Sida 16 av 49
Postat: 14 juli 2009, 21:36
av KarlzzoN1911
bensinskalle skrev:Moddad skrev:Ducati.
Inte säkert, vet inte om alla nya är så men de sitter dellorto tändsystem på alla 09:or ja stött på.
Finns det cdi på den
Elr är det som på Rieju power up som har "ECU" box?
Postat: 14 juli 2009, 21:37
av bensinskalle
KarlzzoN1911 skrev:bensinskalle skrev:Moddad skrev:Ducati.
Inte säkert, vet inte om alla nya är så men de sitter dellorto tändsystem på alla 09:or ja stött på.
Finns det cdi på den
Elr är det som på Rieju power up som har "ECU" box?
Vet ej, skulle gissa på cdi, har inte hört nåt annat än

Postat: 14 juli 2009, 21:45
av KarlzzoN1911
Kollade derbis hemsida nu och det är CDI tändning på den.
Men kan det verkligen vara dollerto?

Postat: 30 juli 2009, 14:20
av insua
hej tänkte beställa en ostrypt CDI har en Derbi extreme sm 09
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10497
har kollat på min orginal cdi box och det står ducati på den så kan jag beställa den här ovanför då?
Postat: 30 juli 2009, 14:29
av Robiin937
Vilket tändystem har en Derbi Senda 07?
och vilket org munstycke ?
Postat: 30 juli 2009, 16:26
av Henry
Ja, det ska du.
Robiin937 skrev:Vilket tändystem har en Derbi Senda 07?
och vilket org munstycke ?
Ducati.
Original munstycket är 63.
Postat: 30 juli 2009, 18:36
av insua
Henry skrev:
okej måste jag byta munstycke då eller , nå mer jag ska tänka på?
Postat: 30 juli 2009, 19:03
av bensinskalle
insua skrev:Henry skrev:
okej måste jag byta munstycke då eller , nå mer jag ska tänka på?
om du bara byter cdi:n så behövs inget munstyckebyte

Postat: 30 juli 2009, 19:04
av Henry
insua skrev:
okej måste jag byta munstycke då eller , nå mer jag ska tänka på?
Nja, beror på din övriga setup. Är den helt original motormässigt så släng i ett 74 munstycke. Annars får du pröva dig fram.
Tänk på att tändkabeln är skruvad, du får skruva ut den och skruva in den i den nya sen. Annars är det ingen svår operation, detta klarar varje 12åring av skulle jag tippa.
Postat: 6 augusti 2009, 21:29
av insua
Har nu bytt CDI boxen på min Derbi men den stryper fortfarande vid 8000 varv. vad kan jag ha gjort för fel?
Postat: 7 augusti 2009, 01:00
av bensinskalle
insua skrev:Har nu bytt CDI boxen på min Derbi men den stryper fortfarande vid 8000 varv. vad kan jag ha gjort för fel?
bestyckning? Säker på att den stryper? Säker på att boxen är ostrypt ?
Postat: 7 augusti 2009, 01:01
av kallepalle
edit: nvm, läste inte från början.
men prova varva på tomgång, ska somsagt inte strypa vid 8000rpm. går den inte över det så gör som henry skrev här under, dvs byt tändstift och gå upp/ner nån strl i munstycke beroende på hur den beter sig.
Postat: 7 augusti 2009, 01:02
av Henry
insua skrev:Har nu bytt CDI boxen på min Derbi men den stryper fortfarande vid 8000 varv. vad kan jag ha gjort för fel?
Cdin stryper vid 10 000rpm så då är det troligen felbestyckat / Slut t-stift..
Postat: 7 augusti 2009, 11:49
av insua
ok ska väll prova byta tändstift, vi kapade kabeln där som går till tändhatten för att den var ganska lång men det ska väll inte göra nått?
EDIT jag provade varva på tomgång och då gick över 10000 varv
Postat: 7 augusti 2009, 14:48
av bensinskalle
insua skrev:ok ska väll prova byta tändstift, vi kapade kabeln där som går till tändhatten för att den var ganska lång men det ska väll inte göra nått?
EDIT jag provade varva på tomgång och då gick över 10000 varv
Då är de ok. Men har du kapat o jäklats med tändkabeln så kan felet sitta där om du inte anslutit den rätt

Postat: 7 augusti 2009, 15:35
av Jibe
någon som vet original huvudmunstycke på Derbi drd pro 09?
Postat: 7 augusti 2009, 16:04
av bensinskalle
Jibe skrev:någon som vet original huvudmunstycke på Derbi drd pro 09?
Sitter 72 i -06
Postat: 9 augusti 2009, 01:32
av bombmannen
Skulle en Rieju stötdämpare passa min Senda 99?
elr en nyare stötdämpare från en Senda passa den gamla sendan

