Bra setup till Rieju

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp

Inlägg av p4ck »

Oggee skrev:
p4ck skrev:
gilerahjärnan skrev: "hade". hur länge körde han med den?
Sant där dock, han satte ju på 80cc och sålde iväg den ett tag efter det.
Airsal cylindern dog ju för att den skar om jag inte minns fel..

Men jag tror inte TS behöver oroa sig för att veven ska rasa om han satsar på en Airsal 70cc eller BRK 74cc.
Negativa med gjutjärn är ju som sagt sämre kylning, och om skiten överhettas så är det större chans att toppen snear till sig t.ex.

F.ö så 80cc cylindern ogge syftar på är egentligen 73cc
Ja den är egentligen 73cc. Vadå kylning? Tror du cylindern pajar för den blir för varm? Har man tillräckligt med vätska i kylaren och öppet luftfilter är det inget man behöver oroa sig för
Va i helvete?
Ja, jag tror cylindern pajar ifall den blir för varm. En cylinder som värmenyper är verkligen inte bra.
Ja, klart som fan att den inte bör värmenypa om du har tillräckligt med kylarvatten, men klart som fan att det kan hända ändå.

Och öppet luftfilter har ingenting med kylningen att göra i det här fallet. :roll:
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

OGGE VAD PRATAR DU OM? VADÅ LUFTFILTER??? JAG HÄNGER MIG
Erkovich
Svårstartad skrothög

Inlägg av Erkovich »

Oggee skrev:
suzukiwheelier skrev:asså håll käften oggee,han förstod efter första gången

är som gilerahjärnann säger, du kan fast köra 110cc alu sålänge du inte varvstoppar 24/7
satsa på en polino guss 80cc rätt så billiga och levererar någorlunda bra, ostrypt insug ska du ha och du ska ha ett som passar din förgasare
21mm på 80? skulle knappt lagt de på 70 köp 24 eller 26mm av något kvalitets märke, dellorto,keihin och så ska du ha en munstycke sats

så sammanfattning på din köplista:

polini guss 80
kolvbultsnållager
dellorto PWK 24mm/26mm
munstyckesats 90-110
insug(valfritt märke) 24/26mm ostrypt om dom ens har strypta
feel free att lägga till nåt om ja missa nått

lycka till och varva lugnt ;)

Ska du komma nu och styra upp allt och leka duktig? 110cc? Synd bara att det inte finns några 110 cc som varvar lugnt, den cylindern jag skickade är den billigaste 80cc gjutjärn man kan få tag på, och den levererar bra med kräm, han ville inte lägga så mycket pengar på trimmet sa han själv. Om han köper 80cc aluminium så kommer hans vevs livslängd bli betydligy kortare än om han kör med gjutjärn. 21-24mm förgasare räcker, vissa kör mer 17,5mm förgasare till 80cc, det funkar men man får inte ut all kraft ut cylindern
Om det är någon som leker duktig så är det du oggge.
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

gilerahjärnan skrev:OGGE VAD PRATAR DU OM? VADÅ LUFTFILTER??? JAG HÄNGER MIG
Den får bättre luftgenomströmning med luftfilter= bättre kylning, men det visste du nog inte.

Nej lilla gubben, gör inte det, tror dina föräldrar skulle bli ledsna då :(
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp

Inlägg av p4ck »

Oggee skrev:
Den får bättre luftgenomströmning med luftfilter= bättre kylning, men det visste du nog inte.

ÄR DU TOTALT DUM I HUVUDET? XDDDDDD
Den får bara mer luft.
Den kyls inte bättre utav ett sportluftfilter. Däremot så kan det vara större chans att cylindern nyper för dig ifall din moped är för dåligt bestyckad och den får inte rätt mängd bensin.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
Erkovich
Svårstartad skrothög

Inlägg av Erkovich »

Oggee skrev:

Du vet inte vad du pratar om>.< Skärp dig med den dåliga attityden
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

Erkovich skrev:
Oggee skrev:

Dåliga attityden? Jag har skickat en fullt fungerande setup till honom och vaf har du bidragit med? Suttit och pillat röven och bossar över hur folk ska bete sig... Sluta lek polis din pajas
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp

Inlägg av p4ck »

Oggee skrev:
Erkovich skrev:
Oggee skrev: Den får bättre luftgenomströmning med luftfilter= bättre kylning, men det visste du nog inte.

