Sida 3 av 37

Postat: 2 augusti 2011, 18:00
av Junhager94
Jag åker till Växjö för att hämta min 125;a imorgon! :)

12 timmars bilresa totalt, men hoppas på ett bra köp!

Gas Gas btw

Postat: 5 augusti 2011, 12:46
av Junhager94
GasGas:en

Bild

Moppen och nya hojen

Bild

Postat: 5 augusti 2011, 14:50
av Mura
haha lagom :D

Postat: 5 augusti 2011, 17:29
av willemedDERBIN
Mura skrev:haha lagom :D
jag ska INTE lägga upp en bild på min iaf xD
skabbMOPED säger jag bara ;)

fast billig är den !
0.2/milen samt 500 kr hel försäkring /år :)

Postat: 5 augusti 2011, 19:10
av bensinskalle
Junhager94 skrev:GasGas:en

Bild

Moppen och nya hojen

Bild
Härligt ;)

Du har ju köpt den lätt grymmaste 125:an. Exc kan ju skita ner sig ^^

Och du fick ju tag i en med öhlinsgaffel också ;)

Postat: 5 augusti 2011, 19:54
av viiktor15
är det värt att ta kort för 125:an ? eller ska man vänta till man kan ta riktigt mc kort :)?

Postat: 5 augusti 2011, 19:59
av willemedDERBIN
viiktor15 skrev:är det värt att ta kort för 125:an ? eller ska man vänta till man kan ta riktigt mc kort :)?
ta A1 ...

gör inte som jag :lol:
när man har läst det finstilta så äre så mycket lättare att ta A1 vid 16

Postat: 6 augusti 2011, 21:36
av bensinskalle
viiktor15 skrev:är det värt att ta kort för 125:an ? eller ska man vänta till man kan ta riktigt mc kort :)?
Tar du A1 behöver du bara kirra en uppkörning så får du Ab sen när du är 18 ;)


Så JA det är det värt. Det enda extra du betalar är en uppkörning, alltså 1500kr, för att få börja köra 2 år tidigare, och det är det värt

Postat: 7 augusti 2011, 22:51
av Junhager94
bensinskalle skrev:
Junhager94 skrev:GasGas:en

Bild

Moppen och nya hojen

Bild
Härligt ;)

Du har ju köpt den lätt grymmaste 125:an. Exc kan ju skita ner sig ^^

Och du fick ju tag i en med öhlinsgaffel också ;)
Gas Gas is the shit! ;)

Ja, dom med öhlinsgaffel är ganska ovanliga så det var nästan det som gjorde att jag köpte den :)
Sen hade han ju också tagit hand om den ;) hehe

Postat: 8 augusti 2011, 16:04
av moppepojk
Hur mycke kostar egentligen Lätt Mc kort om man klarar de på första försöket =?

Postat: 8 augusti 2011, 21:43
av Junhager94
moppepojk skrev:Hur mycke kostar egentligen Lätt Mc kort om man klarar de på första försöket =?
Beror på hur många lektioner du behöver, och hur mycket trafikskolan tar per lektion

Postat: 8 augusti 2011, 22:09
av moppepojk
Men vad kosta dit kort eller har du inget =?

Postat: 8 augusti 2011, 22:14
av Junhager94
moppepojk skrev:Men vad kosta dit kort eller har du inget =?
Jag har bara uppkörningen kvar och mitt kommer att kosta ca 9-10k

Postat: 25 augusti 2011, 19:33
av Patriku
Vad tycker ni om en husqvarna sm 125? Är det ett bra köp?

http://www.totalmotorcycle.com/photos/2 ... -SM125.htm

Postat: 25 augusti 2011, 19:44
av bensinskalle
Patriku skrev:Vad tycker ni om en husqvarna sm 125? Är det ett bra köp?

http://www.totalmotorcycle.com/photos/2 ... -SM125.htm
De är bra grejer. Det är typ i samma klass som gasgas och ktm, fast det är aningen mindre effekt i motorn och separat smörjning av motorn så man kan säga att den är lite mer gatanpassad

Postat: 26 augusti 2011, 13:45
av Patriku
Hej!

Tänkte om man har tagit moped kortet och kört i 1 år eller nåt sånt så måste man ta alla lektioner som såna som aldrig skört moped eller scooter gör eller får man skippa några då man redan har moped kortet, blev lite underligt hoppas ni förstår :) Tänkte också visst är det så att man får börja 5 månader före man fyller men teori lektioner?

Postat: 26 augusti 2011, 15:51
av bensinskalle
Patriku skrev:Hej!

Tänkte om man har tagit moped kortet och kört i 1 år eller nåt sånt så måste man ta alla lektioner som såna som aldrig skört moped eller scooter gör eller får man skippa några då man redan har moped kortet, blev lite underligt hoppas ni förstår :) Tänkte också visst är det så att man får börja 5 månader före man fyller men teori lektioner?
Kika första sidan

Postat: 30 augusti 2011, 15:33
av Patriku
Hur är det om man byter rör från orginal till något trimrör eller vad man kallar det på en 125 gör dom någon stor skillnad och var kan man köpa såna?

