Sida 17 av 75

Postat: 29 augusti 2009, 19:03
av ^Nilsson^
ok, bara undra för hittade ett ganska billigt men jag ser om ja hittar ett annat :roll:

Postat: 30 augusti 2009, 12:34
av JEG
Hej! Jag funderar på att köpa ett nytt avgasrör till moppen för att få mer effekt!
Just nu så har jag denna setup på!
Malossi Sport 70cc
Dellorto 17.5mm
Stage 6 Pro Replica rör
Jag har tittat på detta rör i förstahand http://www.twostroke.se/product.asp?product=7625
Skulle detta rör ge bra effekt till min setup? (dessutom så står det är tyst vilket inte är helt fel :wink:)
skriv gärna om detta rör eller tipsa om andra rör skulle passa bra till moppen, det är till en Keeway F-Act 50
Tack o hej

Postat: 30 augusti 2009, 14:06
av sefio
Yasuni R eller c16

Postat: 30 augusti 2009, 21:40
av JEG
Tack för tipset sefio

Det är ingen som vet om MetraKit (SP) är ett bra rör? eller finns det nått annat bra förutom Yasuni i samma klass?

Postat: 2 september 2009, 14:44
av rozzy79
tjennare vilken rör jag ska ha till vardagskörning/lite stunt
leovince zx/ metrakit handmade
polini corsa
dellorto 17,5
polini eco kit variator
har en aerox 98

Postat: 2 september 2009, 14:53
av Muffä
rozzy79 skrev:tjennare vilken rör jag ska ha till vardagskörning/lite stunt
leovince zx/ metrakit handmade
polini corsa
dellorto 17,5
polini eco kit variator
har en aerox 98
Doppler s3r!:)

Postat: 4 september 2009, 10:27
av Tomaz
Är Stage6 Pro röret låg eller högvarvigt?

Snabba svar tack. :)

EDIT: Gärna några tips på nått rör som passar bra till stunt. Ska max kosta 2k.

Postat: 4 september 2009, 10:33
av -TeddaN-
Stage6 röret är relativt högvarvig

Postat: 4 september 2009, 10:39
av -TeddaN-
Oj såg inte EDIT. men LeoVince - ZX sägs vara mycket bra stunt rör:). BTW min 300ade post:)

Postat: 4 september 2009, 11:56
av kallepalle
japp, stage6pro är högvarvigt sportrör. doppler s3r rekomenderas starkt till stunt!

Postat: 5 september 2009, 11:17
av Säv
vilket rör är bäst på en slider om man kör orginal förutom röret?? :oops:
ungefär hur fort kommer den gå med det?
Edit: Vill ha bra axx också :wink:

Postat: 6 september 2009, 12:35
av aeroxr08
du måste göra annat än att bara sätta på ett effektrör annars kommer den väl göra 30km/h :(
så det här ska du göra
effektör (dra pluggen i det)
dra v-ringen
lättare v-vikter
kopplingsfjädrar
munstycke gå upp ca 10 strl
med det här så kommer den att gå bra kanske låter mycket men det är inte så mycket. det är framförallt inte dyrt bara effektröret som är dyrt :wink:
vill du ha bra ax så köp ett lågvarvigt rör som te.x. leovince zx :D 8)

Postat: 6 september 2009, 13:36
av Säv
okej, tack:)

Postat: 6 september 2009, 13:37
av Tuta
aeroxr08 skrev:du måste göra annat än att bara sätta på ett effektrör annars kommer den väl göra 30km/h :(
så det här ska du göra
effektör (dra pluggen i det)
dra v-ringen
lättare v-vikter
kopplingsfjädrar
munstycke gå upp ca 10 strl
med det här så kommer den att gå bra kanske låter mycket men det är inte så mycket. det är framförallt inte dyrt bara effektröret som är dyrt :wink:
vill du ha bra ax så köp ett lågvarvigt rör som te.x. leovince zx :D 8)
kan väll hjälpa om man drar bort alla strypningar :P

Postat: 6 september 2009, 20:46
av Säv
s3r eller zx?

Postat: 6 september 2009, 20:49
av Tuta
s3r!!

Postat: 6 september 2009, 20:49
av -TeddaN-
Tuta skrev:s3r!!
Absolut!

