Sida 19 av 49

Postat: 7 oktober 2009, 15:15
av derbi_senda93
bensinskalle skrev:Jepp ja skulle hellre ta gianelli. Ska du ha yasuni så tycker ja du ska välja nån värre variant.
Typ detta: http://www.twostroke.se/product.asp?product=9287 ? :D

Postat: 7 oktober 2009, 15:17
av akratz
Hur kopplar man dioder till tändningen?
plus på dioden till plus på moppen

minus på dioden till minus på moppen

?;)[/quote]

okej :P

Postat: 7 oktober 2009, 16:24
av bensinskalle
Derbi_senda93 skrev:
bensinskalle skrev:Jepp ja skulle hellre ta gianelli. Ska du ha yasuni så tycker ja du ska välja nån värre variant.
Typ detta: http://www.twostroke.se/product.asp?product=9287 ? :D
Ja de ä väl midrace har ja för mej? De duger nog ;)

Postat: 7 oktober 2009, 16:48
av derbi_senda93
bensinskalle skrev:
Derbi_senda93 skrev:
bensinskalle skrev:Jepp ja skulle hellre ta gianelli. Ska du ha yasuni så tycker ja du ska välja nån värre variant.
Typ detta: http://www.twostroke.se/product.asp?product=9287 ? :D
Ja de ä väl midrace har ja för mej? De duger nog ;)
Då kör vi på de, hoppas jag ;)

Postat: 7 oktober 2009, 16:49
av samybooy
akratz skrev:
samybooy skrev:Tjennaa :) jag köpte en Derbi för 2 veckorsedan :) Nu undrar jag vad man kan göra för nått kul med den :)
Beställer Pro race vev ,rör , cylinder nu till veckan :) Någon som vet om man kan kapa kåpor eller nått ?:) Vill inte lägga ut allt för mkt pengar på den men :) Länka gärna en bild på en snygg Derbi:)
http://www.twostrokerider.se/koposalj/1531
den är väll rätt snygg men :) nått annat?:D

Postat: 7 oktober 2009, 21:03
av kallepalle
Derbi_senda93 skrev:
bensinskalle skrev:
Derbi_senda93 skrev: Typ detta: http://www.twostroke.se/product.asp?product=9287 ? :D
Ja de ä väl midrace har ja för mej? De duger nog ;)
Då kör vi på de, hoppas jag ;)
eller ett yasuni r2 underliggande. väldigt gött å snyggt rör! cross hm å cross ml vet ja inget om.

Postat: 7 oktober 2009, 21:13
av Derbikakan
15 är aldeles för stort.[/quote]

jaså? vilken storlek dåå?

Postat: 8 oktober 2009, 09:46
av kallepalle
Derbikakan skrev:15 är aldeles för stort.
jaså? vilken storlek dåå?[/quote]

max 14 fram om du har kvar 65 bak. annars orkar den inget.

Postat: 8 oktober 2009, 15:56
av akratz
tips på trim som inte syns och hörs allt för mycke :P

Postat: 8 oktober 2009, 18:43
av derbi_senda93
Hej!

Ska köpa trim till vintern och undrar vilken förgasare jag ska ha, vill ha dellorto men undrar vilken storlek ni rekommenderar! :D

Setup:
* Airsal 70cc (Racing)
* Giannelli 2T eller Yasuni Cross HM
* Ostrypt CDI
* Avstrypt luftburk
* 13-52

Tack för svar! :D

Postat: 8 oktober 2009, 18:48
av -TeddaN-
19mm black edetion skulle jag tagit:)

Postat: 8 oktober 2009, 19:26
av derbi_senda93
RRX-Teddy skrev:19mm black edetion skulle jag tagit:)
Tack. Funderar på 19mm eller 21mm, men jag vet inte om 21mm blir för stort. Eller så har jag tänkt köpa den billiga 17,5mm :roll:

Postat: 8 oktober 2009, 19:27
av -TeddaN-
Derbi_senda93 skrev:
RRX-Teddy skrev:19mm black edetion skulle jag tagit:)
Tack. Funderar på 19mm eller 21mm, men jag vet inte om 21mm blir för stort. Eller så har jag tänkt köpa den billiga 17,5mm :roll:
19 blir perfekt :wub:

Postat: 8 oktober 2009, 19:29
av derbi_senda93
RRX-Teddy skrev:
Derbi_senda93 skrev:
RRX-Teddy skrev:19mm black edetion skulle jag tagit:)
Tack. Funderar på 19mm eller 21mm, men jag vet inte om 21mm blir för stort. Eller så har jag tänkt köpa den billiga 17,5mm :roll:
19 blir perfekt :wub:
Då kör vi på det om plånboken tillåter, annars blir det den billiga 17,5mm:arn. Bättre med det än original iaf. :D

Postat: 8 oktober 2009, 19:30
av -TeddaN-
Derbi_senda93 skrev:
RRX-Teddy skrev:
Derbi_senda93 skrev: Tack. Funderar på 19mm eller 21mm, men jag vet inte om 21mm blir för stort. Eller så har jag tänkt köpa den billiga 17,5mm :roll:
19 blir perfekt :wub:
Då kör vi på det om plånboken tillåter, annars blir det den billiga 17,5mm:arn. Bättre med det än original iaf. :D
aa om du bestyckar rätt så :)

Postat: 8 oktober 2009, 19:34
av derbi_senda93
RRX-Teddy skrev:
Derbi_senda93 skrev:
RRX-Teddy skrev:19 blir perfekt :wub:
Då kör vi på det om plånboken tillåter, annars blir det den billiga 17,5mm:arn. Bättre med det än original iaf. :D
aa om du bestyckar rätt så :)
Självklart! ;)

Postat: 8 oktober 2009, 19:50
av Tullis
Derbi_senda93 skrev:Hej!

Ska köpa trim till vintern och undrar vilken förgasare jag ska ha, vill ha dellorto men undrar vilken storlek ni rekommenderar! :D

Setup:
* Airsal 70cc (Racing)
* Giannelli 2T eller Yasuni Cross HM
* Ostrypt CDI
* Avstrypt luftburk
* 13-52

Tack för svar! :D
Kör på Leovince V6. Fick det i dagarna och moppen blev riktigt stark fast med pluggen i. Kostar 2k och är bättre än gianelli :)

Sen skulle jag köra på 19mm förgasare :D

Postat: 8 oktober 2009, 19:51
av derbi_senda93
Tullis skrev:
Derbi_senda93 skrev:Hej!

Ska köpa trim till vintern och undrar vilken förgasare jag ska ha, vill ha dellorto men undrar vilken storlek ni rekommenderar! :D

Setup:
* Airsal 70cc (Racing)
* Giannelli 2T eller Yasuni Cross HM
* Ostrypt CDI
* Avstrypt luftburk
* 13-52

Tack för svar! :D
Kör på Leovince V6. Fick det i dagarna och moppen blev riktigt stark fast med pluggen i. Kostar 2k och är bättre än gianelli :)
Vill ha ett högvarvigt, faktiskt. :)

Postat: 8 oktober 2009, 19:52
av -TeddaN-
Derbi_senda93 skrev:
Tullis skrev:
Derbi_senda93 skrev:Hej!

Ska köpa trim till vintern och undrar vilken förgasare jag ska ha, vill ha dellorto men undrar vilken storlek ni rekommenderar! :D

Setup:
* Airsal 70cc (Racing)
* Giannelli 2T eller Yasuni Cross HM
* Ostrypt CDI
* Avstrypt luftburk
* 13-52

Tack för svar! :D
Kör på Leovince V6. Fick det i dagarna och moppen blev riktigt stark fast med pluggen i. Kostar 2k och är bättre än gianelli :)
Vill ha ett högvarvigt, faktiskt. :)
Kör på giannelli:)

Postat: 8 oktober 2009, 19:53
av Tullis
Derbi_senda93 skrev:
Tullis skrev:
Derbi_senda93 skrev:Hej!

