bassestunt skrev:Hej Järnet, vad får man för straff om man blir tagen med en
lätt-mc om man har kört utan körkort ?
Du får samma straff som att du hade kört en trimmad moppe. För båda klassas som lätt mc.
Men frågan som kom upp av rasmusborg var intressant! Får man lyssna på musik? Vad jag tror så får man det men ser ingen orsak till att man inte skulle få det så länge man "hör" trafiken
Mertz skrev:Tjenare mannen! Jag råkade stöta på polisen för ett tag sedan och undrar om den kan "flagga" mitt körkort.
Jag stod nämligen stilla med mopeden men dem la märke till ett rör på mopeden som enligt dem inte skulle sitta där.
Det Konstapeln sa var att nästa gång någon av deras kollegor möter mig och kollar körkortet kommer det komma upp en notis om att min moped är trimmad. Och då skall dem testa den
Kan man sätta sådana här notiser eller "flaggningar" på mitt körkort i registret? Hade jag kunnat vägra ge dem körkortet? hade dom annars kunnat tvinga mig att ge dem personuppgifter?
Om det nu är så att det inte går att "flagga" körkortet får polisen ljuga på det viset?
Det enda sättet jag kan tänka mig att polisen kan "flagga" ditt körkort är att man på LKC (LänsKommunikationsCentralen) lägger in en historikanteckning. Den är sökbar. Men jag är ingen expert på LKC:s rutiner.
Om det inte är så som jag tror, kan det vara så att polisen du träffade bara ville "skrämmas" lite
Är otroligt tacksam för att du tog din tid att svara på min fråga!
kändes lite konstigt när dem till en början kollade Körkortet, gav tillbaka det. Efter ca 5 min ser dem de röret som enligt dem inte ska sitta där och säger att dem flaggat/sattit en notis på mitt körkort utan att ens kolla på tjänstebilen.
Poliserna som pratade med mig trodde även att jag ljög vilket jag tror var anledningen till varför dem sa att dem skulle flagga och på det sättet och "skrämma" mig.
haha dem lyckades iaf skrämma mig, har inte rört moppen på 3 veckor känns de som :$
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"
ZX skrev:
Edit: moppen är helt laglig. och dom stoppar mig bara för rutinkontroll typ
Dom stoppar ju kommunal bussar ofta som har en tight tidsplan. Tror inte polisen bryr sig om du kommer 10min försent till skolan.
Dom kanske inte bryr sig men enligt lagen och det är ingen lag att bussarna ska vara i tid dock är det skolplikt
Polisen får stoppa vem som helst. Det spelar ingen roll om det är en elev som går i grundskolan eller om det är någon i regeringen. De som stoppas får stanna kvar tills kontrollen är slutförd. Sedan får de åka vidare.
Att det är skolplikt i Sverige spelar ingen roll.
MreliasN skrev:Jag har en fråga:
Jag kör trimmad moped, och polisen stannar mig. Sedan testkör dom mopeden o den går fortare än vad den får göra. Får jag mindre i böter då, än om jag hade haft en blackbox och ni hittar den?
Nej, det blir samma böter som om du hade haft en BlackBox.
Vad jag vet blir det inte mer i böter för att man har en BlackBox. Den tas i beslag och förverkas.
NOName? skrev:hej, har en fråga angående reg. skylten.
den istter original bakom föraren på läppen där den ska sitta, får man flytta ner den till vänstra sidan om bakhjulet, har sett det på några mopeder och undrar om det är laglit
ps. bor i finland
Det är inte lagligt i Sverige.
Registreringsskylten ska sitta längst bak i centrumlinjen, vilket betyder mitt bak.
aerox-sami skrev:om jag köper en låt oss säga en gsxr 600 och reggar om den till 25kw fast efter tar av strypningen då klassas det som olovlig körning right? men hur kan polisen veta om den är strypt eller inte är det stor skillnad?
Det känns vid provkörning.
Ja, det är stor skillnad.
