Sida 15 av 49
Postat: 1 juli 2009, 13:55
av bensinskalle
zenda02 skrev:DerbiSM skrev:zenda02 skrev:Tja tja, min Derbi går skit nu när jag fick tillbaka den från polisen, har bytt munstycke till original och kör på original rör och original drevning, dock så är luftburken ostrypt, är detta orsaken till att moppen axxar segare än en 5 åring på cykel och har en topphastighet på 40 km/h?

Så du har
allt orginal förutom att du tatt bort luftstrypningen ?
Då ska den minst gå lika bra som vilken orginal Derbi som helst.
Vad har du i för munstycke ? Du bör ha 66-68 ungefär.
Japp det har jag. Att tillägga är att den max kommer upp i 5000 varv och inte över det, där börjar den bluddra/böa som satan och vägrar varva ur, och jag har som sagt allt original förutom luftpluggen.
Just nu kör jag med original 63, men den en ökning på 3-5 storlekar bör väl inte göra en sådan stor skillnad, för den går verkligen sjukt dåligt.
nej så stor skillnad borde de inte vara, att dra "strypningen" i luftburken gör nästan ingen skillnad...
DerbiSM skrev:Nån som kan skriva lite fördelar/nackdelar med en DRD Edition ?
Det enda jag vet är dubbla bromsskivor, kromad ram, aluminium sving och digital mätare.
Nått mer ni vet om dem som är bra/dåligt så skriv gärna.
Om du köper en 05:a så är de dubbla skivor ja

04:an har enkel 300 mm skiva
Finns inget som är dåligt med den tkr jag

Kanske om man inte gillar underliggande originalrör men de går att sätta dit ett överliggande om man pillar lite med fästen
Dä ä u snabbgas osså så den går extra fort

Postat: 1 juli 2009, 14:02
av Tomaz
Yepp, en 05a är det jag snackar om men typ 06a för den kom ut i december 2005 typ. XD
Ser heller inget dåligt med den så tänkte fråga här.
Jorå, jag gillar röret, bara polera den noga sen blir de fin fint !
Snabbgas !? Då drar jag nog hyper mopparna orginal.
Tack för hjälpen Krille.

Postat: 1 juli 2009, 14:55
av bensinskalle
DerbiSM skrev:Yepp, en 05a är det jag snackar om men typ 06a för den kom ut i december 2005 typ. XD
Ser heller inget dåligt med den så tänkte fråga här.
Jorå, jag gillar röret, bara polera den noga sen blir de fin fint !
Snabbgas !? Då drar jag nog hyper mopparna orginal.
Tack för hjälpen Krille.

haha ja lätt
Nej precis de ä bara att putsa upp så blir de skitfint

Postat: 1 juli 2009, 20:14
av zenda02
bensinskalle skrev:zenda02 skrev:DerbiSM skrev:
Så du har allt orginal förutom att du tatt bort luftstrypningen ?
Då ska den minst gå lika bra som vilken orginal Derbi som helst.
Vad har du i för munstycke ? Du bör ha 66-68 ungefär.
Japp det har jag. Att tillägga är att den max kommer upp i 5000 varv och inte över det, där börjar den bluddra/böa som satan och vägrar varva ur, och jag har som sagt allt original förutom luftpluggen.
Just nu kör jag med original 63, men den en ökning på 3-5 storlekar bör väl inte göra en sådan stor skillnad, för den går verkligen sjukt dåligt.
nej så stor skillnad borde de inte vara, att dra "strypningen" i luftburken gör nästan ingen skillnad...
Okej, men vad kan problemet vara isf? Om det hjälper skulle jag möjligtvis kunna filma när jag kör så ni får se hur den går och hur den låter?
Postat: 1 juli 2009, 20:20
av Tomaz
bensinskalle skrev:DerbiSM skrev:Yepp, en 05a är det jag snackar om men typ 06a för den kom ut i december 2005 typ. XD
Ser heller inget dåligt med den så tänkte fråga här.
Jorå, jag gillar röret, bara polera den noga sen blir de fin fint !
Snabbgas !? Då drar jag nog hyper mopparna orginal.
Tack för hjälpen Krille.

