Sida 20 av 88
Postat: 23 september 2008, 16:16
av TobbaN
Moddad skrev:TobbaN skrev:Tja, tänkte kanske köpa en 70cc efter vintern. Måste jag klyva motorn och byta vevparti då också ?
Vilken 70cc?
HellQwist: Jag hoppas du syftar på att det sätt att Teamen är mycket vassare då Evo endast är sport/midrace
Jag vet inte riktigt. Jag ska ju inte ha värsta hyper moppen direkt. Ska ha 21mm förgasare & Hebo Escape effektrör. Vad kan ni rekommendera ? Helst inte över 1700kr.
Edit: Men kom gärna med förslag ändå, även fast dom kostar 1700+
Postat: 23 september 2008, 17:19
av chifen
Moddad skrev:TobbaN skrev:Tja, tänkte kanske köpa en 70cc efter vintern. Måste jag klyva motorn och byta vevparti då också ?
Vilken 70cc?
HellQwist: Jag hoppas du syftar på att det sätt att Teamen är mycket vassare då Evo endast är sport/midrace
evon är upper mid cylinder och mhr team är hyper. men evon är vassare än vanliga mhr har jag för mig

Postat: 23 september 2008, 22:04
av Hell_qwist
Moddad skrev:TobbaN skrev:Tja, tänkte kanske köpa en 70cc efter vintern. Måste jag klyva motorn och byta vevparti då också ?
Vilken 70cc?
HellQwist: Jag hoppas du syftar på att det sätt att Teamen är mycket vassare då Evo endast är sport/midrace
men plz:P jag är inte tappad bakom en vagn:P
Postat: 25 september 2008, 13:51
av jansson
får man kör med Simonini Evo 90cc hyper klassen?????
Postat: 25 september 2008, 18:33
av chifen
jansson skrev:får man kör med Simonini Evo 90cc hyper klassen?????
klasserna brukar delas upp som 50/70/80+cc och då får du köra i 80cc+.
har förövrigt för mig att den cylindern är midrace men ger rätt fin effekt ändå pga sin höga cylindervolym

Postat: 26 september 2008, 15:33
av Hell_qwist
vart får man tag till Simonini, finns det till derbimotorerna??:P
Postat: 26 september 2008, 16:30
av chifen
Hell_qwist skrev:vart får man tag till Simonini, finns det till derbimotorerna??:P
finns ej till Senda vad jag vet, till AM6 har jag för mig att jag skymtat simonini kittet på speedoptions
Postat: 28 september 2008, 10:14
av jansson
okej!men då får man köra med 90cc i hyper klassen

??
Postat: 28 september 2008, 11:56
av Moddad
jansson skrev:okej!men då får man köra med 90cc i hyper klassen

??
80+ klassen
en snabb fråga
Postat: 30 september 2008, 15:00
av adam921115
hej jag undrar vilken cylinder som ger mäst efekt av:
1.Metrakit Handmade 70cc (AM6)
2.Hebo - 70cc Aluminium LC (AM6)
OBS använder avstrypt orginalrör
Postat: 30 september 2008, 15:15
av Moddad
Hebon ger mer effekt.
Postat: 30 september 2008, 15:31
av adam921115
okej men måste man byta veven för Hebo cylindren?
Postat: 30 september 2008, 18:43
av maximannen
adam921115 skrev:okej men måste man byta veven för Hebo cylindren?
nepp men lager är att rekomendera om moppen gått långt

Postat: 1 oktober 2008, 17:55
av sepi29
Vilka andra lågvarviga cylindrar finns det till AM6 förutom Hebo - 70cc Aluminium LC (AM6)?
Undrar också hur viktigt det är o byta vev till en lågvarvig cylinder. Moppen har ju gått 3000 mil så.
Postat: 1 oktober 2008, 18:10
av maximannen
sepi29 skrev:Vilka andra lågvarviga cylindrar finns det till AM6 förutom Hebo - 70cc Aluminium LC (AM6)?
Undrar också hur viktigt det är o byta vev till en lågvarvig cylinder. Moppen har ju gått 3000 mil så.
den cylindern är inte lågvarvig metrakit handmade är lågvarvig

Postat: 1 oktober 2008, 18:33
av sepi29
maximannen skrev:sepi29 skrev:Vilka andra lågvarviga cylindrar finns det till AM6 förutom Hebo - 70cc Aluminium LC (AM6)?
Undrar också hur viktigt det är o byta vev till en lågvarvig cylinder. Moppen har ju gått 3000 mil så.
den cylindern är inte lågvarvig metrakit handmade är lågvarvig

Aja. Men menade att den varvar lika mkt som org cylindern. Alltså runt 12k
Postat: 1 oktober 2008, 18:47
av maximannen
sepi29 skrev:maximannen skrev:sepi29 skrev:Vilka andra lågvarviga cylindrar finns det till AM6 förutom Hebo - 70cc Aluminium LC (AM6)?
Undrar också hur viktigt det är o byta vev till en lågvarvig cylinder. Moppen har ju gått 3000 mil så.
den cylindern är inte lågvarvig metrakit handmade är lågvarvig

Aja. Men menade att den varvar lika mkt som org cylindern. Alltså runt 12k
original varvar inte 12k eller?