Lyckades i fredags ta mitt förarbevis till min klass 2 moppe och undrar om det är lagligt att köra med den om jag exempelvis har mitt idkort med mig? Btw, mopeden är även försäkrad.
Förarbeviset
När du avlagt ett godkänt kunskapsprov kommer anordnaren av provet att rapportera detta till Transportstyrelsen, som då skickar hem en ansökningsblankett till dig för utfärdande av förarbeviset. Tillsammans med ansökan bifogas ett inbetalningskort för tillverkningsavgiften av förarbeviset. När ansökan och betalning kommit in till Transportstyrelsen tillverkas förarbeviset.
För att du ska kunna köra så snart som möjligt efter godkänt kunskapsprov skickar Transportstyrelsen även ut ett "bevis om förarbevis" - ett dokument som intygar att du har rätt att köra moped klass II i väntan på att det riktiga förarbeviset (plastkortet) är tillverkat. Bevis om förarbevis är giltigt i ett år och innan dess måste du ha skickat in din ansökningsblankett samt betalat tillverkningsavgiften för att behålla din behörighet.
Förarbeviset är ljusgrönt till färgen och innehåller sedan 1 oktober 2009 fotografi och namnteckning av innehavaren.[/color]
Med andra ord måste du vänta tills Transportstyrelsen har skickat ut "Bevis om förarprov"
Ztraand skrev:Har en liten rolig fråga: Om jag skulle köpa en bil, plocka ur motorn och allt annat onödigt och bara ha kvar bromsljusen. Och kopplar in trampor som driver bilen, skulle det räknas som cykel eller bil? Får ja köra på cykelvägar isånnafall?
Kom o tänka på detta på en väldigt tråkig NO-lektion.
aerox-sami skrev:om jag köper en låt oss säga en gsxr 600 och reggar om den till 25kw fast efter tar av strypningen då klassas det som olovlig körning right? men hur kan polisen veta om den är strypt eller inte är det stor skillnad?
Det känns vid provkörning.
Ja, det är stor skillnad.
okej tack för svar då får man väll vänta 1 år sen köra ostrypt
RiejuJååhan skrev:Hejsan Järnet!
Jag undrar om det är lagligt att ha sportluftfilter på mopeden? Jag har ett sportluftfilter på min moped, och har märkt att den går ca 5-10 km/h fortare! Är det lagligt att köra på vägar så ändå?
Tack!
Jag är inte Järnet,men jag har läst hans svar på andra frågor. Så ifall du har en EU-moppe Så får den inte gå över 52 Km/h oavsett vad du sätter på den
Så ifall din moppe gör mer än det så blir det olagligt
guncis skrev:Jag kan inte förstår varför vill man köra utan körkort
Det är ingen spel ... ok, faktiskt, det kan bli som en spel på liv
här kommer några bra information och plugga länkar som jag själv har användat: körkort - du kan göra demo konto och plugga körkortsfrågor helt gratis, för att nå alla nya körkortsfrågor krävs det en betalning teoriprov - hur att förbereda, hur händer det, vad måste du veta osv uppkörning - hur att inte bli nervös, vad krävs det osv körkortsforum - du kan läsa och få svar av trafiklärare
Pengar kanske? jävligt dyrt nu förtiden, har själv en Klass A något alltså dem 25 mopederna förr när inte klass B fanns, och den får jag köra utan kort, ska jag ta kort så kostar det 3 tusen iaf.
Rubrik: hej
om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
RiejuJååhan skrev:Tjenare! Som rubriken lyder så undrar jag om man får böter för att ha neon men som dock är avstängd på mopeden? Och hur mycket skulle man få i böter då?
Taaack!
/RiejuJååhan
Man riskerar alltid böter så läge man är ute på allmänna vägar och parkeringsplatser. Men vad jag vet är det inte så vanligt att det delas ut böter för fordon som inte är ute och kör.
Mattyyy skrev:Det här kanske är en svår fråga för en "Vanlig" polis (Som jag tror att du är) att svara på men jag gör det ändå.
