och med större kolvarea får man med cc utan att behöva ändra något spec med toppen och komprition osvTjocken skrev:ONT: Mina setuper helt klart vad annars vill man ha
chifen och maximannen varför borra en cylinder?
Min prorace kommer att ha 76,51cc med 43mm slaglängd.
Och min MHR Team landar på 84,40cc med 43mm slaglängd
Så ingen av er behöver borra, bara bullshit och inget kunnande.
Här får ni en förklaring som jag har fått så ni lär er lite.
Du tar alla mått i centimeter, alltså borrning i 5cm (50mm) och slagläng som 4,3cm (med 43mm vevparti).
Diametern delar man 2 för att få fram radien (5/2 = 2,5), radien är alltså 2,5cm.
Sen tar du radien i kvadrat, eller radien gånger radien (2,5 X 2,5 = 6,25)
Radien i kvadrat multiplicerar du med pi (3,1415..) (6,25 x pi = 19,63)
Det som du nu räknat ut är basarean på en cylinder, eller arean på kolvtoppen i fallet på en motors cylinder, i ditt fall 19,63 cm2.
Arean multiplicerar man sedan med höjden på cylindern för att få fram volymen, i en motors fall är det då slaglängden.
Alltså i ditt fall: 19,63 x 4,3 = 84,409 cm3.
Alla mått har man i centimeter för att få svaret i cm3 (kubikcentimeter).
Hoppas att jag inte svara för sent, eller du redan fått svar på detta. Är det något fel med min förklaring så rätta mig.
här får du ett citat från min gamla text "Här får ni en förklaring som jag har fått så ni lär er lite."chifen skrev:och med större kolvarea får man med cc utan att behöva ändra något spec med toppen och komprition osvTjocken skrev:ONT: Mina setuper helt klart vad annars vill man ha
chifen och maximannen varför borra en cylinder?
Min prorace kommer att ha 76,51cc med 43mm slaglängd.
Och min MHR Team landar på 84,40cc med 43mm slaglängd
Så ingen av er behöver borra, bara bullshit och inget kunnande.
Här får ni en förklaring som jag har fått så ni lär er lite.
Du tar alla mått i centimeter, alltså borrning i 5cm (50mm) och slagläng som 4,3cm (med 43mm vevparti).
Diametern delar man 2 för att få fram radien (5/2 = 2,5), radien är alltså 2,5cm.
Sen tar du radien i kvadrat, eller radien gånger radien (2,5 X 2,5 = 6,25)
Radien i kvadrat multiplicerar du med pi (3,1415..) (6,25 x pi = 19,63)
Det som du nu räknat ut är basarean på en cylinder, eller arean på kolvtoppen i fallet på en motors cylinder, i ditt fall 19,63 cm2.
Arean multiplicerar man sedan med höjden på cylindern för att få fram volymen, i en motors fall är det då slaglängden.
Alltså i ditt fall: 19,63 x 4,3 = 84,409 cm3.
Alla mått har man i centimeter för att få svaret i cm3 (kubikcentimeter).
Hoppas att jag inte svara för sent, eller du redan fått svar på detta. Är det något fel med min förklaring så rätta mig.och man borrar aldrig mer än att cylinderväggarna är tillräckligt tjocka för att palla det, så bara för du har varit på en mattelektion som jag har varit på många gånger och inte tänkt på problemet med att du måste ha mycket tjockare packningar osv mellan toppen och cylindern så
tack för mig och gå tilltopic igen
mina setuper vill jag ha inget annat.chifen skrev:det står fantasi setup? pengar spelar ingen som hellst roll och skrev också att jag skulle portajag vill hellst inte ha allt för lång slaglängd heller. en överdimintionskolv är inte så svårt att beställa om du bara har lite kontakter och blir inte så jävla dyrt då heller men nu sa jag somsagt att pengar inte spelar någon roll
säg vad du vill ha för setup istället för att klaga? nu är det heller inte porrace vi snackar om utan guss som är en sportcylle
duger det svaret för dig? hade jag behövt mer volym i en 80cc hade jag inte haft råd att bora pga det kostar så mycket med nicasilbehandlingen och då hade jag nog valt ett vevparti med längre slaglängd men jag föredrar borrad framför en längre slaglängd
duger det svaret? sluta klaga och säg vad du vill ha istället