Sida 3 av 4
Postat: 9 februari 2013, 09:07
av emilj96
Har en Peugeot speedfighter 3 AC 2011
som jag nu har kapat blindröret, tagit bort skortenen i luftbuken samt byt till DR Pulley variator vikter 7,5g.
Vilken storlek på huvudmunstycke rekommenderas att testa?
Postat: 10 februari 2013, 00:09
av BoMaNsf2
[quote="MopedOlle"]Ja, det måste du.[/quote]
Men till hur myckey större??
Får man med allt när man köper kittet? Topplockspackning, clips mm
Postat: 11 februari 2013, 10:31
av Oliver96
emilj96 skrev:Har en Peugeot speedfighter 3 AC 2011
som jag nu har kapat blindröret, tagit bort skortenen i luftbuken samt byt till DR Pulley variator vikter 7,5g.
Vilken storlek på huvudmunstycke rekommenderas att testa?
Är 7.5 g bra eller ska jag köra på 8.0 g?
Postat: 1 mars 2013, 06:24
av Theoldguy
Hallå där, har suttit och läst igenom den här tråden och de verkar som att ni killar kan de där med trim.
Här har ni en 31årig oldguy som kommer snart köpa mig en peugeot och ja ser att de finns en hel del saker att göra på dom.

Jobbar som bilmekaniker men när de kommer till mopeder är jag ganska så insnöad på dom gamla sätten att trimma mopeder, (cylinder, förgasare, drev) osv, har aldrig testat trimma en Vespa/scooter så de ska bli kul att testa något nytt.
Är de någon som har en bra bild på variatorplattan som ska bort för dom jag hittar har dom demolerat hela variatorn och visar inte exakt vilken del som ska bort.
Postat: 1 mars 2013, 08:40
av HasSse666
Tycker det var ganska tydligt i mitt första inlägg vad som skall bort
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=42WXjFKyyic[/youtube]
Kolla ca 47 sek in i detta klipp
Så förstår du nog
Lycka till
PS
Tänk på att detta att börja skruva i moppar på äldre dagar kan få oanade konsekvenser du kan hamna i ett svårt beroende!

Postat: 1 mars 2013, 20:25
av Theoldguy
Tack Hasse. Nu är jag med i leken serru.
Köpte mig en Peugeot idag, tror den heter X-race det är vad de stod på den iaf, 2-takt men den verkar ganska pigg just nu men jag ska ta och skruva isär den när jag har tider över på jobbet, eftersom man jobbar med de man gör så har jag tillgång till dom flesta verktyg så de är nog inga problem.
Mitt problem att se vad som skulle bort på bilden va nog min färgblindhet för jag såg verkligen ingen "rödmarkerad" del på bilden men de löste jag med att be tanten kolla bilden
PS mycket nice video.
Postat: 2 mars 2013, 07:25
av HasSse666
Det ska nog gå bra med dina kunskaper att få fart på "Fransosen".
Aj då färgblind..
Ja ja men då kan du strunta i lackjobbet?
Har själv haft en X-race det är en mycket bra moppe!
- Kapa blindtarmen på avgasröret
- Gå upp 5strl på huvudmunstycket
- Låt bli luftfiltret
- Gå ned till 8 grams vikter (NEJ inte lättare än så)
- Styvare fjädrar till kopplingen
- Låt bli tryckfjädern
- Ett kolfibermembran 0.3mm aka reeds
Det brukar JAG kalla avstrypning INTE trim..men du lär nog inte stanna där..

Postat: 2 mars 2013, 07:43
av Theoldguy
haha precis kommer nog inte stanna där.
Men till en början vill jag ha upp den i ca 60-70km/h för jag kommer pendla med den till jobbet och sitta i 45km/h i 4 mil har jag inte tålamod till.
På måndag ska de beställas vinterdäck då jag ska börja pendla med den i veckan som kommer, varför du undrar? För att när jag var ung å dum åkte jag dit för rattfylla och blev av med körkortet och sedan tog jag tillbaka de men så missade jag att lämna in ett läkarintyg så 4 år efter att jag tog tillbaka de så drog dom in mitt körkort och nu sitter jag här och har 4 mil till jobbet och har en Liten på G om en månad så de är viktigt för mig att behålla jobbet så jag kan fixa de där förb**de intyget och få tillbaka min lapp.
Så dagens lärdom Kör ALDRIG full kids.