Varför får en "Moppebil" gå i 45km/h lagligt medans en EPA/a-traktor får gå i 30km/h? En Epa/A-traktor är väl trafiksäkrare då dom ursprungligen är byggda som bilar och anpassade för att klara 120km/h medans en Moppebil är byggd för att klara 45km/h och bara av plast så jag tycker det är ologiskt att det säkrare fordonet bara får gå 30km/h medans det farligare får gå i 45km/h.
EPA- och A-traktor går på äldre bestämmelser.
En moppebil är jämställd med en moped klass1, och har en konstruktiv hastighet av max 45 km/h, som är en EU-regel. Jag önskar att det hade varit så på min tid som moppegrabb, men då var det bara 30-moppar som gällde. Tycker ni inte att det var väldigt synd om mig????
En EPA-traktor får inte köras fortare än 30 km/h, men kan köras fortare (gasen i botten på tvåans växel).
En A-traktor KAN INTE köras fortare än 30 km/h hur mycket man än gasar.
D4NI3L skrev:Ville tacka alla underbara poliser som tar ungdommarnas mopeder som har hastigheter upp till lifsfarliga 64km/h.
Men du Järnet, jag frågade förut vilka följder man får om man har en trimmad moped inte kör snabbare än angiven hastighet på vägen,
och så skrev du (tror jag)
*Dagsböter på ca 1200-1500:-
*Återkallat körkortstillstånd i 4 månader om du har körkortstillstånd eller uppskjutet i 6 mån om man inte har kk-tillstånd
*
Extrafrågor:
*Jag har en 30 moped, jag står på kvittot och försäkringen, mina föräldrar vet inget om trimmet, kan mina föräldrars körkort påverkas?
*Om man inte har körkort, vilka mer påföljder blir det?
Eller om man har klass2 kort?
/D4NI3L
Att köra trimmad moped trots att man inte kör fortare än 45 km/h likställs med att köra trimmat i hiskeliga/livsfarliga 64 km/h.
Vi hade en kille från transportstyrelsens körkortsenhet på jobbet förra veckan. Han sade att det inte är 4 månaders återkallelse på om man har körkortstillstånd. Det är 6 månader som om man inte har körkortstillstånd. Alltså 6 månaders spärrtid oavsett om man har eller inte har körkortstillstånd.
Om inte dina föräldrar inte är ägare till mopeden och inte känner till att mopeden är trimmad blir de inte av med sina körkort.
Om man inte har körkort och kör trimmad moped blir det dagsböter och en spärrtid på minst 6 månader innan man kan få körkortstillstånd.
DT50rMacko skrev:När man tar Mc kortet (A1) så får man en lapp om man klarar uppkörning eller ej... men om man då blev godkänd får man köra med den lappen eller måste man vänta till bevis om A1 kort?
Tillsammans med godkänt ID-kort kan du köra med uppkörningslappen.
Sebastian Lignell skrev:Hallå! Jag har en väldigt klurig fråga..
Om jag ställer min trimmade moped vid''ica'' och snackar med mina kompisar. Kan polisen då komma och säga att dom vill testa den även fast jag bara har stått vid mopeden och sedan ta mig för trimmat?
och sedan en till..
Om jag blivit jagad av polisen och sedan efter några dar står någon stans med mopeden kan dom då ta mig och säga att dom vet att de var mig dom jagade?
På ICA-frågan blir svaret att polisen får provköra och sedan skriva en anmodan om fullständig registeringsbesiktning hos Svensk Bilprovning. Om de har sett dig köra kan de ta dig för trim och olovlig körning. Har de inte sett dig köra blir det "bara" en fullständig registreringsbesiktning.
Fråga 2: Kan de med 100% säkerhet identifiera dig kan du åka dit på trim.
D4NI3L skrev:
Och så en annan fråga eftersom järnet aldrig svarar på min andra fråga. om man har köpt en ny cylinder och så, och det nämns till polisen när man blir stoppad, skonar ni den då? och inte drar full gas?
