderar 13/14-70! Helt klart.

Postat: 25 december 2009, 22:17
av Zibb
bra tråd samt liten guide

Postat: 26 december 2009, 10:29
av Riiikard
Jag har 12/53 nu, och den är as seg :S ..
KOmmer den gå bättre med 11/53 ?
Orkar int byta till 70 igen ^^ För ska köpa Trimrör .. Kanske,