Sida 21 av 88

Postat: 13 oktober 2008, 16:31
av Henry
blackmasai skrev:tjeena jag undrar vilken cylinder som passar bra för mig på min yamaha dt50r 01 jag har tänkt på en barakit 50cc racing cylinder är den en låg varviv eller högvarvig cylinder? men håller min original vev för de? måste jag ha trimrör för den ska gå bra då? skulle vara schyst om ni skulle kunna ge mig lite info :)
Högvarvigt skräp som inte går bättre än original.

Postat: 14 oktober 2008, 13:52
av sepi29
chifen skrev:
sepi29 skrev:
maximannen skrev: den cylindern är inte lågvarvig metrakit handmade är lågvarvig :D
Aja. Men menade att den varvar lika mkt som org cylindern. Alltså runt 12k
originalcyllen är kapabel till att varva ca 12-13k men effektregistret är inte optimalt på 12k alltså maxeffekten. det är mest röret som styr hur mycket det varvar, men cylinderns effektområde är en helt annan sak än maxvarvet. optimal effekt på originalcylindern hamnar nog snarare på 8-9000 rpm snarare, liktså handmade.

Alltså cylinderns vassaste del (där den arbetar som effektivast) ligger runt 8-9000rpm men den klarar av att varvas längre, till 12-13000 rpm om då har ett rör på som klarar av att få upp cylinderns varv till det. en vassare cylinder har effektområdet flyttat uppåt och är slöare på låga varv men istället klarar den av att varvas kanske 2-3000 varv till.
Om jag förstår rätt så borde alltså ett högvarvigt rör vara bra till mk handmade. Om effektkurvan på röret ligger mellan 8-12k och mk:s optimal effekt är på runt 9000.

Postat: 14 oktober 2008, 15:18
av maximannen
sepi29 skrev:
chifen skrev:
sepi29 skrev: Aja. Men menade att den varvar lika mkt som org cylindern. Alltså runt 12k
originalcyllen är kapabel till att varva ca 12-13k men effektregistret är inte optimalt på 12k alltså maxeffekten. det är mest röret som styr hur mycket det varvar, men cylinderns effektområde är en helt annan sak än maxvarvet. optimal effekt på originalcylindern hamnar nog snarare på 8-9000 rpm snarare, liktså handmade.

Alltså cylinderns vassaste del (där den arbetar som effektivast) ligger runt 8-9000rpm men den klarar av att varvas längre, till 12-13000 rpm om då har ett rör på som klarar av att få upp cylinderns varv till det. en vassare cylinder har effektområdet flyttat uppåt och är slöare på låga varv men istället klarar den av att varvas kanske 2-3000 varv till.
Om jag förstår rätt så borde alltså ett högvarvigt rör vara bra till mk handmade. Om effektkurvan på röret ligger mellan 8-12k och mk:s optimal effekt är på runt 9000.
bäst är ju att ha ett rör som är avstämt efter just den cylindern, i detta fallet ett mk thrower :D cylindern är lågvarvig alltså ska du ha ett lågvarvigt rör till det också :D

Postat: 14 oktober 2008, 16:55
av kallepalle
många stuntare blandar högvarvigt med lågvarvigt text mk handmade med gianelli rör (bara ett exempel) för att få en jämmnare efftektkurva. men för att få optimal efftekt ur en lågvarvig cylinder (tex mk handmade) så ska man ju ha ett lågvarvigt rör.

Postat: 15 oktober 2008, 21:22
av Daanne
Är en Airsal t6 70cc cylinder en bra cylinder att köpa istället för en 50cc sport?

Har hört att Airsal's kolvar också ryker ganska lätt ^^

Postat: 15 oktober 2008, 21:45
av Henry
Daanne skrev:Är en Airsal t6 70cc cylinder en bra cylinder att köpa istället för en 50cc sport?

Har hört att Airsal's kolvar också ryker ganska lätt ^^

Ja den fungerar.

Nej dom ryker för fuckos som inte kan ställa in och maxvarvar 24/7.

Postat: 16 oktober 2008, 15:54
av mrxrider
hej hej jag vil ha lite info om Hebo manston replica
vevbyte
klass
hk
osv
endast kunniga svar tack inga kopierare

Postat: 18 oktober 2008, 20:05
av Daanne
Om jag skulle borra min cylindern till 60cc (Original) eftersom det är lite repor och ett jack i cylindern , går det att fixas?

Hört att man måste fixa nytt nikasil då också och det kostar mycket pengar.

Väldigt Tacksam för svar!

Postat: 18 oktober 2008, 21:38
av kallepalle
mrxrider skrev:hej hej jag vil ha lite info om Hebo manston replica
vevbyte
klass
hk
osv
endast kunniga svar tack inga kopierare

vevbyte: ja
klass: midrace/hyper
hk:15-20

Postat: 18 oktober 2008, 23:49
av Henry
mrxrider skrev:hej hej jag vil ha lite info om Hebo manston replica
vevbyte
klass
hk
osv
endast kunniga svar tack inga kopierare

Vevbyte: Nej
Klass: Lower midrace
hk: 10-15

Postat: 19 oktober 2008, 00:31
av kallepalle
Henry skrev:
mrxrider skrev:hej hej jag vil ha lite info om Hebo manston replica
vevbyte
klass
hk
osv
endast kunniga svar tack inga kopierare

Vevbyte: Nej
Klass: Lower midrace
hk: 10-15

oj, lol såg inte att de va replican^^ sry

Postat: 19 oktober 2008, 13:16
av Daanne
Det är så att min original cylinder till Derbin har massor med repor och kolven paj.