Postat: 30 augusti 2011, 15:34
av Ekman
Patriku skrev:Hur är det om man byter rör från orginal till not trimrör eller vad man kallar det på en 125 gör dom någon stor skillnad och var kan man köpa såna? Finns det underliggande rör till 125:a för det sir så fint ut :)

Tack för svar :)
beror helt på vad du har för motorcykel?

Postat: 30 augusti 2011, 15:53
av Patriku
Har kollat på övriga trådar i forumet och så jag tänkte att husqvarna är bättre om man kör längre sträckor än KTM som typ 15 km varje dag för det står att man måste byta kolvringar och sånt på KTM

Postat: 31 augusti 2011, 13:18
av Junhager94
Patriku skrev:Har kollat på övriga trådar i forumet och så jag tänkte att husqvarna är bättre om man kör längre sträckor än KTM som typ 15 km varje dag för det står att man måste byta kolvringar och sånt på KTM
Det måste du till Husqvarnan också (om du väljer 2-takt), men inte lika ofta.

Om du ska åka varje dag och relativt lång, så välj Husqvarna 4-takt. T.ex. Sms -11.

Postat: 31 augusti 2011, 14:59
av Patriku
Junhager94 skrev:
Patriku skrev:Har kollat på övriga trådar i forumet och så jag tänkte att husqvarna är bättre om man kör längre sträckor än KTM som typ 15 km varje dag för det står att man måste byta kolvringar och sånt på KTM
Det måste du till Husqvarnan också (om du väljer 2-takt), men inte lika ofta.

Om du ska åka varje dag och relativt lång, så välj Husqvarna 4-takt. T.ex. Sms -11.
Hur länge tar det innan man måste byta kolv är det sådär ungefär om man kör lite varje dag. Vill ha en KTM men då jag inte är någon expert på att skruva så det blir nog lite problem med en sån :(

Postat: 31 augusti 2011, 15:53
av bensinskalle
Patriku skrev:
Junhager94 skrev:
Patriku skrev:Har kollat på övriga trådar i forumet och så jag tänkte att husqvarna är bättre om man kör längre sträckor än KTM som typ 15 km varje dag för det står att man måste byta kolvringar och sånt på KTM
Det måste du till Husqvarnan också (om du väljer 2-takt), men inte lika ofta.

Om du ska åka varje dag och relativt lång, så välj Husqvarna 4-takt. T.ex. Sms -11.
Hur länge tar det innan man måste byta kolv är det sådär ungefär om man kör lite varje dag. Vill ha en KTM men då jag inte är någon expert på att skruva så det blir nog lite problem med en sån :(
Kolvbyte var 2-300:e mil eller något i den stilen om jag minns rätt

Postat: 31 augusti 2011, 16:46
av ValoPallo
Är det nån som har några erfarenheter av Yamaha DT 125?

Alla mina kompisar tänker skaffa lättviktare och jag tänker inte vara sämre, men jag vill inte lägga ut mina studiepengar på en hojj, så jag tänkte hitta nått billigt som håller bra och inte slukar soppa som en gris och som går hyffsat bra, det enda billiga jag har hittat är DT ^^

Har kollat lite på Blocket och hittat en som jag gillar särskillt:

http://www.blocket.se/lulea/Yamaha_DT_1 ... ?ca=17&w=3

Skulle vilja ha en sån här att pendla mellan hemmet och skolan (45 km, ifall jag inte hittar nån lägenhet) och kanske grusa i nån sandgrop och nån bana då och då

Dela gärna med er av erfarenheter :)

Postat: 24 september 2011, 13:49
av Junhager94
Bild

Från idag :)

Postat: 24 september 2011, 13:52
av Macko96
Nice hoj! :o

Postat: 4 oktober 2011, 13:57
av Fjönixägg
ValoPallo skrev:Är det nån som har några erfarenheter av Yamaha DT 125?

Alla mina kompisar tänker skaffa lättviktare och jag tänker inte vara sämre, men jag vill inte lägga ut mina studiepengar på en hojj, så jag tänkte hitta nått billigt som håller bra och inte slukar soppa som en gris och som går hyffsat bra, det enda billiga jag har hittat är DT ^^

Har kollat lite på Blocket och hittat en som jag gillar särskillt:

http://www.blocket.se/lulea/Yamaha_DT_1 ... ?ca=17&w=3

Skulle vilja ha en sån här att pendla mellan hemmet och skolan (45 km, ifall jag inte hittar nån lägenhet) och kanske grusa i nån sandgrop och nån bana då och då

Dela gärna med er av erfarenheter :)
Aning sent svar, men DT är ganska känd för att vara skottsäker.
Efter 2000 mil så får man fixa ny kolv och det, sen under den tiden så blir det väl att byta olja när det behövs.
Cirka 15 hästar strypt, runt 21-24 ostrypt, finns rör att köpa som ger mera effekt, tex DEP, HGS, Giannelli(felstavning), Arrow osvosv.

