Sida 13 av 16
Postat: 11 maj 2012, 22:42
av p4ck
Fyfan vad man längtar tills detta är klart!
Postat: 12 maj 2012, 00:50
av meckARN96
Sjukt som vanligt ^^
Postat: 12 maj 2012, 10:14
av TechnoMen
Nice! men fick inget svar på mina frågor..

Postat: 12 maj 2012, 11:04
av HHR
Hetsbygg nu då! Vi ska vara klara nästa helg!
Postat: 12 maj 2012, 11:11
av david96
vad är nästa helg ?

tävlar ni mot varandra elr ? ^^
Postat: 12 maj 2012, 11:50
av HHR
En färd upp emot västerås/stockholm/uppsala ungefär. Det är ju några tävlingar.

Postat: 12 maj 2012, 11:52
av david96
HHR skrev:En färd upp emot västerås/stockholm/uppsala ungefär. Det är ju några tävlingar.

då du se till att fixa några filmer båda ni två:)
bör de inte vara jobbigt att växla på den korta sträckan och går väl upp i varv rätt snabbt antar jag

Postat: 12 maj 2012, 13:15
av Rexxy
david96 skrev:HHR skrev:En färd upp emot västerås/stockholm/uppsala ungefär. Det är ju några tävlingar.

då du se till att fixa några filmer båda ni två:)
bör de inte vara jobbigt att växla på den korta sträckan och går väl upp i varv rätt snabbt antar jag

Om dom ska till Västerås kommer dom komma med på film. Då jag kommer filma en del!
Postat: 12 maj 2012, 14:36
av HHR
david96 skrev:HHR skrev:En färd upp emot västerås/stockholm/uppsala ungefär. Det är ju några tävlingar.

då du se till att fixa några filmer båda ni två:)
bör de inte vara jobbigt att växla på den korta sträckan och går väl upp i varv rätt snabbt antar jag

Nejdå, har flatshift i insprutet så jag växlar utan koppling. Behöver bara hålla inne en knapp och lägga vikt på växelpetaren så fungerar det av sig själv. Växlingsvarvet är inprogrammerat.
Postat: 12 maj 2012, 21:53
av Perra.S
Tack för alla kommentarer!
TechnoMen skrev:Nice! men fick inget svar på mina frågor..

Tack! Oj, ja det projektet rann ut i sanden.
Började dagen med att göra klart röret, har dock inte provat det än
Startade den sen med en moddad 21mm förgasare och på metanol gick den så fett så det sprutade ut mängder av oförbränt bränsle ur röret. Så tankade istället 20% nitro och då gick den rent, men efter ca. 100m av fullgas så snålar den ur, precis som att flottörhuset töms.
Så har satt på en bränslepump och btr så man får lite bättre bränsleflöde in i förgasaren istället för det fjolliga flödet som man får av självfallet från tanken.
Måste dock säga att nitron gjorde gott, den blev väldigt mycket piggare.
Har även haft på linolja på röret. Får bli att skaffa värmetålig klarlack till nästa rör

Postat: 12 maj 2012, 22:02
av david96
fan vad fina dina rör blir

Postat: 12 maj 2012, 22:08
av TechnoMen
Besviken på dig alltså.. ingen film.

Postat: 13 maj 2012, 16:30
av Perra.S
Lite skriftlig uppdatering blir det idag
Röret:
Indragen stinger var riktigt värt, behovet av ljuddämpare försvann helt. Har inte testat klart det nya röret än men det verkar ge samma effekt som det förra fast med ett annorlunda (tråkigare) register.
Mopeden:
Med soppapumpen så försvann gårdagens problem med att den snålade ut efter 100m, nu går det hålla fullt så länge man vill.
Började med att prova på 20% nitro och det var väll inte något vidare spännande, visst den gick lite hårdare än med metanol men det var marginellt. Måste dock tillägga att den gick alldeles för fett så en del effekt fanns säkert att hämta på att snåla ut den.
Sen blev det däremot spännande, tankade 40% nitro och då började det röra på sig ordentligt! Utan att ha några bevis för det så vågar jag nog påstå att 20hk gränsen är sprängd, alternativt att jag är väldigt nära den!
MEN, den går fortfarande för fett. Avgaserna är väldigt fuktiga och stiftet är blött efter man kört. Så bortåt 50-60% nitro är nog ingen omöjlighet.
Tändningen var en annan spännande historia, råkade först starta den på förtändningen som jag har när jag eldar ur den med bensin vilket är 1,5mm / 20grader och då gick den knappt att hålla liv i och responsen var värdelös. På 20% nitro så gick den hårdast på 8mm / 48grader förtändning med helt rak tändkurva! 40% hann jag inte testa var den gick bäst men den kommer säkert vilja ha en hel del till.
Nu behöver jag bara ha tag i lättare vikter, 2.7g är för tungt. Tror 2.5g hade varit optimalt. Ingen som vet om det finns att köpa i storleken 16x13?
Postat: 13 maj 2012, 16:34
av david96
blir de film snart?

Postat: 13 maj 2012, 17:10
av joar
Fan vad gött! Hoppas du race:ar mot HHR sen

Postat: 13 maj 2012, 17:56
av Börniee
vart är filmen!!!

Postat: 13 maj 2012, 18:08
av TechnoMen
Kul för dIG att det går så bra denna gång!

Men min mamma lärde mig att man ska hålla det man lovar..! FILM!

Postat: 13 maj 2012, 20:09
av meckARN96
att du orkar :O

Postat: 13 maj 2012, 20:17
av HasseMan
GGAAAAH, längtar till film!!