haha ja lätt
Nej precis de ä bara att putsa upp så blir de skitfint

Okej.
Hittat mitt nästa projekt nu.
Men ett problem med den, mätaren funkar ibland.
Krille, vad tror du om det ? Lätt fixat problem eller är det nått större problem ? Själv så tror jag det är glapp i nån kabel då det bara är displayen som inte funkar enligt honom.
Postat: 1 juli 2009, 20:26
av TobbaN
DerbiSM skrev:bensinskalle skrev:DerbiSM skrev:Yepp, en 05a är det jag snackar om men typ 06a för den kom ut i december 2005 typ. XD
Ser heller inget dåligt med den så tänkte fråga här.
Jorå, jag gillar röret, bara polera den noga sen blir de fin fint !
Snabbgas !? Då drar jag nog hyper mopparna orginal.
Tack för hjälpen Krille.

haha ja lätt
Nej precis de ä bara att putsa upp så blir de skitfint

Okej.
Hittat mitt nästa projekt nu.
Men ett problem med den, mätaren funkar ibland.
Krille, vad tror du om det ? Lätt fixat problem eller är det nått större problem ? Själv så tror jag det är glapp i nån kabel då det bara är displayen som inte funkar enligt honom.
Vad är det inte som funkar i mätaren?
Slocknar displayen ibland, eller vadå?
Troligen glapp isåfall

Det fixar nog du, bara du sätter dig och pillar lite med det

Postat: 1 juli 2009, 20:34
av Tomaz
TobbaN skrev:DerbiSM skrev:bensinskalle skrev:
haha ja lätt
Nej precis de ä bara att putsa upp så blir de skitfint

Okej.
Hittat mitt nästa projekt nu.
Men ett problem med den, mätaren funkar ibland.
Krille, vad tror du om det ? Lätt fixat problem eller är det nått större problem ? Själv så tror jag det är glapp i nån kabel då det bara är displayen som inte funkar enligt honom.
Vad är det inte som funkar i mätaren?
Slocknar displayen ibland, eller vadå?
Troligen glapp isåfall

Det fixar nog du, bara du sätter dig och pillar lite med det

Hela displayen funkar inte ibland.
Nja, den slocknar inte utan funkar när man startar den ibland och ibland inte.
Men tror jag fixar de, så satsar på den sen när Sendan är såld.

Postat: 1 juli 2009, 20:40
av TobbaN
DerbiSM skrev:TobbaN skrev:DerbiSM skrev:
Okej.
Hittat mitt nästa projekt nu.
Men ett problem med den, mätaren funkar ibland.
Krille, vad tror du om det ? Lätt fixat problem eller är det nått större problem ? Själv så tror jag det är glapp i nån kabel då det bara är displayen som inte funkar enligt honom.
Vad är det inte som funkar i mätaren?
Slocknar displayen ibland, eller vadå?
Troligen glapp isåfall

Det fixar nog du, bara du sätter dig och pillar lite med det

Hela displayen funkar inte ibland.
Nja, den slocknar inte utan funkar när man startar den ibland och ibland inte.
Men tror jag fixar de, så satsar på den sen när Sendan är såld.

Okej
Ja, hade satsat på den om jag var du

Riktigt fin var den

Postat: 1 juli 2009, 21:19
av bensinskalle
De är nog bara ett glapp nånstans, bara att mäta lite o kolla så ska de ordna sig

Postat: 1 juli 2009, 22:20
av Tomaz
Aarå, kommer satsa på den så fort Sendan blir såld.