Postat: 1 oktober 2008, 19:12
av sepi29
maximannen skrev:sepi29 skrev:maximannen skrev:
den cylindern är inte lågvarvig metrakit handmade är lågvarvig

Aja. Men menade att den varvar lika mkt som org cylindern. Alltså runt 12k
original varvar inte 12k eller?

Eeh. Jo det gör den väl. Vanligt TK har effekt mellan 8k-12k och den varvar jag effekten ut.
Hur mkt varvar mk handmade max då?
Postat: 1 oktober 2008, 19:28
av maximannen
sepi29 skrev:maximannen skrev:sepi29 skrev:
Aja. Men menade att den varvar lika mkt som org cylindern. Alltså runt 12k
original varvar inte 12k eller?

Eeh. Jo det gör den väl. Vanligt TK har effekt mellan 8k-12k och den varvar jag effekten ut.
Hur mkt varvar mk handmade max då?
Okej då kan inte din motor må så bra

Handmaden vet jag inte riktigt om hur den har efekt men lågvarvig är den

Postat: 5 oktober 2008, 16:57
av TobbaN
Tjena. Nån som vet om Mk thrower passar med [url]
http://www.twostroke.se/product.asp?product=11057[/url] ?
Och det står att man ska ha 17,5-19mm förgasare för bästa effekt. Men blir det bättre med 21mm förgasare ? en fråga till. Måste jag byta vev ? Moppen har gått cirka 460mil. Och vad ger cylindern ut för effekt ? Toppfart eller axx ?
Mvh TobbaN.
Postat: 5 oktober 2008, 17:09
av chifen
sepi29 skrev:maximannen skrev:sepi29 skrev:Vilka andra lågvarviga cylindrar finns det till AM6 förutom Hebo - 70cc Aluminium LC (AM6)?
Undrar också hur viktigt det är o byta vev till en lågvarvig cylinder. Moppen har ju gått 3000 mil så.
den cylindern är inte lågvarvig metrakit handmade är lågvarvig

Aja. Men menade att den varvar lika mkt som org cylindern. Alltså runt 12k
originalcyllen är kapabel till att varva ca 12-13k men effektregistret är inte optimalt på 12k alltså maxeffekten. det är mest röret som styr hur mycket det varvar, men cylinderns effektområde är en helt annan sak än maxvarvet. optimal effekt på originalcylindern hamnar nog snarare på 8-9000 rpm snarare, liktså handmade.
Alltså cylinderns vassaste del (där den arbetar som effektivast) ligger runt 8-9000rpm men den klarar av att varvas längre, till 12-13000 rpm om då har ett rör på som klarar av att få upp cylinderns varv till det. en vassare cylinder har effektområdet flyttat uppåt och är slöare på låga varv men istället klarar den av att varvas kanske 2-3000 varv till.
Postat: 10 oktober 2008, 18:48
av williamasplund
Hej, vilken cylinder passar bäst till gianelli 2T? + är det nån som vet om det ska sitta en packning där röret går in i cylindern, på Derbi asså.
Postat: 10 oktober 2008, 18:51
av Moddad
Då Gianelli är ett sport rör ska du inte ha någon jättestark cylinder, men ett första steg är väl tex. MK Handmade som håller bra

Postat: 11 oktober 2008, 10:57
av maximannen
williamasplund skrev:Hej, vilken cylinder passar bäst till gianelli 2T? + är det nån som vet om det ska sitta en packning där röret går in i cylindern, på Derbi asså.
original cylindern går sjukt bra till 2t

Postat: 11 oktober 2008, 17:05
av MarcusAndersson
TobbaN skrev:Tjena. Nån som vet om Mk thrower passar med
http://www.twostroke.se/product.asp?product=11057 ?
Och det står att man ska ha 17,5-19mm förgasare för bästa effekt. Men blir det bättre med 21mm förgasare ? en fråga till. Måste jag byta vev ? Moppen har gått cirka 460mil. Och vad ger cylindern ut för effekt ? Toppfart eller axx ?
Mvh TobbaN.
Du behöver inte byta vev , men för säkerhetskull byta vev
19 mm blir bra.
Postat: 11 oktober 2008, 17:07
av MarcusAndersson
Moddad skrev:Då Gianelli är ett sport rör ska du inte ha någon jättestark cylinder, men ett första steg är väl tex. MK Handmade som håller bra