:D:D
Postat: 13 maj 2012, 20:32
av kinderjao
meckARN96 skrev:att du orkar :O

tänkte nyss desamma

Postat: 14 maj 2012, 16:34
av Perra.S
meckARN96 skrev:att du orkar :O

äsch, nu när den börjar fungera är det ju kul

Det var värre förr när det bara krånglade.
Ska försöka få tummen ur och fixxa film nästa gång den testas.
Postat: 14 maj 2012, 20:20
av HHR
Vad tror du om att du ägnar dig åt att ställa in moppen på torsdag så ägnar jag hela tiden åt att filma med div riggar och annat kul?
Har precis varit på filmmöte och är astaggad!
Dags för lite Canonpower

Postat: 14 maj 2012, 20:38
av Perra.S
Filma är ju alltid kul, men ordet Canon gör att det går rysningar längs ryggraden

Postat: 14 maj 2012, 21:03
av HHR
Perra.S skrev:Filma är ju alltid kul, men ordet Canon gör att det går rysningar längs ryggraden

Det förstår jag, man blir lika rysligt imponerad varje gång, att det ens är möjligt?
Se bara 16,45 hk filmen (Nikon) V.S. bensinfilmen med nira (Canon). Otrolig skillnad.
Postat: 15 maj 2012, 14:28
av Perra.S
HHR skrev:Perra.S skrev:Filma är ju alltid kul, men ordet Canon gör att det går rysningar längs ryggraden

Det förstår jag, man blir lika rysligt imponerad varje gång, att det ens är möjligt?
Se bara 16,45 hk filmen (Nikon) V.S. bensinfilmen med nira (Canon). Otrolig skillnad.
Och den jämförelsen är ju inte lite haltande när det skiljer typ 5år mellan kamerorna..
Sluta propagera för skräp-Canon nu och bygg på mopeden istället!
Postat: 17 maj 2012, 19:54
av Perra.S
Firrat nytt insug så jag slipper mitt förra frammåtvinklade insug som var alldeles för långt bara för att förgasaren skulle få plats. Problemet nu är väll att jag måste bygga en bakskärm då det inte funkar att köra med luftfilter p.g.a allt bränsle som blåser ut ur förgasaren när motorn inte är på effektbandet.
Blandat till 60% nitro / 35% metanol / 5% olja som den ska startas på imorgon. Antagligen var jag nog för optimistisk med nitrohalten men det visar sig imorgon.
En rolig detalj i det hela är att när motorn går på 40% nitro har den en bränslekostnad på över 2000kr/milen...

Postat: 17 maj 2012, 19:55
av Roxxen96
Glöm inte film imorgon nu!
Postat: 17 maj 2012, 20:01
av GuZt4v
Perra.S skrev:
En rolig detalj i det hela är att när motorn går på 40% nitro har den en bränslekostnad på över 2000kr/milen...
o fy faaan jag tycker det är dyrt med endast bensin i tanken

Postat: 17 maj 2012, 20:07
av ET.sm
Sätt en lapp på pannan- ( FILM) GLÖM EJ!!! PS FILM: ÅTERIGEN!!,
Postat: 17 maj 2012, 20:49
av Börniee
glöm inte filmen
Postat: 17 maj 2012, 20:55
av TechnoMen
Ingen bruks moped alltså!

Men glöm förfan inte film nu!

Postat: 18 maj 2012, 19:49
av Perra.S
Startade den på 60% nitro ståendes på pallbockar och när man varvade ur den gick det fortfarande riktigt fett. Så, bytte till 85% nitro / 7,5% metanol / 5% olja / 2,5% vatten och då gick den helt perfekt, fortfarande ståendes på pallbockar.
Åkte ner till vägen och provade och fy helvete vilket drag det var de första 50 metrarna! Sen stendog den med detta resultatet:
Den har alltså smält runt kolvringsstoppet på insugssidan. Stiftet visar inte på att den gått snålt, den betedde sig inte som att den gick snålt och cylindern var inte varmare än att man kunde lägga handen på den.
Då cylindern klarade sig fint så blev den rengjord på alu-rester m.h.a saltsyra och sen smälldes kalaset ihop igen med en ny kolv.
Denna gången tankade jag bara 60% nitro och åkte ner till vägen igen för att prova. Fick hjulspinn i starten och sen körde jag väll 3 fullgasrepor på rad innan det blev tvärstopp i maskin och en kylarslang trycktes av.. Resultatet har vi här:
Som tur är så har cylindern klarat sig så den åker ihop igen med en gammal kolv jag har liggandes från turbotesterna.
Vad har jag då lärt mig idag? Jo, max 40-50% nitro samt bara en fullgasrepa och sen stänga av den och gå tillbaka.
Och ja, FILM finns från 60% körningen. Den kommer upp imorn eller på söndag när jag är tillbaka i stan och har en riktig internetuppkoppling.
Postat: 18 maj 2012, 19:55
av anton96
vad har projektet kostat dig egentligen? känns som att det är rätt mycket som behövts bytas osv? väntar spänt tills filmen kommer upp

Postat: 18 maj 2012, 19:58
av potog
sä glömde han filmen............

Postat: 18 maj 2012, 20:09
av Demuz
potog skrev:sä glömde han filmen............

eller inte, kommer ju imorgon eller på söndag
men fan va grymt dehär är perra!

forsätt kämpa även om det krånglar för till slut så kommer det gå riktigt bra känner jag på mig