Postat: 2 mars 2013, 15:51
av HasSse666
Aj då nej dricka och köra går inte ihop
Lycka till med intygen
Schwalbe har de klart bästa vinterdäcken ALDRIG vurpat med dem.
MEN finns hellt OK vinterdäck på TS-shopen också
Postat: 2 mars 2013, 15:55
av Oliver96
Om man tar bort brickan på en speedfight 3. Finns det nån risk för att vikterna glider ut och flyger runt i variatorn?
Och är det samma sätt man tar bort den på som videon med 4-taktaren?
Postat: 2 mars 2013, 21:22
av HasSse666
Vet inte om det finns ngn bricka på spf3
Postat: 4 mars 2013, 06:51
av Theoldguy
Haj, igår rev jag isär tantens gamla Baotian och kikade lite, ingen variator bricka var kvar men de va jag inte förvånad över eftersom den redan gör 70 plant och 80 med lite lutning.
Sen hittade jag en skorsten (borta nu) sen kollade jag efter sladdar vilket inte verkade finnas på denna, dock har den en EGR men de visste jag sen tidigare, dock har jag aldrig förstått varför man sätter EGR på en så liten motor, för den där lilla saken kan ju inte ge ut mer avgaser än vad en person gör en dag med gasig mage.
Idag blir de att pilla på peugeot'n om jag får tid över på jobbet, ska kika om variator brickan är kvar och kolla CPI osv.

Postat: 4 mars 2013, 12:46
av HasSse666
Theoldguy kolla reedsen/membranen de brukar vara spuckna testa gärna med kolfibermembran den brukar bli lite rappare om man har haft för tjocka glasfibermembran
Postat: 4 mars 2013, 18:45
av Theoldguy
Tja, Okej jag hade tyvärr ingen tid att kika på moppen idag, men imorgon ska jag börja åka tror jag Utan vinterdäck så de kommer nog vara ett projekt för sig de på våra isiga vägar här hehe.

Postat: 5 mars 2013, 20:28
av Theoldguy
hojjen hemma och de verkar som att Variatorn var fit for fight när jag åkte hem för jag va uppe i 60 - 65 ibland. så de är bara dom andra strypen kvar skulle jag tro.

Kan notera att jag såg att "blindtarmen" sitter kvar men jag får se om jag orkar bry mig om den.
bild
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=21339
Postat: 13 mars 2013, 13:37
av Theoldguy
Hallå här är jag igen, Är de vanligt att choken hänger sig på dom där motorerna?
För ja skulle sticka till jobbet igår och då när den blev varm va de precis som om den hängt sig så vad jag undrar är väl om du har någon bra ide att förhindra detta?
Sf2
Postat: 13 mars 2013, 16:59
av Twixness
Hej!
kommer detta funka bra ihop? har en budget på runt 3000kr.
Förgasare:Dellorto PHBG 19 mm DS
Cylinder:Cylinder 70cc Malossi
Avgassystem:Avgassystem Gianelli Next
Luftfilter:Malossi Red Filter E13
+
Variatorvikter:4.0-5.5
blåa Kopplingsfjädrar
Malossi - Reeds (Racing) Karbon
Finns det ngt jag kan byta ut?
finns det ngt mer som jag glömt för att få detta att funka?
Re: Sf2
Postat: 13 mars 2013, 17:16
av HasSse666
Twixness skrev:finns det ngt mer som jag glömt för att få detta att funka?
Ostrypt CDI
Sedan tror jag du nog har för lätta vikter men det måste du testa dig fram till
Cdi box
Postat: 13 mars 2013, 17:23
av Twixness