Min DT drar runt 0.4 till 0.5 l/milen när jag kör på landsväg, då ligger jag på cirka 7-8.000 varv så att YPVS är öppen och förbrukar avgaserna för att generera effekt istället för att spotta oanvänd bensin.
Annars i stadtrafik och lite landsväg så ligger den på cirka 0.7 l/milen, och då är jag gaskåt som fan..

Fungerar finfint att leka i grus eller på endurospår, gör det själv faktiskt, tycker det går oerhört smidigt, bara ha lite lägre lufttryck i däcken så gåre bra!

Postat: 5 oktober 2011, 22:25
av ValoPallo
Fjönixägg skrev:Aning sent svar, men DT är ganska känd för att vara skottsäker.
Efter 2000 mil så får man fixa ny kolv och det, sen under den tiden så blir det väl att byta olja när det behövs.
Cirka 15 hästar strypt, runt 21-24 ostrypt, finns rör att köpa som ger mera effekt, tex DEP, HGS, Giannelli(felstavning), Arrow osvosv.

Min DT drar runt 0.4 till 0.5 l/milen när jag kör på landsväg, då ligger jag på cirka 7-8.000 varv så att YPVS är öppen och förbrukar avgaserna för att generera effekt istället för att spotta oanvänd bensin.
Annars i stadtrafik och lite landsväg så ligger den på cirka 0.7 l/milen, och då är jag gaskåt som fan..

Fungerar finfint att leka i grus eller på endurospår, gör det själv faktiskt, tycker det går oerhört smidigt, bara ha lite lägre lufttryck i däcken så gåre bra!
Haha, lungt, fyllde 15 för två månader sen så :P

Har också hört att de ska tåla att tuktas en del, vilket är lite av en förutsättning när jag kör :P

Först ville jag ha en fyrtakt med tanke på mindre service och bränsleförbrukning, men det jag har hört om DT's bränsleförbrukning stämmer ganska bra med din, så jag har nog så gott som bestämt mig för en DT, nu återstår bara att hitta en i körskick i närheten :P

Postat: 6 oktober 2011, 20:16
av Fjönixegg
ValoPallo skrev:
Haha, lungt, fyllde 15 för två månader sen så :P

Har också hört att de ska tåla att tuktas en del, vilket är lite av en förutsättning när jag kör :P

Först ville jag ha en fyrtakt med tanke på mindre service och bränsleförbrukning, men det jag har hört om DT's bränsleförbrukning stämmer ganska bra med din, så jag har nog så gott som bestämt mig för en DT, nu återstår bara att hitta en i körskick i närheten :P
Nytt konto, gamla började muppa runt, inaktivt och skit..

DT är ett finfint val! Kolv efter 2000 ungefär som jag skrev tidigare, är längre service intervaller på DT än andra 4taktare, sen så har man cirka 7-10 hästar mer med DTn än en 4takt! :)

Postat: 17 oktober 2011, 20:45
av ktm_danielsson
bensinskalle skrev: Du har ju köpt den lätt grymmaste 125:an. Exc kan ju skita ner sig ^^

Och du fick ju tag i en med öhlinsgaffel också ;)
Du kan skita ner dig ;)


Här har ni lite rediga grejer grabbar! ;) (Min 125 exc, dock väldigt gammal bild, är mx-kittad nu)
Bild

Postat: 17 oktober 2011, 20:58
av Junhager94
Här har ni lite rediga grejer grabbar! ;) (Min 125 exc, dock väldigt gammal bild, är mx-kittad nu)
Bild[/quote]

Sexig! :roll:

Postat: 18 oktober 2011, 13:55
av Macko96
fast junhager... din hoj är också väldig sexig

Postat: 18 oktober 2011, 16:34
av ktm_danielsson
Junhager94 skrev: Sexig! :roll:
Tack, ser dock bättre ut nu med nytt styre och lite sånt krimskrams :)
DT50rMacko skrev:fast junhager... din hoj är också väldig sexig
Instämmer!

Postat: 18 oktober 2011, 20:49
av Fjönixegg
Fast EXC är ju lätt den snyggaste 125an med hästlänger, typ något man kan dra en runk för.. :lol: :roll:

Junhangers GG ser cool och tuff ut, medans din EXC ser snygg, sexig och läcker ut, även het :oops:

Postat: 18 oktober 2011, 21:11
av ktm_danielsson
Fjönixegg skrev:Fast EXC är ju lätt den snyggaste 125an med hästlänger, typ något man kan dra en runk för.. :lol: :roll:

Junhangers GG ser cool och tuff ut, medans din EXC ser snygg, sexig och läcker ut, även het :oops:
Blir dock nya dekaler tills nästa sommar och troligtvis nya fälgar (dom orange/svarta :roll)