Dåliga attityden? Jag har skickat en fullt fungerande setup till honom och vaf har du bidragit med? Suttit och pillat röven och bossar över hur folk ska bete sig... Sluta lek polis din pajas
Och du skriver att alla andra cylindrar än den du skrivit kommer göra så hans vev kommer ge upp. För helvete. :roll:

Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

p4ck skrev:
Oggee skrev:
Erkovich skrev:Du vet inte vad du pratar om>.< Skärp dig med den dåliga attityden
Och du skriver att alla andra cylindrar än den du skrivit kommer göra så hans vev kommer ge upp. För helvete. :roll:
Det sa jag inte? Jag sa att det är ett bra alternativ om han ska köra trimmat med originalveven.. Föresten var det du som rekommendera den till mig som har exakt samma setup så vad är det du bråkar 0m?
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp

Inlägg av p4ck »

Oggee skrev:
Det sa jag inte? Jag sa att det är ett bra alternativ om han ska köra trimmat med originalveven.. Föresten var det du som rekommendera den till mig som har exakt samma setup så vad är det du bråkar 0m?
"Köp absolut ingen av de 2 cylindrar, som du ser är de aluminium och kommer knäcka din vev väldigt snart."

Jag rekommenderade den cylindern eftersom du sa att du ville ha en billig cylinder. Sen har jag aldrig sagt att jag haft samma setup, eller va?
Det jag bråkar om är att du säger att originalveven inte klarar av en Alucylle, liksom vafan? Bara för det är 80cc och aluminium betyder det inte att den varvar ashögt och kommer rasa veven efter ett par åk.

Och som jag sa för att lägga till värde i tråden så sa jag att gjutjärnscylindrar har sämre kylning och om dom värmenyper är det större chans att toppen blir sne t.ex. Men då försöker du idiotförklara mig och säger att cylindern inte tar skada av ett värmenyp.
:roll:

Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

p4ck skrev:
Oggee skrev:
"Köp absolut ingen av de 2 cylindrar, som du ser är de aluminium och kommer knäcka din vev väldigt snart."

Jag rekommenderade den cylindern eftersom du sa att du ville ha en billig cylinder. Sen har jag aldrig sagt att jag haft samma setup, eller va?
Det jag bråkar om är att du säger att originalveven inte klarar av en Alucylle, liksom vafan? Bara för det är 80cc och aluminium betyder det inte att den varvar ashögt och kommer rasa veven efter ett par åk.

Och som jag sa för att lägga till värde i tråden så sa jag att gjutjärnscylindrar har sämre kylning och om dom värmenyper är det större chans att toppen blir sne t.ex. Men då försöker du idiotförklara mig och säger att cylindern inte tar skada av ett värmenyp.
:roll:
Är du pantad på riktigt eller? Du får läsa vad jag skriver innan du kommer på nya historier! Jag sa att det är inte stor risk att den värmenyper om han har bra med kyllarvätska och inte att det inte gör nåt att den värmenyper- lär dig skillnaden. Sen det här mer att 80cc aluminium går inte ihop med originaleven hade du inte tänkt på eller? Gjutjärn är det bästa om man inte riskerar att knäcka veven, för det var de han inte ville göra. Jag tycker inte han ska köpa nån av de 80cc aluminiumcylindrarna om han inte vill knäcka veven, eller är man inkompetent då? :roll:
gilerahjärnan
Varnad

oggee, är det skillnad på varven på en alu och en gjutjärn? medans en alu varvar 8000, varvar en gjutjärn 5000 då?
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp

Inlägg av p4ck »

Oggee skrev:
Är du pantad på riktigt eller? Du får läsa vad jag skriver innan du kommer på nya historier! Jag sa att det är inte stor risk att den värmenyper om han har bra med kyllarvätska och inte att det inte gör nåt att den värmenyper- lär dig skillnaden. Sen det här mer att 80cc aluminium går inte ihop med originaleven hade du inte tänkt på eller? Gjutjärn är det bästa om man inte riskerar att knäcka veven, för det var de han inte ville göra. Jag tycker inte han ska köpa nån av de 80cc aluminiumcylindrarna om han inte vill knäcka veven, eller är man inkompetent då? :roll:
"Tror du cylindern pajar för den blir för varm? Har man tillräckligt med vätska i kylaren och öppet luftfilter är det inget man behöver oroa sig för"

Klart som fan 80cc aluminium går ihop med originalvev..Han kommer inte knäcka veven tack vare det. Är han orolig över det men fortfarande vill ha gött med vrid och liknande behöver han inte ligga och varva skiten ur mopeden så fort han får chansen. Också en rekommendation att byta vev, men det är det på alla cylindrar över 50cc typ.. Enda jag inte sett att det står "rekommenderad att byta vev" är på MK Handmade 70cc :roll:

Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

gilerahjärnan skrev:oggee, är det skillnad på varven på en alu och en gjutjärn? medans en alu varvar 8000, varvar en gjutjärn 5000 då?
Det är skillnad på varven mellan en alu och gjutjärn, men 80cc gjutjärn och 70cc alu borde ligga ganska lika.
gilerahjärnan
Varnad