Jag kan bara hoppas att den polis som ska provköra har samma motorintresse som jag. Då blir cylindern skonad.
Men som jag brukar skriva: Alla poliser är inte lika, eller har samma uppfattning.
Så bered dig på att det kan bli full gas direkt.
elias96sandberg skrev:min kompis moppe blev stulen, den hittades senare med dom som stal den, nu är den bevis för den va helt förstörd, den är inte försäkrad, hur långt tid tar det innan han får tillbaka den ??
Det kan jag inte svara på. Din kompis får ta kontakt med polisen som har hand om utredningen och fråga.
Ifall jag har B-körkort och kör runt på en trimmad moppe, ryker mitt B-körkort då också eller bara AM-kortet? Tacksam för svar, vill veta om det är värt att rasta maskinen lite då och då!
Så fort man kör olovligt, riskerar man att få sitt körkort återkallat. Det spelar ingen roll om det är ett B-körkort eller ett AM-körkort.
GeneraL Ec skrev:Tjena! vet inte om jag ställer min fråga på rätt ställe men de blir säkert bra?
Min fråga är... Är det olagligt att ha gröna neon rör monterade undet A-traktorn? utan att det bländar andra trafikanter etc etc.
Jag vet att det är olaglit att ha på personbilar men alla regler och bestämmelser som gäller personbilar stämmer ju inte alltid för a-traktor...
Är det olagligt att ha i hytten vid benen så att det inte är en synlig ljuskälla.
(Båda frågorna är angående neon som är på när man kör)
Tacksam för svar. H. Alex
Neon under ett fordon är alltid olagligt.
Neon inne i ett fordon är knepigare. Men man kan säga så här, att syns det för mycket är det inte lagligt. Alltså att ljusskenet är starkt inne i fordonet.
tompa221 skrev:Tjenare undrade lite om moppe körning när man är 14.
1.Om man åker laglig moppe när man är 14 är det ju böter men om man åker en 30 moppe som gör typ 43-44 så är det vanligtvis 500kr i böter, blir det 500 extra i böter eller blir det föräldrarnas körkort som åker?
2.Om man åker laglig moppe när man är 14, blir man av med körkortstillståndet? eller bara böter?
Är man under 15 år och begår ett brott kan man inte straffas.
Eftersom man inte kan få körkortstillstånd förrän man är 16 år, så kan man ju inte bli av med något som man inte har.
Men jag kan lova dig att socialen kommer att sätta sina klor i både dig och dina föräldrar. Det blir många långa möten.
prozon skrev:Tjenare, åkte förbi polisen och sedan svängde jag snabbt in på en cykelväg. (moppen gör ca 70 km/h). Sedan när jag ställde in moppen i garaget så kom polisen hem till mig för dom hade sett reg skylten. Men dom sa bara att jag skulle sätta in en plugg i avgasröret och sedan så stack dom fast dom sa också att dom kunde se att jag hade blivit varnad och om dom stoppade mig igen skulle det bli värre straff. Till min fråga.
Kan dom ens bötfälla mig där för dom stoppade aldrig mig när jag körde, Jag hade ställt in moppen i garaget och 1 min efter så kom dom. Men dom visste att det var jag för jag hade samma hjälm och samma jacka men räcker det som bevis?
Är de säkra på att det var du som körde kan åklagaren eller tingsrätten bötfälla dig för olovlig körning.
Polisen kan inte bötfälla dig för olovlig körning. Det är bara åklagare eller tingsrätt som kan det.
rasmusborg skrev:Jo hej!
Kom just på att tänka på en väldigt underlig fråga. Om jag är ute och kör med en moppe som är original, alltså helt laglig. Om jag då blir stoppad av polisen och dom kanske frågar "är mopeden trimmad?". Om jag då svarar så här "nej, körde trimmat förut men inte värt det längre tycker jag..". Kan jag åka dit för att ha åkt trimmat eftersom jag själv står och erkänner det?
