blackmasai skrev:tjeena jag undrar vilken cylinder som passar bra för mig på min yamaha dt50r 01 jag har tänkt på en barakit 50cc racing cylinder är den en låg varviv eller högvarvig cylinder? men håller min original vev för de? måste jag ha trimrör för den ska gå bra då? skulle vara schyst om ni skulle kunna ge mig lite info
maximannen skrev:
den cylindern är inte lågvarvig metrakit handmade är lågvarvig
Aja. Men menade att den varvar lika mkt som org cylindern. Alltså runt 12k
originalcyllen är kapabel till att varva ca 12-13k men effektregistret är inte optimalt på 12k alltså maxeffekten. det är mest röret som styr hur mycket det varvar, men cylinderns effektområde är en helt annan sak än maxvarvet. optimal effekt på originalcylindern hamnar nog snarare på 8-9000 rpm snarare, liktså handmade.
Alltså cylinderns vassaste del (där den arbetar som effektivast) ligger runt 8-9000rpm men den klarar av att varvas längre, till 12-13000 rpm om då har ett rör på som klarar av att få upp cylinderns varv till det. en vassare cylinder har effektområdet flyttat uppåt och är slöare på låga varv men istället klarar den av att varvas kanske 2-3000 varv till.
Om jag förstår rätt så borde alltså ett högvarvigt rör vara bra till mk handmade. Om effektkurvan på röret ligger mellan 8-12k och mk:s optimal effekt är på runt 9000.
sepi29 skrev:
Aja. Men menade att den varvar lika mkt som org cylindern. Alltså runt 12k
originalcyllen är kapabel till att varva ca 12-13k men effektregistret är inte optimalt på 12k alltså maxeffekten. det är mest röret som styr hur mycket det varvar, men cylinderns effektområde är en helt annan sak än maxvarvet. optimal effekt på originalcylindern hamnar nog snarare på 8-9000 rpm snarare, liktså handmade.
Alltså cylinderns vassaste del (där den arbetar som effektivast) ligger runt 8-9000rpm men den klarar av att varvas längre, till 12-13000 rpm om då har ett rör på som klarar av att få upp cylinderns varv till det. en vassare cylinder har effektområdet flyttat uppåt och är slöare på låga varv men istället klarar den av att varvas kanske 2-3000 varv till.
Om jag förstår rätt så borde alltså ett högvarvigt rör vara bra till mk handmade. Om effektkurvan på röret ligger mellan 8-12k och mk:s optimal effekt är på runt 9000.
bäst är ju att ha ett rör som är avstämt efter just den cylindern, i detta fallet ett mk thrower cylindern är lågvarvig alltså ska du ha ett lågvarvigt rör till det också
många stuntare blandar högvarvigt med lågvarvigt text mk handmade med gianelli rör (bara ett exempel) för att få en jämmnare efftektkurva. men för att få optimal efftekt ur en lågvarvig cylinder (tex mk handmade) så ska man ju ha ett lågvarvigt rör.
Det är så att min original cylinder till Derbin har massor med repor och kolven paj.
Så jag tänkte köpa en vettig sport 50cc och undrar om Airsal 50cc T6 vore ett bra val? Tycker att den liknar original så det borde väl inte vara ett problem iaf.
skulle mk handmade funka bra ihop med mitt Hebo bufanda rör?...blir ju en blandning av låg och högvarv då....eller är det bättre o satsa på Hebo aluminium ?
vardags körning xD...men de ja är ute efter är bra axx o att den går någelunda bra på låga varv (så att ja kan sakta inte ut o behöva växla så fort den kom ner lite i varv)
står på twostroke "Cylindern har ett bra vridmoment på låga varv men maxeffekten ligger vid ca 9000rpm" så det lär väl inte vara några problem så sett antar jag?
och Hebo röret har ju oxå sin effekt runt 9000 varv så då får ja väl ut mycket bättre effekt med Hebo cylindern?