Oggee skrev:
gilerahjärnan skrev:oggee, är det skillnad på varven på en alu och en gjutjärn? medans en alu varvar 8000, varvar en gjutjärn 5000 då?
Det är skillnad på varven mellan en alu och gjutjärn, men 80cc gjutjärn och 70cc alu borde ligga ganska lika.
hur syftar du på varven? dom varvar exakt likadant på exakt samma varvtal, svårt att förklara....
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

gilerahjärnan skrev:
Oggee skrev:
hur syftar du på varven? dom varvar exakt likadant på exakt samma varvtal, svårt att förklara....
Hur menar du nu? De varvar ju olika beroende på cylinder, men generellt varvar gjutjärn mindre och har längre livslängd
Användarens profilbild
DerbiDRDRacing05
Elmoped

Inlägg av DerbiDRDRacing05 »

sluta bråka nu oggee, visst du hjälpte han med setupen men dina kunskaper om motorer verkar ta slut efter det.
Det är inte farten som räknas, det är smällen.
Eller som vi säger här i stan.
It is not the fart that counts, it is the smell.

Setup:
Barikit 74cc (Portad av toggetuning)
Metrakit SP
21mm Dellorto
14-53
Parmakit Membran
Original vev
Original tändning
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

DerbiDRDRacing05 skrev:sluta bråka nu oggee, visst du hjälpte han med setupen men dina kunskaper om motorer verkar ta slut efter det.
Bråka? Du är den som provocerar fram bråk din nolla. Hur tänker du att mina kunskaper tog slut? Har skrivit en fullt fungerande setup
Erkovich
Svårstartad skrothög

Inlägg av Erkovich »

Oggee skrev:
DerbiDRDRacing05 skrev:sluta bråka nu oggee, visst du hjälpte han med setupen men dina kunskaper om motorer verkar ta slut efter det.
Bråka? Du är den som provocerar fram bråk din nolla. Hur tänker du att mina kunskaper tog slut? Har skrivit en fullt fungerande setup
På vilket sätt provocerar han fram bråk får jag fråga?
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken

Inlägg av YamahaMarcus »

Sluta larva er allihopa, denna tråden har gått överstyr och han har fått svar nu så antar att det räcker...
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

Erkovich skrev:
Oggee skrev:
Ta det lugnt nu grabben
Användarens profilbild
suzukiwheelier
Farsans gamla zündapp

Inlägg av suzukiwheelier »

Oggee skrev:
Erkovich skrev:
Oggee skrev: Bråka? Du är den som provocerar fram bråk din nolla. Hur tänker du att mina kunskaper tog slut? Har skrivit en fullt fungerande setup
Ta det lugnt nu grabben
gå och sov och svara inte mera i denna tråd tack! spela duktig? nån måste ju styra upp skiten när du bullshittar så mycke så du inte kan se va nån annan skriver

nu skriver ingen nåt mera om detta och satsar på att hjälpa han, han blir ju bara förvirrad när alla tros veta bättre än nån annan
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp

Inlägg av p4ck »

Svarar i tråden nu och är duktig.

Förgasare: Valfri 19-21mm förgasare. Dellorto/Barikit/vad du vill ha Sak samma!
Cylinder: Airsal 70cc
Rör: Det du har just nu.
Drev: 13/53

Är det jag skulle köra, billigt och airsal ska vara en bra cylinder för den pengen. Många som kör med dessa och dom är inte lika vassa som dyrare 70cc.

Användarens profilbild
kv1st
Svårstartad skrothög

Inlägg av kv1st »

p4ck skrev:Svarar i tråden nu och är duktig.

Är det jag skulle köra, billigt och airsal ska vara en bra cylinder för den pengen. Många som kör med dessa och dom är inte lika vassa som dyrare 70cc.

Ska de va 70 racing då?
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

kv1st skrev:
p4ck skrev:Svarar i tråden nu och är duktig.

Ska de va 70 racing då?
Nej ingen jävla hyper/ racing, gjutjärn om du ska ha 80cc, sport om du ska ha 70cc. Lyssna inte på de som säger att du kan ha hyper 80cc eller alu 80cc om du vill ha lång livslängd på din vev
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

YamahaMarcus skrev:Sluta larva er allihopa, denna tråden har gått överstyr och han har fått svar nu så antar att det räcker...
Precis, jag skickade en bra setup men drt kommer ju självklart massa snorungar som ska "veta bäst"
gilerahjärnan
Varnad

kör på den vanliga 70 airsal, bra effekt för ett lågt pris

oggee: börja inte igen för helvete.....
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

gilerahjärnan skrev:kör på den vanliga 70 airsal, bra effekt för ett lågt pris

oggee: börja inte igen för helvete.....
Vad menar du nu? Det där var bara random av dig, men det är väl så du jobbar; slänger random kommentarer från höger och vänster.

