Sida 3 av 3

Postat: 17 februari 2008, 12:11
av krawe
om du läser på det cylinderkittet så står det att de bör kombineras med att urpluggat effekt system och en 17,5mm,19mm förgasare de står inget om att byta vev.

Postat: 17 februari 2008, 12:16
av persson_10
men de står de inte på mallossis 80cc o de e ju tvunget :wink:

Postat: 17 februari 2008, 12:27
av persson_10
men de kan ju inte vara så stor skillnad på alu-sport o t6 så ja tar nog me t6 :P

Postat: 17 februari 2008, 17:58
av Tjocken
krawe och Persson_10 vad är erat fucking problem skaffa msn....

Postat: 17 februari 2008, 18:06
av chifen
Tjocken skrev:ONT: Mina setuper helt klart vad annars vill man ha :)


chifen och maximannen varför borra en cylinder?

Min prorace kommer att ha 76,51cc med 43mm slaglängd.

Och min MHR Team landar på 84,40cc med 43mm slaglängd

Så ingen av er behöver borra, bara bullshit och inget kunnande.

Här får ni en förklaring som jag har fått så ni lär er lite.

Du tar alla mått i centimeter, alltså borrning i 5cm (50mm) och slagläng som 4,3cm (med 43mm vevparti).

Diametern delar man 2 för att få fram radien (5/2 = 2,5), radien är alltså 2,5cm.
Sen tar du radien i kvadrat, eller radien gånger radien (2,5 X 2,5 = 6,25)

Radien i kvadrat multiplicerar du med pi (3,1415..) (6,25 x pi = 19,63)
Det som du nu räknat ut är basarean på en cylinder, eller arean på kolvtoppen i fallet på en motors cylinder, i ditt fall 19,63 cm2.

Arean multiplicerar man sedan med höjden på cylindern för att få fram volymen, i en motors fall är det då slaglängden.
Alltså i ditt fall: 19,63 x 4,3 = 84,409 cm3.

Alla mått har man i centimeter för att få svaret i cm3 (kubikcentimeter).
Hoppas att jag inte svara för sent, eller du redan fått svar på detta. Är det något fel med min förklaring så rätta mig.
och med större kolvarea får man med cc utan att behöva ändra något spec med toppen och komprition osv ;) och man borrar aldrig mer än att cylinderväggarna är tillräckligt tjocka för att palla det, så bara för du har varit på en mattelektion som jag har varit på många gånger och inte tänkt på problemet med att du måste ha mycket tjockare packningar osv mellan toppen och cylindern så :) tack för mig och gå tilltopic igen

Postat: 17 februari 2008, 19:28
av persson_10
helleu undrar vilken cylinder jag ska välja mellan airsal alu-sport o airsal t6 på orginalveven o orginalförgasaren?? eller kom med andra förslag

Postat: 17 februari 2008, 21:50
av krawe
airsal t6

Postat: 17 februari 2008, 21:55
av mrxrider
t6 kommer ge lite mer kräm MEN orginalveven kommer inte palla den lika länge som alusport +att du kommer få ut mer kräm ur alun eftersom t6 kräver betydligt mer bensin än va din orginal 12mm kan ge....

Postat: 18 februari 2008, 00:47
av persson_10
ja har 17,5 orginal

Postat: 18 februari 2008, 20:56
av persson_10
vilken cylinder skulle ni lirat på orginalveven o 17,5mm förgasare Metrakit handmade 70cc eller top performence 74cc? har inte en aning om vilken jag ska välja

Postat: 18 februari 2008, 22:06
av maximannen
Cylinder tråden kanske :wink:

Postat: 19 februari 2008, 00:40
av Tjocken
chifen skrev:
Tjocken skrev:ONT: Mina setuper helt klart vad annars vill man ha :)


chifen och maximannen varför borra en cylinder?

Min prorace kommer att ha 76,51cc med 43mm slaglängd.

Och min MHR Team landar på 84,40cc med 43mm slaglängd

Så ingen av er behöver borra, bara bullshit och inget kunnande.

Här får ni en förklaring som jag har fått så ni lär er lite.

Du tar alla mått i centimeter, alltså borrning i 5cm (50mm) och slagläng som 4,3cm (med 43mm vevparti).