Ska köpa trim till vintern och undrar vilken förgasare jag ska ha, vill ha dellorto men undrar vilken storlek ni rekommenderar! :D

Setup:
* Airsal 70cc (Racing)
* Giannelli 2T eller Yasuni Cross HM
* Ostrypt CDI
* Avstrypt luftburk
* 13-52

Tack för svar! :D
Kör på Leovince V6. Fick det i dagarna och moppen blev riktigt stark fast med pluggen i. Kostar 2k och är bättre än gianelli :)
Vill ha ett högvarvigt, faktiskt. :)
Det är ganska mellanvarvigt. Och det blir inte så roligt med ett för högvarvit då det sliter mycket på motorn, Jag skulle köra på relativt mellanvarvigt så drar den igenom fint hela registret och orkar i alla uppförsbackar :D

Postat: 8 oktober 2009, 20:13
av derbi_senda93
Tullis skrev:
Derbi_senda93 skrev:
Tullis skrev: Kör på Leovince V6. Fick det i dagarna och moppen blev riktigt stark fast med pluggen i. Kostar 2k och är bättre än gianelli :)
Vill ha ett högvarvigt, faktiskt. :)
Det är ganska mellanvarvigt. Och det blir inte så roligt med ett för högvarvit då det sliter mycket på motorn, Jag skulle köra på relativt mellanvarvigt så drar den igenom fint hela registret och orkar i alla uppförsbackar :D
Men jag vill ändå ha Giannelli xD
Tack för omtanken men :)

Postat: 8 oktober 2009, 20:25
av Tullis
Okej ;) Gianelli är billigare också :P

Postat: 8 oktober 2009, 22:33
av PerSs0n
tänkte bara fråga om nån vet hur mycket bensin det är kvar i tanken när varninglampan för bensinen börjar lysa ? :roll:

Postat: 9 oktober 2009, 08:26
av derbi_senda93
PerSs0n skrev:tänkte bara fråga om nån vet hur mycket bensin det är kvar i tanken när varninglampan för bensinen börjar lysa ? :roll:
På Derbi börjar den lysa när det blir mindre än 1.3 liter ;)

Postat: 9 oktober 2009, 13:20
av PerSs0n
Derbi_senda93 skrev:
PerSs0n skrev:tänkte bara fråga om nån vet hur mycket bensin det är kvar i tanken när varninglampan för bensinen börjar lysa ? :roll:
På Derbi börjar den lysa när det blir mindre än 1.3 liter ;)
tack då vet jag :D

Postat: 9 oktober 2009, 22:50
av bensinskalle
Derbi_senda93 skrev:
Tullis skrev:
Derbi_senda93 skrev: Vill ha ett högvarvigt, faktiskt. :)
Det är ganska mellanvarvigt. Och det blir inte så roligt med ett för högvarvit då det sliter mycket på motorn, Jag skulle köra på relativt mellanvarvigt så drar den igenom fint hela registret och orkar i alla uppförsbackar :D
Men jag vill ändå ha Giannelli xD
Tack för omtanken men :)
19mm skulle ja ta, och ett insugskitt! ( hebos funkar skiitbra )

Sen skulle ja helst ta nåt värre rör än giannelli, gjorde typ 10km/h på toppfart när polarn bytte från giannelli tipp sp och accet hamna på en helt annan nivå :D

Postat: 10 oktober 2009, 18:28
av derbirace
erhm, det ligger till så här. jag ska ut och köpa in moped nu snart, och jag orkar inte köra orginal som alla andra så jag vill helt klart styla den, men inte trimma på grund av fassan. så det är så här, jag har hittat en ur snygg Derbi drd 04 som är stylad riktigt snyggt för flera 1000 kr. men den har varit trimmad med ett underliggande rör innan och allt från drev till rör har varit bytt på den så det har nog toppad en 100 km/h i timmen. men jag vill ju inte köra trimmad, så han har tagit bort all trim. men alla mina kompisar säger att man bara blir lurad när man köper en moped som har varit trimmad innan, är det sant och ska man låta bli att köpa en begangnad trimmad moped? :shock:

Postat: 10 oktober 2009, 19:12
av derbi_senda93
bensinskalle skrev:19mm skulle ja ta, och ett insugskitt! ( hebos funkar skiitbra )