?
Postat: 9 augusti 2009, 19:41
av werwer
Henry skrev:insua skrev:Har nu bytt CDI boxen på min Derbi men den stryper fortfarande vid 8000 varv. vad kan jag ha gjort för fel?
Cdin stryper vid 10 000rpm så då är det troligen felbestyckat / Slut t-stift..
Min stryper vid 8 000 rpm och sen när jag byta bakdrev till 52 istället för 65 och då ströp den vid 7 000-7 500 typ. Då är det alltså munstycket som är för litet eller missförståg jag?
Hur många sotrlekar ska man gå upp då? för jag hade 63 på från början och har hört att 65 ska va original? typ 75 ???
Postat: 9 augusti 2009, 20:14
av bensinskalle
werwer skrev:Henry skrev:insua skrev:Har nu bytt CDI boxen på min Derbi men den stryper fortfarande vid 8000 varv. vad kan jag ha gjort för fel?
Cdin stryper vid 10 000rpm så då är det troligen felbestyckat / Slut t-stift..
Min stryper vid 8 000 rpm och sen när jag byta bakdrev till 52 istället för 65 och då ströp den vid 7 000-7 500 typ. Då är det alltså munstycket som är för litet eller missförståg jag?
Hur många sotrlekar ska man gå upp då? för jag hade 63 på från början och har hört att 65 ska va original? typ 75 ???
de är en inställningsfråga, och den är individuell från hoj till hoj helt enkelt. Du får byta munstycke o se hur motorn går gång på gång tills de blir bra...
Finns vissa äldre sendor som stryper vid 8.000 varv, ALLA nya sendor som eventuellt har strypt cdi stryper vid 10.000. Tvärstannar mätaren vid 8 eller 10.000 varv på tomgångskörning så är de strypt. Annars inte
Postat: 9 augusti 2009, 20:23
av werwer
bensinskalle skrev:
de är en inställningsfråga, och den är individuell från hoj till hoj helt enkelt. Du får byta munstycke o se hur motorn går gång på gång tills de blir bra...
Finns vissa äldre sendor som stryper vid 8.000 varv, ALLA nya sendor som eventuellt har strypt cdi stryper vid 10.000. Tvärstannar mätaren vid 8 eller 10.000 varv på tomgångskörning så är de strypt. Annars inte
Jag har 08a så då borde det va storleken då... hoppas
går ut och provar nu
EDIT: den stanna inte vid 8 000rpm vid tomgång
hur många storlekar ska man gå upp i ungefär? vet att jag får fin justera själv sen:)
Postat: 9 augusti 2009, 21:03
av bensinskalle
werwer skrev:bensinskalle skrev:
de är en inställningsfråga, och den är individuell från hoj till hoj helt enkelt. Du får byta munstycke o se hur motorn går gång på gång tills de blir bra...
Finns vissa äldre sendor som stryper vid 8.000 varv, ALLA nya sendor som eventuellt har strypt cdi stryper vid 10.000. Tvärstannar mätaren vid 8 eller 10.000 varv på tomgångskörning så är de strypt. Annars inte
Jag har 08a så då borde det va storleken då... hoppas
går ut och provar nu
EDIT: den stanna inte vid 8 000rpm vid tomgång
hur många storlekar ska man gå upp i ungefär? vet att jag får fin justera själv sen:)
Va har du gjort med moppen då? Är de original eller?
Postat: 9 augusti 2009, 22:02
av Henry
werwer skrev:Henry skrev:insua skrev:Har nu bytt CDI boxen på min Derbi men den stryper fortfarande vid 8000 varv. vad kan jag ha gjort för fel?
Cdin stryper vid 10 000rpm så då är det troligen felbestyckat / Slut t-stift..
Min stryper vid 8 000 rpm och sen när jag byta bakdrev till 52 istället för 65 och då ströp den vid 7 000-7 500 typ. Då är det alltså munstycket som är för litet eller missförståg jag?
Hur många sotrlekar ska man gå upp då? för jag hade 63 på från början och har hört att 65 ska va original? typ 75 ???
Det har ju inte med att den stryper vid 7500RPM, utan att motorn ORKAR inte mer....
Sätt i ett 74 munstycke, 52bakdrev och var glad.
Postat: 14 augusti 2009, 17:51
av erik_94
jag har en smt med ostrypt cdi, lite filat i mynningen och munstycke. men det käns fortfarande som om att den stryper när man kommer upp i ett visst varv, när jag hade org-cdi så hade jag dragit loss den vita sladen. Då när man låg och pressade den en bit så va det som att det bara släpte och den varva som tusan. men det gör den inte med metrakit cdi´n, då undrar jag. visst ska det inte spela någon roll om man har den vita sladden i på denna cdi? eller vågar man testa att dra ut den?
Postat: 30 augusti 2009, 11:34
av jorre759
Tjena