Är det någon som vet vilken Cdi detta är? den sitter på min speedfighter 2 09a
Är det startspärr på denna?
Re: Sf2
Postat: 13 mars 2013, 19:00
av Twixness
HasSse666 skrev:Twixness skrev:finns det ngt mer som jag glömt för att få detta att funka?
Ostrypt CDI
Sedan tror jag du nog har för lätta vikter men det måste du testa dig fram till
är det startspärr på denna? övanför mig
Re: Sf2
Postat: 13 mars 2013, 20:02
av HasSse666
Twixness skrev:är det startspärr på denna? övanför mig
Mest troligt
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=sGZJcpPap50[/youtube]
De flesta Peugeot mopeder har "varvstopp" vid 8000rpm kolla hur min stryper
(ca 50-54 sek in i klippet)
Re: Sf2
Postat: 14 mars 2013, 12:10
av Twixness
HasSse666 skrev:Twixness skrev:är det startspärr på denna? övanför mig
Mest troligt
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=sGZJcpPap50[/youtube]
De flesta Peugeot mopeder har "varvstopp" vid 8000rpm kolla hur min stryper
(ca 50-54 sek in i klippet)
Tack som fan!:P
så om det är startspärr kan man inte köpa en ostypt cdi eller behöver man byta massa annat också för att få det att funka?
tänkte köpa en sådan här:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=14160
Kommer det funka med startspärr om det är det?
om inte vad behöver jag mer byta för att få den cdi boxen att funka?
Tackar som fan hjälpen!:D
Postat: 9 april 2013, 19:35
av miksnubben
Hello, det var ett tag sedan jag var inne här
Jag har en sf2 -02LC WRC som jag avstrypt och gett ett silent pro-avgas å lite annat, går nåt så inibänken bra MEN:
När jag maxar den i lätta nerförslut (80+) går drivremmen av efter ett tag. Nu vet jag att brickor kan lösa detta så att moppen hejdar sig vid lägre fart. Hur mycket brickor ska man lägga dit för att få hejd vid 80 eller kanske 75? Om man skulle vilja byta hylsa istället, vad är det för storlekar/diameter/längder som gäller original på en SF2 -02 LC. Till sist, var hittar jag en fullständig speckarta eller sprängskiss över min moppe på nätet? Har letat som en galning men inget napp nånstans...
ZiZumannen
Postat: 9 april 2013, 20:59
av HasSse666
miksnubben skrev:Hello, det var ett tag sedan jag var inne här
Jag har en sf2 -02LC WRC som jag avstrypt och gett ett silent pro-avgas å lite annat, går nåt så inibänken bra MEN:
När jag maxar den i lätta nerförslut (80+) går drivremmen av efter ett tag. Nu vet jag att brickor kan lösa detta så att moppen hejdar sig vid lägre fart. Hur mycket brickor ska man lägga dit för att få hejd vid 80 eller kanske 75? Om man skulle vilja byta hylsa istället, vad är det för storlekar/diameter/längder som gäller original på en SF2 -02 LC. Till sist, var hittar jag en fullständig speckarta eller sprängskiss över min moppe på nätet? Har letat som en galning men inget napp nånstans...
ZiZumannen
Peugeot - Vivacity/Trekker/Speedfight - Motor FB-0-1-2-4 (engelsk)
Peugeot - Jetforce Workshop Manual
Peugeot - Ludix workshop manual
Eller
http://www.easyparts.nl/choosesubmodel. ... 968-1-m419
Postat: 9 april 2013, 21:36
av miksnubben
tack för gott försök men det spammade ihop sig alldeles och easyparts har delarna men ej några specifikationer plus 3 milliarder versioner, rena kaoset