Lyssna inte på denna killen, han verkar inte ha alla hästar hemma
gilerahjärnan
Varnad

"kommer ju självklart massa snorungar som ska "veta bäst". du borde verkligen sluta, du har 4 personer som är emot dig, du kanske inte inser att du faktiskt har fel?
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

gilerahjärnan skrev:"kommer ju självklart massa snorungar som ska "veta bäst". du borde verkligen sluta, du har 4 personer som är emot dig, du kanske inte inser att du faktiskt har fel?
4 personer emot mig? Inklusive dig då eller? Detta visar bara hur osäker du är på din sak. Har du inte tänkt på att det kan vara 4 personer som har för lite erfarenhet? :roll:

Säg mig, vad är det jag har fel? Skulle vara intressant att veta av den "erfarna" killen ;)
gilerahjärnan
Varnad

Oggee skrev:
gilerahjärnan skrev:"kommer ju självklart massa snorungar som ska "veta bäst". du borde verkligen sluta, du har 4 personer som är emot dig, du kanske inte inser att du faktiskt har fel?
4 personer emot mig? Inklusive dig då eller? Detta visar bara hur osäker du är på din sak. Har du inte tänkt på att det kan vara 4 personer som har för lite erfarenhet? :roll:
sannolikheten är liten att 4 personer har mindre erfarenhet än att 1 person kan så mycket mer. du vet ju inte vad du pratar om
gilerahjärnan
Varnad

du skriver att luftfilter ger bättre kylning, fel. du skriver att TK rör är värsting rör, enligt mig så är värsting rör voca m.m. en cylinder värmenyper om den blir för varm, kan ica-jerry räkna ut själv. som dea sa själv, ska man köra på 80cc så bör man byta vev.
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

gilerahjärnan skrev:
Oggee skrev:
sannolikheten är liten att 4 personer har mindre erfarenhet än att 1 person kan så mycket mer. du vet ju inte vad du pratar om
Hitler hade massa människor med sig, hade dem också rätt eller? :D även om detta inte har att göra med hitler så är det ett tydligt exempel på att bara för att många är emot behöver inte den mindre majoriteten ha fel. Och du påstår att jag är okunnig och har fel. Vad är det jag har fel med? Att originalveven klarar 80cc aluminiumcyllar? Du har ju inte fått in i din skalle att veven tar enormt mycket stryk av varvvilliga cylindrar, därför rekommenderar jag inte aluminium.

Men den "kunniga" killen kanske ska ta över och visa vart skåpet ska stå? :P
gilerahjärnan
Varnad

Oggee skrev:
gilerahjärnan skrev:
Oggee skrev: 4 personer emot mig? Inklusive dig då eller? Detta visar bara hur osäker du är på din sak. Har du inte tänkt på att det kan vara 4 personer som har för lite erfarenhet? :roll:
Hitler hade massa människor med sig, hade dem också rätt eller? :D även om detta inte har att göra med hitler så är det ett tydligt exempel på att bara för att många är emot behöver inte den mindre majoriteten ha fel. Och du påstår att jag är okunnig och har fel. Vad är det jag har fel med? Att originalveven klarar 80cc aluminiumcyllar? Du har ju inte fått in i din skalle att veven tar enormt mycket stryk av varvvilliga cylindrar, därför rekommenderar jag inte aluminium.

Men den "kunniga" killen kanske ska ta över och visa vart skåpet ska stå? :P
söta rara, vet inte om man ska säga om den klarar eller inte, men veven ger vika om du ligger o pressar med en gjutjärn som en Alu. du kan varva precis lika mycket som en gjutjärn som en alminium
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

gilerahjärnan skrev:du skriver att luftfilter ger bättre kylning, fel. du skriver att TK rör är värsting rör, enligt mig så är värsting rör voca m.m. en cylinder värmenyper om den blir för varm, kan ica-jerry räkna ut själv. som dea sa själv, ska man köra på 80cc så bör man byta vev.
Luftfilter ger bättre luftgenomströmning som får moppen att gå bättre som i sin tur resulterar i bättre kylning.

TK HQ är ett värstingrör (ett av de starkare rören, allt är relativt)

Har jag sagt emot att en cylinder inte kan värmenypa? Att den värmenyper är knappast det första han bör oroa sig för om han köper större cc cylinder.

Jag avråder dig från att låta ICA Jerry trimma din moppe

Köper man gjutjärn 80cc rekommenderas det, dock inget krav att byta vev. Köper man 80cc alu däremot är det ett minimikrav att byta vev. Hade du läst det han skrev så hade du lagt märke till att han INTE tänkt byta vev. Blir det lite klarare för dig nu? :shock:
Låst