Ah skärp dig va .
Haha nej vad satsar du på för prisklass ?
Jag hade kört på Airsal t6 alternativ Hebo's.
Postat: 11 oktober 2008, 17:14
av Moddad
MarcusRRX skrev:Moddad skrev:Då Gianelli är ett sport rör ska du inte ha någon jättestark cylinder, men ett första steg är väl tex. MK Handmade som håller bra

Ah skärp dig va .
Haha nej vad satsar du på för prisklass ?
Jag hade kört på Airsal t6 alternativ Hebo's.
Han vill ha en cylinder som passar till Gianelli, Airsalen kan klassas som lower midrace och man kan inte kräma ur den med ett 2t rör
Postat: 11 oktober 2008, 17:19
av MarcusAndersson
Moddad skrev:MarcusRRX skrev:Moddad skrev:Då Gianelli är ett sport rör ska du inte ha någon jättestark cylinder, men ett första steg är väl tex. MK Handmade som håller bra

Ah skärp dig va .
Haha nej vad satsar du på för prisklass ?
Jag hade kört på Airsal t6 alternativ Hebo's.
Han vill ha en cylinder som passar till Gianelli, Airsalen kan klassas som lower midrace och man kan inte kräma ur den med ett 2t rör
2t röret är sport/midrace.
Nej jag har bara för mig att MK cylindern går skit !
Postat: 11 oktober 2008, 17:46
av Moddad
MarcusRRX skrev:Moddad skrev:MarcusRRX skrev:
Ah skärp dig va .
Haha nej vad satsar du på för prisklass ?
Jag hade kört på Airsal t6 alternativ Hebo's.
Han vill ha en cylinder som passar till Gianelli, Airsalen kan klassas som lower midrace och man kan inte kräma ur den med ett 2t rör
2t röret är sport/midrace.
Nej jag har bara för mig att MK cylindern går skit !
2T röret funkar till midrace men helt klart bäst till en original/sport. MK cylindern är ingen topcylinder men en bra att börja med som håller fint. Men kör på en airsal om du känner för det
Postat: 11 oktober 2008, 20:45
av blackmasai
tjeena jag undrar vilken cylinder som passar bra för mig på min yamaha dt50r 01 jag har tänkt på en barakit 50cc racing cylinder är den en låg varviv eller högvarvig cylinder? men håller min original vev för de? måste jag ha trimrör för den ska gå bra då? skulle vara schyst om ni skulle kunna ge mig lite info

Postat: 11 oktober 2008, 20:56
av Drac_01
blackmasai skrev:tjeena jag undrar vilken cylinder som passar bra för mig på min yamaha dt50r 01 jag har tänkt på en barakit 50cc racing cylinder är den en låg varviv eller högvarvig cylinder? men håller min original vev för de? måste jag ha trimrör för den ska gå bra då? skulle vara schyst om ni skulle kunna ge mig lite info

ska du ha 50cc sport behöver du inte byta vev..
Köp 70cc sport i stället, 50cc sport är inte så jätte stor skillnad jämnfört med original. Köp ett sp om du köper 70cc sport!
Postat: 11 oktober 2008, 20:57
av MarcusAndersson
blackmasai skrev:tjeena jag undrar vilken cylinder som passar bra för mig på min yamaha dt50r 01 jag har tänkt på en barakit 50cc racing cylinder är den en låg varviv eller högvarvig cylinder? men håller min original vev för de? måste jag ha trimrör för den ska gå bra då? skulle vara schyst om ni skulle kunna ge mig lite info

Du behöver inte byta vev .
Du behöver effektrör för att få ur effekt
TIPS : Köp en 70 cc sport !
Postat: 12 oktober 2008, 15:01
av Moddad
blackmasai skrev:tjeena jag undrar vilken cylinder som passar bra för mig på min yamaha dt50r 01 jag har tänkt på en barakit 50cc racing cylinder är den en låg varviv eller högvarvig cylinder? men håller min original vev för de? måste jag ha trimrör för den ska gå bra då? skulle vara schyst om ni skulle kunna ge mig lite info

Kan försöka ge dig lite info som de andra här inte redan copypastat av varandra...
Barikit liknar Airsals 50cc och du tjänar fint med effekt utan att byta rör, även om det naturligtvis är bäst.
Cylindern är "högvarvig" dock rekommenderar jag en tex. Airsal 70cc Sport som även den funkar bra med originalrör och krämar ut lite mer effekt medans du inte behöver byta vev.
Postat: 13 oktober 2008, 13:48
av Jonxa
Jag är ute efter att få ut fart från min moped, så vilken cylinder är då bäst av Hebo Manston pata negro eller MK Pro Race Och vilket rör bör man ha till ?
Postat: 13 oktober 2008, 14:30
av MarcusAndersson
Pata negran med ett prorace rör !