byta kylarvattnet

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
luddemuregard
Kinaraket

Inlägg av luddemuregard »

Asså ni fattar GÖTT Det är som bensinskalle sa punkt slut ... För det är sant det räker med 30% glykol fråga vem som helst som håller på med bilar och har något i huvudet. SÅ SLUTA SNACKA MASSA SKIT FATTA
Malossi hyper racing
Frullen_91
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Frullen_91 »

-.- glykolen har 2 funktioner.
!. Lägre fryspunkt
2.Högre kokpunkt

En blandning på 25/75 , 30/70 eller 40/60 är precis lagom..

Det ska väll finnas en av tappar plugg under till på motorn som det gör på AM6 där man tappar ut all kylarvätska?
Team High-End Racing

Kiesler racing Ts2 http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 317#269317

Utför renoveringar av mopeder.

Bygger även motorer efter kundens önskemål
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Frullen_91 skrev:-.- glykolen har 2 funktioner.
!. Lägre fryspunkt
2.Högre kokpunkt

Det ska väll finnas en av tappar plugg under till på motorn som det gör på AM6 där man tappar ut all kylarvätska?
Man tappar bara ut våxellådsoljan där.
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Inlägg av derbi_senda93 »

jag kör på ungefär 30/70. pappa hade blandat i en dunke redan som han har till bilen så jag frågade om jag kunde ta lite. frågade honom även hur mycket det va. svaret blev ungefär 30/70..

sen gör inte glykolet bara så att fryspunkten blir lägre utan också att det har en smörjande effekt på vattenpumpskransen och att det inte blir rost i cylinderns kylarkanaler.

det räcker med att köra på 30/70 även på sommaren då det antagligen är större risk att det blir rost snabbare eftersom det är varmare ute, eller är jag helt ute och cyklar!? :roll:
x255z3D
Svårstartad skrothög

Inlägg av x255z3D »

kallepalle skrev:bensinskalle. destilerat vatten har en högre kokpunkt än vanligt vatten, och detta är vetenskapligt bevisat, så kom inte med ngt annat nu. och din version av hur man destilerar är ett sätt man kna göra det på, men det jag sa är också ett sätt.
du är knäpp :D
om ja inte minns fel har ja sett en del bra inlägg från dig men de där är bara jätte fel ;)
om du vet VAD destillerat vatten är så lär du ju förstå att de är den kokpunkten som destillerat vatten har som är "H2O's kokpunkt"
Destillerat är som bensinskalle sa: Nedkylda ånger från koktvatten, dvs. innehåller bara H2O och inga mineraler lr nåt sånt där dumt, Destillerat vatten ÄR RENT vatten
sen om kranvatten (inte rent vatten då det innehåller mineraler bland annat) har en annat kokpunkt så who the fuck cares, de kan omöjligt skilja mer än någon grad

Iallafall, tillbaka till ämnet
för att göra det enkelt, köp en flaska färdigblandat kylvatten lr gör helt enkelt som det står på dunken
kan det bli lättare? spela roll hur mycket glykol man har, bara det inte fryser
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

kallepalle skrev:bensinskalle. destilerat vatten har en högre kokpunkt än vanligt vatten, och detta är vetenskapligt bevisat, så kom inte med ngt annat nu. och din version av hur man destilerar är ett sätt man kna göra det på, men det jag sa är också ett sätt.
På ditt sätt tillverkar man dricksvatten kallepalle ;)

Destillerat vatten är endast kondenserade vattenångor, nästan 100 % H2O ;) Det är det enda sättet att göra vettan nästan 100% rent :D

SEN TILL ER ALLA SOM KÖR MED ENDAST VATTEN! :
Kör man med endast vatten så bör man hälla i errosionsskyddande medel! Annars rostar allt som kan rosta, som kylaren för den har ja för mej är av vanlig "stålplåt"
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Frullen_91
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Frullen_91 »

MarcusAndersson skrev:
Frullen_91 skrev:-.- glykolen har 2 funktioner.
!. Lägre fryspunkt
2.Högre kokpunkt

Man tappar bara ut våxellådsoljan där.
Nej finns även avtappare för kylarvattnet!
Team High-End Racing

Kiesler racing Ts2 http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 317#269317

Utför renoveringar av mopeder.