Jag ska nu sätta på min nya cylinder (airsal 50) på sendan och har lite frågor.
Ska man ta vanlig 2-taktsolja och smörja in hela cylinderloppet och hela kolven, även uppe på kolven?
Den nya cylndern vill ha 3% oljeblandning men min blandare blandar ju bara 2%, kan jag då slå i 1% i tanken + att jag låter den blanda själv? eller ska jag koppla ur originalblandarn?
Sen vet jag inte hur hårt jag ska dra topplocksskruvarna, har nån någon aning om hur många newton det kan vara? :S
Sista frågan, hur långt ska man köra in den nya cylindern, räcker 10 mil för jag pallar inte köra 50 mil som det står på många ställen?

hehe
Sjukt tacksam för snabba svar

Postat: 30 augusti 2009, 18:29
av bensinskalle
erik_94 skrev:jag har en smt med ostrypt cdi, lite filat i mynningen och munstycke. men det käns fortfarande som om att den stryper när man kommer upp i ett visst varv, när jag hade org-cdi så hade jag dragit loss den vita sladen. Då när man låg och pressade den en bit så va det som att det bara släpte och den varva som tusan. men det gör den inte med metrakit cdi´n, då undrar jag. visst ska det inte spela någon roll om man har den vita sladden i på denna cdi? eller vågar man testa att dra ut den?
metrakit cdi:n är förmodligen gjord för en vassare motor. Kör du med original cdi:n kommer du aldrig till den kurvan där cdi:n verkar som bäst, så därför kan original cdi:n fungera bättre. De enda ja kan komma på i alla fall. Men testa att ta bort vita sladden igen om de är så, men de gör du på egen risk

Postat: 15 september 2009, 19:09
av Tullis
Hej. Har en fråga om ny kolv till originalcylindern på en Derbi 01a.
Funderar på om denna funkar. De har ju samma diameter. 40mm så det borde ju funka tycker jag?
http://www.mohlins.se/index.php?page=sh ... &Itemid=64
Postat: 15 september 2009, 19:13
av bensinskalle
Är du säker på att de är samma diameter så ska de passa

De stod ju dock vilka cylindrar kolven var till för och de ä väl kanske bäst att kolla upp så att de ä samma som du har eller exakt likadan...
Dock skulle ja inte köpa tnt då ja hört mycke skit om dom kolvarna.....
Postat: 15 september 2009, 19:15
av Tullis
bensinskalle skrev:
Är du säker på att de är samma diameter så ska de passa

De stod ju dock vilka cylindrar kolven var till för och de ä väl kanske bäst att kolla upp så att de ä samma som du har eller exakt likadan...
Dock skulle ja inte köpa tnt då ja hört mycke skit om dom kolvarna.....
bra att du för vanar men kan inte hitta något annat än TNT. Men det brukar väll vara 40mm på 50cc? har du något bättre får du gärna länka. är igentligen bara kolvringar jag behöver. Kolven blir ju inte så sliten.
Postat: 15 september 2009, 19:20
av kallepalle
meteor har orginalkolvar. finns på twostroke.se. dom håller bra kvalitet
Postat: 15 september 2009, 19:21
av bensinskalle
kallepalle skrev:meteor har orginalkolvar. finns på twostroke.se. dom håller bra kvalitet
Ja precis, vet själv inte om dom gör till Derbi men de märker du säkert
Byter man ringar är de lika bra att byta kolv

Postat: 15 september 2009, 19:26
av Tullis
kallepalle skrev:meteor har orginalkolvar. finns på twostroke.se. dom håller bra kvalitet
Hittar inte kolvar eller något till Derbi. bara hela cylinderkit
Hittade på cykelkraft.se
http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... =KGDS00460
Postat: 15 september 2009, 19:40
av kallepalle
ajdå, visste inte att de inte fanns till Derbi

där ser man, ytterligare 1 skäl till att ha AM6
på cykelkraft fanns de bara tnt,stylepro och step twp. ska inte säga helt hundra på att de e samma kolvar bara olika namn, men jag e nästan säker på det. endast hört dåligt om dom kolvarna så. men de fanns ju typ ingen i rimlig prisklass, de var ju typ 400kr å uppåt
dsfasdf
Postat: 23 september 2009, 19:31
av antonjansson_
Hej. passar Derbi xtreme bakstänka på drd edition ?
Re: dsfasdf
Postat: 23 september 2009, 19:35
av Tomaz
antonjansson_ skrev:Hej. passar Derbi xtreme bakstänka på drd edition ?
På vissa DRD passar den.
Vad är det för DRD? Årsmodell?
Om jag inte minns fel är DRD Edition en sån där 05orna har kromad ram, aluminium sving och dubbla skivor fram.
Är det en sån så passar den då dem har likadana kåpor som Extreme.
Kan du länka/visa nån bild på DRD'n? Så kan jag ge dig ett säkert svar.