Postat: 3 juli 2009, 20:40
av Juggen
Tjena, vad är det för bak drev på min Derbi Senda DRD årsmodell 2003?
Postat: 3 juli 2009, 20:42
av derbi_senda93
Juggen skrev:Tjena, vad är det för bak drev på min Derbi Senda DRD årsmodell 2003?
Original menar du?
Isåfall 70 kuggars.
Postat: 3 juli 2009, 21:11
av bensinskalle
Derbi_senda93 skrev:Juggen skrev:Tjena, vad är det för bak drev på min Derbi Senda DRD årsmodell 2003?
Original menar du?
Isåfall 70 kuggars.
säker?
De finns tre olika alternativ, de äldre sendorna ( typ 00-02 ) brukar ha 70 kuggars bakdrev, x-treme o x-race samt de senare äldre sendorna ( runt 03 ) har 65 bak, drd:er har 53 kuggars...
Nästan alla sendor har 12 framdrev förutom drd pro och kanske någon mer som har 11 drev fram..
Ja skulle tro att du har 53 eller 65 på din drd 03, men enklast är att du räknar bara

Postat: 3 juli 2009, 21:26
av kallepalle
enligt cykelkrafts orginaldelskatalog så finns det drd 03 med både 70 kugg och 53 kugg.
Postat: 3 juli 2009, 21:38
av derbi_senda93
bensinskalle skrev:Derbi_senda93 skrev:Juggen skrev:Tjena, vad är det för bak drev på min Derbi Senda DRD årsmodell 2003?
Original menar du?
Isåfall 70 kuggars.
säker?
De finns tre olika alternativ, de äldre sendorna ( typ 00-02 ) brukar ha 70 kuggars bakdrev, x-treme o x-race samt de senare äldre sendorna ( runt 03 ) har 65 bak, drd:er har 53 kuggars...
Nästan alla sendor har 12 framdrev förutom drd pro och kanske någon mer som har 11 drev fram..
Ja skulle tro att du har 53 eller 65 på din drd 03, men enklast är att du räknar bara

Min xtreme 03a hade 70 back iaf

Postat: 4 juli 2009, 12:39
av Juggen
53 har den inte iaf, det är 70.
Eftersom att min polare har 53 och det är mindre än mitt.
Tack för hjälpen

Postat: 7 juli 2009, 13:30
av Derbikakan
Min Derbi raspar vid motorbromsning det är någonting iallafall, för min kompis likadana Derbi låter int så..
Postat: 7 juli 2009, 14:00
av bensinskalle
Derbikakan skrev:Min Derbi raspar vid motorbromsning det är någonting iallafall, för min kompis likadana Derbi låter int så..
du SKA INTE motorbromsa!
Du förstör motorn om du gör de.
Tvåtaktare är skitkänsliga för motorbromsning, den interna kylningen och smörjningen upphör helt i princip vid motorbroms vilket leder till att vevpartiet skär ihop och att kolven kan nypa.
Men anledningen till att din raspar är förmodligen kedjan, kolla så den ä lagom spänd och att den inte går emot någonting av metall förutom dreven

Postat: 7 juli 2009, 15:06
av Tomaz
Motorbromsa ska man som sagt inte göra ! Läste en tråd om det för nåra dar sen då Krille förklara väldigt bra varför man inte ska göra det.
Jag undviker iaf att göra det och ett tips är att ni också ska göra det om ni vill att era Derbi motorer ska hålla bättre !
Sen ang. bakdrevet så har jag 65 orginal på min 01a.