Bygger även motorer efter kundens önskemål
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

x255z3D skrev:
du är knäpp :D
om ja inte minns fel har ja sett en del bra inlägg från dig men de där är bara jätte fel ;)
om du vet VAD destillerat vatten är så lär du ju förstå att de är den kokpunkten som destillerat vatten har som är "H2O's kokpunkt"
Destillerat är som bensinskalle sa: Nedkylda ånger från koktvatten, dvs. innehåller bara H2O och inga mineraler lr nåt sånt där dumt, Destillerat vatten ÄR RENT vatten
sen om kranvatten (inte rent vatten då det innehåller mineraler bland annat) har en annat kokpunkt så who the fuck cares, de kan omöjligt skilja mer än någon grad

Iallafall, tillbaka till ämnet
för att göra det enkelt, köp en flaska färdigblandat kylvatten lr gör helt enkelt som det står på dunken
kan det bli lättare? spela roll hur mycket glykol man har, bara det inte fryser

kokpunkten på vanligt vatten ligger på 99,7 grader celsius och på destilerat vatten e det 104 grader celsius om jag inte minns fel.
alltså ingen stor skillnad, men skillnad ere.

svar till Bensinskalle:

okej, blandade väl ihop reningsätten då, de gjorde jag på provet också :)[/quote]
Användarens profilbild
Dz2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dz2 »

Köp ~ 2st flaskor BATTERIVATTEN = AVJONISERAT DESTILLERAT VATTEN. (kan inte bli mycket renare).
"Är så rent det kan bli". I med 30% glykol ELLER vad som står angivet på förpackningen. Svårare än så är det inte.. :)!
Angående kokpunkter så stämmer det. Men i detta fallet ska vi inte koka vatten utan förhindra att det fryser:)
Dock är det bra att skillja mellan "Destilerat" vatten och Destilerat + Avjoniserat. Det avjoniserade har högre kokpunkt. (vad jag minns iaf) Det normala destillerade vattnet har 100C
~OWR~ One Wheel riders ;)
R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Dz2 skrev:Köp ~ 2st flaskor BATTERIVATTEN = AVJONISERAT DESTILLERAT VATTEN. (kan inte bli mycket renare).
"Är så rent det kan bli". I med 30% glykol ELLER vad som står angivet på förpackningen. Svårare än så är det inte.. :)!
Angående kokpunkter så stämmer det. Men i detta fallet ska vi inte koka vatten utan förhindra att det fryser:)
Dock är det bra att skillja mellan "Destilerat" vatten och Destilerat + Avjoniserat. Det avjoniserade har högre kokpunkt. (vad jag minns iaf) Det normala destillerade vattnet har 100C
exakt ;)

Men de är såååååååå onödigt att hälla i batterivatten/ destillerat vatten, det kan t.o.m. försämra läget, för de kan vara annorlunda egenskaper på sådant vatten....

Ta bara helt vanligt kranvatten och lite glykol så blir de skitbra ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Dz2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dz2 »

bensinskalle skrev:
Dz2 skrev:Köp ~ 2st flaskor BATTERIVATTEN = AVJONISERAT DESTILLERAT VATTEN. (kan inte bli mycket renare).
exakt ;)

Men de är såååååååå onödigt att hälla i batterivatten/ destillerat vatten, det kan t.o.m. försämra läget, för de kan vara annorlunda egenskaper på sådant vatten....

Ta bara helt vanligt kranvatten och lite glykol så blir de skitbra ;)
Om ni vill vara värsting så fyll hela kylaren med Etanol. Då lär ni få en jädrans kylförmåga(Y) (Rekommenderas vid überportade sprinters^^)
~OWR~ One Wheel riders ;)
R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
Låst