Sen skulle ja helst ta nåt värre rör än giannelli, gjorde typ 10km/h på toppfart när polarn bytte från giannelli tipp sp och accet hamna på en helt annan nivå :D
Då kör jag på en dellorto 19mm black edition. Vill inte lägga mer 900 spänn på ett insugskitt, det gör inte så mycket. Ska köpa denna insugsplatta däremot och den ska passa förgasaren, den har även uttag för boost bottle som jag ska köpa:
http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... =KGDS31211

Funderar på detta rör, men vet ej om det är bättre än Giannelli: http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... de=SYAS233

Ska ju kanske köpa 70cc också, ska jag byta kopplingsfjädrar och lameller då också eller när jag ändå håller på? Eller kan jag köra på original? En kompis har bytt till MRD-fjädrar och lameller och han kan inte slira lika mycket på kopplingen utan måste släppa snabbt för att den ska åka iväg och jag tycker det är lite jobbigt. Tycker om att kunna slira ganska mycket om man till exempel startar i en uppförsbacke. :roll:

Men tack för svar! :D

Postat: 10 oktober 2009, 19:41
av derbimannen
hej
jag ska ta bort oljepumpen på min Derbi, hur gör man det?
hur många procent olja ska jag ha med effektrör, ostrypt cdi, ostrypt luftburk och dellorto 19mm?

Postat: 10 oktober 2009, 19:48
av Tomaz
derbirace skrev:erhm, det ligger till så här. jag ska ut och köpa in moped nu snart, och jag orkar inte köra orginal som alla andra så jag vill helt klart styla den, men inte trimma på grund av fassan. så det är så här, jag har hittat en ur snygg Derbi drd 04 som är stylad riktigt snyggt för flera 1000 kr. men den har varit trimmad med ett underliggande rör innan och allt från drev till rör har varit bytt på den så det har nog toppad en 100 km/h i timmen. men jag vill ju inte köra trimmad, så han har tagit bort all trim. men alla mina kompisar säger att man bara blir lurad när man köper en moped som har varit trimmad innan, är det sant och ska man låta bli att köpa en begangnad trimmad moped? :shock:
Lurad? Blir du väll endå inte, han har ju tydligen sagt att mopeden har varit trimmad. Att den går lagligt just nu får du kontrollera själv när du kör den på plats. :)

Motorn slits mer på en trimmad moped så det är väll nackdelen med att den har varit trimmad, men funkar den fint nu och går bra i motorn osv. så ska det inte vara några större problem.

Lycka till med moped köpet! :wink:

Postat: 10 oktober 2009, 19:49
av derbi_senda93
derbimannen skrev:hej
jag ska ta bort oljepumpen på min Derbi, hur gör man det?
hur många procent olja ska jag ha med effektrör, ostrypt cdi, ostrypt luftburk och dellorto 19mm?
Du behöver inte ta bort den helt, bara ta bort vajern ifrån den. Du ser hur du ska jag göra det när du tagit bort oljepumpskåpan.
Det räcker med 2% olja. Men det skadar inget att köra på lite mer. ;)

Postat: 10 oktober 2009, 19:58
av derbimannen
ok tack för svaret!

Postat: 10 oktober 2009, 21:12
av derbirace
okej, tack så mycket för det snabba svar.

men hur kan man ta reda på att en moped fortfarande går bra i motorn, när man kollar på den. har du några enkla bra tips? är inte riktigt insat i motorn än. men när jag får min moped ska jag slänga upp ett lite större projeckt här på tsr. Längtar som f*n :shock:

Postat: 10 oktober 2009, 21:21
av derbi_senda93
derbirace skrev:okej, tack så mycket för det snabba svar.

men hur kan man ta reda på att en moped fortfarande går bra i motorn, när man kollar på den. har du några enkla bra tips? är inte riktigt insat i motorn än. men när jag får min moped ska jag slänga upp ett lite större projeckt här på tsr. Längtar som f*n :shock:
Det kan man inte se, man måste provköra.

Postat: 11 oktober 2009, 11:24
av derbirace
okejdå. men hur märker man ifall det inte går bra i motorn då när man sitter på den. och förresten det är en Derbi drd 04, ifall det är till någon information. vill inte äga mopeden i 1 år sen så rasar motorn. för den är kass. för jag vetinte riktigt hur jag ska lista ut om den är bra eller dålig när jag provkör den.