Postat: 6 september 2009, 21:18
av aeroxr08
s3r! :wink:

Postat: 7 september 2009, 15:03
av Säv
e det lätt att gå upp på bakan me det?? xD
Toppfart spelar inte så stor roll :wink:

Postat: 7 september 2009, 20:43
av Riejumrx
Säv skrev:e det lätt att gå upp på bakan me det?? xD
Toppfart spelar inte så stor roll :wink:
du kan gå upp på bakhjul orginal, bara du har tekniken.
men ja, s3r är en av de bästa stuntrören så de kommer bli lättare :D

Postat: 7 september 2009, 21:25
av Säv
okej :D strort tack för hjälpen!

Yasuni C20 problem

Postat: 9 september 2009, 14:16
av Psykfall
Hallå jag har ett Yasuni C20 rör, själva dämparen har fått sig en smäll och är nu ful. Kan jag ta Dämpar delen från mitt Yasuni Z?? Dämparen har samma mått och dimentioner och passar perfekt, Självfallet är pluggen dragen i Z dämparen.

Kan jag förlora effekt?

Postat: 9 september 2009, 14:17
av kallepalle
ja.

nej.

Yasuni carerra fråga

Postat: 9 september 2009, 15:06
av Psykfall
Jag har en tid kört med Stage6 Racing 70cc, 21 mm black editon Stage 6 Delorto samt Yasuni Z Toppar 105kmh samt 80 i uppförsbackarna 110 munstycket.

Idag bytte jag till Yasuni c20 rör. Utan att röra övrig setup. Nu gör den 33 kmh i uppförsbackar och ca 50 i nerförsbackarna samt allt acc borta.

Jag bytte tillbaks till z röret då gick den bra igen.

Då bytte jag tillbaks till C20 röret och började gå ner i munstycken testat 116 100 96 samt 92. Bäst gick 96... men då ca 55kmh, ca 6000 och inget acc.

Vad gör jag är det variatorn som skall uppgraderas??? hur i helvete kan den gå sämre med C20 röret jag förstår inte..... Hjälp mig vad skall jag beställa???

Postat: 9 september 2009, 15:30
av sefio
psykfall: c20 är ju helt galet mkt mer varvvilligt än z så kolla vikter och låt den varva, ställ in variatorn ordentligt! 6000 ska inte ett c20 varva.

Postat: 9 september 2009, 17:40
av beckvall
metrakitt MKseries 50 cylinder
större insug.
17.5mm förgasare
motoforce midrace vev.
kör på giannelli2t nu men den kommer för sent i effekten känner man.

hjälp snälla?

Postat: 9 september 2009, 17:45
av DEA!!
beckvall skrev:metrakitt MKseries 50 cylinder
större insug.
17.5mm förgasare
motoforce midrace vev.
kör på giannelli2t nu men den kommer för sent i effekten känner man.

hjälp snälla?
Detta är tråden för scootrar, byt till cross & supermotard :)

Re: Yasuni carerra fråga

Postat: 9 september 2009, 18:51
av kallepalle
Psykfall skrev:Jag har en tid kört med Stage6 Racing 70cc, 21 mm black editon Stage 6 Delorto samt Yasuni Z Toppar 105kmh samt 80 i uppförsbackarna 110 munstycket.

Idag bytte jag till Yasuni c20 rör. Utan att röra övrig setup. Nu gör den 33 kmh i uppförsbackar och ca 50 i nerförsbackarna samt allt acc borta.

Jag bytte tillbaks till z röret då gick den bra igen.

Då bytte jag tillbaks till C20 röret och började gå ner i munstycken testat 116 100 96 samt 92. Bäst gick 96... men då ca 55kmh, ca 6000 och inget acc.

Vad gör jag är det variatorn som skall uppgraderas??? hur i helvete kan den gå sämre med C20 röret jag förstår inte..... Hjälp mig vad skall jag beställa???
du behöver mycket hårdare kopplingsfjädrar, lättare vikter när du kör med c20. detta pga att det är mycket mer högvarvigt änn yasuni z.

Re: Yasuni carerra fråga

Postat: 11 september 2009, 21:34
av Psykfall
kallepalle skrev:
Psykfall skrev:Jag har en tid kört med Stage6 R
du behöver mycket hårdare kopplingsfjädrar, lättare vikter när du kör med c20. detta pga att det är mycket mer högvarvigt änn yasuni z.
OK Jag fick idag hem en variator från malossi (Multivar), skall hämta paketet på ICA i morgon lördag. Jag har en trebackars KOSO koppling hemma, till denna har jag Gula och blå fjädrar. Vilka skall jag ta? Jag antar de gula. Duger vikterna man får med Malossi Multivar eller skall jag satsa på lättare/tyngre?? Hjälp mig gärna.