Lägger till en sak...
Hur ska jag förklara för mina föräldrar att om en moped går över 51 km/h så åker jag dit för olovlig körning?
Har försökt sagt det hur många gånger som helst men dom lyssnar aldrig. Kommer bara med "Poliser bryr sig inte om den går i 54 km/h.." Men visst bryr ni er om en moppe går i 52-55 km/h? Då bryter jag ju mot lagen.
Är skit knepigt hur jag ska berätta så dom verkligen förstår att det är olagligt ifall den går över 51 km/h. Har sagt att jag vill att den ska gå saktare för om min nu går i 54 km/h (enligt riktigt gps mätt, ingen glädjemätare) så åker jag ju dit för lika mycket straff som om moppen skulle gå i 70 km/h..
Men jag får INTE fixa så den går saktare för dom. Dom tycker det är onödigt att meka med moppen..
Hur ska jag göra tycker du? Så dom verkligen förstår att det VERKLIGEN är OLAGLIGT att åka en MOPED som går SNABBARE än 51 km/h
Tacksam för svar!
Fråga 1.
Jag har svårt att tro att en tingsrätt skulle fälla dig för olovlig körning bara för att du säger att mopeden var trimmad tidigare.
Fråga 2.
Jag har flera förslag:
Gå med dina föräldrar till en polisstation och prata med en trafikpolis. Kolla först att det finns en trafikpolisavdelning där.
De kan också maila mig till jobbet. Skicka ett PM till mig så får du min arbetsmail.
Nicklasmp skrev:Hur blir det om man blir stoppad och polisen beslagtar moppen för dom tror den är trimmad, men alla pluggar sitter kvar och allt är standard ? har hört att vissa mopeder går runt 60 otrimmad.
Går moppen för fort så ska man som ägare/brukare se till så att den blir laglig.
Det har hänt att variatorbrickan på tidigare EU-mopeder slitits ned så att moppen gått för fort. Men att moppen går för fort märker man ju som förare. Då är det läge att se till så den inte går för fort.
Som jag, med en dåres envishet, repeterar här är att det är förarens ansvar att inte köra en moped som går för fort.
tottis96 skrev:tja hur är det med hastighetsmätare? måste man ha mätare? om man behöver det vad blir det för straff om man åker utan ?
Jag gjorde en sökning på ordet hastighetsmätare i forumet svar. 6 st träff.
Snälla, försök att göra en sökning i forumet svar innan ni slänger ut frågan.
Här är både fråga och svar:
1.Får man ha en cykeldator som hastighetsmätare? Om man inte får det, varför då? Om man kör rätt hastighet och så? Är moppen av årsmodell 2002 eller nyare får du inte ha cykeldator som hastighetsmätare.
2. Om jag har en hastighetsmätare som visar för mycket och en polis provkör. Vi låtsas att mätaren visar 70km/h men att moppens hastighet egentligen är 49 km/h. Blir jag dömd för något? Är det en 30-moppe kan du få 500:- i böter.
Är det en EU-moped blir det inga böter.
Det är normalt att en hastighetsmätare visar för mycket.
Min erfarenhet är att de mopedhastighetsmätare jag har kontrollerat kan visa upp till 20 km/h fel runt 50-90 km/h
ThePowerDerbi skrev:Tjenare, Jo blev jagad av polisen idag. Och jag tappade regskylten under jakten. Så frågan är om dom kan göra något om dom tog skylten?
Du kommer förmodligen få påhälsning av polisen.
Det blir ett snack med både dig och dina förlädrar. Men du kommer säkert själv att upptäcka vad som händer.....
Mattyyy skrev:Tjenare Järnet! Om man kör en trimmad Moppe som toppar t.ex 80 men man har A1 körkort vad får man för straff då? Är det böter för oregistrerat/obesiktat fordon?
Har för mig att böterna är på 800:- för oregistrerat fordon när man kör trimmad 30-moppe.