Postat: 22 maj 2013, 21:36
av Simpan17
Hallå! det är så att jag har en peugeot vivacity 02 och den vill inte toppa över 70 km/h. denhär setupen har jag just nu..
Rör: Stage6 pro replica
Cylinder: stage6 pro sport 70cc
Förgasare: Arrache 17.5mm och sportluftfilter...
Variator: Malossi multivar, 8,5 grams vikter.
Koppling: malossi
Det är bra drag i den men den verkar inte vilja toppa över 70.
Är det någon strypning i cdin? väldigt tacksam för svar

Postat: 25 maj 2013, 17:51
av J0HHAANN
Hej! Kanske en dålig bump men måste få veta detta. Tog bort brickorna i variatorn idag . Accet blev fint men topfarten blev bara 50 km/h. Kommer upp i det efter ca 6 sek om de e något med saken att göra. Nu snackar vi gps nt mätarn på moppen. Så vad ska jag göra för saker tycker du? vill i allafall ha 65 km/h som top. Har ingen blindtarm på mitt rör. Det är ett ''rakt rör typ''.
Postat: 25 maj 2013, 18:37
av Simpan17
J0HHAANN: kollat om det sitter någon plugg i luftburken, eller om det sitter någon strypning i cdin kanske?

Postat: 26 maj 2013, 09:07
av slajk
Jag och en polare testade att ta bort v-brickan på hans Speedfight x-race 01 EU och efter gick moppen saktare. Mätte ut den med GPS och kom upp i 35 medans med v-brickan går den 50 enligt GPS. Någon som vet varför?
Postat: 26 maj 2013, 10:38
av J0HHAANN
Simpan: Vart sitter den i luftburken och i cdin? Men vill bara säga också att innan gick den i 52 med v brickan :S
Postat: 26 maj 2013, 11:22
av Simpan17
J0HHAANN: vad har du för moped?
Som tex på mim peugeot vivacity satt det som en skorsten i luftburken.
Ja cdi strypning finns på många mopeder. Den stryper vid 8 tusen varv bruka det vara tror jag. Antingen finns det en kabel man klipper av. Vet dock inte vilken färg, eller så köper man en ostrypt cdi
Postat: 28 maj 2013, 20:41
av J0HHAANN
Simpan17 skrev:J0HHAANN: vad har du för moped?
Som tex på mim peugeot vivacity satt det som en skorsten i luftburken.
Ja cdi strypning finns på många mopeder. Den stryper vid 8 tusen varv bruka det vara tror jag. Antingen finns det en kabel man klipper av. Vet dock inte vilken färg, eller så köper man en ostrypt cdi
en speedfight 1 00:a , okej, får söka runt
Postat: 1 juni 2013, 00:32
av avm
Tjena!
Tänkte ta bort brickorna som du sa att man skulle göra, såg dock att några hade fått problem när de gjort det, dvs att den gått sämre efter att de tagit bort brickorna. Jag undrar om man ska ta bort v-ringen + brickorna eller ska man bara ta bort brickorna och ha kvar v-ringen? Om den går sämre kan det ha med att original vikterna är för tunga?
Mvh
Speedfight 2 AC, 2008
Postat: 4 juni 2013, 20:12
av HannesSpeedfight
Tjena! behöver lite hjälp med min "setup"...
Det jag har är:
dragen v-ring (självklart..)
Laser Xpro rör
60 munstycke
Skulle dessa fungera till?
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... rib1=10670
Blir det stor skillnad om man sätter på ny förgasare, insug, sportluftfilter?
Är det nödvändigt?
Tack på förhand!
Går dåligt på höga varv
Postat: 8 juni 2013, 18:33
av avm
Jag tog bort v-brickan på min speedfight. Då funkade det i en vecka, sen efter en vecka så började den bromsa in vid typ 55-60, typ varva, börja låta annorlunda. Går dåligt på höga varv.
Stoppade sedan tillbaks v-brickan och det är fortfarande samma sak, och det small också idag ur motorn. Den funkar som den ska vid låga varv ända upp te ca 40 där vill den inte öka hastighet. Någon som vet vad felet är??
Kan det ha något med tändstiftet att göra, eller något med bensinflödet??
Mvh