Så jag tänkte köpa en vettig sport 50cc och undrar om Airsal 50cc T6 vore ett bra val? Tycker att den liknar original så det borde väl inte vara ett problem iaf.

Postat: 19 oktober 2008, 17:20
av kallepalle
satsa på 70 sport ist. du kmr knappt märka nån skillnad mella en org cylinder å en 50sport

Postat: 19 oktober 2008, 19:18
av Moddad
Är du ute efter originalliknande ta den, annars någon lite finare sport cylinder :)

Postat: 19 oktober 2008, 19:28
av Daanne
Moddad skrev:Är du ute efter originalliknande ta den, annars någon lite finare sport cylinder :)
Som t.ex?

Postat: 19 oktober 2008, 20:30
av Daanne
Vad har Derbi för sorts Original cylinder?

Gjutjärn eller Aluminium?

Tacksam för korrekta svar

Postat: 19 oktober 2008, 21:33
av Henry
Daanne skrev:Vad har Derbi för sorts Original cylinder?

Gjutjärn eller Aluminium?

Tacksam för korrekta svar

Korsposta inte massa frågor.

Postat: 19 oktober 2008, 21:52
av rrx_pojken
Henry skrev:
Daanne skrev:Vad har Derbi för sorts Original cylinder?

Gjutjärn eller Aluminium?

Tacksam för korrekta svar

Korsposta inte massa frågor.

Vad är det i en cpi sm -08:a då? Gjutjärn elr Aluminium?

Postat: 19 oktober 2008, 23:25
av x255z3D
tje folks. :D
Har en Rieju Drac med Hebo rör på.
Tänkte köpa:
Hebo 70cc aluminium
http://www.twostroke.se/product.asp?product=7886
Stage6 black edition förgasaren
http://www.twostroke.se/product.asp?product=7585
Hebo vevparti
http://www.twostroke.se/product.asp?product=7942
är det nåt att satsa på eller finns det bättre val? :) (inom rimliga priser)
kan jag undvika o köpa nytt vevparti? blir ju rätt dyrt så undviker gärna den men o andra sidan så är moppen en -02a så den har ju gått en del :shock:
ps. är mest ute efter acc o inte topp :wink:

Postat: 20 oktober 2008, 10:09
av meanzick
t6 airsal är väll den bästa om du inte ska byta veven :P

Postat: 20 oktober 2008, 15:28
av xaljon
Kommer min Rieju rr att gå bra med det här på: Airsal 70cc, gianelli trimrör och en 24mm dellorto förgasare

Postat: 20 oktober 2008, 16:09
av Moddad
Vilken Airsal? Sporten eller T6? Om du ska ha till T6 kan du slänga på ett SP istället : ) Men lovar dig att den kommer gå fin fint

Postat: 20 oktober 2008, 17:36
av xaljon
vad är det för skillnad mellan T6 och sporten?

Postat: 20 oktober 2008, 17:37
av Moddad
T6an är låg midrace och medans sporten är ja.. normal sport. Skiljer ett par hk

Gianelli lirar fint till båda, men som jag sa tidigare, hellre ett SP på t6an

Postat: 20 oktober 2008, 17:41
av xaljon
ok. tack hjälpen

Postat: 21 oktober 2008, 19:07
av x255z3D
skulle mk handmade funka bra ihop med mitt Hebo bufanda rör?...blir ju en blandning av låg och högvarv då....eller är det bättre o satsa på Hebo aluminium ?

Postat: 21 oktober 2008, 21:35
av kallepalle
beror ju på vad du ska ha moppen till.

Postat: 21 oktober 2008, 21:36
av Moddad
Blir nog skön att köra med ett jämt drag. Bra för stunt ;)

Postat: 21 oktober 2008, 21:48
av x255z3D
vardags körning xD...men de ja är ute efter är bra axx o att den går någelunda bra på låga varv (så att ja kan sakta inte ut o behöva växla så fort den kom ner lite i varv)
står på twostroke "Cylindern har ett bra vridmoment på låga varv men maxeffekten ligger vid ca 9000rpm" så det lär väl inte vara några problem så sett antar jag?
och Hebo röret har ju oxå sin effekt runt 9000 varv så då får ja väl ut mycket bättre effekt med Hebo cylindern?

Postat: 21 oktober 2008, 21:49
av Moddad
Bättre effekt på höga varv med hebon. Mer jämt och skönt drag med handmaden.

Postat: 21 oktober 2008, 22:01
av x255z3D
så den kommer antagligen axxa bättre med handmade fast få sämre topp ?

Postat: 21 oktober 2008, 22:02
av Moddad
Mja axxet blir nog likvärdigt, mer om körkänslan ; ) Sen toppen blir bättre med hebon

Postat: 21 oktober 2008, 22:03
av kallepalle
precis

Postat: 21 oktober 2008, 22:05
av x255z3D
hmm...svårt val det här alltså....men tack för hjälpen :D

Postat: 22 oktober 2008, 06:24
av Moddad
Inga problem ;)