Postat: 10 juli 2009, 22:12
av Derbikakan
Nu har jag ett till problem =) nu när jag fixade kåporna (slipade dom och lackade dom i färgen Electric Red) så köpte jag ny baklampa (biltemas 99kr)
men dom levererades utan kontakter, så hur ska jag göra? Köpa nya kontakter eller? och var finns sånna? och hur monterar jag dom?
Postat: 10 juli 2009, 22:17
av kallepalle
bara löda fast sladdarna?
Postat: 10 juli 2009, 22:23
av Derbikakan
Postat: 10 juli 2009, 22:59
av Derbikakan
Postat: 10 juli 2009, 23:05
av LudiX
Sätt bara direkt i sladdarna från den gamla lampan

Postat: 10 juli 2009, 23:07
av Derbikakan
LudiX skrev:Sätt bara direkt i sladdarna från den gamla lampan

Men jag vill ju int ha den gamla....
Postat: 10 juli 2009, 23:08
av Derbikakan
Derbikakan skrev:LudiX skrev:Sätt bara direkt i sladdarna från den gamla lampan

Men jag vill ju int ha den gamla....
eller fattade jag dig rätt?
Postat: 11 juli 2009, 19:47
av bensinskalle
Derbikakan skrev:Derbikakan skrev:LudiX skrev:Sätt bara direkt i sladdarna från den gamla lampan

Men jag vill ju int ha den gamla....
eller fattade jag dig rätt?
lnga dubbelpostar tack
Enklast är att åka till en mack eller typ biltema o köpa kabelskor

( de är en slags kontakter man fäster på sladdarna )
Postat: 12 juli 2009, 00:10
av Henry
Derbikakan skrev:Min Derbi raspar vid motorbromsning det är någonting iallafall, för min kompis likadana Derbi låter int så..
Istället för att tala om hur du ska köra din moped så får du svar på tal istället.
Är allt på mopeden som det ska, kedjan, glidskenor, styrare osv så är det växellådan som låter.
Inget märkligt då alla Derbi-mopeder låter så då det är rakskurna drev i en Derbi växellåda.
Vissa låter mer, andra låter mindre.
Postat: 13 juli 2009, 21:10
av KarlzzoN1911
Tjah
Jag ska byta ut min gamla äckel dt mot en ny moppe
Och jag funderar på att köpa en ny Derbi Senda Xtreme r
Lätt att trimma? bra axx? toppfart orginal?

Postat: 13 juli 2009, 21:48
av bensinskalle
Helt ny 09:a eller?
Iaf, oavsett vilken modell du väljer så är det väldigt lätttrimmat. Osrypt cdi, trimmrör och drev så går moppen som en raket i både acc o toppfart
Original är derbin väldigt stark, iaf x-tremerna. Vet ej om dom absolut senaste modellerna har nya strypningar men är de samma som tidigare så toppar moppen lagliga 52 original och accar helt okej.
Moppen upplevs inte som rapp skulle ja vilja säga, men stark

Postat: 13 juli 2009, 23:10
av KarlzzoN1911
Det är 09:an

Men om det blir en Derbi så slänger jag på mk, ostrypt cdi, ny drevning:)
Kanske en blackbox också, poliserna jagar moppar här som kåta kaniner
Förresten, är det ducati elr leonelli tändning på den

Postat: 13 juli 2009, 23:23
av Moddad
Ducati.
Postat: 13 juli 2009, 23:41
av kallepalle
jag skulle rekomendera dig ett gianelli till din möjligtvis kommande extream. mycket bra rör för pengarna och det lirar kanon till Derbi orginalcylinder.
Postat: 14 juli 2009, 11:23
av Tomaz
KarlzzoN1911 skrev:Tjah
Jag ska byta ut min gamla äckel dt mot en ny moppe
Och jag funderar på att köpa en ny Derbi Senda Xtreme r
Lätt att trimma? bra axx? toppfart orginal?

Jag tycker dem verkar vara väldigt starka orginal och axxet verkar med vara helt okej, har aldrig kört en 09a men man har ju sett några köra och då ser de ut att gå väldigt bra tycker jag.
Sen skulle jag kört med ett Leovince v6 rör eller Gianelli, båda är riktigt bra rör som går fint med orginal cylindern.

Postat: 14 juli 2009, 17:16
av bensinskalle
Moddad skrev:Ducati.
Inte säkert, vet inte om alla nya är så men de sitter dellorto tändsystem på alla 09:or ja stött på.