Re: Yasuni carerra fråga

Postat: 12 september 2009, 13:13
av Psykfall
Psykfall skrev:
kallepalle skrev:
Psykfall skrev:Jag har en tid kört med Stage6 R
du behöver mycket hårdare kopplingsfjädrar, lättare vikter när du kör med c20. detta pga att det är mycket mer högvarvigt änn yasuni z.
OK Jag fick idag hem en variator från malossi (Multivar), skall hämta paketet på ICA i morgon lördag. Jag har en trebackars KOSO koppling hemma, till denna har jag Gula och blå fjädrar. Vilka skall jag ta? Jag antar de gula. Duger vikterna man får med Malossi Multivar eller skall jag satsa på lättare/tyngre?? Hjälp mig gärna.
Jag hade fel det var en Hebo Multivar som låg i paketet på posten, men vilka vikter skall jag använda 4,1 4,5 eller 5,5??? Hur kommer det sig att jag fått gå ner från 110 i munstycke till 96?????

Re: Yasuni carerra fråga

Postat: 12 september 2009, 18:41
av Psykfall
du behöver mycket hårdare kopplingsfjädrar, lättare vikter när du kör med c20. detta pga att det är mycket mer högvarvigt änn yasuni z.[/quote]

Jag har nu testat med Hebo variatorn och hårdare fjädrar till kopplingen, med yasuni röret går den segt som satan inget händer inget varv, jag börjar mistänka att det är fel på mitt c20 rör, det var ju beggat.

Jag har nu övergivit Yasuni c20 röret och har kört testerna med Yasuni Z röret istället.

Detta händer CPI´n axar bra upp till 9000 varv, sen plötsligt tappar den kraften och varvet skunker till 7000 och den känns allmänt trött. detta med 4,1g vikter. Byter jag till 4,5 gram blir det exakt samma effekt men varvet skunker redan vid 8000.

Fråga 1. Har jag rätt att jag skall köpa lättare vikter?

Fråga 2. På variatorn inte på kopplingen utan på variatorn blir det gummirester ifrån remmen, ser ut som om remmen slirar i variatorn. Men axet är kanon ända till 9000 varv. Vad händer????

Postat: 12 september 2009, 19:06
av kallepalle
ingen kommer svara föräns du lär dig att posta i rätt trådar.

Postat: 12 september 2009, 20:46
av Psykfall
kallepalle skrev:ingen kommer svara föräns du lär dig att posta i rätt trådar.
Ok eftersom jag inte vet i om det är Avgasröret, variatorn eller munstyckerna eller förgasar inställningen eller en kombination av dessa har jag nu på kallepalle´s inrådan tagit frågan i olika varianter på följanade trådar. avgasrör, Munstycke, förgasarproblems tråden. Hoppas att någon kan svara mig nu eftersom det var felpostat i denna tråd. Skall jag vara ärlig tycker jag själv att risken nu blir stor att jag i de olika trådarna får felaktiga förslag på grund av att de som läser min fråga inte förstår helheten, vad jag bytt/ställt in och provat och vad som hänt till följd av detta.

Men kallepalle, jag gör som du säger & hoppas någon kan lägga ner energi på att hjälpa mig istället för att klaga på att jag postar i fel tråd på grund av problemets utveckling. jag anser inte att det är fel tråd om man ser till helheten.

Fråga, kallepalle postade du fel när du sa till mig i avgastråden " byt till lättare vikter och fjädrar" Du kanske skulle skrivit tillägget "om inte det hjälper ta om hela frågan från början utan att nämna ordet avgasrör byte mm i tråden om variatorer.

Seriöst. Hur man en gör på detta forum blir det ju fel. Ni kan inte mena ett man skall ta om frågan hela tiden i olika trådar blir ju rörit som satan.

Förlåt om jag är en idiot.

Postat: 12 september 2009, 22:25
av sefio
du har alldeles för klen koppling, orginal kopplingen hänger inte med för 5 ören då den är för klen, kopplingsklockan blir varm som as och får backarna som har olja på sig att börja glida= blir slöare etc, ska du köra sådär mkt trim måste du uppgradera kraftöverförningen, byt rem, variator och koppling och ställ in den efter effektkurvan för fasiken, c20 har sin effekkurva efter typ 10.000 rpm har jag för mig och motorn orkar inte varva upp om den måste sitta och dra på varvtal den inte har kraft på dvs allt under 10.000 rpm, låt moppen bara driva över det varvtalet så kommer det mesta lösa sig!

Postat: 12 september 2009, 23:37
av Psykfall
Borde den inte palla varva med hjulet i luften? Det gör den inte i allafall.