Diametern delar man 2 för att få fram radien (5/2 = 2,5), radien är alltså 2,5cm.
Sen tar du radien i kvadrat, eller radien gånger radien (2,5 X 2,5 = 6,25)

Radien i kvadrat multiplicerar du med pi (3,1415..) (6,25 x pi = 19,63)
Det som du nu räknat ut är basarean på en cylinder, eller arean på kolvtoppen i fallet på en motors cylinder, i ditt fall 19,63 cm2.

Arean multiplicerar man sedan med höjden på cylindern för att få fram volymen, i en motors fall är det då slaglängden.
Alltså i ditt fall: 19,63 x 4,3 = 84,409 cm3.

Alla mått har man i centimeter för att få svaret i cm3 (kubikcentimeter).
Hoppas att jag inte svara för sent, eller du redan fått svar på detta. Är det något fel med min förklaring så rätta mig.
och med större kolvarea får man med cc utan att behöva ändra något spec med toppen och komprition osv ;) och man borrar aldrig mer än att cylinderväggarna är tillräckligt tjocka för att palla det, så bara för du har varit på en mattelektion som jag har varit på många gånger och inte tänkt på problemet med att du måste ha mycket tjockare packningar osv mellan toppen och cylindern så :) tack för mig och gå tilltopic igen
här får du ett citat från min gamla text "Här får ni en förklaring som jag har fått så ni lär er lite."

och sen om du har 43mm vevparti så behöver du spacer på 1,5mm och det ändrar inget somhelst på effekten det du ska göra är att sänka portarna mer behöver du inte göra och sen på spacern ska du läga en packning på för att du ska ha en squish och på metrakits Prorace rekomenderar dom +/- 0,50mm.

Mellan Cylindern och toppen behöver du inte alls tjockare packning ;)

Och vad snackar du om kompresionen för behöver du inte
ändra på något sätt.

Och ditt sätt är väldigt dyrt och onödigt.
exempel
måste du skaffa dig en specialbeställd kolv och kolvring som ska passa
din nyborrade cylinder.

och sen måste du lägga nytt niascil.

Sen måste du göra om portarna för dom kommer vara fucked up.

helt enkelt lägg ner skitsnacket och försök inte verka kunning framför massa nyblivna 15 åringar.

Postat: 19 februari 2008, 15:59
av chifen
det står fantasi setup? pengar spelar ingen som hellst roll och skrev också att jag skulle porta ;) jag vill hellst inte ha allt för lång slaglängd heller. en överdimintionskolv är inte så svårt att beställa om du bara har lite kontakter och blir inte så jävla dyrt då heller men nu sa jag somsagt att pengar inte spelar någon roll :) säg vad du vill ha för setup istället för att klaga? nu är det heller inte porrace vi snackar om utan guss som är en sportcylle :) duger det svaret för dig? hade jag behövt mer volym i en 80cc hade jag inte haft råd att bora pga det kostar så mycket med nicasilbehandlingen och då hade jag nog valt ett vevparti med längre slaglängd men jag föredrar borrad framför en längre slaglängd ;) duger det svaret? sluta klaga och säg vad du vill ha istället :)

Postat: 19 februari 2008, 17:44
av Tjocken
chifen skrev:det står fantasi setup? pengar spelar ingen som hellst roll och skrev också att jag skulle porta ;) jag vill hellst inte ha allt för lång slaglängd heller. en överdimintionskolv är inte så svårt att beställa om du bara har lite kontakter och blir inte så jävla dyrt då heller men nu sa jag somsagt att pengar inte spelar någon roll :) säg vad du vill ha för setup istället för att klaga? nu är det heller inte porrace vi snackar om utan guss som är en sportcylle :) duger det svaret för dig? hade jag behövt mer volym i en 80cc hade jag inte haft råd att bora pga det kostar så mycket med nicasilbehandlingen och då hade jag nog valt ett vevparti med längre slaglängd men jag föredrar borrad framför en längre slaglängd ;) duger det svaret? sluta klaga och säg vad du vill ha istället :)
mina setuper vill jag ha inget annat.

Postat: 19 februari 2008, 18:15
av chifen
och det är? :) va inte sån suris ;)

Postat: 19 februari 2008, 22:18
av Tjocken
chifen skrev:och det är? :) va inte sån suris ;)
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=68732

läs

Postat: 19 februari 2008, 23:18
av david92
just nu skulle jag vilja ha en moppe som det inte går o få punka på!!!
finns de kan man köpa på twstroke isf ja hittar inte dom xD